Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Törkeää! Koulussa veisattiin Suvivirsi!

Vierailija
31.05.2014 |

Olin poikani ala-asteen kevätjuhlassa, ja olin varma, että koska koulu on monikulttuurinen ja siellä on oppilaina mm. muslimeja, steiner-uskonnon kannattajia ja ET:n valinneita ateisteja, siellä ei veisattaisi Suvivirttä. Silti... se veisattiin - ja kaikki oppilaat olivat mukana salissa! Olin shokissa. Miten tällaista toisten kulttuurien alistamista voi tapahtua 2000-luvulla suomalaisessa peruskoulussa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

!0 eli uskonto pois kouluista. Suomessa uskonnonopetus sisältää myös maailman uskonnot ja elämänkatsomukset. Toki myös luterilaisuuden keskeiset asiat ja muutamia raamatunkohtia ja Jeesuksen opetuksia käsitellään. Miten paljon ihminen voi ymmärtää toisia ymmärtämättä heidän uskontoaan? Myös ateisteja ja agnostikkokkoja, juutalaisia, muslimeja, katolisia tai vaikkapa kotoisesti ortodokseja. Vaikka uskonto tai uskonnottomuus ei näkyisi jokapäiväisessä elämässä, se tuo kuitenkin näkemystä ihmisen kasvatukseen ja sitä kautta mahdollistaa kyvyn ymmärtää kyseisen henkilön valintoja ja ajatusmaailmaa. Suomessa onneksi uskonnonopetus lähtökohtaisesti ei tuomitse muita uskontoja, vain kertoo asiallisesti heidän uskonkappaleensa, historian ja näkökulman maailmaan. Kaikkien vähänkin hereillä koulussa olleiden tulisi ymmärtää tämä. Siksi Suomalainen uskonnon opetus on maailmanlaajuisesti lähes vertaansa vailla. Uskonsotia ei olisi tarvittu koskaan käydä, jos oltaisiin ymmärretty muunmaalaista lähimmäistä, tuomitsematta hänen kasvuympäristöään ja ymmärretty, että samoin sydän kierrättää verta ruumiissa olit sitten hindu tai protestantti. Nim. ateisti, lapset saivat osallistua uskonnontunneille ja lauloin täysillä kulttuurihistoriallisesti merkittävän laulun täyttä kurkkua kevätjuhlissa epävireisesti, mutta paatoksella

Vierailija
22/29 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin Steiner-koulun kevätjuhlassa ja siellä lauloimme seisten suvivirren juhlan päätteeksi. Niin kuin joka vuosi.

Täytyypä kysyä onko siellä vaihtoehtona steiner-uskonto :)) Meidän lapset kun ovat osallistuneet ihan ev.lut. uskonnon opetukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria Mostessori aloitti aikananaan epätavallisen kokeilun opettaa "heikkolahjaisia" (nykyään on jo korrektit diagnoosit heille). Hämmästyttävin tuloksin. Mikään uskonto ei kuulunut silloin, eikä kuulu vieläkään Montessorin opetustekniikkaan, vaikka hän itse katolinen olikin. 

Vierailija
24/29 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:29"]

Olin poikani ala-asteen kevätjuhlassa, ja olin varma, että koska koulu on monikulttuurinen ja siellä on oppilaina mm. muslimeja, steiner-uskonnon kannattajia ja ET:n valinneita ateisteja, siellä ei veisattaisi Suvivirttä. Silti... se veisattiin - ja kaikki oppilaat olivat mukana salissa! Olin shokissa. Miten tällaista toisten kulttuurien alistamista voi tapahtua 2000-luvulla suomalaisessa peruskoulussa?

[/quote]

On on, mitään noin törkeää en ole ikinä kohdannut.

Vierailija
25/29 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 08:20"]

Maria Mostessori aloitti aikananaan epätavallisen kokeilun opettaa "heikkolahjaisia" (nykyään on jo korrektit diagnoosit heille). Hämmästyttävin tuloksin. Mikään uskonto ei kuulunut silloin, eikä kuulu vieläkään Montessorin opetustekniikkaan, vaikka hän itse katolinen olikin. 

[/quote]

Montessori-koululla ja Steiner-koululla ei juurikaan ole eroa. Molemmissa opettajat ovat hindulaisuuteen ja mystiikkaan taipuvaisia hippejä, jotka kasvattavat lapsista hindulaisuuteen ja mystiikkaan taipuvaisia hippejä.

Vierailija
26/29 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan laulu.

Vierailija
27/29 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunaa itsesi, että se "kansainvälinen" koulu ei sattunut olemaan jossakin islamilaisessa maassa.

Tämä asia kuin kuitenkin loppuun käsitelty. Miten sinulla on voinut mennä ohi se, että tämä asia on käsitelty ja hyväksytty Suomen korkeimmassa lainsäädöntöelimessä.

Vierailija
28/29 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ens vuonna pojan kevätjuhlissa gaudeamus igitur.......kai suvivirsikin kuuluu kuvioihin. Se on niin sykähdyttävää ja varsinkin säkeistö 3 jota nk vääräuskoiset kammoaa.

Vierailija
29/29 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on SUI virsi kuulunut 200 vuotta.

Jos uskonto kieltää kaiken Suomalaisen, olisi varmaan parasta mennä takaisin muslimimaihin. Siellähän on kaikki muutenkin paremmin.