Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3077)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on riittävästi luksusta nuissa maksullisissa suoratoistopalveluissa, jos ei oo omaa rahaa millä maksaa niin tuon enempää ei tarvi. Kyllä ihan perustoimeentulo täytyy kaikilla olla, harrastuksia ym. lapsille myös voidaan tarjota ilmaiseksi vähävaraisille, MUTTA. Joku raja on oltava. Mitään ekstraa, luksusta ym. ei tarvitse kustantaa kellekään jolla siihen ei ole itsellä vara. Joulukinkku on oikeastaan aika halpaa ruokaa niin jo on ihme jos sitä ei voi jouluna ostaa, alesta viimeistään. Laatikot myös superedullisia tehdä. Hyvin vähällä rahalla saisi jouluruuat hoidettua tarvittaessa. Lasten lahjat eri asia ja niihin on järjestöjä joihin ottaa yhteyttä. Kavereilta ei tarvitse kitistä, mutta toki voi selittää oman tilanteensa ja pyytää, uskoisin että apua moni olisi valmis tarjoamaan. Ehkä kaikista paras olisi itse ehdottaa miksei vaikka Facebookissakin että tekee kaverille joulusiivouksen muutamaa lahjaa vastaan tai jotain. Miksi kotona työttämänä makaavalle pitäisi vain antaa. Itse kun on töissä kiireinen niin olisi vain mukava kun joku kävisi sillä aikaa siivoamassa ja itse saisi keskittyä töiden jälkeen muuhun, kyllä siitä satasen, pari voisi antaa tarpeessa olevalle kaverille. Mutta en ole kyllä kuullut että joku olisi valmis tähän, eivät sitten varmaan ole tarpeeksi köyhiä kuitenkaan.
Onko suoratoistopalvelu jonkun mielestä LUKSUSTA? Kumma juttu.
On, se on nimenomaa luksusta. Televisio on täynnä ilmaisiakin kanavia.
Ja niiltä tulee vielä aika kattavasti ohjelmaa joka lähtöön. Kenen mielestä nämä maksulliset eivät ole luksusta? Jos väitätte että teillä ei ole mihinkään rahaa niin en ihmettele. Meillä on vasta kuukausi sitten hommattu Netflix, ollaan ihan hyvätuloisia mutta mielestäni se on täysin ja pelkkää luksusta kun telkkaristakin tulee niin paljon ohjelmaa. Hyvin on muistissa aika kun ei ollut kuin kolme kanavaa ja aamuisin tuli muutama piirretty. Ja toki varmaan on ap:n perhelläkin puhelimet, tabletit ym.? Nettikin täynnä ilmaista katsottavaa joten siihen nettimaksun lisäksi vielä joku Netflix? Pelkkää luksusta, netti nyt jo alkaa olla välttämättömyys nykypäivänä.
Minulla on kyllä usein ihan tietyt elokuvat, tietyt sarjat, dokkarit jne., jotka kiinnostavat ja jotka haluan katsoa. En minä halua katsoa "vain jotain, jota tulee tv:stä", samoin kuin en halua kuunnella esim. radiosta jotain, mitä sieltä nyt sattuu milloinkin tulemaan. Valikoin musiikkini itse.
En suoraan sanoen pysty käsittämään ihmisiä, joille on melkein sama, mitä ne katsovat, kunhan jotain ohjelmaa pällistellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
No, ap ainakin todisti tyhmyyden todeksi omalla kohdallaan. Ja aika moni köyhä on minullekin todistanut ihan irl. Eräskin ystäväni, elää työmarkkinatuella ja käy leipäjonossa, koska on "ylikorkea vuokra". Naapurikunnassa saisi vuokrakämppiä puoleen hintaan, mutta kuka nyt "landelle" muuttaisi! Vaikka julkisilla matka sieltä on kokonaista 20 minuuttia pidempi "isolle kirkolle" ja hinta on sama. Plus että ystäväni on 60 v, eli tuskin tarvitsee työmatkaakaan enää ikinä ajatella.
Tämän lisäksi hän käy ostamassa JOKA PÄIVÄ pullan tai viinerin kaupan paistopisteestä. Ilmeisesti syyllistyin törkeään humble bragiin kun kysyin siltä, miksei se osta jauhoja, sokeria ja hiivaa, kun parin päivän pullien hinnalla saisi kuukauden pullat?
Itsekin elän työmarkkinatuella, enkä joudu käymään leipäjonossa ja valittamaan niiden huonosta tarjonnasta kuten tuo (entinen) ystäväni. Koska minä osaan ynnälaskua.
No onhan se nyt typerää 60-vuotiaalle alkaa opettaa, että pullaa voi leipoa itsekin. Etenkin, jos kyse on naispuolisesta henkilöstä, niin hänet on luultavasti elämänsä aikana kyllästetty leivontaohjeilla. Tottakai silloin ärtyy, että joku alkaa sormi pystyssä opettaa, että "oletko koskaan kuullut, että voisit leipoa itse" ja "osta mieluummin vehnäjauhoa, hiivaa, sokeria, kardemummaa..." Minäkin ärsyyntyisin, jos joku alkaisi laukoa minulle itsestäänselvyyksiä.
Hän osti viineriä paistopisteeltä, koska tykkää juuri siitä. Ehkä kotona tehty pulla tai viineri ei maistu hänelle. Tai sitten hän ei jaksa leipoa. Ehkä hän jopa inhoaa leipomista.
Mutta erityisesti ihmettelen sinun motiiviasi puuttua tähän. Hänen viinerinsä tuskin rasittaa omaa talouttasi tai on mikään ongelma sinulle muutenkaan. Joten miksi sinun piti alkaa luennoida hänelle leipomisesta?
Missä kohtaa sanoin luennoineeni? Minä KYSYIN ällistyneenä, miksei kaveri leivo itse, kun tuntui niin perin merkilliseltä että leipäjonossa käyvä ihminen ostaa kuitenkin paistopistepullia, jotka ovat sitäpaitsi heikkolaatuisempia kuin itse leivotut.
Olimme siis pyöräretkellä, ja kaveri pyysi että pysähdymme kaupan eteen ja vahdin hänen pyöräänsä sillä välin kun hän hakee päivittäisen pullansa. Kaveri siis teki minut osalliseksi pullanhaustaan ja vielä selitti että on päivittäinen tapa. Tuppisuunako siinä olisi pitänyt seistä?
Ilmeisesti köyhille kavereille ei passaa puhua mitään, ettei vaan syyllisty alentumiseen.
Kaverisi on siis jotenkin velkaa sinulle, vähintään selityksen ellei elämäntapojensa muuttamista, jos jouduit hänen pyöräänsä vahtimaan. Oletpa hieno ystävä.
Pullien leipominen tulee muuten kalliimmaksi kuin sen yhden pullan ostaminen.
Olet vakavissasi sitä mieltä, että vuositasolla tulee halvemmaksi ostaa paistopistepulla joka päivä vs. leipoa itse?
Kaveri oli minusta itse asiassa lähinnä anteeksipyynnön velkaa tuosta pyöräjutusta. Olettaa että seison tyhjän panttina kaupan edessä, koska hänellä ei ole edes lukkoa pyörässä, joten sitä pitää vahtia, kun hakee sen pullan. Vaikka kahden viikon pullien hinnalla saisi lukon pyörään ja vuoden pullilla uuden pullan. Itse en ikinä pyytäisi ketään odottelemaan itseäni kaupan ulkopuolella vaan sanoisin että mä menen nyt kauppaan, heippa.
Hän on entinen kaveri sitten, en jaksanut jatkuvaa ruikutusta omien huonojen valintojen seurauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
No, ap ainakin todisti tyhmyyden todeksi omalla kohdallaan. Ja aika moni köyhä on minullekin todistanut ihan irl. Eräskin ystäväni, elää työmarkkinatuella ja käy leipäjonossa, koska on "ylikorkea vuokra". Naapurikunnassa saisi vuokrakämppiä puoleen hintaan, mutta kuka nyt "landelle" muuttaisi! Vaikka julkisilla matka sieltä on kokonaista 20 minuuttia pidempi "isolle kirkolle" ja hinta on sama. Plus että ystäväni on 60 v, eli tuskin tarvitsee työmatkaakaan enää ikinä ajatella.
Tämän lisäksi hän käy ostamassa JOKA PÄIVÄ pullan tai viinerin kaupan paistopisteestä. Ilmeisesti syyllistyin törkeään humble bragiin kun kysyin siltä, miksei se osta jauhoja, sokeria ja hiivaa, kun parin päivän pullien hinnalla saisi kuukauden pullat?
Itsekin elän työmarkkinatuella, enkä joudu käymään leipäjonossa ja valittamaan niiden huonosta tarjonnasta kuten tuo (entinen) ystäväni. Koska minä osaan ynnälaskua.
No onhan se nyt typerää 60-vuotiaalle alkaa opettaa, että pullaa voi leipoa itsekin. Etenkin, jos kyse on naispuolisesta henkilöstä, niin hänet on luultavasti elämänsä aikana kyllästetty leivontaohjeilla. Tottakai silloin ärtyy, että joku alkaa sormi pystyssä opettaa, että "oletko koskaan kuullut, että voisit leipoa itse" ja "osta mieluummin vehnäjauhoa, hiivaa, sokeria, kardemummaa..." Minäkin ärsyyntyisin, jos joku alkaisi laukoa minulle itsestäänselvyyksiä.
Hän osti viineriä paistopisteeltä, koska tykkää juuri siitä. Ehkä kotona tehty pulla tai viineri ei maistu hänelle. Tai sitten hän ei jaksa leipoa. Ehkä hän jopa inhoaa leipomista.
Mutta erityisesti ihmettelen sinun motiiviasi puuttua tähän. Hänen viinerinsä tuskin rasittaa omaa talouttasi tai on mikään ongelma sinulle muutenkaan. Joten miksi sinun piti alkaa luennoida hänelle leipomisesta?
Missä kohtaa sanoin luennoineeni? Minä KYSYIN ällistyneenä, miksei kaveri leivo itse, kun tuntui niin perin merkilliseltä että leipäjonossa käyvä ihminen ostaa kuitenkin paistopistepullia, jotka ovat sitäpaitsi heikkolaatuisempia kuin itse leivotut.
Olimme siis pyöräretkellä, ja kaveri pyysi että pysähdymme kaupan eteen ja vahdin hänen pyöräänsä sillä välin kun hän hakee päivittäisen pullansa. Kaveri siis teki minut osalliseksi pullanhaustaan ja vielä selitti että on päivittäinen tapa. Tuppisuunako siinä olisi pitänyt seistä?
Ilmeisesti köyhille kavereille ei passaa puhua mitään, ettei vaan syyllisty alentumiseen.
Kaverisi on siis jotenkin velkaa sinulle, vähintään selityksen ellei elämäntapojensa muuttamista, jos jouduit hänen pyöräänsä vahtimaan. Oletpa hieno ystävä.
Hei mutta kaveri sentään "teki hänet osalliseksi pullanhakuun". Siis huh huh..
Saa kai sitä valittaa joskus ystävälleen oman elämän vaikeuksia, ilman että kaveri alkaa jeesustella ja neuvoa! Mullakin ois elämä helpompaa kun ois enemmän rahaa, siis ratkaisevasti enemmän! Esim 500e lisää kuussa voisi todella muuttaa niin paljon, niin paljon. Mutta jos kaveri lähtee tohon näsäviisastelemaan että mun kannattais varmaan itse leipoa leivät tai olla valittamatta niin HUH HUH!!
Mitä sellasessa edes säästää jos alkaa itse leipoa pullat ja leivät? 6 euroa? 2 euroa? 15 euroa? Siis ihan yks hailee, köyhä on köyhä, ei se oo paristakympistä kiinni.
Enkä edes OSAA leipoa, pitää siihenkin laskea tietty määrä hävikkiä kun opettelen tekemään ihanaa ja herkullista pullaa. Ja se opiskeluvaihe pitää sitte jauhaa ihan ok/tylsää itseleivottua pullaa. Jes.
Vierailija kirjoitti:
Yritä itse kuvitella, että eläisit vaikka vuosia niin ettei sulle tule koskaan ylimääräistä menoa. Sellainen voi olla esim. nuo silmälasit, auton korjaus, sairaalalasku, joku välttämätön remppa.
Olen elänytkin, opiskelijana.
Tulojeni mukaan.
Silmälaseja saa halvalla ja ilmankin pärjää tarvittaessa jonkun aikaa. Itse käytin aikoinaan Tiimarista ostettuja 10 markkaa maksaneita rillejä hetken, kun paremmat rillit hajosivat. Autoa köyhä ei tarvitse, julkisilla kuljetaan tietysti. Sairaalalaskun maksaa toimeentulotuki.
Kyllä se niin vaan on, että ainoat pakolliset on ruoka, välttämättömät vaatteet ja katto pään päälle. Ja ne on kaikille taattu toimeentulotuesta.
Pikavipeillä ja osamaksulla pitäisi olla joku tuloraja, niin ettei köyhät ja yksinkertaiset pilaisi elämäänsä niillä.
Moni joutuukin lopulta velkajärjestelyyn ja edunvalvontaan, kun eivät itse osaa. Näitä joutuu yhteiskunta makselemaan sitten.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Elää tulojensa mukaan?
Tämä saattaa räjäyttää sun tajuntasi, mutta lähes kaikille ihmisille tulee tilanteita, joissa on yhtäkkiä iso lasku maksettavana. Jos ei ole monta sataa euroa säästössä, se pitää jostain lainata.
Oletusarvo, että köyhä vain tyhmyyttään ottaa luottoja, on väärä. Yritä itse kuvitella, että eläisit vaikka vuosia niin ettei sulle tule koskaan ylimääräistä menoa. Sellainen voi olla esim. nuo silmälasit, auton korjaus, sairaalalasku, joku välttämätön remppa.Ei mitään tuollaisia voi niin maksaa, että pistää kuukaudessa 10 euroa säästöön ja odottaa että olisi lopulta koossa parisataa. Rikkoutunut auto on korjattava heti, koska sitä tarvitaan arjen pyörittämisen.
Näistä mikään ei ole yllättävää. Jos omistaa auton tai asunnon, niitä korjauskuluja tulee. Kannattaa jopa hyvänä päivänä ostaa lanka ja neula, koska vaatteetkin tuppaa aikanaan hajoamaan. Youtube on täynnä videoita joissa näytetään miten jokin juttu korjataan tai huolletaan itse, ne ei ole rakettitiedettä, osa töistä on toki luvanvaraisia.
Näkö ei mene hetkessä ja jos menee niin rillit ja sairaalakulut saa asiakkaat sossusta, muille on maksukatto ja maksuaika.
Lyhyt tiivistelmä tästä ketjusta.
AP:n kirjoitus osui hyvätuloisten omatuntoon, joiden pitää nyt sivukaupalla todistella että köyhät ovat itse aiheuttaneet omat rahaongelmansa. Ei ole hyvätuloisten asia auttaa, eikä valtionkaan. Ei saa ottaa lainaa, jos tulee yllättäviä menoja. Mutta ei saa myöskään pyytää apua kaverilta.
Köyhä ei saa käyttää 10 euron kuukausipalvelua, ei saa ostaa paistopisteestä pullaa, pitää ostaa halvimmat silmälasit ja hakea pesukone roskalavaryhmästä tuuripelillä.
Ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vakavissasi sitä mieltä, että vuositasolla tulee halvemmaksi ostaa paistopistepulla joka päivä vs. leipoa itse?
Kaveri oli minusta itse asiassa lähinnä anteeksipyynnön velkaa tuosta pyöräjutusta. Olettaa että seison tyhjän panttina kaupan edessä, koska hänellä ei ole edes lukkoa pyörässä, joten sitä pitää vahtia, kun hakee sen pullan. Vaikka kahden viikon pullien hinnalla saisi lukon pyörään ja vuoden pullilla uuden pullan. Itse en ikinä pyytäisi ketään odottelemaan itseäni kaupan ulkopuolella vaan sanoisin että mä menen nyt kauppaan, heippa.
Hän on entinen kaveri sitten, en jaksanut jatkuvaa ruikutusta omien huonojen valintojen seurauksista.
Joo hyi, perinteinen sekopäisen narsistin merkki kun pyytää kaveria katsomaan pari minuuttia ettei kukaan varasta pyörää. Kuulostaa aivan hirrrrveältä tyypiltä. Toivottavasti pyysi vuolaasti anteeksi ja uhrasi sen pullansa ystävyytenne alttarille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaverisi pyysi, että pysähdytään kaupan edessä, kun hän käy hakemassa päivittäisen pullansa, niin olisit tietysti voinut sanoa vaan vaikka näin: "Ok, kyllä se käy. Odotan pyörien kanssa ulkona." Tai sitten vaan "okei". Ei kai joka ikiseen asiaan tarvitsekaan mitään mielipidettä esittää?
En minäkään pidä sinänsä järkevänä syödä joka päivä sokeripitoisia vehnäleivonnaisia, mutta jos kaverini pyytäisi odottamaan hetkisen kun hakee pullansa, en minäkään alkaisi kommentoida hänelle mitään "oletko ajatellut, että voisit syödä jotain terveellisempää". Oma asiansahan se on, mitä syö ja mihin rahansa laittaa.
En jotenkin itse käsitä, miksi joku kysyisi toiselta, miksi tämä ei leivo itse. Kun eikö se syy ole aika itsestäänselvä? Hän ei halua leipoa itse.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä itse kuvitella, että eläisit vaikka vuosia niin ettei sulle tule koskaan ylimääräistä menoa. Sellainen voi olla esim. nuo silmälasit, auton korjaus, sairaalalasku, joku välttämätön remppa.
Olen elänytkin, opiskelijana.
Tulojeni mukaan.
Silmälaseja saa halvalla ja ilmankin pärjää tarvittaessa jonkun aikaa. Itse käytin aikoinaan Tiimarista ostettuja 10 markkaa maksaneita rillejä hetken, kun paremmat rillit hajosivat. Autoa köyhä ei tarvitse, julkisilla kuljetaan tietysti. Sairaalalaskun maksaa toimeentulotuki.
Kyllä se niin vaan on, että ainoat pakolliset on ruoka, välttämättömät vaatteet ja katto pään päälle. Ja ne on kaikille taattu toimeentulotuesta.
Pikavipeillä ja osamaksulla pitäisi olla joku tuloraja, niin ettei köyhät ja yksinkertaiset pilaisi elämäänsä niillä.
Moni joutuukin lopulta velkajärjestelyyn ja edunvalvontaan, kun eivät itse osaa. Näitä joutuu yhteiskunta makselemaan sitten.
Sulla on varmaan aika hyvä näkö sitten, jos 10 markkaa maksavat Tiimarin rillit kelpaavat. Nehän ovat pelkkiä lukulaseja. Jos on vaikka -4 molemmissa silmissä, niin ei ne kympin rillit mitään tee. Ja näköä ei voi lykätä myöhemmäksi, kun olisi enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt arvata että joku triggeröityy maksukanavista. Se on meidän perheen AINOA viihde. Ei käydä ulkona syömässä, ei matkustella (lapset ei oo koskaan ollut edes Tallinnaa lukuunottamatta ulkomailla tai lentokoneessa, mä ja mies kerran käyty etelässä ennen lapsia, muuten ei), ei käydä leffoissa, ei osteta kalliita pelikoneita tai ipadjä jne.
ApJos säästää ja sijoitat nuo rahat 10 v sulla on kiva osinkovirta tulevaisuudessa
Kerro tarkemmin. En ole tuo, jolle vastasit, mutta jos minä nyt jatkossa sijoitan 8 eur kuukaudessa, niin kuinka paljon rahaa minulla on 10 vuoden kuluttua?
960 euroa jos laitat tilille säästöön. Näin minäkin säästän, pitkäveteistä hommaa mutta eipä tässä vaihtoehtoja ole. Ei se raha puusta tipahda.
960e 10 vuoden päästä ei ole "kivaa osinkovirtaa" nähnytkään :'D
Harvoin täällä nyt ihan kokonaan jää ihmetyksen sormi hämmästyksen suuhun, mutta tuo ajatus tuosta 8 euron säästämisen tuottamasta vaikutuksesta köyhyyden poistumiseen on niin pösilö että melkein jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksupäivänä pitää maksaa vuokra, sähköt, netti, puhelimet, mahdolliset luottojen ja lainojen lyhennykset, jne.
Eri kyllä maksupäivänä heti menee iso osa rahoista. Jos sen rahan säästäisi ruokaostoksiin, kaikki menisi perintään ja se vasta tulisi kalliiksi.
Asia on katsos niin, että köyhälle ei jää hirveästi käteen pakollisten menojen jälkeen.Luotot ja lainojen lyhennykset. Niinpä. Monesti näissä köyhyyskeskusteluissa nousee esille se, että rahat menee laskuihin. Pakollisia laskuja on asumiskulut, vakuutukset, netti, puhelin ja terveyskulut. (työssäkäyvillä polttoaine/linkkukortti) Mutta usein just näillä köyhillä löytyykin osamaksuja, luottoja, lainoja jne
Vai niin, tämäkään ei ole siis köyhälle salittua. Monella hyvin toimeentulevalla on useampikin luottokortti, joita sitten maksellaan kun jaksellaan. Niillä korteilla matkustellaan, käydään ravintoloissa ja biletetään. Mutta heille se on OK.
Kerron sulle syyn, miksi köyhillä on luottoa. Köyhillä ei ole yleensä MITÄÄN rahaa säästössä, vaan kaikki menee elämiseen. Jos tulee joku tilanne, että on käytettävä ylimääräistä rahaa, niin se pitää lainata jostain. Ei tarvitse olla edes mikään vakava tilanne. Riittää että silmälasit hajoaa, siihen menee yhtäkkiä monta sataa euroa. Miten siitä tilanteesta pitäisi selvitä? Älä sano että säästämällä etukäteen, koska kaikki rahat menevät elämiseen.Monella köyhällä on myös opinto- ja asuntolainaa, jotka on maksettava pois vaikka olisi huono elämäntilanne sillä hetkellä.
Millä niitä luottokorttivelkoja esim silmälasit maksat pois jos kaikki rahat menee elämiseen eikä säästöön voi laittaa yhtään? Ei siinä mitään, kyllä minä ymmärrän että silmälasit pitää olla.
On luovuttava jostain muusta. Ei ole muuta tapaa. Ostat sitten vähemmän syötävää tai jätät jonkun muun tärkeän oston tekemättä.
Toimeentulotuesta voi hakea apua joihinkin laskuihin. Mutta kyllä ne menevät monella köyhällä perintään ja ulosottoonkin.
Ja sitä ei sitten voinut tehdä aikaisemmin eli säästää? Ymmärrän kyllä, että velkakierre voi alkaa hyvin helposti. Ollaan esim vielä opiskelijoita, kun tarvitseekin silmälasit tai jotain muuta oikeasti välttämätöntä. Säästöjä ei vielä ole ehtinyt kertyä, joten on pakko ostaa osamaksulla. Kun on ostettu osamaksulla, käyttöön jää entistä vähemmän rahaa. Säästämismahdollisuus pienenee entisestään. Sitten tapahtuu jotain muuta ja on taas otettava osamaksu tai velkaa. Pian ollaan noidankehässä eli kaikki se raha, mikä muuten olisi voitu laittaa säästöön, meneekin velkojen ja osamaksujen lyhentämiseen. Eikä riitäkään. Kun laskujen maksu viivästyy, niihin tulee viivästyskorko. Jos lasku menee perintään, siihen tulee lisää kuluja. Pahimmassa tapauksessa velat menevät ulosottoon. Luottotietojen menetys voi tosin katkaista velkaantumiskierteen, koska uutta velkaa tai osamaksua ei enää saa. Sukulaiset ja kaverit saattavat vielä lainailla jonkin aikaa, mutta jos nekin velat jäävät maksamatta tai pyydetään uutta lainaa lähes heti, kun edellinen velka on maksettu, jossain vaiheessa tämäkin keino rahoittaa elämäänsä loppuu.
No mikä on sitten sun ratkaisusi? Mitä köyhän pitäisi tehdä, ettei velkakierrettä pääsisi syntymään alun perinkään?
Lainata niiltä kavereilta, jotka eivät ole vastuussa köyhän auttamisesta? Lainata vanhemmilta? Pyytää rahaa netissä? Myydä itseään pornovideoilla?Sano joku ihan konkreettinen asia.
Tärkein asia on alkaa säästää heti, kun saa ensimmäisen kerran yhtään mitään tuloja. Niin tylsää kuin onkin ostaa kaupasta aina sitä halvinta ja mahdollisimman vähän. Opiskelijana mieluummin soluasunto tai kimppakämppä kuin yksiö, jonka vuokra asumistuen jälkeenkin syö liian suuren osan tuloista. Tulojen noustessa elintasoa ei mitoiteta siten, että tulot riittävät just ja just elintason ylläpitämiseen. Elintaso (asunnon sijainti ja koko, mahdollinen auto, harrastukset, huvitukset yms) mitoitetaan siten, että joka ainoa kuukausi jää rahaa säästöön. Hyvä tapa on tehdä alusta lähtien budjetti. Muutin omilleni 18-vuotiaana ja äitini sitä ennen opetti mulle vuosibudjetin tekemisen. Siihen joka kuukauden kohdalla nk pakolliset kulut eli asumiskulut, sähkö, kotivakuutus, puhelin ja netti jne. Sitten huomioidaan kuukausittaiset mahdolliset lääkekulut, budjetoidaan sopiva summa läheisten synttäri- ja joululahjoihin jne. Budjetoidaan kuukausittaiset ruokamenot sekä erityisesti summa, joka laitetaan joka kuukausi säästöön. Tulot laitetaan alakanttiin ja menot yläkanttiin. Jos jokun tulo tai meno muuttuu, budjettia päivitetään heti ja katsotaan, miten se vaikuttaa kyseisen kuukauden tilanteeseen. Jos huomaa, että tässä kuussa on vähennettävä jostain 30 e, jotta ensi kuussa raha riitää sähkölaskuun, sitten sitä 30 € ei käytetä tässä kuussa, vaikka se tilillä onkin. Tämä on just sitä ketjun alussa puhuttua "ei ole varaa", vaikka onkin rahaa.
Jos sitten käy niin, että säästössä olevat rahat eivät vielä riitä esim silmälasien hankintaan, on hyvä miettiä, mistä muusta voisi vielä nipistää, jos on pakko ottaa osamaksu. Ja se osamaksu sitten lisätään budjettiin. Silloin on ehkä hyväksyttävä, että jostain muusta asiasta on kokonaan luovuttava siksi ajaksi, että saa osamaksun maksettua pois. Ja mitä nopeammin sen maksaa, sen parempi. Ihan siksikin, että jos maksuaika on pitkä, todennäköisesti tulee jotain muutakin, mihin saattaisi tarvita osamaksua. Yksi osamaksu kerrallaan vielä menee, kaksi on jo riski velkakierteeseen joutumiselle.
Vaikeinta tässä varmasti on se, että houkutuksia on ihan valtavan paljon. On paljon asioita, joita koetaan tarpeelliseksi, vaikka ilmankin pärjää. Jos esimerkiksi omistaa jotenkuten toimivan vanhan tietokoneen, puhelimeksi riittää peruspuhelin. Ei tarvitse olla älypyhelinta, koska tietokoneella voi hoitaa ne asiat, joita tavallisella kännykällä ei voi. Monissa taloyhtiöissähän on jo netti, joka sisältyy vuokraan. Pieni vilkaisu Gigantin sivulle ja uusi Alcatelin peruspuhelin maksaa vain 19,90 e. Älypuhelin on kiva, mutta jos sellaiseen ei oikeasti ole varaa, sellaista ei pidä hankkia. Ei varsinkaan osamaksulla.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskalavaryhmissä näkee myös sitä, että joku haluaa lahjoittaa esimerkiksi lastenvaatteita jollekin "avun tarpeessa" olevalle. Olen jopa nähnyt pyyntöjä kirjoittaa perustelut kommentteihin niin, että lahjoittaja pääsee valitsemaan ikään kuin hakemusten perusteella hädänalaisimman. Tällainen on ihmisten tarpeetonta nöyryyttämistä.
Samaa mieltä.
Siksi en koskaan anna almuja kerjäläisille, en keräyksiin enkä joulupuupaskaan, ja heitän käyttämättömät turhat tavarat suoraan roskiin.
Mulla ei ole tarvetta esiintyä minään hyväntekijänä. En ole sillä tavalla narsistinen, että kaipaisin sellaista egotrippailua toisten kustannuksella.
Köyhät on aikuisia ihmisiä ja osaavat hoitaa omat asiansa. Mun ei tarvitse heitä ylemmyydentuntoisena millään tavalla ”auttaa”.
Sääli todellakin on sairautta.
Mä kyllä kysyn elämäntilanteesta ja onko tarve todellinen. Mikään ei v-tuta niin paljon kun lapsille annetut vaatteet ja lelut jotka ilmestyy yllättäin myyntiin kirppisryhmään.
Eri asia sitten ne rehelliset jotka kertoo että tilanne kotona on huono ja kerään tavaraa kirppiksellä myytäväksi. Kun muutin annoin eräälle rouvalle muuton yhteydessä 5 autokuormallista kuranttia tavaraa myytäväksi. Sai varmaan 2000e niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euron pulla päivässä on 365 euroa vuodessa. Sillä leipoo jo loppuelämänsä pullat. Deja vu, samoja laskuja oli ketjun alussa.
Rahaa saa työtä tekemällä. Itse ainakin opiskelijana tein töitä vähän enemmän, kun tilin saldo tippui. Lastenhoitoa oli tarjolla aina kun halusi tehdä. Eiköhän kavereilla ole teineille tarjolla nurmikon leikkuuta ja siivoamaan pääset sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joskus käynyt niin, että hyvätuloinen on auttanut tuttavaansa, jonka rahat ovat aina loppu ja tuo ”köyhä” olisi ollut kiitollinen avusta ja saanut muutettua elämäänsä? Kun nämä jutut päättyvät aina niin, että ylimääräinen menee heti johonkin turhaan ja kuukauden päästä on taas kaikki loppu.
No jos joku on köyhä ja elämä on aina jollain tavalla puutteessa olemista ja stressitaso on korkeampi.. niin ei se muuta elämää mitenkään että saa ylimääräisen kerran vuodessa. Onhan se ihanaa, tuntuu hyvältä, helpottaa hetken, mutta ei tietenkään muuta tai ratkaise tasan mitään.
Jos haluaisi että jollain avulla on tuntuva ja elämää muuttava vaikutus, pitäis varmaan antaa vaikka 300e/kk kahden vuoden ajan.Varmasti olisi kiva saada lisää rahaa, mutta eihän se nyt kenenkään kaverin velvollisuus ole elättää toista?
Siksi on sosiaaliturva ja ihan töihinkin voi mennä. Mutta ei ole kenenkään aikuisen velvollisuus elättää toista. Eikö jo riitä että tehdään töitä joiden veroista sosiaaliturvaa kerätään?Siis ei tietenkään ole kaverin velvollisuus! En tarkoittanut sitä lainkaan. Lähinnä että on vähän lapsellista edes olettaa voivansa ratkaisevasti auttaa kaveria rahalla.. kun se köyhä on köyhä myös ens kuussa ja sitä seuraavassa ja aina vain. Jos annan köyhälle kaverille kerran vuodessa satasen niin ehkä siihen kannataakin suhtautua sellaisella "tee mitä teet, heitä vaikka takkaan" asenteella. Koska ei se mitään muuta, vaikka on hetkellisesti varmasti ihana juttu.
Ja JOS olettais että se raha-apu jonkun elämää MUUTTAA niin sen pitäis olla iso summa pitkällä ajalla. Mutta oisko siinä järkeä? Ei mun mielestä, ei.Mistä tämä olettamus, että ap. on köyhä, varaton ja elelee tuilla?
Ap. kertoi aloituksessa tämän vuoden olleen raskas, osittain koronasta johtuen, tulot pudonneet jne.
Ap.llä voi olla miljoona omaisuus, mutta seinissä kiinni. Moni artisti, taiteilija, yrittäjä on jäänyt ilman satojen tuhansien tuloja ja ap. voi olla yksi heistä. Esim. Karita Mattilalla kaikki työt on tältä vuodelta peruttu.
Huvittavaa, kuinka täällä neuvotaan pistämään säästöön 8€/kk ja kun säästää 10v niin se on jo 960€. Hertsileijaa näitä säästövinkkejä.
Jos rahat on seinissä kiinni, niin sitten seinät laitetaan myyntiin. Ammatti on valinta ja jokaisen työläisen on mietittävä jo töissä ollessaan, että mitä sitten, jos joutuu työttömäksi. tämä merkitsee sitä, että heti kun saa töitä, aletaan rakentamaan puskurirahastoa ja myös artistien ja taiteilijoiden (ja etenkin heidän, ksokaheidän työtilanteesa eivät muutenkaan ole varmat) pitää sellainen tehdä. Sitten ei jouduta köyhyysloukkuun. ap paljasti, että rahaa menee netflixiin ja hbo:hon. Pitää ottaa järki käteen ja sulkea ne palvelut. En tiedä hintojaan, mutta oletan, että yhdessä maksavat jotain 9 euroa kuussa. Tuolla rahalla saa esimerkiksi 15 kiloa perunoita. En nyt sano, että pitää sillä rahalla ostaa 15 kiloa perunoita, mutta ihan esimerkkinä, että pitää tehdä fiksuja ratkaisuja, kaikki turhat kulut pois. Kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pidemmän päälle nämä "älä osta netflixiä katso nettitvtä ilmaitteeksi", "älä osta jäätelöpalloa kojusta osta kaupasta halvin tuutti" etc. ovat aika kuluttavia. Lapsena tarvi kaikesta säästää, mutta kun kerrankin pääsi syömään heseen, ostaa sen jäätelöpallon etc. oli se kyllä luksusta. Mielenterveys siinä ikuisessa pihistelyssä lähtee. Tietenkin pitää valita tarkoin mitä ostaa kun on tiukkaa, mutta ei sitä köyhyyttä kannata liikaa korostaa ainakaan lapsille.
Niin juuri. Ja lisäksi onhan se aika ankeaa, että kun haluaisi nähdä vaikka Netflixin hienon shakista kertovan sarjan Musta kuningatar, pitäisikin katsoa telkkarista vaan Temppareita ja Ensitreffejä. Kuitenkin sen Netflix-sarjan saa nähtäväkseen 8 eurolla (kuukaudessa ehtinee katsoa), niin jos oikeasti kiinnostaa ja saa siitä sisältöä elämään, niin on se fiksu sijoitus päämäärättömän kanavasurffailun sijaan.
Ja jos kerran, kaksi kesästä antaa lapselleen sen kivan kokemuksen, että voi ostaa pallojätskin, niin eipä sekään ihan hirveää tuhlausta ole. Ankeaa se, jos lapselle ei koskaan voi antaa sitä, mitä tämä toivoo, vaan aina ohjaa sinne Pirkka- ja Rainbow-merkkeihin (joissa on hyviä jätskejä myös), mutta ankeaa sekin on, ettei koskaan mitään saa, ja kaiken perustelee aina niin, että käytetään vain nimimimäärä rahaa kaikkeen.
Jep, totta tuo. Olen ollut sekä hyvin köyhä - näin suoranaista nälkää - että nykyään hyvin toimeentuleva joten tiedän kyllä millaista on pihistellä kun on pakko ja millaista on pihistellä vapaaehtoisesti kasvattaakseen rahapottiaan. Ei sitten yhtään sama asia.
Köyhänä tuo jäätelötuutti kerran kesässä kioskilta on se pieni ainutlaatuinen hetki kun olet samalla viivalla muitten ihmisten kanssa. Ostat sen yhden kerran mitä todella haluat ja nautit siitä. Jotkut ihmiset on sitä mieltä ettei köyhä tai köyhän lapsi ansaitse tuollaista hetkeä edes kerran vuodessa, aina pitäisi muistaa tarkkaan olevansa köyhä ja ettei rahaa saa mennä pieneenkään hemmotteluun, ei koskaan! Jos laitat kaksi euroa kuussa harvinaiseen ylimääräiseen herkkuun, on heti lauma fariseuksia saarnaamassa että tuonkin olisit voinut säästää ja kymmenen vuoden kuluttua sinulla voisi olla 240 euroa enemmän tilillä. No jihuu! Sen kymmenen vuoden aikana olet luopunut kaikesta pikkuruisestakin kivasta, lapset kasvaneet ilman jätskiään ja palkkio on kyllä siihen nähden varsin vaatimaton. Mutta köyhän toki pitäisi olla kiitollinen siitäkin ja elää askeettisesti kuin munkki.
Lahjoitan säännöllisesti rahaa ruoka-avustuksiin ja minusta on ihan OK, ja tarpeellistakin että siinä ruokakassissa olisi mukana myös jotain hyvää ja näennäisesti turhaa naposteltavaa, ihan vaan koska se on herkullista ja ilahduttaa.
Mulla on auto, puolikas omakotitalosta ja asiantuntijatyön ok palkka. En osta jäätelökioskilta kun en halua. Ostan kaupasta ja sieltä saa lapsetkin jäätelöt. Olkoot ankeeta, näin meillä.
Jos olen ravintolassa niin ostan jälkiruuan sieltä, kun kerran siinä jo ollaan ja se kruunaa aterian. Mutta jätskikiska ei vaan edusta mulle sitä samaa iloa, kesää ja vapautta tms, mitä se tuntuu monelle tän ketjun perusteella olevan. Enkä ostaisi varmaan kummilapsellekaan jätskikiskan jätskiä, kun kauppa on yleensä vieressä ja tapana on sieltä hakea. Olkoot sitte tylsää ja hirveetä ja mitä ikinä, en oo aatellut että se ois iso juttu kun ei se sitä vaan ole meille.Eli et osta jätskikioskilta, koska teitä ei se kiinnosta. Niin. Sehän on ihan eri juttu kuin se, että haluaisi, mutta rahan takia päättää aina ostaa kaupasta.
Mitä sinulle muuten kaupasta ostettu jätski edustaa? Nimittäin ei sen pallojätskinkään tarvitse edustaa mitään maailman hienointa kokemusta, sehän on vain yksi kiva juttu kesässä. Yrität nyt ilmeisesti tekstilläsi tarkoituksella vääristellä asioita tuolla "pallojätskin ostajille se on ainoa kesän ja vapauden kokemus". Naurettavaa.
Täh?? No en todellakaan yritä. Tää ei ollut mikään naljailuviesti herranen aika. Yritän sanoa ettei se kaupasta jäätelön hakeminen ole mun silmissä ankeaa, ei lapsen koulutusta, ei köyhälle nokan nyrpistelyä tai muutakaan vahvasti asenteellista. Jos olisin kummitäti ja sanoisin muksulle että haetaan jäätelö tosta kaupasta, eikä kiskalta niin se ei ole minulta mikään iso kannanotto, enemmän tapa, joka nyt vaan on. Ja alunperin kirjoitin koska monessa viestissä oli sävy että se pallojätski on tärkeä asia, ilman sitä on nihkeää ja ankeaa ja lapsi "ei saa koskaan mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä vaivaat nyt ihan liikaa päätäsi toisen asioilla. Joo, kyllä minustakin kannattaisi ostaa lukko pyörään, ja ei minustakaan ole fiksuin mahdollinen elämäntapa vetää kaupan pullia tai viinereitä (kumpia ne nyt alunperin olivatkaan?) joka päivä. Jos kaverisi on jo 60-vuotias, veikkaan ettet ihan nuori ole itsekään, ja luulisi, että olisit jo oppinut sen, että ihmisillä on kaikenlaisia omia tapoja - joskus ne ovat vähän hassuja, joskus vähän ärsyttäviä, joskus ne voivat olla jopa sympaattisia. Sinun mielestäsi tämä pullan ostaminen on ärsyttävä tapa. Sinulla on kyllä oikeus mielipiteeseesi. Mutta veikkaan, että sinun olisi kevyempi elää muiden ihmisten kanssa täällä maapallolla, jos oppisi esim. kavereihisi suhtautumaan vähän rennommin. Lopulta tuo pullan ostelu on aika harmiton tapa, ja voit vaikka ajatella, että se sen kaverisi "oma juttu". Joku muu voisi suhtautua tuollaiseen toisin ja kokea vaikka hauskana, että jollain on tuollainen erikoinen oma tapa. Ihmiseen voi suhtautua myös joustavan ymmärtäväisesti ja joku muu voisi muistella vähän lempeästi naureskellen, miten jäi pyörien kanssa odottamaan kun toisen piti saada pullansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä miksi köyhillä on käsitys, että parempituloisilla on ”varaa kaikkeen”. Oma mieheni on elänyt köyhän lapsuuden ja edelleen tuntuu kuvittelevan, että ne ihmiset, joilla on vaikka iso talo, hieno auto jne. olisivat niin rikkaita, että niillä on varaa kaikkeen eikä tarvitse miettiä miten käyttää rahansa. Todellisuudessa suurin osa ihmisistä joutuu priorisoimaan rahansa. Meillä mies jäi Koronan takia työttömäksi ja olemme eläneet lähinnä minun tuloilla(jotka on kyllä keskitulo+) myimme auton keväällä ja olemme olleet ilman, jotta lapsen kallis harrastus saadaan maksettua eikä tarvitse Koronan takia lopettaa, kun tilanne kuitenkin todennäköisesti paranee jossain vaiheessa. Kesällä jouduimme sanomaan lapselle monesta asiasta ei, sillä menoja piti priorisoida. Lapsi sopeutui ja ymmärsi, että nyt ei käytetä rahaa sellaiseen, koska halutaan pystyä harrastamaan. On myös 7-vuotias niin kuin ap:n lapsi. Nyt jouluna olisi halunnut lahjaksi Nintendo Switchin, mutta juttelimme siitä kuinka paljon se maksaa ja kuinka se ei ole tässä tilanteessa mahdollista tai järkevää.
Toki meillä olisi ollut siihen rahaa, niin kuin moneen muuhunkin asiaan, jos haluaisimme kuluttaa tilin nollille joka kuukausi. Mutta emme halua. Jotain pitää aina jäädä pahan päivän varalle, vaikka nytkin on päällä sellainen. Lisäksi tämä on oiva tilaisuus opettaa lapselle, kuinka kulutus sopeutetaan tuloihin niiden muuttuessa.
Ja mitä opettaa lapselle se, että hänen kallis harrastuksensa menee kaiken muun edelle? Oletteko varma, ettette kasvata aikuista, jonka kalliit kalastusvälineet tai kynnet/kulmat/hiuslisäkkeet mene peheen muiden kulujen edelle?
Minusta on ihan fiksua panostaa hyvään harrastukseen. Sehän on usein kehittävää, ja lisäksi antaa elämänsisältöä. Se nimenomaan on jotain ihan muuta kuin se, että viimeisillä rahoilla mennään kynsihoitoon tai ottamaan hiuslisäke. Tuo kirjoittajahan nimenomaan opetti lapselle, että käytetään rahaa tärkeään asiaan ja panostetaan siihen, ja sen vuoksi ei osteltu kaikkea muuta. Fiksua minusta!
Mistä luulet että monet nykyajan nuoremmat aikuiset ovat oppineet laittamaan omat tarpeensa esimerkiksi perheensä tarpeiden edelle?
Nämä ns rikkaat kaverit ovat yleensä sieltä ja syvältä ,vaikka kuinka sinulla menisi huonosti niin eivät auta.Kaverilla on satoja tuhansia tilillä ja omistaa pari asuntoa.. Toinen kaveri kusessa velkojen kanssa..kertoi asiasta rikkaalle kaverilleen mutta ei hyödyttänyt..rikas kaveri lupasi tarjota juomat!! Kiitti vit..Tuokin mulkvisti oli rahansa perinyt eikä työllään..heti muuttui kun rikastui.Oikea ystävä menee pankkiin ja pelastaa ystävän jos riittävästi massia..
Ei siinä aivotoiminnassa ole kysymys siitä mitä tietää, tai tietääkö mistä etsiä tietoa, vaan siitä, että jatkuva stressi (jolle ei näy loppua sinä päivänä jolloin vaikka se asuntolaina on lopulta maksettu) vaikuttaa niin että, että käsitys todellisuudesta muuttuu suppeaksi, odotushorisontti kapenee, toivo vaihtuu epätoivoksi ja yrittäminen alistumiseksi - se on oikea fysikaalinen ja psykologinen tila eikä sitä poista yksittäinen satanen silloin tällöin. Ihmisellä täytyy olla buddhalaismunkin/nunnan mielentyyneys ettei siihen vaikuta jatkuva juuri ja juuri selvämisrajalla kituuttaminen maailmassa, joissa kaikilla muilla tuntuisi menevän paljon paremmin ja tietynlaisten tavaroiden omistaminen ja asioiden tekeminen todistaa ihmisen kunnollisuudesta, hyvyydestä ja menestyksestä. Ehdotan että sen suklaaleivoksen lisäksi ostaa vaikka minikuohuviinipullon että hetken jaksaa taas eteenpäin.
Enkä minä ole köyhä, ihan vain keskituloinen, mutta a) luen artikkeleja asiasta ja b) minulla on edes hiukan ymmärrystä siitä, että ihan kaikkeen ei voi aina vaikuttaa.