Törkeää! Koulussa veisattiin Suvivirsi!
Olin poikani ala-asteen kevätjuhlassa, ja olin varma, että koska koulu on monikulttuurinen ja siellä on oppilaina mm. muslimeja, steiner-uskonnon kannattajia ja ET:n valinneita ateisteja, siellä ei veisattaisi Suvivirttä. Silti... se veisattiin - ja kaikki oppilaat olivat mukana salissa! Olin shokissa. Miten tällaista toisten kulttuurien alistamista voi tapahtua 2000-luvulla suomalaisessa peruskoulussa?
Kommentit (29)
Tajuan. Hävettää koko koulun ja eurooppalaisen Suomen puolesta.
Ootpa hauska, melkein nauratti tämä aloitus.
Eikö tätä Suvivirsipaniikkia jo voisi lopettaa?
Huono provo, ap.
Sitäpaitsi kaikki, jotka eivät tajua, että uskonnonvapaudessa ei ole kysymys pelkästään suvivirrestä ovat idiootteja. Uskonto ei kuulu kouluihin.
voi ei :(
toivottavasti heti juhlasalin ulkopuolella oli kriisipäivystys <3
Ja Steinerhän on ihan uskontokin. Siis Suomessa uskallettiin kevätjuhlassa laulaa suvivirsi? Ei nyt ainakaan toista säkeistöä???!!!??? Kuule, sinuna ottaisin yhteyttä vähintään EU:n kansalaisoikeusviranomaisiin. Nyt on tallattu ihmisoikeuksia ihan olan takaa. Eihäni kenenkään tarvitse kuunnella Suomen lähihistoriassa melkoista kyyneleltulvaa aiheuttaneen ja omaa (täysin ansaitsettomatonta) kesälomanalkajais biisiä väkipakolla. Melkein kuin diktatuuria tämä meininki, suvivirttä pakko on kuunnella kerran vuodessa!!! Otitko kaikkien nimet ylös, jotka ihan ääneen lauloivat tai edes vitosen kansakoulutaustalla vähäntään hyräilivät? Supo on varmasti kovasti kiinnostunut kaikista. Parempi vielä, jos sait ne kännykameralla ikuistettua. Joutavatkin lojua kidutettavina pari vuotta ja salaa haudataan maanpettureina v.2016, samaan aikaan kun muutamat vielä mielessään miettivät suvivirren ensimmäisiä tahteja. Tämä on pahempaa kuin kansanmurha, joukkohaudat ja naisten silpominen. When in Rome, do as the Romans do... Terkuin: Olet lasitavaraa, kovin läpinäkyvä. Ps. Pistä parempi ensi kerralla, ei ollut edes vastusta.
Voi kauheaa. Kyllähän salin ulkopuolella olisi pitänyt jakaa korvatulppia, ettei herkemmille tule henkisiä tai kuulovaurioita.
Minä lauloin niin paljon kun ääntä lähti. Ihana suvivirsi.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:57"]
Milloin steinerista tuli uskonto?
[/quote]
Luepa antroposofiasta. Sitä pidetään lahkomaisena uskonnollisena ajatteluna ja on Steinerpedagogiikassa vahvasti läsnä. http://www.waldorfcritics.org/
Steinerkoulut ovat yksityisiä, tosin yleiseen opintosuunnitelmaan sidottuja yksiköitä. Samassa koulussa voi olla olla myös muslimeja, juutalaisia tai vaikka buddhalaisia (huom. ei ole uskonto, vaan elämänkatsomus), mutta siis kyseeseen tulee vain Steiner-koulu, jonka lukuvuodenpäättäjäisiin on aloittaja osallistunut. Steiner ei edelleenkään ole uskonto, perustuu vain tietynlaiseen näkökantaan, omaehtoiseen oppimiseen ja myös saksankielen lievään korostamiseen. Jos poikasi oikeasti käy Steiner-koulua, tämän jo tiesitkin. Jos olit vain läsnä, välität väärää tietoa. Suvivirsi-näkökulma vähän ihmetytti...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:29"]
Olin poikani ala-asteen kevätjuhlassa, ja olin varma, että koska koulu on monikulttuurinen ja siellä on oppilaina mm. muslimeja, steiner-uskonnon kannattajia ja ET:n valinneita ateisteja, siellä ei veisattaisi Suvivirttä. Silti... se veisattiin - ja kaikki oppilaat olivat mukana salissa! Olin shokissa. Miten tällaista toisten kulttuurien alistamista voi tapahtua 2000-luvulla suomalaisessa peruskoulussa?
[/quote]no voi hyvanen aika! Kehtaavatkin. Kyllapa sinut saa shokkiin helposti. Mita jos oikeasti jotain kauheaa tapahtuisi elamassasi? Suomessa on AINA laulettu suvivirsi koulussa. Miksi nyt muka pitaa vanhaa traditiota vaihtaa maahanmuuttajien ja muslimien takia??????????
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:29"]
[/quote]
oletko rasisti? Et hyväksy suomen valtauskontoon kuuluvaa perinteistä kevätjuhla laulua.
Meillä laulettiin kaikki säkeistöt ja seisten. Lauloin korkealta ja kovaa!
Suvivirsi kuuluu suomen kouluihin nyt ja ikuisesti.!!!
Meidän kyläkoulussa ei ole ulkomaalaisia, muslimeja ja kaikki kuuluvat kirkkoon. Rehtori oli päättänyt aloittaa ensi vuonna montessori kokeilun kahdella alimmalla luokalla. Suvivirsi jäi pois jo tänä keväänä sillä montessori on uskonnotonta. Aikuisten pelleily Suvivirsi asialla on naurettavaa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 06:39"]
Steinerkoulut ovat yksityisiä, tosin yleiseen opintosuunnitelmaan sidottuja yksiköitä. Samassa koulussa voi olla olla myös muslimeja, juutalaisia tai vaikka buddhalaisia (huom. ei ole uskonto, vaan elämänkatsomus), mutta siis kyseeseen tulee vain Steiner-koulu, jonka lukuvuodenpäättäjäisiin on aloittaja osallistunut. Steiner ei edelleenkään ole uskonto, perustuu vain tietynlaiseen näkökantaan, omaehtoiseen oppimiseen ja myös saksankielen lievään korostamiseen. Jos poikasi oikeasti käy Steiner-koulua, tämän jo tiesitkin. Jos olit vain läsnä, välität väärää tietoa. Suvivirsi-näkökulma vähän ihmetytti...
[/quote]
Ainakin Vantaalla on yksi Steiner-luokka normaalin ala-asteen yhteydessä ja siellä steinerilaiset osallistuvat normaalin ala-asteen kanssa yhteiseen kevätjuhlaan. Eli ei tarvitse olla Steiner-koulu. Että näin.
Älä jaksa.