Joka päiväiset ruokaongelmat
Pyytäisin vinkkejä ja reseptejä perus kotiruokiin, jotka eivät sisällä kermaa tai vastaavia tuotteita.
Meillä mies ja lapset eivät pidä kermasta ja tuntuu että päivästä toiseen vedetään samaa kanaa ja riisiä soija-lime kastikkeella tai tomaattisia pastaruokia.
Tänään syötiin pitkästä aikaa siskonmakkarakeittoa ja nyt sekään ei kuulemma enää maistu pojalle. Kalapuikkoja ja pinaattilettuja menisi päivästä toiseen. Auttakaa nirsoille kokkaamiseen kyllästynyttä äitiä hädässä. :)
Kommentit (31)
Lihapullat ja perunat, ruskea kastike
Uunikala ja muusi
Kalakeitto
Perunat ja jauhelihakastike
Karjalanpaisti
Palapaisti
Kanankoivet ja riisiä uunissa
Vierailija kirjoitti:
Mihin ruokiin te yleensä käytätte kermaa tai vastaavia tuotteita? Itse en ole koskaank käyttänyt maitotuotteita ruuanlaitossa. Makaronilaatikonkin olen tehnyt lihalimeen.
Muuten teen kasviksia eri muodoissa eli keitettynä, paistettuna ja uunissa laitettuna ja lisukkeeksi vaan jotain lihaa, kalaa, mereneläviä jne...
Mä käytän usein kasvissosekeittoihin ja joskus kalan kanssa uunissa, tai lihakastikkeen joukossa.
Tee erilaisia lihapatoja uunissa tai erilaisia vuokaruokia
Uunikalaa kasviksilla
Lihapullat, jauhelihapihvit
Risotto
Lihakeitto, kalakeitto
Makkarakastike
Wokit
Kalkkunakeitto, kanakeitto, ( joskus esim. itämaisin maustein)
porkkanakeitto, kasvissosekeitto, tomaattikeitto ( sämpylöitä vaikka näiden kanssa, rahkaa jälkkäriksi)
lasagnette, nuudelivuoka, italianpata
moussaka, liha-perunasoselaatikko, kinkkukiusaus, lohikiusaus, kanakiusaus,
meksikonpata, paistettu riisi ja kana,
kasvisletut, porkkanaletut ( jugurttikastike käy hyvin näiden kanssa)
karjalanpaisti, burgungundinpata, stifado, lammaspata, nyhtöpossu,
makkarapata, uunimakkara
uunilohi, savustettu lohi, lohipasta, savusiika
uunijuurekset
hernekeitto, linssikeitto
Padat: merimiespihvi, stroganoff, gulassi, palapaisti
Paistit: patapaisti, possun file tai vasikan picancha uunijuureksilla. Leivitetyt possun- tai broilerinfileet, broilerinkoivet uunissa riisipedillä
Laatikot: kaali-, makaroni-, liha-peruna-, kiusaukset
Keitot: kana, kala, liha, jauheliha, kasvis jne jne
Kala: lohi eri tavoin, fish&chips
Kasvis: kasviscurry, kasvispihvit tai -pyörykät, falafelit jne
Salaatit, risotot, raviolit, tortellonit ja gnocchit
Tuossa nyt yli 7 viikolle ruuat missä ei ole yhtään kermaa eikä tomaattisoosia
Meillä kermaa käytetään todella harvoin ruuassa.
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Helposti jää jumiin niihin omiin helppoihin arkiruokiin ja sitten kun kyllästyttää niin päässä lyö tyhjää. Niinä hetkinä itselle taas tulisi mieleen lapsuudesta kaikki kermaiset ruoat mitä meidän äiti aina teki, joten siitä syystä kyselin kermattomia reseptejä. Meillä ei syödä edes kaura- tai soijavalmisteita kerman tai maidon sijaan.
Joku kommentoi että mies voisi itse kokata jos ruoat eivät maistu, ja ideana tämä olisi ihan loistava muuten, mutta hän on ihan onneton kokki ja meillä on kotitehtävät jaettu niin että minä laitan ruoat ja siivoan keittiön ja hän taas hoitaa koko talon pyykkihuollon. Itse en voi sietää pyykkäämistä ja siihen liittyvää rumbaa joten mielelläni jään keittiöön. :)
Tänään voisikin tehdä vaikka italianpataa.
Ap
Napolinpata
Chili con carne ala jamie oliver
jauhelihakeitto
siskonmakkarakeitto snellmannin siskonmakkaroista (wursti ja hk on aivan kamalia)
pyttipannu
lihapullat tai lihamureke muusilla tai lohkoperunoilla
lihamakaronilaatikko
possun ulkofilepihvi tai broileripihvi/-vartaat ranskalaisilla ja maustevoi sille joka haluu
noihin joihinkin sopii lisukkeeksi vielä keitetty kukka-/parsakaali ja pannulla paistetut porkkanalohkot, maustat suolalalla (kukaan ei tykkää kasviksista, joissa ei ole suolaa)
Vierailija kirjoitti:
Padat: merimiespihvi, stroganoff, gulassi, palapaisti
Paistit: patapaisti, possun file tai vasikan picancha uunijuureksilla. Leivitetyt possun- tai broilerinfileet, broilerinkoivet uunissa riisipedillä
Laatikot: kaali-, makaroni-, liha-peruna-, kiusaukset
Keitot: kana, kala, liha, jauheliha, kasvis jne jne
Kala: lohi eri tavoin, fish&chips
Kasvis: kasviscurry, kasvispihvit tai -pyörykät, falafelit jne
Salaatit, risotot, raviolit, tortellonit ja gnocchitTuossa nyt yli 7 viikolle ruuat missä ei ole yhtään kermaa eikä tomaattisoosia
Meillä kermaa käytetään todella harvoin ruuassa.
Kiusaus, mitä laitat jos ei kermaa?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Helposti jää jumiin niihin omiin helppoihin arkiruokiin ja sitten kun kyllästyttää niin päässä lyö tyhjää. Niinä hetkinä itselle taas tulisi mieleen lapsuudesta kaikki kermaiset ruoat mitä meidän äiti aina teki, joten siitä syystä kyselin kermattomia reseptejä. Meillä ei syödä edes kaura- tai soijavalmisteita kerman tai maidon sijaan.
Joku kommentoi että mies voisi itse kokata jos ruoat eivät maistu, ja ideana tämä olisi ihan loistava muuten, mutta hän on ihan onneton kokki ja meillä on kotitehtävät jaettu niin että minä laitan ruoat ja siivoan keittiön ja hän taas hoitaa koko talon pyykkihuollon. Itse en voi sietää pyykkäämistä ja siihen liittyvää rumbaa joten mielelläni jään keittiöön. :)
Tänään voisikin tehdä vaikka italianpataa.
Ap
Meilläkään mies ei osaa kokata, joten ei saa myöskaan arvostella, jos laitan jotain mistä hän ei tykkää, mutta muut tykkäävät. Hakekoon kaupasta vaikka sen Saarioisten keiton, jos ei joku maistu. Miehen takia en jätä meille muille kelpaavia ruokia tekemättä.
Mihin ruokiin te yleensä käytätte kermaa tai vastaavia tuotteita? Itse en ole koskaank käyttänyt maitotuotteita ruuanlaitossa. Makaronilaatikonkin olen tehnyt lihalimeen.
Muuten teen kasviksia eri muodoissa eli keitettynä, paistettuna ja uunissa laitettuna ja lisukkeeksi vaan jotain lihaa, kalaa, mereneläviä jne...