Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
2241/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu-u, jotain rajaa sentään. Kielitaidoton jossain maaseudulla sukkia kutova tuntematon työtön köyhä tuskin saa pystyyn sellaista brändiä ihan äkkiseltään, että voi pyytää 750 euroa itsekudotusta villapaidasta.

Jos alkaa oikein tuonkaltaista bisnestä luoda pitää olla alkupääomaa ja hiukan jotain markkinointikoulutusta. Ja hyvät verkostot valmiina.

Pankista ei saa lainaa kun ei ole mitään vakuuksia. Jos on luottotiedotkin menneet ei lainaa saa mistään.

Jos on ulosotossa niin ne suuret tuotot menee sinne, itse ei niitä rahoja edes nää.

Kun on joku yritys eli siis toimii yrittäjänä niin rahaa ei tule mistään.

On huomioitava, että jos puhutaan todella köyhästä niin silloin alkutilanne on nolla. Jos ainoa tulo on tuet niin ne menettää heti kun jonkinlaista liiketoimintaa alkaa harjoittaa. Vaikka liikevaihto olisi nolla. Ja kassavirta nolla.

Vierailija
2242/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä autan konkreettisesti joka kuukausi antamalla 35% mun tuloista teille. Saa luvan riittää. 

Et sinä pelkästään muille anna. Itsellesi myös. Maksat tieverkostosta, koululaitoksesta, terveydenhuollosta jne, siitä että saat elää rauhassa ja turvassa eikä tarvitse eristäytyä muurien taakse.

Ja näihin mainitsemiisi asioihin kuluu vain murto-osa maksetuista veroista, ja aivan luvattoman suuri osuus hassataan sitten kaikenlaisille sosiaalitapauksille sekä Suomessa että ulkomailla, ties mihin siltarumpuprojekteihin ja intersektionaaliseen propagandaan jokaisella elämän tasolla, noin muutamia mainitakseni. Järkyttävän tiukan verotuksen perustelu jollakin infralla ja poliisilla - joista kummankin määrärahat ovat häviävän pikkuisia koko potin mittakaavassa - oon niin tarkoitushakuisen epärehellistä, että kyseisen lauseen kirjoittajan täytyy luonteensa kieroudessa olla aivan omaa luokkaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2243/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä hyvin kuin täällä ehdotellaan noita 250 euron villapaitoja ja jotain uudenlaista villasukkabisnestä, niin voisihan täällä jaella sellaisiakin ohjeita kuin: "Osta öljyvärejä ja ala maalata upeita tauluja - parhaimmillaan joku voi maksaa tauluista vaikka kymmeniä tuhansia euroja, kunhan hankit vähän nimeä!" Onhan niitä esimerkkejä kuuluisissa taidemaalareissa. Ehkä kuka vaan voisi olla uusi Picasso? 

Esim. jos myy joka kuukausi taulun hintaan 6000 euroa, rikastuu jo hyvinkin nopeasti!

Tällaisia vinkkejä voisi yhtä hyvin antaa kuin jotain "myy ihmisille käpyjä", "kudo villapaitoja ja myy niitä hintaan 250 euroa", "laita pystyyn onnittelukorttibisnes".

Koska on ihmisiä, jotka ihan oikeasti saa lisätienestiä noilla jutuilla, niin vaikealta kuin se sinusta tuntuukin uskoa.

Sinusta tuntuu ihan mahdottomalta ajatella, kuinka koruja myymällä, maalauksia maalaamalla tai vaikka villapaitoja kutomalla voi tienata ja niin vaan tienataan.

Minusta tuntuu, ettei sinunlaisille ole oikeastaan olemassa vinkkiä miten saada enemmän rahaa, koska mikään neuvo ei pääse tuosta sinun asenteestasi ohi. Tulet olemaan ikuisesti köyhä. Joten ainoa vinkkini on, että opi elämään sen asian kanssa. Se tulee olemaan sinun seuranasi loppuun asti ellei joku sinusta riippumaton ihme tapahdu. Koska jos se riippuu sinusta, se ei tapahdu.

Ei se tietenkään mahdotonta ole - tottakai tiedän, että jotkut sitä tekevät vaikka sivutyönään. Tunnen itsekin käsityöalan yrittäjiä ja taiteellisia ihmisiä, jotka saavat joko kokonaan tai osittain elantonsa noista. Mutta pointti onkin, että ei se kenelle tahansa ole tulonsaantikeino sen enempää kuin taulujen maalaaminenkaan - jokuhan taiteellaankin elättää itsensä, mutta silti joku muu ei saisi edes vitosella myytyä tekelettään.

Totta, mutta jos haluaa lisätienestiä, niin jotain on pyrittävä myymään. Jos ei muuta, niin sitten jotain palvelua. Kuten lapsenvahdin tai ikkunanpesijät tekevät.

Mutta kuten ketjusta näemme, niin mikään ei käy. Ei mikään. Sellaista tuotetta ei ole, jota voisi yrittää myydä. Sellaista palvelua ei ole, jota voisi tarjota.

Koska kukaan ei osta. Koska keskituloiset ja varakkaat eivät osta. Koska aika on arvokkaampaa. Koska ilman maanomistajan lupaa ei voi kerätä lehtiä.

Juuri ennen joulua oli juttua jostain suunnnilleen kymmenen vuotiaasta pojasta, joka myi jätkänkynttilöitä. Ajattele. Ehkei hänkään osannut kutoa, mutta moottorisaha pysyi kädessä. Joku purkitti kaloja. Itse tiedän ihmisiä, jotka myyvät hunajaa. Toiset käyvät silittämässä jonkun vaatteita ja pesemässä jonkun poikamiehen matot ja verhot.

Tottakai kaikenlaista voi myydä tai tarjota. Mutta kaikki eivät ole vaihtoehtoja kaikille. En itse ole työtön tai köyhä, eli en tässä kaipaamaan lisätienestejä, mutta JOS kaipaisin, niin kyllä minun täytyisi olla erittäin varma siitä, että olen oikeasti hyvä siinä, mitä tarjoan toisille maksua vastaan. En edes luota tarpeeksi omiin ikkunanpesutaitoihini, ja koska itselläni on kokemusta vain omien rauhallisten lasteni hoitamisesta, en tiedä uskaltaisinko lähteä täysin tuntemattomia lapsiakaan tarjoutua hoitamaan. Eri asia toki tuttujen kohdalla. Uskon, että monella on vähän sama - täytyisi oikeasti osata asia todella hyvin, ja kaikilla ei välttämättä ole sellaista taitoa, jota voisi noin kaupitella muille. Ja tuo korttienkin myynti - osaanhan minäkin sellaisia simppeleitä kortteja tehdä, mitä lasten kanssa askarrellaan, mutta eivät ne niin ihmeellisiä ole, että kukaan niistä mitään maksaisi.

Itselläni on vieläpä se, että minä en ainakaan uskaltaisi mennä ventovieraiden ihmisten kotiin. Lastenvahtikeikka nyt ehkä vielä, mutta en naisena ihan lähtisi esim. tuntemattoman miehen kotiin pesemään ikkunoita - vieläpä pimeän työn keikalle. Sama koskee monia muitakin "palveluksia". Voi olla, että olen vainoharhainen - nyt tietysti tähän tulee sellaisia vastauksia, että tuokin olisi vain tekosyy, että ihan hyvin voi mennä, mitään ei koskaan tapahtuisi... mutta kun en lähtisi baarista edes kiinnostavan miehen matkaan, jos ei tunneta, niin miten sitten menisin muutenkaan? No, kai sitä sitten ajatellaan, että köyhien pitää vähän riskejä ottaa. 

Vierailija
2244/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsityöihmisenä olen neulonut muutaman villapaidat ja ne on käytössä. Vaikka arvostan aitoa käsityötä, niin en olisi noista maksanut kaupassa edes lankojen hintaa. Villapaidasta on vaikea saada hyvin istuvaa. Täytyy olla taitava, että se onnistuu. Eikä näillä lankojen hinnoilla voi harjoitella. Ja usealla on vaikea ostaa ne ensimmäiset langat, koska ne ei ole ihan halpoja. Niihin menee vähintään 50€.

Mikä siinä istuvuudessa on vaikeaa jos itselleen tekee? Siitähän voi tehdä juuri sen levyisen kun haluaa ja sen pituisen kun tykkää ja hihatkin voi kutoa juuri oikean mittaisiksi ja kauluksenkin voi tehdä niin laajaksi tai pieneksi kun haluaa.

Itsetehtynä voit päättää sen mallin juuri sellaiseksi kun haluat. Kaupan tuotteet ovat ne mitä ovat ja siihen on tyytyminen.

Vierailija
2245/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä hyvin kuin täällä ehdotellaan noita 250 euron villapaitoja ja jotain uudenlaista villasukkabisnestä, niin voisihan täällä jaella sellaisiakin ohjeita kuin: "Osta öljyvärejä ja ala maalata upeita tauluja - parhaimmillaan joku voi maksaa tauluista vaikka kymmeniä tuhansia euroja, kunhan hankit vähän nimeä!" Onhan niitä esimerkkejä kuuluisissa taidemaalareissa. Ehkä kuka vaan voisi olla uusi Picasso? 

Esim. jos myy joka kuukausi taulun hintaan 6000 euroa, rikastuu jo hyvinkin nopeasti!

Tällaisia vinkkejä voisi yhtä hyvin antaa kuin jotain "myy ihmisille käpyjä", "kudo villapaitoja ja myy niitä hintaan 250 euroa", "laita pystyyn onnittelukorttibisnes".

Koska on ihmisiä, jotka ihan oikeasti saa lisätienestiä noilla jutuilla, niin vaikealta kuin se sinusta tuntuukin uskoa.

Sinusta tuntuu ihan mahdottomalta ajatella, kuinka koruja myymällä, maalauksia maalaamalla tai vaikka villapaitoja kutomalla voi tienata ja niin vaan tienataan.

Minusta tuntuu, ettei sinunlaisille ole oikeastaan olemassa vinkkiä miten saada enemmän rahaa, koska mikään neuvo ei pääse tuosta sinun asenteestasi ohi. Tulet olemaan ikuisesti köyhä. Joten ainoa vinkkini on, että opi elämään sen asian kanssa. Se tulee olemaan sinun seuranasi loppuun asti ellei joku sinusta riippumaton ihme tapahdu. Koska jos se riippuu sinusta, se ei tapahdu.

Ei se tietenkään mahdotonta ole - tottakai tiedän, että jotkut sitä tekevät vaikka sivutyönään. Tunnen itsekin käsityöalan yrittäjiä ja taiteellisia ihmisiä, jotka saavat joko kokonaan tai osittain elantonsa noista. Mutta pointti onkin, että ei se kenelle tahansa ole tulonsaantikeino sen enempää kuin taulujen maalaaminenkaan - jokuhan taiteellaankin elättää itsensä, mutta silti joku muu ei saisi edes vitosella myytyä tekelettään.

Totta, mutta jos haluaa lisätienestiä, niin jotain on pyrittävä myymään. Jos ei muuta, niin sitten jotain palvelua. Kuten lapsenvahdin tai ikkunanpesijät tekevät.

Mutta kuten ketjusta näemme, niin mikään ei käy. Ei mikään. Sellaista tuotetta ei ole, jota voisi yrittää myydä. Sellaista palvelua ei ole, jota voisi tarjota.

Koska kukaan ei osta. Koska keskituloiset ja varakkaat eivät osta. Koska aika on arvokkaampaa. Koska ilman maanomistajan lupaa ei voi kerätä lehtiä.
Juuri ennen joulua oli juttua jostain suunnnilleen kymmenen vuotiaasta pojasta, joka myi jätkänkynttilöitä. Ajattele. Ehkei hänkään osannut kutoa, mutta moottorisaha pysyi kädessä. Joku purkitti kaloja. Itse tiedän ihmisiä, jotka myyvät hunajaa. Toiset käyvät silittämässä jonkun vaatteita ja pesemässä jonkun poikamiehen matot ja verhot.

Nämäkin mainitut ihmiset ovat todennäköisesti kaikki (ainakin tuo pieni poika) sellaisia, etteivät työkkäri ja Kela syynää niiden tekemisiä ja tuloja.

Vierailija
2246/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä varakkaat ja keskituloiset täällä kilvan kertovat etteivät osta mitään turhaa. Ostetaan kaikki mahdollinen käytettynä tai haetaan jostain ilmaiseksi. Eletään siis niin taloudellisesti kuin mahdollista.

Joka ostos harkitaan.

Samoin köyhät neuvotaan samoille tavoille ja närkästytään kun joku köyhä sanoo joskus sortuvansa ostamaan jotain turhaa mitä tekee mieli.

Nyt sitten samat ihmiset kertovat, että kyllä köyhän neulomista villasukista mielellään maksaa montakin kymppiä, itsetehtyjä kortteja ihmiset ostavat pilvin pimein vaikka kaupasta tosiaan vaikka mitä kortteja saa todella halvalla. Satasien villapaitoja saa köyhä myydyksi tuosta vaan, kyllä niitä joku ostaa. Pitäisi tehdä brändituotteita jne.

Siis kuka niitä sitten ostaa? Varakkaat ja keskituloiset ei ainakaan kertomansa mukaan ostaisi ikinä ja köyhät eivät pysty tai ei ole todellakaan mitään järkeä köyhien köyhille jotain brändibisnestä perustaa.

Ja kun köyhienhän juuri on neuvottu olla ostamatta mitään turhaa.

Ja kun kaikki köyhät sitten neulovat itse niitä samoja tuotteita myydäkseen muille.

Vai ostaisivatko nämä varakkaat ja keskituloiset sittenkin (salaa) näitä kalliitakin tuotteita, mutta vaan täällä sanovat, että eivät mitään kallista ja turhaa koskaan osta.

Valehtelevatko he kun se on niin mukavaa täällä köyhille niin uskotella.

En iknä ostaisi monen sadan euron villapaitaa. Elän kuten opetan eli säästeliäästi ja tuhlaamista vältellen.

Itselleni villapaita tai villasukat eivät ole mitään turhaa. Mulla on villasukat ihan koko ajan jalassa. Jopa nukkuessa talvisin. Ja villapaidatkin on hyvin hyödyllisiä koska palelen helposti. Ja ostan mielummin vähän kalliimman ja laadukkaan aidon villapaidan kuin jonkun 40e akryyliluutun, joka on 4 pesun jälkeen roskiskamaa. Niitä ei toki tarvi ostaa usein.

Itsekin olen villasukkaihminen, mutta ikinä en ole ostanut villasukkia. Äidiltä saan joka joulu villasukat, ja jos en, niin ostaisin kyllä varmaan UFFilta sitten. Villasukat kuluvat jatkuvassa käytössä sen verran nopeasti, etten raaskisi maksaa isoja summia.

Itse olen ostanut ihan hyviä villapaitoja Emmauksen kirppikseltä ja UFFiltakin, ja maksanut niistä ehkä jonkun 4-10 euroa.

Kirjoita nyt kuinka et koskaan ole ostanut laukkuakaan, joka maksoi yli kympin ja siltikin aivan lukemattomia firmoja tienaa miljoonia myymällä monen sadan ellei monen tuhannen euron arvoisia laukkuja.

En ole koskaan ostanut mitään kirpparilta, enkä edes UFFilta ja toivottavasti en koskaan myöskään joudu. Jos minulla olisi 5000€ euron tulot, niin ostaisin ilomielin sekä itselleni, että miehelleni 250€ aidon kauniin harmaan värisen villaneuleen. Mielelläni vielä minun mitoilla sopivana ja juuri oikean pituisena, koska myyjä sen olisi minulle tehnyt Suomessa ja käsin.

35 euroa taitaa olla kallein laukku, jonka olen ostanut, jos ei matkalaukkuja ja rinkkaa lasketa. Miksi muuten ajattelet, että toivottavasti et "joudu" ostamaan kirppikseltä? Minusta nimenomaan kirppiksillä on kiva kierrellä ja tehdä löytöjä. Usein valikoima on monipuolisempi kuin kaupassa, ja sen vuoksi löydän sieltä todennäköisemmin omantyylisiä. Ei toki aina löydy mitään. En käy siis itse kirppiksellä siksi, ettei olisi varaa muuhun, vaan tykkään muuten niistä.

Vierailija
2247/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu-u, jotain rajaa sentään. Kielitaidoton jossain maaseudulla sukkia kutova tuntematon työtön köyhä tuskin saa pystyyn sellaista brändiä ihan äkkiseltään, että voi pyytää 750 euroa itsekudotusta villapaidasta.

Jos alkaa oikein tuonkaltaista bisnestä luoda pitää olla alkupääomaa ja hiukan jotain markkinointikoulutusta. Ja hyvät verkostot valmiina.

Pankista ei saa lainaa kun ei ole mitään vakuuksia. Jos on luottotiedotkin menneet ei lainaa saa mistään.

Jos on ulosotossa niin ne suuret tuotot menee sinne, itse ei niitä rahoja edes nää.

On huomioitava, että jos puhutaan todella köyhästä niin silloin alkutilanne on nolla. Jos ainoa tulo on tuet niin ne menettää heti kun jonkinlaista liiketoimintaa alkaa harjoittaa. Vaikka liikevaihto olisi nolla. Ja kassavirta nolla.

Nämä ovat esimerkkejä. Ei nämä ole mitään”sinun on pakko tehdä”, mutta jos osaat kutoa ja myydä sukkia, voit myös kutoa ja myydä villapaitoja. Ja kyllä netin käytön voi opetella. Kun sen yhden saa myytyä niin siinä on jo alkupääomaa. Sen voi myydä vaikka halvemmalla ja vaikka ihan laittamalla lapun kaupan ilmoitustaululle.

Mutta kiva, että sait taas listaan lisää, miksi mikään ei vaan onnistu. Sen laitan tekeminen kyllä näyttää sujuvan ja hyvin.

Vierailija
2248/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsityöihmisenä olen neulonut muutaman villapaidat ja ne on käytössä. Vaikka arvostan aitoa käsityötä, niin en olisi noista maksanut kaupassa edes lankojen hintaa. Villapaidasta on vaikea saada hyvin istuvaa. Täytyy olla taitava, että se onnistuu. Eikä näillä lankojen hinnoilla voi harjoitella. Ja usealla on vaikea ostaa ne ensimmäiset langat, koska ne ei ole ihan halpoja. Niihin menee vähintään 50€.

Mikä siinä istuvuudessa on vaikeaa jos itselleen tekee? Siitähän voi tehdä juuri sen levyisen kun haluaa ja sen pituisen kun tykkää ja hihatkin voi kutoa juuri oikean mittaisiksi ja kauluksenkin voi tehdä niin laajaksi tai pieneksi kun haluaa.

Itsetehtynä voit päättää sen mallin juuri sellaiseksi kun haluat. Kaupan tuotteet ovat ne mitä ovat ja siihen on tyytyminen.

Ei olekaan varmaan vaikeaa, jos oikeasti osaa tehdä. Mutta kun joku aloittelija tai vähemmän taitava alkaa neuloa, niin siitä voi tulla joko kapea putki tai hirveä teltta, vaikka kuinka yrittäisi tehdä mittojen mukaan. 

Vierailija
2249/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä varakkaat ja keskituloiset täällä kilvan kertovat etteivät osta mitään turhaa. Ostetaan kaikki mahdollinen käytettynä tai haetaan jostain ilmaiseksi. Eletään siis niin taloudellisesti kuin mahdollista.

Joka ostos harkitaan.

Samoin köyhät neuvotaan samoille tavoille ja närkästytään kun joku köyhä sanoo joskus sortuvansa ostamaan jotain turhaa mitä tekee mieli.

Nyt sitten samat ihmiset kertovat, että kyllä köyhän neulomista villasukista mielellään maksaa montakin kymppiä, itsetehtyjä kortteja ihmiset ostavat pilvin pimein vaikka kaupasta tosiaan vaikka mitä kortteja saa todella halvalla. Satasien villapaitoja saa köyhä myydyksi tuosta vaan, kyllä niitä joku ostaa. Pitäisi tehdä brändituotteita jne.

Siis kuka niitä sitten ostaa? Varakkaat ja keskituloiset ei ainakaan kertomansa mukaan ostaisi ikinä ja köyhät eivät pysty tai ei ole todellakaan mitään järkeä köyhien köyhille jotain brändibisnestä perustaa.

Ja kun köyhienhän juuri on neuvottu olla ostamatta mitään turhaa.

Ja kun kaikki köyhät sitten neulovat itse niitä samoja tuotteita myydäkseen muille.

Vai ostaisivatko nämä varakkaat ja keskituloiset sittenkin (salaa) näitä kalliitakin tuotteita, mutta vaan täällä sanovat, että eivät mitään kallista ja turhaa koskaan osta.

Valehtelevatko he kun se on niin mukavaa täällä köyhille niin uskotella.

En iknä ostaisi monen sadan euron villapaitaa. Elän kuten opetan eli säästeliäästi ja tuhlaamista vältellen.

Itselleni villapaita tai villasukat eivät ole mitään turhaa. Mulla on villasukat ihan koko ajan jalassa. Jopa nukkuessa talvisin. Ja villapaidatkin on hyvin hyödyllisiä koska palelen helposti. Ja ostan mielummin vähän kalliimman ja laadukkaan aidon villapaidan kuin jonkun 40e akryyliluutun, joka on 4 pesun jälkeen roskiskamaa. Niitä ei toki tarvi ostaa usein.

Itsekin olen villasukkaihminen, mutta ikinä en ole ostanut villasukkia. Äidiltä saan joka joulu villasukat, ja jos en, niin ostaisin kyllä varmaan UFFilta sitten. Villasukat kuluvat jatkuvassa käytössä sen verran nopeasti, etten raaskisi maksaa isoja summia.

Itse olen ostanut ihan hyviä villapaitoja Emmauksen kirppikseltä ja UFFiltakin, ja maksanut niistä ehkä jonkun 4-10 euroa.

Kirjoita nyt kuinka et koskaan ole ostanut laukkuakaan, joka maksoi yli kympin ja siltikin aivan lukemattomia firmoja tienaa miljoonia myymällä monen sadan ellei monen tuhannen euron arvoisia laukkuja.

En ole koskaan ostanut mitään kirpparilta, enkä edes UFFilta ja toivottavasti en koskaan myöskään joudu. Jos minulla olisi 5000€ euron tulot, niin ostaisin ilomielin sekä itselleni, että miehelleni 250€ aidon kauniin harmaan värisen villaneuleen. Mielelläni vielä minun mitoilla sopivana ja juuri oikean pituisena, koska myyjä sen olisi minulle tehnyt Suomessa ja käsin.

35 euroa taitaa olla kallein laukku, jonka olen ostanut, jos ei matkalaukkuja ja rinkkaa lasketa. Miksi muuten ajattelet, että toivottavasti et "joudu" ostamaan kirppikseltä? Minusta nimenomaan kirppiksillä on kiva kierrellä ja tehdä löytöjä. Usein valikoima on monipuolisempi kuin kaupassa, ja sen vuoksi löydän sieltä todennäköisemmin omantyylisiä. Ei toki aina löydy mitään. En käy siis itse kirppiksellä siksi, ettei olisi varaa muuhun, vaan tykkään muuten niistä.

Minä taas en tykkää. Minunlaisiakin on vaikka ehkä luulit, että kaikki siellä tykkääkin kierrellä. Minä löydän kanssa kivoja löytöjä, mutta muualta kuin kirpparilta.

Vierailija
2250/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhdelläkään toimeentulotuen saajalla heittää ilmoille ideoita, joilla omaa tilannetta pystyisi parantamaan? Lisää tukea valtiolta? Onko edes koronatuki jäänyt säästöön, kun se on ylimääräinen entiseen summaan verrattuna? Kiinnostaisi vielä tietää, että mikä siinä on niin kauheaa, että saisi palkkaa vaikka 500e ja tuki pienenisi sen verran? Jos tuo tilanne mahdollistaisi esim. pärjäämisen pelkän sovitellun työttömyyskorvauksen kanssa. Sittenhän olisi jo paljon helpompi miettiä lisätienestejä, kun ihan joka senttiä ei tarvitsisi miettiä? Sovitellussa ja asunistuessahan on paljonkin liikkumavaraa ennen kuin lisätulo vaikuttaa tuen määrään.

Vierailija
2251/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan varmaan vaikeaa, jos oikeasti osaa tehdä. Mutta kun joku aloittelija tai vähemmän taitava alkaa neuloa, niin siitä voi tulla joko kapea putki tai hirveä teltta, vaikka kuinka yrittäisi tehdä mittojen mukaan. 

Miten se on mahdollista, että valmiista paidasta tulee kapea putki? Etkö näe jo viiden sentin jälkeen kuinka leveä se neule on? Mittaa se mittanauhalla. Kerro se kahdella ja katso paljonko paidalla on ympäryysmittaa. Jos se näyttää vaikka yhteensä 70cm ja oma lantio on 100cm, niin laske silmukat ja lisää niin, että pääset ainakin siihen 110cm. Kun sekä etu, että takakappale on yhdistetty.

Tai vertaa edes johonkin toiseen paitaan.

Vierailija
2252/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat esimerkkejä. Ei nämä ole mitään”sinun on pakko tehdä”, mutta jos osaat kutoa ja myydä sukkia, voit myös kutoa ja myydä villapaitoja. Ja kyllä netin käytön voi opetella. Kun sen yhden saa myytyä niin siinä on jo alkupääomaa. Sen voi myydä vaikka halvemmalla ja vaikka ihan laittamalla lapun kaupan ilmoitustaululle.

Mutta kiva, että sait taas listaan lisää, miksi mikään ei vaan onnistu. Sen laitan tekeminen kyllä näyttää sujuvan ja hyvin.

Näissä vinkeissä ärsyttää se, että luultavasti ne köyhät, joilla on taitoja ja mahdollisuus myydä jotain tekemiään tuotteita, tai saada lisätuloja jostain lastenvahtikeikoista, ovat niistä mahdollisuuksista jo tietoisia ja hyödyntävätkin niitä. Ja sitten taas ne, joilla ei ole tuttuja keiden lapsia hoitaa maksua vastaan (kun aika monet eivät halua siitä maksaa, vaan isovanhemmat hoitavat, tms) tai jotka eivät osaa tehdä mitään, eivät noista vinkeistä hyödy mitään. Moni yrittää jossain facebook-kirppiksilläkin myydä vaikka mitä, mutta kokemuksesta tiedän, että siellä liikkuu välillä tavarat todella hitaasti ja hankalasti.

Vierailija
2253/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämäkin mainitut ihmiset ovat todennäköisesti kaikki (ainakin tuo pieni poika) sellaisia, etteivät työkkäri ja Kela syynää niiden tekemisiä ja tuloja.

Miten se onkin, että muut kyllä onnistuu, mutta toisten kohdalla se ”miksi en voi” lista vaan pitenee?

Vierailija
2254/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on mahdollista, että valmiista paidasta tulee kapea putki? Etkö näe jo viiden sentin jälkeen kuinka leveä se neule on? Mittaa se mittanauhalla. Kerro se kahdella ja katso paljonko paidalla on ympäryysmittaa. Jos se näyttää vaikka yhteensä 70cm ja oma lantio on 100cm, niin laske silmukat ja lisää niin, että pääset ainakin siihen 110cm. Kun sekä etu, että takakappale on yhdistetty.

Tai vertaa edes johonkin toiseen paitaan.

En tiedä, älä nyt puutu tuohon sanavalintaan. On vaan itselle tullut joskus vastaan oudonmallisia jonkun itse tekemiä villpaitoja. Ja kokematon tekijä kun tekee, voi kyllä saada todella omituisen mallisia lopputuloksia aikaan. Älä minulta kysy, miten. Mutta voisiko johtua siitä, että kokematon neuloja tekee joko liian tiukkaa tai liian löysää silmukkaa, ja pahimmillaan langankireys tai silmukoiden kireys vaihtelee? Muistelen itse kouluaikaisista neulomuksista, että aika epätasaisia ja möykkyisiä niistä tuli, kun osaamattomana teki.

Vierailija
2255/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yhdelläkään toimeentulotuen saajalla heittää ilmoille ideoita, joilla omaa tilannetta pystyisi parantamaan? Lisää tukea valtiolta? Onko edes koronatuki jäänyt säästöön, kun se on ylimääräinen entiseen summaan verrattuna? Kiinnostaisi vielä tietää, että mikä siinä on niin kauheaa, että saisi palkkaa vaikka 500e ja tuki pienenisi sen verran? Jos tuo tilanne mahdollistaisi esim. pärjäämisen pelkän sovitellun työttömyyskorvauksen kanssa. Sittenhän olisi jo paljon helpompi miettiä lisätienestejä, kun ihan joka senttiä ei tarvitsisi miettiä? Sovitellussa ja asunistuessahan on paljonkin liikkumavaraa ennen kuin lisätulo vaikuttaa tuen määrään.

Ylipäätään näiltä köyhiltä olisi hyvä kuulla että no miten itse voisivat parantaa asemaansa, ei vain ttt:n nauttijoilta.

-kulutuksen järkeistäminen ei käy, koska "saahan heilläkin hupia olla".

-sekalaisten hommien tekeminen ei käy koska "vie aikaa eikä kuitenkaan kannata".

-sijoittaminen eikäy koska "ei tule miljonääriksi".

Kun nämä kaikki 3 ovat oikeasti ainoat keinot joilla sitä liikkumavaraa saa edes vähäsen. Tietenkin oikeiden töiden löytyminenkin auttaa, mutta sillävälin kun sitä oikeaa työtä hakee...

Onko muka ainoa mitä voi tehdä "lisää tukia" ja "avustuksia" tutuilta ja tuntemattomilta, mielellään sänkyyn kannettuna?

Vierailija
2256/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse toimeentulotuen saaja, mutta voisin kuvitella, ettei minua  motivoisi ollenkaan pieni palkka, joka ei yhtään lisää elintasoa. Etenkään, jos työ on vielä jotain kurjaa tai tylsää. Toki jotain kiinnostavaa taideprojektia voisin tuohon hintaan tehdä, jossa kokisin toteuttavani itseäni. Mutta minulla kun on kiinnostavaa ja mielekästä tekemistä elämässä muutenkin, niin haluan kyllä työstä kunnon palkan. En näe mitään järkeä työnteossa, jos se ei hyödytä itseä ollenkaan.

Vierailija
2257/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi perusasioiden korjaaminen eli menoihin katsottaisiin myös opintolainan korot ja lyhennykset. Thän sidottaisiin vähimmäismahdollisuutena hankkia vastaava määrä tuloja, joilla ne voisi maksaa eli ei vähennettäisi tt-tukea tämän osalta. Kai nyt ymmärrät, että koronatuella on katettu koronaan liittyviä menoja, kuten kertakäyttökäsineitä, saippuaa, jota menee enemmän ja kasvomaskeja? Samoin ihmisillä on kenties ollut vuokrarästejä jne., joita ovat pystyneet tuolla lyhentämään. Tuossa jo aiemmin mainittiin, että esimerkiksi itse tehtyjä tuotteita myymällä tt-tuen saaja jäisi miinukselle, koska tulo huomioitaisiin, mutta tarvikekustannuksia ei huomioitaisi menoksi. Eli siksi ei onnistu suora tulon vähentäminen tt-tuesta.

Toimeentulotuki (tt-tuki) ja työttömyystuet ovat erilaisia.

Vierailija
2258/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sellaiset ihmiset jotka pesettävät ikkunoitaan tai käyttävät siivouspalveluja ottavat ne jonkin firman kautta. Saavat siitä kotitalousvähennykset ja firmalla on pelit ja vehkeet. Laskutus pelaa.

Samoin on mökkitalkkarit lumenluontiin ja nurmikonleikkuuseen pikkuremppaan jne.

Kuka ottaa jonkun tuntemattoman ihmisen kotiinsa? Kun vain joku köyhä menee soittamaan ovikelloa ja kysyy saanko pestä teidän ikkunat? Saanko silittää teidän verhot? Tuskin.

Nykyisin ikkunat ovat tosi isoja ja korkeita, täytyisi olla kunnon pesuvälineet. Ja jäljen pitää olla hyvä. Ainakin minulla ei olisi sellaisia välineitä Ensin täytyisi omalla rahallaan ostaa välineet ja niistä ei edes saisi mitään vähennystä. Kun pimeänä tekisin. Ja saisinko sitten edes keikkaa.

Nyt eletään vuotta 2021, ei ole sellaista mentaliteettia, että otetaan joku outo hminen tekeen kotiin jotain askareita ja sitten mietitään mitäs sille pitäisi maksaa.

Muutenkin ihmiset ovat arkoja päästämään kotiinsa vierasta ihmistä, ihan järkevää.

Kuka ottaisi hoitamaan lapsiaan kadulta sisään kävelevää outoa ihmistä joka tarjoaa lastenhoitoapua?

Ja miten on vakuutukset? Jos näille ihmisille, jotka tekevät pimeästi ja ilman mitään ammattitaitoa sattuisi jotain? Putoaisi ikkunoita pestessäån, löisi kirveellä jalkaansa, putoaisi katolta?

Ja miten tämä apuihminen puolustautuisi jos perhe alkaisi syyttää, että on varastanut jotain kodista? Vaikka ei ole.

Vierailija
2259/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään näiltä köyhiltä olisi hyvä kuulla että no miten itse voisivat parantaa asemaansa, ei vain ttt:n nauttijoilta.

-kulutuksen järkeistäminen ei käy, koska "saahan heilläkin hupia olla".

-sekalaisten hommien tekeminen ei käy koska "vie aikaa eikä kuitenkaan kannata".

-sijoittaminen eikäy koska "ei tule miljonääriksi".

Kun nämä kaikki 3 ovat oikeasti ainoat keinot joilla sitä liikkumavaraa saa edes vähäsen. Tietenkin oikeiden töiden löytyminenkin auttaa, mutta sillävälin kun sitä oikeaa työtä hakee...

Onko muka ainoa mitä voi tehdä "lisää tukia" ja "avustuksia" tutuilta ja tuntemattomilta, mielellään sänkyyn kannettuna?

Veikkaan, että köyhät ovat jo järkeistäneet kulutustaan, joten jäljellejääneet huvitukset ovat sitten aika harvoja ja halpoja, harkittuja huvituksia. Ehkä tästä syystä ei jakseta sellaista "karsi kaikki kiva elämästäsi" -tyylisiä vinkkejä. Ja sijoituksistahan täällä on jo selitettykin, miksi miltei nollatuotolla ei viimeisten rahojen sijoittaminen ole järkevää. Fiksumpaa säästää ne pöytälaatikkoon yllättäviä menoja varten. Se hyödyttää todennäköisemmin nimenomaan köyhän ihmisen arjessa.

Vierailija
2260/3077 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään sellaiset ihmiset jotka pesettävät ikkunoitaan tai käyttävät siivouspalveluja ottavat ne jonkin firman kautta. Saavat siitä kotitalousvähennykset ja firmalla on pelit ja vehkeet. Laskutus pelaa.

Samoin on mökkitalkkarit lumenluontiin ja nurmikonleikkuuseen pikkuremppaan jne.

Kuka ottaa jonkun tuntemattoman ihmisen kotiinsa? Kun vain joku köyhä menee soittamaan ovikelloa ja kysyy saanko pestä teidän ikkunat? Saanko silittää teidän verhot? Tuskin.

Nykyisin ikkunat ovat tosi isoja ja korkeita, täytyisi olla kunnon pesuvälineet. Ja jäljen pitää olla hyvä. Ainakin minulla ei olisi sellaisia välineitä Ensin täytyisi omalla rahallaan ostaa välineet ja niistä ei edes saisi mitään vähennystä. Kun pimeänä tekisin. Ja saisinko sitten edes keikkaa.

Nyt eletään vuotta 2021, ei ole sellaista mentaliteettia, että otetaan joku outo hminen tekeen kotiin jotain askareita ja sitten mietitään mitäs sille pitäisi maksaa.

Muutenkin ihmiset ovat arkoja päästämään kotiinsa vierasta ihmistä, ihan järkevää.

Kuka ottaisi hoitamaan lapsiaan kadulta sisään kävelevää outoa ihmistä joka tarjoaa lastenhoitoapua?

Ja miten on vakuutukset? Jos näille ihmisille, jotka tekevät pimeästi ja ilman mitään ammattitaitoa sattuisi jotain? Putoaisi ikkunoita pestessäån, löisi kirveellä jalkaansa, putoaisi katolta?

Ja miten tämä apuihminen puolustautuisi jos perhe alkaisi syyttää, että on varastanut jotain kodista? Vaikka ei ole.

Juuri tämä myös! Itse en IKINÄ uskaltaisi ottaa jotain tuntematonta tyyppiä kotiini hääräilemään, monestakaan syystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä