Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3077)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa suomea puhuvat ihmiset jotka sekoittavat englantia puheeseensa
Minua oksettaa kala. Ja rustot, jänteet ja läskinpalat lihassa.
Kala on ihanaa, kunhan on fileoitu ja ruodot pinseteillä nypitty. Lohesta otan aina pois sen 'mustan' keskikohdan se antaa kusenmaun jääkaapissa ja pilaa koko kalan. Moni inhoaa kalaa juuri sen takia,on kuitenki helppo poistaa se tummaosa siitä keskeltä.
Liha ei saa sisältää rasvaa, jänteitä , rustoja eikä mitään kalvoja....siispä paisia vaan. Siitä tulee niin pihvit, sopat kuin keitotkin. Kyspennän uunissa monta kiloa kerralla ja laitan annoksina pakkaseen, josta otan kulloiseenkin tarkoitukseen tehdyn annospaketin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulle on annettu neuvoja jotka oikeasti toimivat. Niillä keskituloisilla on just sitä käyttörahaa koska ne optimoi kulutuksen ja käyttää rahansa fiksummin kuin sä.
Aina ensin happinaamari omalle nassulle.
Anteeks kun sanon mutta uravalinta ja muutkin valinnat, kuten lapsien lukumäärä vaikuttavat paljon tulotasoon. Sen sijaan että haluat kavereidesi maksavan sulle samaa elintasoa joka täysin ansaitusti heillä on, voisit miettiä mitä itse voit tehdä oman tilanteesi parantamiseksi.
Ei se valittaminen sun tilannetta paranna vaan se että sä teet jotain tilanteen parantamiseksi. Esmes opiskelet lisää.
Jo se että sä selität ettei muksuille riitä Yle areena kertoo kuinka pihalla sä olet. Kyllä niille riittää se. Se nyt vaan on niin että jos sitä rahaa ei ole, sitten ei kuluteta sellaiseen mikä on tarpeetonta ja maksulliset suoratoistopalvelut ovat täysin turhia.
Sä olet ihan itse valinnut tuon elämän joten miks ihmeessä edes oletat että joku sun kamu piffaa sulle joulukinkun? Ei niillä ole mitään velvollisuutta kustantaa sun elämää.
Ja ei, mäkään en osta irtojäätelöä kioskista vaikka ois varaa. Mä ostan sen litran paketin kaupasta. Rahataidot ja menojen pitäminen kurissa auttaa pitkälle vaikka palkka ois pieni.
Jos kummilapseni pyytäisi minua kerran kesässä ostamaan jäätelötötterön niin en kyllä alkaisi luennoimaan litrahinnoista. Ostaisin vaikka Lidlistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maailma elätte te ihmiset, jotka valitatte 3500e palkkaanne, ettei ole varaa tyyliin mihinkään, alkaen ihan netflixeistä ja jäätelötötteröistä? :D Minä kyseenalaistaisin näin ensialkuun, että millähän mallilla ne teidän paljon mainostamanne taloushallintataidot mahtaa olla, jos tuollaisilla palkoilla joutuu kitkuttelemaan ja pihistelemään muutamien eurojen pikkujutuistakin. Uskaltaisinko seuraavaa lausetta sanoa vai otetaanko pskamyrsky niskaan... noh antaa mennä; jos tuollaiset palkat ei riitä niin pitäisikö sitä asuinpaikan (ja kustannusten) järkevyyttä hieman pohtia?
Jos pitää valita niin käytän rahani mielummin hyvän (ja vaikka sitten kalliin) asuinpaikan maksamiseen kuin ylihintaisiin jäätelötötteroihin ja muuhun turhaan tilpehööriin.
Siinähän ne vaihtoehdot tosiaan on. Kallis asunto tai irtojäätelö kerran pari vuodessa. 🤣
Kyllä niistä pikkuista yksittäisostoksista kertyy vuositasolla ihan merkittävä summa.
Helposti muutama satanen. Muutama satku ois ihan kiva puskuri vaikka kodinkoneen rikkoutumisen varalle.
Itse en muista milloin olisin käynyt kahvilla jonkun kanssa. Mieluummin laitan joka kk muutaman kympin sijoituksiin. Täällä on näemmä paljon ihmisiä joiden elämän pääsisältö on kuluttaminen. Jos ei kuluta, ei elä. Hyvin aivopesty? Itse viihdyn mieluummin metsäpoluilla kuin kauppakeskuksissa. Elämäni ei todellakaan ole kituuttamista vaikken olekaan joka hetki syytämässä rahaa ympäriinsä tarpeettomiin tavaroihin.
Säästeliäisyys on ihan järkevää jos on niin persaukinen, että esimerkiksi rikkoutuneen kodinkoneen korvaaminen tuottaa vaikeuksia. Jos taas ei ole ja laskeskelee jotain kerran kesässä ostettavan jäätelötötterön litrahintaa, on kyse hyvin todennäköisesti mielenterveydellisistä ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen keskituloinen, lapseton ja yksineläjä. Ei olisi kyllä varaakaan lapsiin. Ei vaikka mulla on sijoitusasunto. Minulla meni 6 vuotta, ennenkuin oli varaa hankkia sähkömies kotiini tekemään sähkötöitä. Minulla ei ole koskaan ollut varaa maksukanaviin, telkkakin on yli 10 vuotta vanha ja kelpaa vielä pitkään. Ei olisi myöskään varaa rahoittaa muiden elämää, vaikka hyvien ihmisten kohdalla halua olisikin. Yksi puolituttu ties kuinka monine lapsineen otti yhteyttä vuosien hiljaiselon jälkeen ja pyysi lainaa että saavat ostettua koiranpennun. Lapsilla jumalattoman kalliit harrastukset, on kalliita rotukissoja- ja koiria ja molemmat vanhemmat työttömiä. Ei tullut mieleenkään antaa rahaa.
Olet siis köyhä, jolla on sijoitusasunto? Jälleen yksi fiktiivinen hahmo ketjuun. :)
Täällä toinen:). Tai oikeastaan en ehkä omaisuudella laskettuna ole köyhä mutta pienituloinen.
Pienituloinen, jolla on omaisuutta ei ole köyhä. Et esim. saisi tt-tukea, ennen kuin myisit sijotusasuntosi pois. Tiedätkö oikeasti, miten röyhkeää on väittää olevansa köyhä, jos ei sitä oikeasti ole (varsinkinn sellaiselle, joka on oikesti köyhä)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maailma elätte te ihmiset, jotka valitatte 3500e palkkaanne, ettei ole varaa tyyliin mihinkään, alkaen ihan netflixeistä ja jäätelötötteröistä? :D Minä kyseenalaistaisin näin ensialkuun, että millähän mallilla ne teidän paljon mainostamanne taloushallintataidot mahtaa olla, jos tuollaisilla palkoilla joutuu kitkuttelemaan ja pihistelemään muutamien eurojen pikkujutuistakin. Uskaltaisinko seuraavaa lausetta sanoa vai otetaanko pskamyrsky niskaan... noh antaa mennä; jos tuollaiset palkat ei riitä niin pitäisikö sitä asuinpaikan (ja kustannusten) järkevyyttä hieman pohtia?
Jos pitää valita niin käytän rahani mielummin hyvän (ja vaikka sitten kalliin) asuinpaikan maksamiseen kuin ylihintaisiin jäätelötötteroihin ja muuhun turhaan tilpehööriin.
Siinähän ne vaihtoehdot tosiaan on. Kallis asunto tai irtojäätelö kerran pari vuodessa. 🤣
Kyllä niistä pikkuista yksittäisostoksista kertyy vuositasolla ihan merkittävä summa.
Ei kerry. Ei edes kaltaisellani henkilöllä, joka ei koskaan tuijottele hintoja eikä pihistele mistään. Saati sitten jäätelötötteröiden litrahintoja laskeskelevalla kitupiikillä, joka ei tasan varmasti tee yhtäkään pikkuostosta harkitsematta ja punnitsematta sitä ensin viikkotolkulla. 🤣
Ai et seuraa pankkisaldoa ollenkaan. Ei ne kamat ilmaisia ole.
Minulla on parempaakin tekemistä kun ”seurailla pankkisaldoa” jonkun kerran kesässä ostetun jäätelötötterön takia. Sinulla ei ilmeisesti ole, ja mikäs siinä, omapahan on asiasi. Arkkuun saa oikein kunnon setelivuorauksen kun oikein jaksaa penniä venyttää ja jättää ihan kaiken ostamatta korkeintaan porkkanaa silloin tällöin järsien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulle on annettu neuvoja jotka oikeasti toimivat. Niillä keskituloisilla on just sitä käyttörahaa koska ne optimoi kulutuksen ja käyttää rahansa fiksummin kuin sä.
Aina ensin happinaamari omalle nassulle.
Anteeks kun sanon mutta uravalinta ja muutkin valinnat, kuten lapsien lukumäärä vaikuttavat paljon tulotasoon. Sen sijaan että haluat kavereidesi maksavan sulle samaa elintasoa joka täysin ansaitusti heillä on, voisit miettiä mitä itse voit tehdä oman tilanteesi parantamiseksi.
Ei se valittaminen sun tilannetta paranna vaan se että sä teet jotain tilanteen parantamiseksi. Esmes opiskelet lisää.
Jo se että sä selität ettei muksuille riitä Yle areena kertoo kuinka pihalla sä olet. Kyllä niille riittää se. Se nyt vaan on niin että jos sitä rahaa ei ole, sitten ei kuluteta sellaiseen mikä on tarpeetonta ja maksulliset suoratoistopalvelut ovat täysin turhia.
Sä olet ihan itse valinnut tuon elämän joten miks ihmeessä edes oletat että joku sun kamu piffaa sulle joulukinkun? Ei niillä ole mitään velvollisuutta kustantaa sun elämää.
Ja ei, mäkään en osta irtojäätelöä kioskista vaikka ois varaa. Mä ostan sen litran paketin kaupasta. Rahataidot ja menojen pitäminen kurissa auttaa pitkälle vaikka palkka ois pieni.Jos kummilapseni pyytäisi minua kerran kesässä ostamaan jäätelötötterön niin en kyllä alkaisi luennoimaan litrahinnoista. Ostaisin vaikka Lidlistä.
Tarinan kummitäti osti sen jätski k-kaupasta. Mitä käy aloittajan mielestä oli väärin. Sinänsä hän Lidlissä oli tosi hyvä kinuskikermajäätelötuutti oikealla vohvelilla n. 1.20 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen keskituloinen, lapseton ja yksineläjä. Ei olisi kyllä varaakaan lapsiin. Ei vaikka mulla on sijoitusasunto. Minulla meni 6 vuotta, ennenkuin oli varaa hankkia sähkömies kotiini tekemään sähkötöitä. Minulla ei ole koskaan ollut varaa maksukanaviin, telkkakin on yli 10 vuotta vanha ja kelpaa vielä pitkään. Ei olisi myöskään varaa rahoittaa muiden elämää, vaikka hyvien ihmisten kohdalla halua olisikin. Yksi puolituttu ties kuinka monine lapsineen otti yhteyttä vuosien hiljaiselon jälkeen ja pyysi lainaa että saavat ostettua koiranpennun. Lapsilla jumalattoman kalliit harrastukset, on kalliita rotukissoja- ja koiria ja molemmat vanhemmat työttömiä. Ei tullut mieleenkään antaa rahaa.
Olet siis köyhä, jolla on sijoitusasunto? Jälleen yksi fiktiivinen hahmo ketjuun. :)
Täällä toinen:). Tai oikeastaan en ehkä omaisuudella laskettuna ole köyhä mutta pienituloinen.
Pienituloinen, jolla on omaisuutta ei ole köyhä. Et esim. saisi tt-tukea, ennen kuin myisit sijotusasuntosi pois. Tiedätkö oikeasti, miten röyhkeää on väittää olevansa köyhä, jos ei sitä oikeasti ole (varsinkinn sellaiselle, joka on oikesti köyhä)?
Eihän tuossa toisessakaan lukenut, että olisi köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ystävänä yh joka siis elää pienillä tuloilla. Välillä vihjailee että tuo tai tuo olisi kiva saada. Lisäksi on vielä ulosotossa.
Olen nyt ottanut itse etäisyyttä kun vituttaa ajatus että haluaisi päästä käyttämään rahojani. Olen elänyt köyhän lapsuuden, maksan asuntolainaa ja yritän sivussa säästää.
Itse koen että omat rahani ovat minun ja lisäksi haluan säästää vanhuuteen ja lapsilleni.
En juurikaan kuluta. Ja todellakaan en maksa jonkun toisen hupiostoksia.
Jos ap ei ole trolli, kyse on juuri tuosta. Todennäköisesti hänen kaverinsa ymmärtävät yskän eivätkä ihan periaatteesta toimi tavalla, johon ap vihjailuillaan pyrkii. Lapsi ei vielä osannut vihjailla jäätelöstä vaan pyysi suoraan. Kummitäti varmastikin tietää perheen rahatilanteen ja sen vuoksi halusi opastaa edes kummilastaan järkevämpään rahankäyttöön.
Mulla on ollut kavereissani tällaisia vihjailijoita ja joskus aikoinaan menin jopa ansaan. Sinnikkäästi kuitenkin kerta toisensa jälkeen kokeilevat kepillä jäätä, jos nyt kuitenkin auttaisin rahallisesti. En auta, koska hehän yrittävät vain käyttää mua hyväkseen. Olen tainnut useinkin vastata heille samalla tavalla kuin ap:n kaverit ovat vastanneet hänelle. En siksi, että pitäisin heitä tyhminä, vaan siksi, että esitän itse tyhmää enkä ole ymmärtävinäni heidän vihjailujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtojäätelön litrahintoja laskeskelevat sairaalloiset kitupiikit ovat kyllä melkoisia sketsihahmoja. 🤣
Joo ja itse ostelet jokapäiväisiä "halpoja pikkujuttuja", eihän niistä tule kuin muutaman tonnin lasku vuodessa.
Jokapäiväisten pikkujuttujen ostelun takia on moni joutunut turvautumaan pikavippeihin. Sairaalloiseksi kitupiikiksi toisia haukkuvalla on ihan selkeesti rahataidot hukassa koska noin pahasti kalahti. Kato meitä on moneen junaan, toiset tulevat resiinalla perässä ja osa jää asemalle. En ymmärrä miten se litrahintojen tietäminen ois muilta veks. Ihmeen mustavalkoista. Entäs se harmaa alue ja ne keskiverrot rahankäyttäjät?
Onko joku täällä kertonut tekevänsä kaikenlaisia vähemmän tarpeellisia päivittäisiä pikkuostoksia? Ap esim. kertoi, että hänen lapsensa ei ollut nähnyt kummitätiään puoleen vuoteen. Miten hemmetissä väännät sen jokapäiväiseksi pikkujuttujen osteluksi?
Yksi ”liian kallis” jäätelö voi pilata kitupiikiltä koko vuosikymmenen kun sitä 50 centtiä kalliimpaa jäätelöä pitää muistella päivittäin. Lähikaupasta olisi saanut pirkkatuutin halvemmalla, vähemmästäkin menee yöunet koko loppuelämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerry. Ei edes kaltaisellani henkilöllä, joka ei koskaan tuijottele hintoja eikä pihistele mistään. Saati sitten jäätelötötteröiden litrahintoja laskeskelevalla kitupiikillä, joka ei tasan varmasti tee yhtäkään pikkuostosta harkitsematta ja punnitsematta sitä ensin viikkotolkulla. 🤣
Ei kai noita kukaan millään kortilla maksele.... meillä menee kaikki laskut e-laskuina automaattimaksatuksella, nostamme rahaa 400e kerralla 2 kertaa/kk käyttörahaksi. Sillä käyttörahalla maksellaan mitä kulloinkin halutaan... yleensä jää melko paljonkin jäljelle, ennenkuin seuraava nostokerta on esillä, silloin ei sitten nosteta vaan vasta kun on edellinen 400e käytetty.
Ei kyllä mitään kahveja mukana kannella,eikä käydä kahvilla baareissa eikä ip-lehtiä ostella
Jäätelöä on pakkasessa aina muutama puikkopaketti, niitä mistä itse pidämme.
Ei niitä jokapäivä syödä tavan vuoksi, vaan silloin kun mielitekee.
Joku voi laskea mitä maksaa kahvi ja pulla baarissa, tupakka-aski, jompikumpi ip-lehti päivittäin hankittuna /v.
Saattaisi ylättyä summasta täysin turhiin hukatusta rahasta.
Vähävaraiselle isoraha vuodessa, mutta eipä sitä moni ajattele päivittäistä kertasummaa suurempana.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystäväni sai miljoonaperinnön, enkä ole siitä köyhänä yh:na kateellinen. Mutta ystävyys loppui, kun hän "hyvänä kristittynä" halusi lahjoittaa siitä rahaa jonnekin avustuskohteeseen ja valitti pitkän puhelun siitä kuinka vaikea on keksiä mitään kohdetta auttamiseen. Minä en ollut avustusta vailla, mutta joku raja v*ttuilullakin.
Noista "avustettavista" ei ole mitään takeita mihin ne rahat päätyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtojäätelön litrahintoja laskeskelevat sairaalloiset kitupiikit ovat kyllä melkoisia sketsihahmoja. 🤣
Joo ja itse ostelet jokapäiväisiä "halpoja pikkujuttuja", eihän niistä tule kuin muutaman tonnin lasku vuodessa.
Jokapäiväisten pikkujuttujen ostelun takia on moni joutunut turvautumaan pikavippeihin. Sairaalloiseksi kitupiikiksi toisia haukkuvalla on ihan selkeesti rahataidot hukassa koska noin pahasti kalahti. Kato meitä on moneen junaan, toiset tulevat resiinalla perässä ja osa jää asemalle. En ymmärrä miten se litrahintojen tietäminen ois muilta veks. Ihmeen mustavalkoista. Entäs se harmaa alue ja ne keskiverrot rahankäyttäjät?
Onko joku täällä kertonut tekevänsä kaikenlaisia vähemmän tarpeellisia päivittäisiä pikkuostoksia? Ap esim. kertoi, että hänen lapsensa ei ollut nähnyt kummitätiään puoleen vuoteen. Miten hemmetissä väännät sen jokapäiväiseksi pikkujuttujen osteluksi?
Yksi ”liian kallis” jäätelö voi pilata kitupiikiltä koko vuosikymmenen kun sitä 50 centtiä kalliimpaa jäätelöä pitää muistella päivittäin. Lähikaupasta olisi saanut pirkkatuutin halvemmalla, vähemmästäkin menee yöunet koko loppuelämäksi.
Mielummin jätän sen pirkkatuutin kauppaan kuin sen ostan ...ihan jo maunkin takia.
Köyhästä ei koskaan tule rikasta, jos kulutustavat eivät muutu. Kun suuriin muutoksiin ei ole mahdollisuuksia, kannattaisi aloittaa niistä pienistä ja mennä eteenpäin. Muiden syyllistäminen ei auta ja jos ne ainoat arjen piristykset johtavat katkeruuteen ystäviä kohtaan, tuottavatko ne oikeasti niin paljon iloa, että niistä kannattaa maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti muutama satanen. Muutama satku ois ihan kiva puskuri vaikka kodinkoneen rikkoutumisen varalle.
Itse en muista milloin olisin käynyt kahvilla jonkun kanssa. Mieluummin laitan joka kk muutaman kympin sijoituksiin. Täällä on näemmä paljon ihmisiä joiden elämän pääsisältö on kuluttaminen. Jos ei kuluta, ei elä. Hyvin aivopesty? Itse viihdyn mieluummin metsäpoluilla kuin kauppakeskuksissa. Elämäni ei todellakaan ole kituuttamista vaikken olekaan joka hetki syytämässä rahaa ympäriinsä tarpeettomiin tavaroihin.Säästeliäisyys on ihan järkevää jos on niin persaukinen, että esimerkiksi rikkoutuneen kodinkoneen korvaaminen tuottaa vaikeuksia. Jos taas ei ole ja laskeskelee jotain kerran kesässä ostettavan jäätelötötterön litrahintaa, on kyse hyvin todennäköisesti mielenterveydellisistä ongelmista.
Kyllä se säästeliäisyys on ihan elämäntapa. Nautin enemmän siitä että minulla on kiva asunto ,mielekkäitä harrastuksia ja rahaa sijoitettuna pahan päivän varalle kuin tuhlailusta . Hintatietoisuus on vain järkevää. Tokihan esim. Netflixissä ja ytssä on ohjelmia noista cheapskateista, joilla säästäminen on mennyt överiksi.
Olen valmis maksamaan paremmasta enemmän kuin huonommasta. Yleensä jätän sen huonomman ostamatta, jollei sitä parempaa ole tarjolla.Kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin jätän sen pirkkatuutin kauppaan kuin sen ostan ...ihan jo maunkin takia.
Tämähän on vielä säästäväisempää, ollaan ilman jos halpa ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tule, vaan korkeintaan muutama satanen, jos sitäkään. Muutama tonnikin toki olisi pikkuraha vuositasolla, jos se tarkoittaa ettei tarvitse elää koko vuotta sairaalloisena ankeuttaja-kitupiikkinä.
Et siis ole edes laskenut summia, no sehän oli selvää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä niin lukenut. Eihän hän köyhyyttä valita.
No aika köyhä on minusta, jos ei alle kymppiä löydy kuussa maksukanaviin. :)
Ainut mitä mulle jäi mieleen tästä oli että ap:lla ei ole varaa joulukinkkuun, mutta samaan aikaan on kaksi suoratoistopalvelua.