Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3077)
Vierailija kirjoitti:
Nämä varakkaat ja keskituloiset täällä kilvan kertovat etteivät osta mitään turhaa. Ostetaan kaikki mahdollinen käytettynä tai haetaan jostain ilmaiseksi. Eletään siis niin taloudellisesti kuin mahdollista.
Joka ostos harkitaan.
Samoin köyhät neuvotaan samoille tavoille ja närkästytään kun joku köyhä sanoo joskus sortuvansa ostamaan jotain turhaa mitä tekee mieli.Nyt sitten samat ihmiset kertovat, että kyllä köyhän neulomista villasukista mielellään maksaa montakin kymppiä, itsetehtyjä kortteja ihmiset ostavat pilvin pimein vaikka kaupasta tosiaan vaikka mitä kortteja saa todella halvalla. Satasien villapaitoja saa köyhä myydyksi tuosta vaan, kyllä niitä joku ostaa. Pitäisi tehdä brändituotteita jne.
Siis kuka niitä sitten ostaa? Varakkaat ja keskituloiset ei ainakaan kertomansa mukaan ostaisi ikinä ja köyhät eivät pysty tai ei ole todellakaan mitään järkeä köyhien köyhille jotain brändibisnestä perustaa.
Ja kun köyhienhän juuri on neuvottu olla ostamatta mitään turhaa.
Ja kun kaikki köyhät sitten neulovat itse niitä samoja tuotteita myydäkseen muille.Vai ostaisivatko nämä varakkaat ja keskituloiset sittenkin (salaa) näitä kalliitakin tuotteita, mutta vaan täällä sanovat, että eivät mitään kallista ja turhaa koskaan osta.
Valehtelevatko he kun se on niin mukavaa täällä köyhille niin uskotella.
En iknä ostaisi monen sadan euron villapaitaa. Elän kuten opetan eli säästeliäästi ja tuhlaamista vältellen.
Vierailija kirjoitti:
Pidän kyllä ihan pilkkana esim. kertoa jostain 0,14 sentin sijoitustuotosta kuukausien päästä. Ja siihen köyhän pitäisi laittaa viimeiset rahansa tai jopa kitkutella vielä enemmän.
Minä kirjoitin tuon vastauksen yhdelle kyselijälle, joka halusi todellisia lukuja. Minä annoin niitä todellisia lukuja tuntemani sijoituskohteen kautta, kun kerran täällä kuukausittaisia osinkoja hehkutettiin. Tuo yritys on myös sellainen, jonka osinkoihin voi melko varmasti luottaa. Itselläni on toistakin yhtiötä joka maksaa kuukausittain osinkoja, mutta se sijoittaa elokuvateattereihin, huvipuistoihin ja muihin vapaa-ajan juttuihin, jotka ovat olleet ihan katastrofi nyt korona-aikana ja toukokuun jälkeen osinkoa ei ole maksettu ollenkaan.
Minun esimerkin pointti oli lähinnä se, että jos rahaa oikeasti on tosi tosi vähän, niin ne saatavat osingotkin on niin pieniä, että ovat todellakin yhtä tyhjän kanssa. Osinkosijoittamisessa on jotain ideaa vaikkapa silloin, kun on työssä, jossa on pieni palkka ja tietää ettei mitään uranousua ole luvassa - vaikkapa lähihoitaja tai lastentarhan opettaja. On vakaat tulot, mutta pienet, ja paremmasta ei ole toivoa. Tuossa tilanteessa voi olla jotain järkeä siinä, että pistää vähän rahaa sivuun säännöllisesti ja hankkii pientä lisätuloa osingoista. Ne osingot saattavat pitkälläkin aikavälillä jäädä pieneksi, jos ei kovin paljon pysty säästämään. Mutta toisaalta, jos tulotkin on pienet, niin silloin vaikkapa edes muutaman sadan euron osingot vuosittain on siihen kiva pieni lisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni täällä on oikeasti valmis maksamaan 25-30 euroa villasukista. Näkisin, että tuo hinta olisi sopiva mallista riippuen ja tekijällekin jäisi oikeasti jotakin. Pienemmällä hinnalla myyminen on lähinnä puuhastelua, eikä tuolla isommallakaan hinnalla tuntipalkoille pääse.
Anteeksi, mutta nyt on pakko kysyä, että jääkö tuollakaan hinnalla tekijälle mitään? Jos on kauniit kirjoneulevillasukat, niin mielellään maksan niistä 40-50 euroa.
Miksei jäisi. Ei villasukkien tai lapasten tekoon nyt mitään kiloja lankaa mene. Luulen, että ihan yhdellä kesällä pärjää riippuen langasta tietysti.
Eri asia onko siitä tuntipalkalliseksi työksi, josta pystyy vielä maksamaan verot. Minä olen ostanut villankoja 2€ kerä ja siitä kyllä tulee lapaset ihan helposti. Joten jos ne myy 15€ niin minä saan silloin 13€ voittoa. Ei se tietenkään ole 13€ tunnissa palkkaa, mutta kyllä sillä maksaa jo siis kuukauden Netflixin esimerkiksi.Mistä saa 2 eurolla kunnollista lankaa? Yleensä mainitaan mistä langasta on neulottu. Esim. 7 veljestä. Ei kannata mistään halpislangoista kutoa ellei ole tunnettu merkki.
Mielestäni miesten sukkiin ei riitä yksi kerä.
Jos yksin alkaa oikein kunnolla myydä sukkia ja lapasia niin pitää myös jaksaa kutoa päivät pitkät jatkuvasti. Se on ihan eri kuin huvikseen tai sukat silloin tällöin.
Kenen kädet kestää?
No se 7 veljestä maksaa 3-4e/kerä ja yhdestä kerästä neuloo yhdet 38 koon sukat. Kahdella rullalla voi varmaan kutoa yhdet kokoa 40 ja yhdet 36 (riippuen varren pituudesta). Niistä voisi varmaan pyytää 15-20e /kpl. Jos työpäivän verran jaksaa kutoa, niin varmaan aika nopeasti saisi parin päivässä valmiiksi. Saisin varmaan itsekin nyt, enkä ole kovin hyvä kutomaan. Eli vaikka pitäisi 2 vapaapäivää/viikko niin saisi 50-100e lisätuloja viikossa. Kyllä sillä muutaman jäätelötötterön voisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä varakkaat ja keskituloiset täällä kilvan kertovat etteivät osta mitään turhaa. Ostetaan kaikki mahdollinen käytettynä tai haetaan jostain ilmaiseksi. Eletään siis niin taloudellisesti kuin mahdollista.
Joka ostos harkitaan.
Samoin köyhät neuvotaan samoille tavoille ja närkästytään kun joku köyhä sanoo joskus sortuvansa ostamaan jotain turhaa mitä tekee mieli.Nyt sitten samat ihmiset kertovat, että kyllä köyhän neulomista villasukista mielellään maksaa montakin kymppiä, itsetehtyjä kortteja ihmiset ostavat pilvin pimein vaikka kaupasta tosiaan vaikka mitä kortteja saa todella halvalla. Satasien villapaitoja saa köyhä myydyksi tuosta vaan, kyllä niitä joku ostaa. Pitäisi tehdä brändituotteita jne.
Siis kuka niitä sitten ostaa? Varakkaat ja keskituloiset ei ainakaan kertomansa mukaan ostaisi ikinä ja köyhät eivät pysty tai ei ole todellakaan mitään järkeä köyhien köyhille jotain brändibisnestä perustaa.
Ja kun kaikki köyhät sitten neulovat itse niitä samoja tuotteita myydäkseen muille.Vai ostaisivatko nämä varakkaat ja keskituloiset sittenkin (salaa) näitä kalliitakin tuotteita, mutta vaan täällä sanovat, että eivät mitään kallista ja turhaa koskaan osta.
Valehtelevatko he kun se on niin mukavaa täällä köyhille niin uskotella.En iknä ostaisi monen sadan euron villapaitaa. Elän kuten opetan eli säästeliäästi ja tuhlaamista vältellen.
Itselleni villapaita tai villasukat eivät ole mitään turhaa. Mulla on villasukat ihan koko ajan jalassa. Jopa nukkuessa talvisin. Ja villapaidatkin on hyvin hyödyllisiä koska palelen helposti. Ja ostan mielummin vähän kalliimman ja laadukkaan aidon villapaidan kuin jonkun 40e akryyliluutun, joka on 4 pesun jälkeen roskiskamaa. Niitä ei toki tarvi ostaa usein.
Käsityöihmisenä olen neulonut muutaman villapaidat ja ne on käytössä. Vaikka arvostan aitoa käsityötä, niin en olisi noista maksanut kaupassa edes lankojen hintaa. Villapaidasta on vaikea saada hyvin istuvaa. Täytyy olla taitava, että se onnistuu. Eikä näillä lankojen hinnoilla voi harjoitella. Ja usealla on vaikea ostaa ne ensimmäiset langat, koska ne ei ole ihan halpoja. Niihin menee vähintään 50€.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni täällä on oikeasti valmis maksamaan 25-30 euroa villasukista. Näkisin, että tuo hinta olisi sopiva mallista riippuen ja tekijällekin jäisi oikeasti jotakin. Pienemmällä hinnalla myyminen on lähinnä puuhastelua, eikä tuolla isommallakaan hinnalla tuntipalkoille pääse.
Hyvin monet ovat valmiit ostamaan villasukkia 50 eurolla. Ettekö te ihmiset ikinä selaile esim. Etsyä?
Vierailija kirjoitti:
Sukan kutominenkin taito eikä käy kaikilta. Vaikka kuinka on köyhä. Köyhyys ei tuo kädentaitoja.
No, köyhä voi opetella sanotaan nyt. Jos ei ole käsityöihminen niin ei koskaan saavuta sitä tasoa mitä niillä ihmisillä on jotka jo myyvät ja kutovat niitä sukkia. Ja ovat siinä taitavia jo valmiiksi.
Niin ja osalla köyhistä on taas paremmat kädentaidot kuin keskituloisilla. Keskituloisistakaan kaikki eivät opi O.o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monet ovat valmiit ostamaan villasukkia 50 eurolla. Ettekö te ihmiset ikinä selaile esim. Etsyä?
Ettekö te suomalaiset kielitaidottomat käytä englanninkielisiä palveluita ja rahanvälitysyhtiöitä? Ettekö? Miksi ette? Ihan vilpittömästi kysyn miksi ette myy englanniksi englanninkielisillä alustoilla???
???
?
?
?
Voisiko joku nyt vihdoin selittää?
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että tavallinen arki kelpaa, samanlainen kuin muillakin, mutta monien mielestä köyhille ei kuulu muuta kuin äärimmäisen niukka ja iloton elämä.
Ilon ja mielihyvän tunteminen on erittäin paha asia köyhien kohdalla. En minä tiedä miksi se niin harmittaa, eihän se ole keltään pois. Jos sillä 500 eurolla joku sitä pystyy tuntemaan ja kokemaan.
Jep, pitäisi olla surullinen, ahdistunut ja masentunut, että päästään huutamaan siitä miten masentuneita ei palkata mihinkään, masentuneet eivät pysty mihinkään ja pitäisi vähän piristyä ja tehdä jotain :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että tavallinen arki kelpaa, samanlainen kuin muillakin, mutta monien mielestä köyhille ei kuulu muuta kuin äärimmäisen niukka ja iloton elämä.
Ilon ja mielihyvän tunteminen on erittäin paha asia köyhien kohdalla. En minä tiedä miksi se niin harmittaa, eihän se ole keltään pois. Jos sillä 500 eurolla joku sitä pystyy tuntemaan ja kokemaan.Jep, pitäisi olla surullinen, ahdistunut ja masentunut, että päästään huutamaan siitä miten masentuneita ei palkata mihinkään, masentuneet eivät pysty mihinkään ja pitäisi vähän piristyä ja tehdä jotain :p
Kyllä heillä hauskaa saa olla, ja käyttää rahansa miten haluavat. Muistavat vaan olla kiitollisia siitä rahasta minkä saavat, ja kantavat päätöstensä seuraukset. Mutta ei, lisää rahaa märstään ja muiden pitäisi heille tajuta ruuat ostaa... Tunnen köyhiä, jotka EIVÄT valita, ovat tyytyväisiä että saavat ne tuet, tekevät työtä että pääsisivät eteenpäin. Heitä arvostan ja autan. Ja sitten on juuri toinen ryhmä. Nämä märisijät, joille kaikki pitäisi kantaa nokan eteen, ja se kinkkukin jonka ostaisi olisi kuitenkin vääränlainen/kokoinen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niitä yllättäviä juttuja sattuu meille muillekin, ei ne pelkästään köyhien viisauksia ole, että silmälasit hajoaa tai hammaslääkäriin täytyy päästä. Sen takia kannattaa pikkasen suunnitella sitä rahankäyttöä, eikä vaan elää kädestä suuhun.
Voi pyhä yksinkertaisuus! Kyllä mäkin pystyisin säästämään palkasta, mutta en toimeentulotuen suuruisista tuloista. Köyhillä on sitä paitsi koko ajan suuri tarvelista, kun kaiken hankkimista on pakko lykätä koko ajan. Jos on rahaa, niin pystyy hankkimaan hyödykkeitä tarpeen vaatiessa, köyhä sinnittelee ilman niin kauan kuin mahdollista.
Luuletko, ettei myös keskituloisten olisi joskus opiskellut, elänyt niukasti ja joutunut katsomaan, mihin raha riittää? Kyllä minäkin saisin palkkani menemään seuraavaan palkkaan mennessä, mutta opiskelun ajalta opin, missä säästää ja miten elää. Ei ole mitään yksinkertaista siinä, että on opiskellut itselleen ammatin, jonka ansiosta voi elättää perheensä ja elää mukavaa elämää.
On se nyt kumma, että tässä ketjussa on ollut hyviä neuvoja, joilla on pyritty auttamaan, mutta mikään ei kelpaa. Möllötellään toimeentulotuella. No sitten ei pidä valittaa, jos mitään muutosta ei halua elämäänsä tehdä. Jouluna jää kinkku kauppaan ja kesällä jätski kiskaan. Paremmin toimeentulevien syyllistäminen on turhaa ja kaverilta kerjääminen noloa.
Mainitse nyt yksikin oikeasti hyvä neuvo, mitä tässä on mainittu. Enkä nyt tarkoita mitään haihattelua villasukkien neulomisesta, vaan todellisia neuvoja. "Laita joka kuukausi viisisataa säästöön, niin jouluna sinulla on 6000 euroa" ei ole myöskään validi neuvo.
Tee mitä tahansa mikä tuottaa. Laita ilmoitus mitä olet valmis tekemään rahasta. Ikkunanpesua, siivoamista, lastenvahtimista, korjauspalveluista, lumenluomista, myy voitolla ihan mitä tahansa. Muiden valmistamaa tai itse valmistamaasi.
Mitä ikinä se on, siitä pitää jonkun olla valmis maksamaan sinulle. On se sitten tavara tai taito ja myy se. Raha toimii niin. Joko teet sitä itse lisää jollain keinolla tai se vähenee.
Jos sinulle annetaan könttäsumma, kuten palkka ja tuet ovat, niin sinä itse valitset mihin sen käytät ja käytätkö kaiken. Joten jos sinä tiedostat, että siitä summasta voi jäädä yli rahaa, koska voit olla ostamatta asioita. Kykenet olemaan hemmottelematta itseäsi jne. Niin sinulle kertyy säästöä. Tämän rahan voit sitten joka sijoittaa, käyttää myöhemmin tai vaikka lahjoittaa muille köyhille.Sinulle kaikkein paras neuvo on, että opit ymmärtämään miten raha toimii, miksi sinulla on vaikeuksia säästää ja mitä tarkoittaa kun sijoittaa. Mitä on talous ja sen hallinta. Ennenkuin oikeasti edes kosket koko rahaan ja mietit kudonko vai ompelenko vai purkitanko silliä.
Mä teen monia hommia, mutta ainoastaan sellaisille ihmisille, jotka tunnen niin hyvin ja joista menen takuuseen, etteivät käräytä viranomaisille. En ota riskiä vieraiden ihmisten kanssa.
-eri
Siis mistä he käräyttäisivät? Jos teet hommia toiselle ja hän maksaa sinulle palkkaa virallisesti?
Mä teen virallisesti vain sellaisia työkeikkoja, joista tiedän varmasti saavani kelvollisen palkkatositteen Kelaa varten ja silloin kuin sen tarvitsen. En jaksa enää mitään ylimääräistä odottamista, häsläämistä ja stressiä näiden kanssa. Joku muutaman kympin työkeikka ei ole viikkojen stressin ja unettomien öiden väärti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä hyvin kuin täällä ehdotellaan noita 250 euron villapaitoja ja jotain uudenlaista villasukkabisnestä, niin voisihan täällä jaella sellaisiakin ohjeita kuin: "Osta öljyvärejä ja ala maalata upeita tauluja - parhaimmillaan joku voi maksaa tauluista vaikka kymmeniä tuhansia euroja, kunhan hankit vähän nimeä!" Onhan niitä esimerkkejä kuuluisissa taidemaalareissa. Ehkä kuka vaan voisi olla uusi Picasso?
Esim. jos myy joka kuukausi taulun hintaan 6000 euroa, rikastuu jo hyvinkin nopeasti!
Tällaisia vinkkejä voisi yhtä hyvin antaa kuin jotain "myy ihmisille käpyjä", "kudo villapaitoja ja myy niitä hintaan 250 euroa", "laita pystyyn onnittelukorttibisnes".
Koska on ihmisiä, jotka ihan oikeasti saa lisätienestiä noilla jutuilla, niin vaikealta kuin se sinusta tuntuukin uskoa.
Sinusta tuntuu ihan mahdottomalta ajatella, kuinka koruja myymällä, maalauksia maalaamalla tai vaikka villapaitoja kutomalla voi tienata ja niin vaan tienataan.
Minusta tuntuu, ettei sinunlaisille ole oikeastaan olemassa vinkkiä miten saada enemmän rahaa, koska mikään neuvo ei pääse tuosta sinun asenteestasi ohi. Tulet olemaan ikuisesti köyhä. Joten ainoa vinkkini on, että opi elämään sen asian kanssa. Se tulee olemaan sinun seuranasi loppuun asti ellei joku sinusta riippumaton ihme tapahdu. Koska jos se riippuu sinusta, se ei tapahdu.
Ei se tietenkään mahdotonta ole - tottakai tiedän, että jotkut sitä tekevät vaikka sivutyönään. Tunnen itsekin käsityöalan yrittäjiä ja taiteellisia ihmisiä, jotka saavat joko kokonaan tai osittain elantonsa noista. Mutta pointti onkin, että ei se kenelle tahansa ole tulonsaantikeino sen enempää kuin taulujen maalaaminenkaan - jokuhan taiteellaankin elättää itsensä, mutta silti joku muu ei saisi edes vitosella myytyä tekelettään.
Vierailija kirjoitti:
Joka ostos harkitaan.
Valehtelevatko he kun se on niin mukavaa täällä köyhille niin uskotella.
Luet kyllä äärettömän valikoivasti. Keskituloiset ja varakkaat ostavat, mutta eivät yli varojen. Joten jos keskituloinen tai varakas näkee mieleisen neuleen hän voi sen ostaa. Hän saattaa arvostaa sitä, että se on yksilöllinen, se on aitoa villaa ja se on juuri sen värinen kun halusi.
Eivät he osta salaa. Mutta he eivät usein osta roskaa ja turhaan.
Kuka tietää vaikka brändäämällä nämä villapaidat tai villatakin aidoiksi Lapin villapaidoiksi, japanilaiset voisivat maksaa vaikka 750€ niistä. Katsos maailmassa riittää ihmisiä, jotka ostavat jopa 4000€ laukkuja ja 50 000€ koruja. Tietenkään et saa myytyä sitä paitasi jossa Jakomäen alakoulun myyjäisissä, mutta oikealla alustalla voit hyvin saada siitä kunnon hinnan.
Tuntuu ihan ihmeelliseltä miten, jotkut ovat eläneet siinä uskossa, että kaikki oikeasti ostavat vain alle 30€ maksavia neuleita ja kortinkin hinta pitää olla siinä 1€ kpl ja seinille laitetaan vain niitä ilmaisjulisteita.
Torissa on ainakin erilaisia ja eri hintaisia villassukkia myynnissä monta sivua satamäärin.
Mahtaako tulla paljon kauppoja, se on arvoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko näille 50 euron sukille laatuvaatimuksia esim. työnjälkeen tai kuviointiin, vai kelpaisiko ihan sellaiset 80-luvun käsityötuntien pohjataidoilla väkerretyt yksiväriset? Googlasin tuon Etsyn, näyttäisi olevan käsityöihmisten sivusto. Itselleni se onkin tuntematon, kun en käsitöitä harrasta. Tällaiselta pohjalta ei itselleni olisi kovin varma olo lähteä tekemään käsitöitä myyntitarkoituksessa (tosin en ole köyhä eli ei pikkurahan tarvetta olekaan, joten ehkä minun ei tarvitse - mutta veikkaan, etteivät kaikki köyhätkään ole käsityötaitajia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ostos harkitaan.
Valehtelevatko he kun se on niin mukavaa täällä köyhille niin uskotella.En iknä ostaisi monen sadan euron villapaitaa. Elän kuten opetan eli säästeliäästi ja tuhlaamista vältellen.
Itselleni villapaita tai villasukat eivät ole mitään turhaa. Mulla on villasukat ihan koko ajan jalassa. Jopa nukkuessa talvisin. Ja villapaidatkin on hyvin hyödyllisiä koska palelen helposti. Ja ostan mielummin vähän kalliimman ja laadukkaan aidon villapaidan kuin jonkun 40e akryyliluutun, joka on 4 pesun jälkeen roskiskamaa. Niitä ei toki tarvi ostaa usein.
Itsekin olen villasukkaihminen, mutta ikinä en ole ostanut villasukkia. Äidiltä saan joka joulu villasukat, ja jos en, niin ostaisin kyllä varmaan UFFilta sitten. Villasukat kuluvat jatkuvassa käytössä sen verran nopeasti, etten raaskisi maksaa isoja summia.
Itse olen ostanut ihan hyviä villapaitoja Emmauksen kirppikseltä ja UFFiltakin, ja maksanut niistä ehkä jonkun 4-10 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä hyvin kuin täällä ehdotellaan noita 250 euron villapaitoja ja jotain uudenlaista villasukkabisnestä, niin voisihan täällä jaella sellaisiakin ohjeita kuin: "Osta öljyvärejä ja ala maalata upeita tauluja - parhaimmillaan joku voi maksaa tauluista vaikka kymmeniä tuhansia euroja, kunhan hankit vähän nimeä!" Onhan niitä esimerkkejä kuuluisissa taidemaalareissa. Ehkä kuka vaan voisi olla uusi Picasso?
Esim. jos myy joka kuukausi taulun hintaan 6000 euroa, rikastuu jo hyvinkin nopeasti!
Tällaisia vinkkejä voisi yhtä hyvin antaa kuin jotain "myy ihmisille käpyjä", "kudo villapaitoja ja myy niitä hintaan 250 euroa", "laita pystyyn onnittelukorttibisnes".
Koska on ihmisiä, jotka ihan oikeasti saa lisätienestiä noilla jutuilla, niin vaikealta kuin se sinusta tuntuukin uskoa.
Sinusta tuntuu ihan mahdottomalta ajatella, kuinka koruja myymällä, maalauksia maalaamalla tai vaikka villapaitoja kutomalla voi tienata ja niin vaan tienataan.
Minusta tuntuu, ettei sinunlaisille ole oikeastaan olemassa vinkkiä miten saada enemmän rahaa, koska mikään neuvo ei pääse tuosta sinun asenteestasi ohi. Tulet olemaan ikuisesti köyhä. Joten ainoa vinkkini on, että opi elämään sen asian kanssa. Se tulee olemaan sinun seuranasi loppuun asti ellei joku sinusta riippumaton ihme tapahdu. Koska jos se riippuu sinusta, se ei tapahdu.Ei se tietenkään mahdotonta ole - tottakai tiedän, että jotkut sitä tekevät vaikka sivutyönään. Tunnen itsekin käsityöalan yrittäjiä ja taiteellisia ihmisiä, jotka saavat joko kokonaan tai osittain elantonsa noista. Mutta pointti onkin, että ei se kenelle tahansa ole tulonsaantikeino sen enempää kuin taulujen maalaaminenkaan - jokuhan taiteellaankin elättää itsensä, mutta silti joku muu ei saisi edes vitosella myytyä tekelettään.
Totta, mutta jos haluaa lisätienestiä, niin jotain on pyrittävä myymään. Jos ei muuta, niin sitten jotain palvelua. Kuten lapsenvahdin tai ikkunanpesijät tekevät.
Mutta kuten ketjusta näemme, niin mikään ei käy. Ei mikään. Sellaista tuotetta ei ole, jota voisi yrittää myydä. Sellaista palvelua ei ole, jota voisi tarjota.
Koska kukaan ei osta. Koska keskituloiset ja varakkaat eivät osta. Koska aika on arvokkaampaa. Koska ilman maanomistajan lupaa ei voi kerätä lehtiä.
Juuri ennen joulua oli juttua jostain suunnnilleen kymmenen vuotiaasta pojasta, joka myi jätkänkynttilöitä. Ajattele. Ehkei hänkään osannut kutoa, mutta moottorisaha pysyi kädessä. Joku purkitti kaloja. Itse tiedän ihmisiä, jotka myyvät hunajaa. Toiset käyvät silittämässä jonkun vaatteita ja pesemässä jonkun poikamiehen matot ja verhot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin ostaa jos ois brändätty ja markkinoitu oikein.
Eli sukkien valmistamisen lisäksi olisi keskityttävä markkinointiin ja brändäämiseen saadakseen sukkaparista pari-kolme kymppiä. Ei lyö leiville. Ja mitä se brändääminen olisi? Villasukkia on myynnissä pilvin pimein, miten erottua joukosta? Jos villasukkabisnes olisi kannattavaa, sen olisi jo joku tehnyt.
Nyt meni taas henkisesti köyhien ulinaksi. Ensinnäkin markkinointi ja brändäys on nykyään käytännössä ilmaista. Toisekseen tässä kait ei tavoitellakkaan kannattavaa villasukkabisnestä vaan vähän sivutuloja. Ja käsittääkseni käsin neulottuja villasukkia ei kyllä ole myynnissä pilvin pimein.
Jaa, meilläpäin kyllä myydään myyjäisissä villasukkia ja kirppispöydiltä löytää hyvin. Hinnat kympistä kahteen eli ei kannata lähteä kilpailemaan. Vaikka olenkin sairaseläkkeellä, niin mulla on muutakin elämää kuin antautua villasukkabisnekseen. Villasukkien tuottaminen vain on niin aikaavievää, ettei siitä ole juuri mitään taloudellista apua. Mä arvotan aikaani. Ja niin tekevät työssäkäyvätkin.
Jos villasukkien kutominen olisi tuottava bisnes olisivat sen jo kaikki käsistään kätevät keksineet.
Se on tosiaan mukavaa puuhastelua ja sillä saa pientä lisätuloja jos hyvin käy. Mutta voi olla, että sukat jäävät käsiin. No niitähän voi antaa lahjaksi. Mutta eikö täällä ollut ketju, jossa kerrottiin, että villasukat ovat tylsä lahja ja niästä ja niitä ei pidetä jos sellaiset saa.Myös täytyy osata kutoa tosi siistiä ja kaunista ja osata tehdä hyvän malliset. Mikä tahansa sukka ei mene kaupaksi eikä kehtaa edes laittaa esille myyntiin.
Sukan kutominenkin taito eikä käy kaikilta. Vaikka kuinka on köyhä. Köyhyys ei tuo kädentaitoja.
No, köyhä voi opetella sanotaan nyt. Jos ei ole käsityöihminen niin ei koskaan saavuta sitä tasoa mitä niillä ihmisillä on jotka jo myyvät ja kutovat niitä sukkia. Ja ovat siinä taitavia jo valmiiksi.On tuhansia asioita mitä voi yrittää myydä. Vaikka tosiaan niitä likaisia alushousuja. Mutta kuten ketjussa on selkeästi tullut esille, niin monella on ajatus, ettei kannata ellei rikastu.
Se, että sillä saa maksettua Netflixin ja käytyä Ruotsissa kerran vuodessa ja ostettua kummilapselle jäätelöä ei ole tarpeeksi. Siitä pitää saada kunnon tuntipalkka ja sen on oltava ihan pakosta villasukkia.
Selitystä selityksen perään, jossa kukaan ei osaa mitään ja materiaaleihin investointi on järkyttävän kallista ja maanomistajankaan lupaa ei ole ja sukatkin ovat liian rumat, että kukaan ostaisi.
Mitenkäs olisi niiden kaljapuollojen koristelu ja myydä niitä vaaseina? Ostat siitä kaupan edestä ihmisiltä ennenkuin laittavat ne siihen koneeseen, jos kotona ei ole.Ajattelen tässä ihan vaan ostajan näkökulmasta... esim. nyt jouluna askarreltiin kyllä lasten kanssa itse joulukortteja sukulaisille, ja lopputulokset näyttivätkin juuri lasten tekemiltä. Jos ei olisi ehditty itse askarrella, en olisi kyllä maksanut joulukorteista jollekin muulle, vaan hakenut sitten jostain kaupasta mahdollisimman halvalla tavallisia kortteja, tyyliin "10 kpl eurolla". Kai minulla pitäisi olla joku syy, miksi ostaisin jonkun itse tekemiä isommalla hinnalla? Voisihan se syy tietysti olla se, että ovat hienoja, mutta toisaalta kun eivät ne ole rumia ne kaupankaan kortit, ja ne saa paljon halvemmalla... Eikös se hyvä taloudenpito toisaalta ollut juuri säästäväisyyttä?
No toiset arvostavat kotimaista ja käsin tehtyä ja ostavat ehkä yhden kortin. Toiset tykkäävät Kiinassa painetuista korteista. Mutta mieti kun sinun pitäisi ostaa ylioppilasonnittelukortti ja kaupassa ne on 5€ ja kaksi mistä valita ja hienompi käsintehty 6€ ja seitsemän mistä valita..
Olen joskus kyllä ostanut käsityöläisyrittäjien kaupoista jotain, mutta siellähän on useiden tekijöiden tuotteita samassa paikassa, ja ostajana löydän niiden luo. Vaikeampi löytää jonkun tee-se-itse-taiteilijan facebook-myynnit, joten voi olla että päätyisin kyllä Citymarketin tai Suomalaisen kirjakaupan korttivalikoiman pariin. Toki, jos vastaan tulisi hienoja itsetehtyjä, niin saattaisin toki ostaa. Mutta en nyt lähtisi vaivaa näkemään sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ostos harkitaan.
Itsekin olen villasukkaihminen, mutta ikinä en ole ostanut villasukkia. Äidiltä saan joka joulu villasukat, ja jos en, niin ostaisin kyllä varmaan UFFilta sitten. Villasukat kuluvat jatkuvassa käytössä sen verran nopeasti, etten raaskisi maksaa isoja summia.
Itse olen ostanut ihan hyviä villapaitoja Emmauksen kirppikseltä ja UFFiltakin, ja maksanut niistä ehkä jonkun 4-10 euroa.
Kirjoita nyt kuinka et koskaan ole ostanut laukkuakaan, joka maksoi yli kympin ja siltikin aivan lukemattomia firmoja tienaa miljoonia myymällä monen sadan ellei monen tuhannen euron arvoisia laukkuja.
En ole koskaan ostanut mitään kirpparilta, enkä edes UFFilta ja toivottavasti en koskaan myöskään joudu. Jos minulla olisi 5000€ euron tulot, niin ostaisin ilomielin sekä itselleni, että miehelleni 250€ aidon kauniin harmaan värisen villaneuleen. Mielelläni vielä minun mitoilla sopivana ja juuri oikean pituisena, koska myyjä sen olisi minulle tehnyt Suomessa ja käsin.
Eli sabotoit itse omaa eläkekertymääsi tekemällä pimeitä duuneja? Onpa fiksua. NOT.