Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3077)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pidemmän päälle nämä "älä osta netflixiä katso nettitvtä ilmaitteeksi", "älä osta jäätelöpalloa kojusta osta kaupasta halvin tuutti" etc. ovat aika kuluttavia. Lapsena tarvi kaikesta säästää, mutta kun kerrankin pääsi syömään heseen, ostaa sen jäätelöpallon etc. oli se kyllä luksusta. Mielenterveys siinä ikuisessa pihistelyssä lähtee. Tietenkin pitää valita tarkoin mitä ostaa kun on tiukkaa, mutta ei sitä köyhyyttä kannata liikaa korostaa ainakaan lapsille.
Niin juuri. Ja lisäksi onhan se aika ankeaa, että kun haluaisi nähdä vaikka Netflixin hienon shakista kertovan sarjan Musta kuningatar, pitäisikin katsoa telkkarista vaan Temppareita ja Ensitreffejä. Kuitenkin sen Netflix-sarjan saa nähtäväkseen 8 eurolla (kuukaudessa ehtinee katsoa), niin jos oikeasti kiinnostaa ja saa siitä sisältöä elämään, niin on se fiksu sijoitus päämäärättömän kanavasurffailun sijaan.
Ja jos kerran, kaksi kesästä antaa lapselleen sen kivan kokemuksen, että voi ostaa pallojätskin, niin eipä sekään ihan hirveää tuhlausta ole. Ankeaa se, jos lapselle ei koskaan voi antaa sitä, mitä tämä toivoo, vaan aina ohjaa sinne Pirkka- ja Rainbow-merkkeihin (joissa on hyviä jätskejä myös), mutta ankeaa sekin on, ettei koskaan mitään saa, ja kaiken perustelee aina niin, että käytetään vain nimimimäärä rahaa kaikkeen.
Jep, totta tuo. Olen ollut sekä hyvin köyhä - näin suoranaista nälkää - että nykyään hyvin toimeentuleva joten tiedän kyllä millaista on pihistellä kun on pakko ja millaista on pihistellä vapaaehtoisesti kasvattaakseen rahapottiaan. Ei sitten yhtään sama asia.
Köyhänä tuo jäätelötuutti kerran kesässä kioskilta on se pieni ainutlaatuinen hetki kun olet samalla viivalla muitten ihmisten kanssa. Ostat sen yhden kerran mitä todella haluat ja nautit siitä. Jotkut ihmiset on sitä mieltä ettei köyhä tai köyhän lapsi ansaitse tuollaista hetkeä edes kerran vuodessa, aina pitäisi muistaa tarkkaan olevansa köyhä ja ettei rahaa saa mennä pieneenkään hemmotteluun, ei koskaan! Jos laitat kaksi euroa kuussa harvinaiseen ylimääräiseen herkkuun, on heti lauma fariseuksia saarnaamassa että tuonkin olisit voinut säästää ja kymmenen vuoden kuluttua sinulla voisi olla 240 euroa enemmän tilillä. No jihuu! Sen kymmenen vuoden aikana olet luopunut kaikesta pikkuruisestakin kivasta, lapset kasvaneet ilman jätskiään ja palkkio on kyllä siihen nähden varsin vaatimaton. Mutta köyhän toki pitäisi olla kiitollinen siitäkin ja elää askeettisesti kuin munkki.
Lahjoitan säännöllisesti rahaa ruoka-avustuksiin ja minusta on ihan OK, ja tarpeellistakin että siinä ruokakassissa olisi mukana myös jotain hyvää ja näennäisesti turhaa naposteltavaa, ihan vaan koska se on herkullista ja ilahduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Oliko sinulla 4 lasta, kuten AP:lla?
Kuulostaa että asuit yksin ja silloinhan on huomattavasti helpompi säästää, koska voi tyytyä vähään. Ja jos sinulla on aina ollut säästössä rahaa, niin todennäköisesti sait sitä jo nuorena vanhemmilta, eikä tarvinnut selvitä kaikesta yksin. Ja pienituloinen on eri asia kuin pitkään jatkunut työttömyys jne.
"Köyhä ei tyydy vähään", hohhoijaa. Esim. pesukone voi olla 4 lapsen perheessä täysin välttämätön, varsinkin jos ei asuta kerrostalossa.
En asunut yksin vaan lasten kanssa. Olen ollut opiskelija, kotiäiti, yksinhuoltaja, parisuhteessa, joten hyvin monesta tilanteesta on kokemusta. Senttiäkään en kotoani saanut, kun reilusti alaikäisenä lähdin. Enkä ole saanut myöhemminkään. Kokopäivätyössä en ole koskaan vielä ollut. Kyllä, pesukone voi olla välttämätön, mutta niitä on pitkin nettiä ilmaiseksi. Harvalle vaan kelpaa.
Jos ostat netistä jonkun vieraan ihmisen käytetyn pesukoneen, se voi olla vaikka miten paskassa kunnossa ja hajota heti ensi pesulla. Sitten on jonkun kuljetettava se rohjake johonkin kierrätyspaikkaan ja parhaassa tapauksessa maksettava siitä. On oikeasti paljon järkevämpää ostaa uusi pesukone joka kestää monta vuotta.
Voihan netistä ostamalla saadakin hyvän, jos on tuuri mukana. Mutta aina ei ole ja jotkut ihan tahallaan huijaavat, että saavat vanhan koneen nurkista pois.
Tyypillinen köyhä, ilmainen tai halpa ei kelpaa, pitää saada uusi ja kallis ja tietenkin osamaksulla.Ja sitten ihmetellään, että miksi onkaan köyhä :)
Ei se uusikaan kone itsekseen kotiin kävele, siihen ei voi vedota. Jos yksi 20 e kone hajoaa, ostaa uuden samanhintaisen, ei kellään niin huono tuuri ole että sekin on heti rikki.
Mutta mieluummin ostaa kalliin osamaksulla, ja sitten ihmettelee, ettei tuet riitä! Ei niiden ole tarkoituskaan mitään velkoja kattaa.
Ja sama juttu muussa, puhelin pitää olla uusi ja kallis, ja vaatteetkin tietysti velaksi. Siihen päälle kaksi suoratoistoa ja kalleimmat elintarvikkeet kun pitää päästä taas arkea karkuun, ja kappas, tukipäivänä onkin taas tili tyhjä. Onpa odottamatonta :D
Minulla ei ole pesukonetta, vaan pesen ne talon pesutuvassa. Siinäpä meni jo eka oletus pieleen.
Jos joku myy pesukonetta halvalla, siihen on joku syy. Tai jos antaa ilmaiseksi, niin vielä epäilyttävämpää. Käytkö itse kaikki roskalavat läpi, jos tarvitset jotain tavaraa? Vai ostatko jotain arvokasta, joka kestää jonkun aikaa?
Oletko ihan varma, ettei voi käydä kaksi kertaa huono tuuri? Voi ihan hyvin käydä vaikka kymmenen kertaa. Vieraisiin ihmisiin ei voi automaattisesti luottaa, että he hyvän hyvyyttään myyvät jonkun pesukoneen 20 eurolla ja "ihan hyvässä kunnossa". Eri asia jos saa tutulta.Toimeentulotuella elävä voi saada Kelalta maksusitoumuksen, jolla saa halvan peruspesukoneen uutena. Huomattavasti kannattavampaa kuin ostella toisten ihmisten vanhoja rohjoja.
Tuossa välissä on nyt jonkun toisenkin kommentti. Tuo sinun viimeisin kappaleesi tiivistää olennaisen. Ei köyhän tarvitse tyytyä eikä nähdä vaivaa, koska sossu maksaa. Minun pienituloisena taas tarvitsee ja siksi mietin ostot tarkkaan. Ja itse asiass kyllä, aika usein katson, että olisiko käytettynä halvalla ennen kuin ostan. Siitäpä ennakoinnista ne säästöt tuleekin. Kaksi konetta olen saanut. Molemmat erittäin hyviä, annettiin, koska uudessa asunnossa oli koneet. Se yksi maksullinen oli maanantaikappale. Nyt etsin sänkyä teinille. Toki joku toinen kävelee sossuun ja saa sänkyavustuksen, joku toinen ostaa osarilla ja köyhtyy, kolmas ennakoi.
Edelleenkin pesen pyykit talon pesutuvassa, enkä ole koskaan omistanut pesukonetta, en sossun maksamaa enkä muuta.
MIkä siinä on vialla, jos sossu maksaa köyhälle perheelle pesukoneen? Mitä sossu sitten mielestäsi saisi korvata ihmisille, jos pesukonekin on liikaa? Ymmärtäisin jos kyse olisi jostain jättitelkkarista tai hienosta kännykästä, mutta että pesukone. Miksi sossun käyttämistä tärkeään asiaan pitäisi hävetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
No, ap ainakin todisti tyhmyyden todeksi omalla kohdallaan. Ja aika moni köyhä on minullekin todistanut ihan irl. Eräskin ystäväni, elää työmarkkinatuella ja käy leipäjonossa, koska on "ylikorkea vuokra". Naapurikunnassa saisi vuokrakämppiä puoleen hintaan, mutta kuka nyt "landelle" muuttaisi! Vaikka julkisilla matka sieltä on kokonaista 20 minuuttia pidempi "isolle kirkolle" ja hinta on sama. Plus että ystäväni on 60 v, eli tuskin tarvitsee työmatkaakaan enää ikinä ajatella.
Tämän lisäksi hän käy ostamassa JOKA PÄIVÄ pullan tai viinerin kaupan paistopisteestä. Ilmeisesti syyllistyin törkeään humble bragiin kun kysyin siltä, miksei se osta jauhoja, sokeria ja hiivaa, kun parin päivän pullien hinnalla saisi kuukauden pullat?
Itsekin elän työmarkkinatuella, enkä joudu käymään leipäjonossa ja valittamaan niiden huonosta tarjonnasta kuten tuo (entinen) ystäväni. Koska minä osaan ynnälaskua.
No onhan se nyt typerää 60-vuotiaalle alkaa opettaa, että pullaa voi leipoa itsekin. Etenkin, jos kyse on naispuolisesta henkilöstä, niin hänet on luultavasti elämänsä aikana kyllästetty leivontaohjeilla. Tottakai silloin ärtyy, että joku alkaa sormi pystyssä opettaa, että "oletko koskaan kuullut, että voisit leipoa itse" ja "osta mieluummin vehnäjauhoa, hiivaa, sokeria, kardemummaa..." Minäkin ärsyyntyisin, jos joku alkaisi laukoa minulle itsestäänselvyyksiä.
Hän osti viineriä paistopisteeltä, koska tykkää juuri siitä. Ehkä kotona tehty pulla tai viineri ei maistu hänelle. Tai sitten hän ei jaksa leipoa. Ehkä hän jopa inhoaa leipomista.
Mutta erityisesti ihmettelen sinun motiiviasi puuttua tähän. Hänen viinerinsä tuskin rasittaa omaa talouttasi tai on mikään ongelma sinulle muutenkaan. Joten miksi sinun piti alkaa luennoida hänelle leipomisesta?
Missä kohtaa sanoin luennoineeni? Minä KYSYIN ällistyneenä, miksei kaveri leivo itse, kun tuntui niin perin merkilliseltä että leipäjonossa käyvä ihminen ostaa kuitenkin paistopistepullia, jotka ovat sitäpaitsi heikkolaatuisempia kuin itse leivotut.
Olimme siis pyöräretkellä, ja kaveri pyysi että pysähdymme kaupan eteen ja vahdin hänen pyöräänsä sillä välin kun hän hakee päivittäisen pullansa. Kaveri siis teki minut osalliseksi pullanhaustaan ja vielä selitti että on päivittäinen tapa. Tuppisuunako siinä olisi pitänyt seistä?
Ilmeisesti köyhille kavereille ei passaa puhua mitään, ettei vaan syyllisty alentumiseen.
Tätä keskustelua kun seuraa, niin nämä ns. köyhät ovat näköjään hyvin tietoisia siitä, että vain paras tai kallein kelpaa. Mihinkään halvempaan ei tyydytä, kun ei heidän mielestä tyydy muutkaan. Jos autat jotenkin, esim. lahjoittamalla vanhan pesukoneen, niin sitten olet vaan Kpää, joka tyrkkii likaisia ja risoja laitteita köyhille riesoiksi. Jos ostat halvemman jäätelön, olet alentuvainen ääliö, jonka olisi pitänyt tajuta, että köyhälle kelpaa vain se kallein artesaanijäätelö kaupungin kalleimmasta kuppilasta.
Olen usein ostanut kaikennäköisiin lahjapuu yms. keräyksiin ruokaa sekä leluja ja muuta tavaraa, mutta näköjään hukkaan menee, kun köyhälle pitäisi olla savukalaa ja suklaata, että menis suu messingille.
Isovanhempani elämänviisaus tässä teillekin: "Sen suu napsaa, kenen jalka kapsaa" Mikä tarkoittaa sitä, että elämän herkuista nauttimaan pääsee vain ahkera. Ei taida siellä netflixien äärellä muu kuin suu napsata kaljapullon reunaa tai tupakkaa, joten tähän loppui minun hyväntekeväisyysura. Kun on selvästi köyhällä tarve saada parempaa kuin itsekään raaskin ostaa, niin voi tehdä sen jonkun muun rahoilla, kuin minun. Toivottavasti elättien tukiin tulee jatkossa reilu leikkuri, niin saattaa se jalankin kapsanta alkaa kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt arvata että joku triggeröityy maksukanavista. Se on meidän perheen AINOA viihde. Ei käydä ulkona syömässä, ei matkustella (lapset ei oo koskaan ollut edes Tallinnaa lukuunottamatta ulkomailla tai lentokoneessa, mä ja mies kerran käyty etelässä ennen lapsia, muuten ei), ei käydä leffoissa, ei osteta kalliita pelikoneita tai ipadjä jne.
ApJos säästää ja sijoitat nuo rahat 10 v sulla on kiva osinkovirta tulevaisuudessa
Kerro tarkemmin. En ole tuo, jolle vastasit, mutta jos minä nyt jatkossa sijoitan 8 eur kuukaudessa, niin kuinka paljon rahaa minulla on 10 vuoden kuluttua?
Jopa 1464 €, joka voi tuottaa jopa 9-10 €/kk uutta tuloa joka ikinen kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pidemmän päälle nämä "älä osta netflixiä katso nettitvtä ilmaitteeksi", "älä osta jäätelöpalloa kojusta osta kaupasta halvin tuutti" etc. ovat aika kuluttavia. Lapsena tarvi kaikesta säästää, mutta kun kerrankin pääsi syömään heseen, ostaa sen jäätelöpallon etc. oli se kyllä luksusta. Mielenterveys siinä ikuisessa pihistelyssä lähtee. Tietenkin pitää valita tarkoin mitä ostaa kun on tiukkaa, mutta ei sitä köyhyyttä kannata liikaa korostaa ainakaan lapsille.
Niin juuri. Ja lisäksi onhan se aika ankeaa, että kun haluaisi nähdä vaikka Netflixin hienon shakista kertovan sarjan Musta kuningatar, pitäisikin katsoa telkkarista vaan Temppareita ja Ensitreffejä. Kuitenkin sen Netflix-sarjan saa nähtäväkseen 8 eurolla (kuukaudessa ehtinee katsoa), niin jos oikeasti kiinnostaa ja saa siitä sisältöä elämään, niin on se fiksu sijoitus päämäärättömän kanavasurffailun sijaan.
Ja jos kerran, kaksi kesästä antaa lapselleen sen kivan kokemuksen, että voi ostaa pallojätskin, niin eipä sekään ihan hirveää tuhlausta ole. Ankeaa se, jos lapselle ei koskaan voi antaa sitä, mitä tämä toivoo, vaan aina ohjaa sinne Pirkka- ja Rainbow-merkkeihin (joissa on hyviä jätskejä myös), mutta ankeaa sekin on, ettei koskaan mitään saa, ja kaiken perustelee aina niin, että käytetään vain nimimimäärä rahaa kaikkeen.
Jep, totta tuo. Olen ollut sekä hyvin köyhä - näin suoranaista nälkää - että nykyään hyvin toimeentuleva joten tiedän kyllä millaista on pihistellä kun on pakko ja millaista on pihistellä vapaaehtoisesti kasvattaakseen rahapottiaan. Ei sitten yhtään sama asia.
Köyhänä tuo jäätelötuutti kerran kesässä kioskilta on se pieni ainutlaatuinen hetki kun olet samalla viivalla muitten ihmisten kanssa. Ostat sen yhden kerran mitä todella haluat ja nautit siitä. Jotkut ihmiset on sitä mieltä ettei köyhä tai köyhän lapsi ansaitse tuollaista hetkeä edes kerran vuodessa, aina pitäisi muistaa tarkkaan olevansa köyhä ja ettei rahaa saa mennä pieneenkään hemmotteluun, ei koskaan! Jos laitat kaksi euroa kuussa harvinaiseen ylimääräiseen herkkuun, on heti lauma fariseuksia saarnaamassa että tuonkin olisit voinut säästää ja kymmenen vuoden kuluttua sinulla voisi olla 240 euroa enemmän tilillä. No jihuu! Sen kymmenen vuoden aikana olet luopunut kaikesta pikkuruisestakin kivasta, lapset kasvaneet ilman jätskiään ja palkkio on kyllä siihen nähden varsin vaatimaton. Mutta köyhän toki pitäisi olla kiitollinen siitäkin ja elää askeettisesti kuin munkki.
Lahjoitan säännöllisesti rahaa ruoka-avustuksiin ja minusta on ihan OK, ja tarpeellistakin että siinä ruokakassissa olisi mukana myös jotain hyvää ja näennäisesti turhaa naposteltavaa, ihan vaan koska se on herkullista ja ilahduttaa.
Mulla on auto, puolikas omakotitalosta ja asiantuntijatyön ok palkka. En osta jäätelökioskilta kun en halua. Ostan kaupasta ja sieltä saa lapsetkin jäätelöt. Olkoot ankeeta, näin meillä.
Jos olen ravintolassa niin ostan jälkiruuan sieltä, kun kerran siinä jo ollaan ja se kruunaa aterian. Mutta jätskikiska ei vaan edusta mulle sitä samaa iloa, kesää ja vapautta tms, mitä se tuntuu monelle tän ketjun perusteella olevan. Enkä ostaisi varmaan kummilapsellekaan jätskikiskan jätskiä, kun kauppa on yleensä vieressä ja tapana on sieltä hakea. Olkoot sitte tylsää ja hirveetä ja mitä ikinä, en oo aatellut että se ois iso juttu kun ei se sitä vaan ole meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt arvata että joku triggeröityy maksukanavista. Se on meidän perheen AINOA viihde. Ei käydä ulkona syömässä, ei matkustella (lapset ei oo koskaan ollut edes Tallinnaa lukuunottamatta ulkomailla tai lentokoneessa, mä ja mies kerran käyty etelässä ennen lapsia, muuten ei), ei käydä leffoissa, ei osteta kalliita pelikoneita tai ipadjä jne.
ApJos säästää ja sijoitat nuo rahat 10 v sulla on kiva osinkovirta tulevaisuudessa
Kerro tarkemmin. En ole tuo, jolle vastasit, mutta jos minä nyt jatkossa sijoitan 8 eur kuukaudessa, niin kuinka paljon rahaa minulla on 10 vuoden kuluttua?
1142€, 6% oletuksella.
Netissä on sellainen sivu kuin google.fi, sinne kun kirjoittaa hakusanaksi vaikka sijoitustuottolaskuri, niin se antaa vastaukseksi sivuja joilla on sijoitustuottolaskuri. There, opetin sut kalastamaan.Aina pieniä sinttejä tuolla sinun kalastuksella saa, jos 10 vuodessa sijoituksen tuotto on VAIN 182 eur enemmän kuin jos raha olisi säästetty pöytälaatikkoon. Eli yhtä vuotta kohden se tekee 18,2 euroa. Onko tämä nyt erityisen "kiva osinkovirta"?
Sijoittamisessa on riskinsä myös. Noin pienen tuoton vuoksi 10 vuoden säästäminen on aika turhaa. Ja kun tässä nyt on neuvottu nimenomaan köyhiä toimeentulotukiasiakkaita sijoittamaan, niin heillehän tuo olisi todella tappiollista: sijoitus vähentäisi joka kk toimeentulotuen määrää, eli lopulta hän jäisi tappiolle minimaalisesta tuotosta huolimatta. Hänen kannattaisi siis säästää pöytälaatikkoon. Eipä tuosta silti isoa säästöä kerry - 10 vuotta on niin pitkä aika, eli käytettyyn aikaan nähden aika pieni säästö. Toki sekin on nollaa parempi, mutta tässähän ei silti ole tullut mitään sellaisia uusia neuvoja, joita eivät köyhät jo tajuaisi itsekin. Joku säästää jatkuvasti sen, mitä pystyy, ja käyttää niitä rahoja sitten lasten vaatehankintoihin, joulu- ja synttärilahjoihin tai esim. kesälomalla. Jollain muulla taas ei edes riitä rahat säästöön.
No tuo 6% on maltillinen, lähes takuuvarma, tuotto. Toki voi laittaa 8€/kk tulevaan bitcoiniin tai talvivaaraan niin susta tulee miljonääri. Enää tarvitset sen kristallipallon josta näet mikä se tuleva kurssiraketti on.
Mä ostin osakesäästötilille 600 eurolla Tikkurilaa, ensin se koronaromahti ja nyt siitä on tehty ostotarjous. Vuoden tuottoprosentti on 75%. Mutta tuo nyt on verrattavissa ässäarpaan, suurin osa kupongeista ei ole päävoitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksupäivänä pitää maksaa vuokra, sähköt, netti, puhelimet, mahdolliset luottojen ja lainojen lyhennykset, jne.
Eri kyllä maksupäivänä heti menee iso osa rahoista. Jos sen rahan säästäisi ruokaostoksiin, kaikki menisi perintään ja se vasta tulisi kalliiksi.
Asia on katsos niin, että köyhälle ei jää hirveästi käteen pakollisten menojen jälkeen.Luotot ja lainojen lyhennykset. Niinpä. Monesti näissä köyhyyskeskusteluissa nousee esille se, että rahat menee laskuihin. Pakollisia laskuja on asumiskulut, vakuutukset, netti, puhelin ja terveyskulut. (työssäkäyvillä polttoaine/linkkukortti) Mutta usein just näillä köyhillä löytyykin osamaksuja, luottoja, lainoja jne
Vai niin, tämäkään ei ole siis köyhälle salittua. Monella hyvin toimeentulevalla on useampikin luottokortti, joita sitten maksellaan kun jaksellaan. Niillä korteilla matkustellaan, käydään ravintoloissa ja biletetään. Mutta heille se on OK.
Kerron sulle syyn, miksi köyhillä on luottoa. Köyhillä ei ole yleensä MITÄÄN rahaa säästössä, vaan kaikki menee elämiseen. Jos tulee joku tilanne, että on käytettävä ylimääräistä rahaa, niin se pitää lainata jostain. Ei tarvitse olla edes mikään vakava tilanne. Riittää että silmälasit hajoaa, siihen menee yhtäkkiä monta sataa euroa. Miten siitä tilanteesta pitäisi selvitä? Älä sano että säästämällä etukäteen, koska kaikki rahat menevät elämiseen.Monella köyhällä on myös opinto- ja asuntolainaa, jotka on maksettava pois vaikka olisi huono elämäntilanne sillä hetkellä.
Kyllä ne luottokorttivelat on maksettava vähän toiseen tahtiin kuin tuo esittämäsi "maksetaan kun jaksetaan". Mitenkä se säästäminen niihin velkoihin onnistuu ns. jälkikäteen? Tuskin mitenkään, kun kaikki raha menee sitä kyytiä kun tuleekin. Sitten kun vielä on ne luotot ja osamaksut tikittämässä korkoa, (katsos kun köyhä ei tajua mitä esim. osarin 400%:n vuosittainen korko tarkoittaa euroina) niin ei ihme, ettei jatkossakaan riitä mihinkään elämiseen. Silloin vasta voi ostaa, kun voi sen tuotteen tai hyödykkeen maksaa siten, ettei talous ole hankinna jälkeen kuralla seuraavat kuukaudet. Specsaversiltä saa silmälaseja halvimmillaan parilla kympillä, että eipä tuon suuruiseen hankintaan mitään luottokorttia tarvita. Rahat voi kerätä vaikka pulloja keräämällä jos on oikea hätä ja sosiaalitoimisto usein myöntää tukea välttämättömään hankintaan.
No tuota kommenttia odotinkin. Silmälaseja EI SAA MISTÄÄN parillakympillä. Se parikymppiä voi olla jonkun tiettyjen sankojen hinta, mutta ne linssit maksavat siihen päälle monta sataa. Ei kukaan pelkillä sangoilla pärjää. Tuollainen mainonta on harhaanjohtavaa, koska linssien hinta on aina yksilöllinen ja määräytyy sen mukaan millaiset tarvitsee. Sitä ei voi laittaa mainokseen.
https://www.specsavers.fi/silmalasit/selkea-hinta Laskepa tuolta. Halvimmat pokat 25 e joihin saa vakioyksiteholinssit 0e. Rillien hinnaksi siis tulee 25 e. Jos ei ole varaa ostella erikoislisukkeita, niin sitten ei ole. Tärkeintä että näkee?
Kai tämä oli vitsi 🐵 Siis silmissä voi olla monenlaista korjattavaa. Jos ottaa mitkä linssit vain, se vain pahentaa tilannetta. Mistä näitä i ioottikommentoijia putkahtelee. Täydellisestä tietämättömyyden suosta. - ohikulkija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
No, ap ainakin todisti tyhmyyden todeksi omalla kohdallaan. Ja aika moni köyhä on minullekin todistanut ihan irl. Eräskin ystäväni, elää työmarkkinatuella ja käy leipäjonossa, koska on "ylikorkea vuokra". Naapurikunnassa saisi vuokrakämppiä puoleen hintaan, mutta kuka nyt "landelle" muuttaisi! Vaikka julkisilla matka sieltä on kokonaista 20 minuuttia pidempi "isolle kirkolle" ja hinta on sama. Plus että ystäväni on 60 v, eli tuskin tarvitsee työmatkaakaan enää ikinä ajatella.
Tämän lisäksi hän käy ostamassa JOKA PÄIVÄ pullan tai viinerin kaupan paistopisteestä. Ilmeisesti syyllistyin törkeään humble bragiin kun kysyin siltä, miksei se osta jauhoja, sokeria ja hiivaa, kun parin päivän pullien hinnalla saisi kuukauden pullat?
Itsekin elän työmarkkinatuella, enkä joudu käymään leipäjonossa ja valittamaan niiden huonosta tarjonnasta kuten tuo (entinen) ystäväni. Koska minä osaan ynnälaskua.
No onhan se nyt typerää 60-vuotiaalle alkaa opettaa, että pullaa voi leipoa itsekin. Etenkin, jos kyse on naispuolisesta henkilöstä, niin hänet on luultavasti elämänsä aikana kyllästetty leivontaohjeilla. Tottakai silloin ärtyy, että joku alkaa sormi pystyssä opettaa, että "oletko koskaan kuullut, että voisit leipoa itse" ja "osta mieluummin vehnäjauhoa, hiivaa, sokeria, kardemummaa..." Minäkin ärsyyntyisin, jos joku alkaisi laukoa minulle itsestäänselvyyksiä.
Hän osti viineriä paistopisteeltä, koska tykkää juuri siitä. Ehkä kotona tehty pulla tai viineri ei maistu hänelle. Tai sitten hän ei jaksa leipoa. Ehkä hän jopa inhoaa leipomista.
Mutta erityisesti ihmettelen sinun motiiviasi puuttua tähän. Hänen viinerinsä tuskin rasittaa omaa talouttasi tai on mikään ongelma sinulle muutenkaan. Joten miksi sinun piti alkaa luennoida hänelle leipomisesta?
Missä kohtaa sanoin luennoineeni? Minä KYSYIN ällistyneenä, miksei kaveri leivo itse, kun tuntui niin perin merkilliseltä että leipäjonossa käyvä ihminen ostaa kuitenkin paistopistepullia, jotka ovat sitäpaitsi heikkolaatuisempia kuin itse leivotut.
Olimme siis pyöräretkellä, ja kaveri pyysi että pysähdymme kaupan eteen ja vahdin hänen pyöräänsä sillä välin kun hän hakee päivittäisen pullansa. Kaveri siis teki minut osalliseksi pullanhaustaan ja vielä selitti että on päivittäinen tapa. Tuppisuunako siinä olisi pitänyt seistä?
Ilmeisesti köyhille kavereille ei passaa puhua mitään, ettei vaan syyllisty alentumiseen.
No onhan tuo tylyä käytöstä. Ei ole sinun asiasi päättää, mihin kaveri saa rahansa pistää. Ne pullan hinnat ovat yleensä 0,85-1 euroa, johon köyhälläkin on varaa. Jos kaverisi asuu yksin, ei ole mitään järkeä paistaa jotain 20 pullaa, joita ei ehdi syödä ennen kuin ne menevät vanhaksi. Ja siinä tulee helposti syötyä liikaa.
Köyhän kaverin rahankäyttö ei kuulu sinulle. Arvosteletko kaikkia muitakin ystäviäsi, vai vain köyhiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Kuulostaa että asuit yksin ja silloinhan on huomattavasti helpompi säästää, koska voi tyytyä vähään. Ja jos sinulla on aina ollut säästössä rahaa, niin todennäköisesti sait sitä jo nuorena vanhemmilta, eikä tarvinnut selvitä kaikesta yksin. Ja pienituloinen on eri asia kuin pitkään jatkunut työttömyys jne.
"Köyhä ei tyydy vähään", hohhoijaa. Esim. pesukone voi olla 4 lapsen perheessä täysin välttämätön, varsinkin jos ei asuta kerrostalossa.
En asunut yksin vaan lasten kanssa. Olen ollut opiskelija, kotiäiti, yksinhuoltaja, parisuhteessa, joten hyvin monesta tilanteesta on kokemusta. Senttiäkään en kotoani saanut, kun reilusti alaikäisenä lähdin. Enkä ole saanut myöhemminkään. Kokopäivätyössä en ole koskaan vielä ollut. Kyllä, pesukone voi olla välttämätön, mutta niitä on pitkin nettiä ilmaiseksi. Harvalle vaan kelpaa.
Jos ostat netistä jonkun vieraan ihmisen käytetyn pesukoneen, se voi olla vaikka miten paskassa kunnossa ja hajota heti ensi pesulla. Sitten on jonkun kuljetettava se rohjake johonkin kierrätyspaikkaan ja parhaassa tapauksessa maksettava siitä. On oikeasti paljon järkevämpää ostaa uusi pesukone joka kestää monta vuotta.
Voihan netistä ostamalla saadakin hyvän, jos on tuuri mukana. Mutta aina ei ole ja jotkut ihan tahallaan huijaavat, että saavat vanhan koneen nurkista pois.
Tyypillinen köyhä, ilmainen tai halpa ei kelpaa, pitää saada uusi ja kallis ja tietenkin osamaksulla.Ja sitten ihmetellään, että miksi onkaan köyhä :)
Ei se uusikaan kone itsekseen kotiin kävele, siihen ei voi vedota. Jos yksi 20 e kone hajoaa, ostaa uuden samanhintaisen, ei kellään niin huono tuuri ole että sekin on heti rikki.
Mutta mieluummin ostaa kalliin osamaksulla, ja sitten ihmettelee, ettei tuet riitä! Ei niiden ole tarkoituskaan mitään velkoja kattaa.
Ja sama juttu muussa, puhelin pitää olla uusi ja kallis, ja vaatteetkin tietysti velaksi. Siihen päälle kaksi suoratoistoa ja kalleimmat elintarvikkeet kun pitää päästä taas arkea karkuun, ja kappas, tukipäivänä onkin taas tili tyhjä. Onpa odottamatonta :D
Minulla ei ole pesukonetta, vaan pesen ne talon pesutuvassa. Siinäpä meni jo eka oletus pieleen.
Jos joku myy pesukonetta halvalla, siihen on joku syy. Tai jos antaa ilmaiseksi, niin vielä epäilyttävämpää. Käytkö itse kaikki roskalavat läpi, jos tarvitset jotain tavaraa? Vai ostatko jotain arvokasta, joka kestää jonkun aikaa?
Oletko ihan varma, ettei voi käydä kaksi kertaa huono tuuri? Voi ihan hyvin käydä vaikka kymmenen kertaa. Vieraisiin ihmisiin ei voi automaattisesti luottaa, että he hyvän hyvyyttään myyvät jonkun pesukoneen 20 eurolla ja "ihan hyvässä kunnossa". Eri asia jos saa tutulta.Toimeentulotuella elävä voi saada Kelalta maksusitoumuksen, jolla saa halvan peruspesukoneen uutena. Huomattavasti kannattavampaa kuin ostella toisten ihmisten vanhoja rohjoja.
Tuossa välissä on nyt jonkun toisenkin kommentti. Tuo sinun viimeisin kappaleesi tiivistää olennaisen. Ei köyhän tarvitse tyytyä eikä nähdä vaivaa, koska sossu maksaa. Minun pienituloisena taas tarvitsee ja siksi mietin ostot tarkkaan. Ja itse asiass kyllä, aika usein katson, että olisiko käytettynä halvalla ennen kuin ostan. Siitäpä ennakoinnista ne säästöt tuleekin. Kaksi konetta olen saanut. Molemmat erittäin hyviä, annettiin, koska uudessa asunnossa oli koneet. Se yksi maksullinen oli maanantaikappale. Nyt etsin sänkyä teinille. Toki joku toinen kävelee sossuun ja saa sänkyavustuksen, joku toinen ostaa osarilla ja köyhtyy, kolmas ennakoi.
Edelleenkin pesen pyykit talon pesutuvassa, enkä ole koskaan omistanut pesukonetta, en sossun maksamaa enkä muuta.
MIkä siinä on vialla, jos sossu maksaa köyhälle perheelle pesukoneen? Mitä sossu sitten mielestäsi saisi korvata ihmisille, jos pesukonekin on liikaa? Ymmärtäisin jos kyse olisi jostain jättitelkkarista tai hienosta kännykästä, mutta että pesukone. Miksi sossun käyttämistä tärkeään asiaan pitäisi hävetä?
Pysyttäisiinkö itse asiassa? Sanoinko, että siinä on vikaa tai pitäisi hävetä? Ymmärrätkö, että ne keskituloiset säästää itse siihen koneeseen? Ja se on heillekin iso menoerä. Itse asiassa nyt kun kysyit niin vika on siinä, että se pahimmillaan passivoi. Miksi tehdä töitä ja tienata itse, kun voi saada valmiina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa 1464 €, joka voi tuottaa jopa 9-10 €/kk uutta tuloa joka ikinen kuukausi.
Vau! Kyllä ois elämä erilainen sitten 2031, kun rahaa tulis ovista ja ikkunoista jopa 10e kuussa. Sitä siis on "kiva osinkovirta". Aiemmin olisin sanonut "pieni/hyvin pieni säästö", mutta näin sitä oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1142€, 6% oletuksella.
Netissä on sellainen sivu kuin google.fi, sinne kun kirjoittaa hakusanaksi vaikka sijoitustuottolaskuri, niin se antaa vastaukseksi sivuja joilla on sijoitustuottolaskuri. There, opetin sut kalastamaan.En kyllä löytänyt googlaamallakaan tarkempaa tietoa miten tosta siis saa sen kivan osinkovirran. Nihkeät säästöt saa toki, mutta ehdottomasti sekin on hyvä asia. Ehkä aluksi olikin tarkoitus sanoa että "laita se 8e/kk säästöön niin vuonna 2031 sulla on vähän yli tonni".
No näin meistä keskituloisistakin varmaan suurin osa säästää, ei minun tuntemilla ihmisillä ole tonneja laittaa säästöön. Ei se helppoa ole, jos olisi niin tuskin köyhiä olisi ollenkaan. Mutta pitkäjänteisyyttä säästäminen vaatii, senteistä ne suuretkin säästöt saattaa lopulta koostua.
Sillä erotuksella tietysti, että köyhä saa vuodessa säästettyä pikkusumman, mutta rikas voi säästää ja sijoittaa ison summan. Tuo lause "senteistä suuretkin säästöt koostuvat" on naurettavaa ja epärehellistä viisatelua. Isoissa säästöissä ei ole koskaan kyse senteistä, vaan tuhansista, kymmenistätuhansista tai sadoistatuhansista euroista. Ja kukaan ei ikinä rikastu pikkusummilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi on siis jotenkin velkaa sinulle, vähintään selityksen ellei elämäntapojensa muuttamista, jos jouduit hänen pyöräänsä vahtimaan. Oletpa hieno ystävä.
Pullien leipominen tulee muuten kalliimmaksi kuin sen yhden pullan ostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo tylyä käytöstä. Ei ole sinun asiasi päättää, mihin kaveri saa rahansa pistää. Ne pullan hinnat ovat yleensä 0,85-1 euroa, johon köyhälläkin on varaa. Jos kaverisi asuu yksin, ei ole mitään järkeä paistaa jotain 20 pullaa, joita ei ehdi syödä ennen kuin ne menevät vanhaksi. Ja siinä tulee helposti syötyä liikaa.
Köyhän kaverin rahankäyttö ei kuulu sinulle. Arvosteletko kaikkia muitakin ystäviäsi, vai vain köyhiä?
Pullia voi pakastaa. Tiedän että kaverin kämpässä on jääkaappipakastin.
Euro päivässä on 365 euroa vuodessa. Sillä rahalla saisi jo uuden polkupyörän. Kaverini juuri rämäänsä valitteli samalla reissulla.
Kuten sanottu, elän itsekin työmarkkinatuella. Mutta en joudu seisomaan leipäjonossa, koska osaan ynnälaskua.
Arvostelen todellakin ihan joka ikistä ihmistä, joka ruikuttaa minulle jostain ongelmastaan ja sitten heti perään suorittaa teon, joka pahentaa sitä ongelmaa entisestään ja kertoo tekevänsä tätä toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Pysyttäisiinkö itse asiassa? Sanoinko, että siinä on vikaa tai pitäisi hävetä? Ymmärrätkö, että ne keskituloiset säästää itse siihen koneeseen? Ja se on heillekin iso menoerä. Itse asiassa nyt kun kysyit niin vika on siinä, että se pahimmillaan passivoi. Miksi tehdä töitä ja tienata itse, kun voi saada valmiina?
"Tuo sinun viimeisin kappaleesi tiivistää olennaisen. Ei köyhän tarvitse tyytyä eikä nähdä vaivaa, koska sossu maksaa."
Eli kyllä, sanoit että siinä on vikaa. Ja kyllä tuon voi lukea niinkin että pitäisi hävetä. Ja nyt lisäät vielä että se passivoi.
Miten tuon voisi lukea niin että se EI ole sinusta huono asia?
Miksei ne keskituloiset voi ostaa jonkun käytettyä pesukonetta FB-ryhmästä, jos köyhien kerran pitäisi tehdä niin? Miksi pitää säästää siihen parempaan koneeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullia voi pakastaa. Tiedän että kaverin kämpässä on jääkaappipakastin.
Euro päivässä on 365 euroa vuodessa. Sillä rahalla saisi jo uuden polkupyörän. Kaverini juuri rämäänsä valitteli samalla reissulla.
Kuten sanottu, elän itsekin työmarkkinatuella. Mutta en joudu seisomaan leipäjonossa, koska osaan ynnälaskua.
Arvostelen todellakin ihan joka ikistä ihmistä, joka ruikuttaa minulle jostain ongelmastaan ja sitten heti perään suorittaa teon, joka pahentaa sitä ongelmaa entisestään ja kertoo tekevänsä tätä toistuvasti.
Sinulla ei ole oikeutta tuomita toisen ihmisen rahankäyttöä.
Jos olet tästä eri mieltä, niin en voi sen paremmin selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on auto, puolikas omakotitalosta ja asiantuntijatyön ok palkka. En osta jäätelökioskilta kun en halua. Ostan kaupasta ja sieltä saa lapsetkin jäätelöt. Olkoot ankeeta, näin meillä.
Jos olen ravintolassa niin ostan jälkiruuan sieltä, kun kerran siinä jo ollaan ja se kruunaa aterian. Mutta jätskikiska ei vaan edusta mulle sitä samaa iloa, kesää ja vapautta tms, mitä se tuntuu monelle tän ketjun perusteella olevan. Enkä ostaisi varmaan kummilapsellekaan jätskikiskan jätskiä, kun kauppa on yleensä vieressä ja tapana on sieltä hakea. Olkoot sitte tylsää ja hirveetä ja mitä ikinä, en oo aatellut että se ois iso juttu kun ei se sitä vaan ole meille.
Eli et osta jätskikioskilta, koska teitä ei se kiinnosta. Niin. Sehän on ihan eri juttu kuin se, että haluaisi, mutta rahan takia päättää aina ostaa kaupasta.
Mitä sinulle muuten kaupasta ostettu jätski edustaa? Nimittäin ei sen pallojätskinkään tarvitse edustaa mitään maailman hienointa kokemusta, sehän on vain yksi kiva juttu kesässä. Yrität nyt ilmeisesti tekstilläsi tarkoituksella vääristellä asioita tuolla "pallojätskin ostajille se on ainoa kesän ja vapauden kokemus". Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
960 euroa jos laitat tilille säästöön. Näin minäkin säästän, pitkäveteistä hommaa mutta eipä tässä vaihtoehtoja ole. Ei se raha puusta tipahda.
960e 10 vuoden päästä ei ole "kivaa osinkovirtaa" nähnytkään :'D
Itse asiassa, tuollaisella summalla pääsee helposti jo n. 6 euron osinkotuloihin per kuukausi. Jos siis kerralla laittaa tuon summan. Se on jo melkein tuplat tuohon, että tuhlaisi myös sen 8 euroa. Mutta köyhiltä usein puuttuu juuri pitkäjänteisyys....
"Tuhlaisi" 8 euroa. Moni köyhä ostaa 8 eurolla useamman päivän ruoat.
tai maksaisi osan netflix,hbo,youtube+,deezer ja spotify maksuistaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumaliste sentään, aikuiset ihmiset 😅
On asia erikseen sponssata köyhiä tai jättää kokonaan ilman, mutta luoja tuota ylemmyskompleksia ja suuruuskuvitelmia.
Tässä ei ole muusta kyse kuin haluttomuudesta ja oikeutuksesta kouluttaa itseään alempia, vain siksi että on muutama lantti enemmän.
Pitää olla pikkaisen vajaa, jos todellisuudessa uskoo näihin "olen varakas siksi että jätän latet ostamatta" kliseisiin.
Tai meidän perheessä luetaan kirjoja ja haetaan vaatteet kirpparilta.
Koska millään näistä ei todellisuudessa ole väliä. Oikeasti.
Kyse on yksinkertaisesti siinä haluaako auttaa vai eikö (ja onko siihen resursseja).
Ei itsekkyys ja haluttomuus muutu kullaksi vain siksi että se tarjoillaan vessapaperiin käärittynä. Ja joo, on ihan ok olla auttamatta, mutta älkää aliarvioiko muita typerillä valheillanne.
On kummitädin vastuukin yrittää opettaa lapselle järkevää elämäntapaa, kun tämän vanhemmat ei siihen selvästi pysty. Se on apua jota ap:n lapsi oikeasti tarvitsisi, ap:n kohdalla on jo myöhäistä.
Irl sivusta seuranneena, on tosi ikävä katsoa voimattomana kun lapsesta josta voisi tulla ahkera ja onnellinen, kasvatetaan uutta köyhää ja kroonisesti tyytymätöntä. Köyhyys periytyy, ne tyhmät mallit opitaan kotoa ja jo varhain.
Eikä ole. Kummitädin tehtävä on olla kiva ja turvallinen aikuinen kummilapselleen.
Ei lyödä huonommuuden leimoja jo pienestä pitäen vaan valaa itseluottamusta ja uskoa tulevaisuuteen.Ei ole mitään järkevää syytä ylentää itseään opettajan asemaan silloin kun et sitä ole. Yksinkertaisesti sanoen, et ole yhtään mitään, eikä sinulla ei ole mitään syytä kuvitella olevasi yhtään mitään. Se että luulet olevasi oikeutettu ja ylennetty jakamaan toisille "opetuksia" ja jopa velvollinen tähän ilman mitään kuvitelmiasi suurempia meriittejä, kertoo enemmän sinusta itsestäsi kuin kohteestasi.
No ei ole myöskään sinunkaan tekstissäsi kummitädin oltava aikuinen, joka ostelee niitä juttuja, joita perhe ei osta.
Olen itse valinnut olla sellainen kummitäti kummilapselleni, joka ostelee juttuja. Yritän löytää siinä sellaisen kultaisen keskitien, etten mene överiksi ja aiheuta sitä kautta pahennusta vanhemmissa/sisaruksissa/pistä muita kummeja täysin eriarvoiseen asemaan, mutta että lapsi saisi myös hemmottelukokemuksia. Tässäkin on selkeää mallioppimista, oma kummitätini osteli minulle hyviä lahjoja.
Sanoinko niin? Sanoin ettei kummitädin kuulu olla yksi rankaisija lisää, en että pitäisi ostaa kaikkea.
Jos kaupan jäätelö on rankaisua, niin toki voi olla kokonaankin ilman.
Mun oikeasti käy sääliksi köyhien lapsia. Ei siksi että näiltä puuttuisi materiaa Suomessa, vaan siksi että vanhemmat yleensä opettavat näille sellaisen ajattelutyylin, joka periyttää sen köyhyyden ja osattomuuden kokemuksen.
Fiksu vanhempi opettaisi että se kaupan jätski on ihan ok, ja tärkeää olisi tavata kummitätiä. Eikä vihjailla ja kerjätä, kun "omat" rahat on ensin humputeltu turhuuteen.
Tietysti voi. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
Kyse oli ainoastaan siitä, että velvollisuutesi ei ole opettaa kenellekkään yhtään mitään, kaikkein viimeiseksi vieraiden lapsille.
Jos et halua ostaa kallista jäätelöä se on ok. Jos mielestäsi halvemman jäätelön ostaminen on järkevää, se on ok. Samoin kuin jättää kokonaan ostamatta.
Jos ajatukseen sisältyy kuitenkin "kouluttaminen" tai "opetuksen antaminen" on syytä katsoa peiliin.
Monet eivät näytä myöskään ymmärtävän, että jos perhe on vaikeasti päihdeongelmainen (kuten köyhät perheet yleisen näkemyksen mukaan ovat) kaikki rahat menevät sillon joka tapauksessa alkoholiin ja tupakkaan, ainoa ero minkä voit vaikka jouluruokia ostamalla tehdä on se, että perheellä ylipäätään on jouluruokaa.
Kukaan ei opi antamattomuudestasi yhtään mitään, vähiten lapset.
Tämä ei kuitenkaan velvoita ketään yhtään mihinkään.
Jos kummitäti on ihan vieras kuten sinä sanot, miksi ihmeessä hänen pitäisi lapselle kustantaa yhtään mitään?
Lapsi ainakin on opin tarpeessa, aikuisen kohdalla on jo armotta liian myöhäistä, kun vihjaillaan että kinkku ja mikä milloinkin pitäisi ostaa.
Vielä kerran, kenenkään ei tarvitse ostaa kenellekään yhtään mitään. Siis yhtään mitään, kenellekkään. Osa kuitenkin haluaa.
Ainoa mitä sanoin, ettei köyhän lapsi eroa rikkaan lapsesta. Lapsia yhtä kaikki.
Köyhän lapsia ei tarvitse kouluttaa yhtään enempää kuin rikkaidenkaan. Toisin sanoen vanhempien varallisuuden ei tulisi vaikuttaa lasten kohteluun.
Jos kieltäydyt ostamasta jäätelöä lapselle vain siksi, että tämän perhe on köyhä, niin syytä muuttaa ajattelua. Jos kieltäytyisit, joka tapauksessa lapsen vanhempien tulotasosta riippumatta, niin tämä on ok.
Lapsi tai aikuinenkaan ei ole itseäsi huonompi vain pienempien tulojen tähden.
Suurin osa onneksi ymmärtää tämän, vaikka ketjun perusteella ei uskoisi.
Sehän tässä kyrsiikin, että itse suht varakkaana opettaa omille muksuille, ettei raha kasva puissa ja vastuullista kuluttamista ja sitten toiset ovat lokkeilemassa ja humputtamassa rahansa turhuuteen ja vänistään päälle, että muiden on heille kustannettava ekstraa.
Tämä saattaa räjäyttää sun tajuntasi, mutta lähes kaikille ihmisille tulee tilanteita, joissa on yhtäkkiä iso lasku maksettavana. Jos ei ole monta sataa euroa säästössä, se pitää jostain lainata.
Oletusarvo, että köyhä vain tyhmyyttään ottaa luottoja, on väärä. Yritä itse kuvitella, että eläisit vaikka vuosia niin ettei sulle tule koskaan ylimääräistä menoa. Sellainen voi olla esim. nuo silmälasit, auton korjaus, sairaalalasku, joku välttämätön remppa.
Ei mitään tuollaisia voi niin maksaa, että pistää kuukaudessa 10 euroa säästöön ja odottaa että olisi lopulta koossa parisataa. Rikkoutunut auto on korjattava heti, koska sitä tarvitaan arjen pyörittämisen.