Anoppi ei käy suihkussa tai kylvyssä - miksi?
Miksi yli 60-vuotias nainen ei käy suihkussa kuin maksimissaan pari kertaa kuukaudessa? Hän ei haise voimakkaasti, mutta hienoinen likaisten hiusten/ihon haju lemahtaa ajoittain hänen lähistöllään. Olen joskus epäillyt, että hän olisi masentunut, mutta hän ei mieheni mukaan ole koskaan käynyt suihkussa esim. päivittäin tai edes paria kertaa viikossa. Kädetkin ovat pinttyneen harmahtavat. Mitä ihmettä?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 19:45"]
Esim alzheimerin tautiin kuuluu joskus hygienian laiminlyönti. Ei vaan "tule mieleen" mennä pesulle tai siihen ei tunneta tarvetta. Hajuhaittaa ei itse huomata, ja annappa olla jos menet sanomaan, nii siitähän vasta loukkaannutaan!
[/quote]
Tämä tuli minullakin mieleen, dementoituvaa anoppia hoitaneena. Vaihtaako edes vaatteita, vai nukkuuko päällysvaatteissa?
Jos ei ole koko ikänään ollut tapana peseytyä useammin, niin sitten se on vaan hänen tapansa eikä sille oikein mitään voi.
tietyt pesupäivät juontuu siitä, että ennen vesi ja sauna piti erikseen lämmittää eikä sitä tehty joka päivä.
Mun lapsuudessa saunapäivät oli ke ja la ja varsinkin talvella pesuhuone oli tosi kylmä jos ei sauna ollut lämmitetty joten vai todella hyvästä syystä tuli mentyä suihkuun muulloin.
Älä huoli. Nää vanhanajan ihmiset kylpee kerran viikossa.
Kylpyhuoneet ovat alkaneet yleistyä vasta 70-luvulta lähtien, joten ihan ymmärrettävää että nykyiset eläkeikäiset harrastavat edelleen "kerran viikossa" -peseytymistä. Eikä se päivittäinen kokovartalopesu nyt mikään hyvän hygienian edellytys ole nykyäänkään, ellei sitten ole likainen työ tai hikinen päivittäinen harrastus.
Onpa helppoa arvata milloin kassajonossa seisoa AV-mamma tai sen mies. Mamma haisee nivusille ja menkkarätille, mies pesvaolle ja tuoakoitsijan nahkasohvalle. Päiväkodissa ja koulussa sen lapsi on se, jolla on ruskeata korvien takana ja päänahka haisee ihville.
Mun nyt n.55v vanhemmat oli ja on yhä samanlaisia tiukkiksia kuin teidän noiden pesupäivien suhteen! Munkin piti taistella teininä siitä että saan käydä suihkussa koska haluan. Nykyään älähdän jo etukäteen jos olen kylässä että mähän menen nyt suihkuun ja se ei teille kuulu, kun pelkään että äiti alkaa valittamaan muuten. Olen nyt 25v. Huojentavaa kuulla että muillakin yhtä kaavoihin kangistuneita vanhempia. Veden tuhlaus sitä ja tätä, paskan marjat meillä on oma kaivokin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 22:59"] Päiväkodissa ja koulussa sen lapsi on se, jolla on ruskeata korvien takana ja päänahka haisee ihville.
[/quote]
Onko tuossa kirjoitusvirhe vai enkö mä vaan tiedä mille ihvi haisee?
Kai te tiedätte, että laitoksissa vanhukset pestään kerran viikossa eikä ne silti ole likaisia ja haisevia. Puhtaat vaatteet päälle ja kas - kasvojen ja alapään pesu kerran päivässä riittää.
Meillä pitää erikseen lämmittää vesi, joten todellakin on ns. pesupäivä. Varaajassa ei riitä lämmintä vettä, jos jokainen ottaa täyden suihkun päivittäin/peräkkäin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 23:11"]
Meillä pitää erikseen lämmittää vesi, joten todellakin on ns. pesupäivä. Varaajassa ei riitä lämmintä vettä, jos jokainen ottaa täyden suihkun päivittäin/peräkkäin.
[/quote]
Tää nyt on huonoin selitys ikinä. Hankkikaa isompi varaaja. Tai sitten pitää osata ehkäistä ettei saa enempää lapsia kuin on vara pestä. Eletään nyky-Suomessa, ei 50-luvulla tai Afrikan aavikoilla...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 23:11"]
[/quote]
Tää nyt on huonoin selitys ikinä. Hankkikaa isompi varaaja. Tai sitten pitää osata ehkäistä ettei saa enempää lapsia kuin on vara pestä. Eletään nyky-Suomessa, ei 50-luvulla tai Afrikan aavikoilla...
[/quote]
Mielettömän upea ehdotus - minne sen varaajan sijoitamme? Rakennustarkastaja kun ei pidä siitä, että varaaja on keskellä pihaa. Ja satuitko lukemaan tekstini: varaajassa ei riitä vettä, jos jokainen ottaa täyden suihkun päivittäin. Siksi kolme tekee pikapesun (4 min) ja kolme saa suihkutella pitempään (12 min). Tai vaihtoehtoisesti 3 suihkuun aamulla, 3 illalla.
Mielenkiintoinen aihe. Olen ollut jo useamman kesän töissä ruokakaupassa ja monista iäkkäämmistä asiakkaista, etenkin miehistä, erottaa voimakkaan hienhajun lämpimällä säällä. Asia ei varsinaisesti häiritse, mutta vanhemman väestön peseytymistavoissa ja hygieniassa vaikuttaa olevan eroja: isäni vanhemmat, nyt jo palveluasunnossa asuvat lähes yhdeksänkymppiset, peseytyvät ja ovat peseytyneet isäni kertoman mukaan päivittäin. Aikana ennen juoksevaa vettä ja lämminvesivaraajia saunan vesipadassa lämmitettiin vettä kiehuvaksi, sekoitettiin kylmän kaivoveden kanssa vadissa ja pestiin koko ruumis. Saunassa käytiin 2 kertaa viikossa ja tarvittaessa ennen isompia juhlia tai normaalien saunapäivien päälle osuvia pyhäpäiviä. Tapaan vaikutti mummon siisteys kodinhoidossa ja vaarin ammatti kaivinkoneenkuljettajana (työmaiden hiuksiin ja ihoon tarttuva hiekkapöly ja kaivurista tarttunut öljy ja rasva olisivat olleet aika tyrmäävä yhdistelmä puhtaissa lakanoissa).
Tällä palstalla on joskus ollut galluppeja, joiden mukaan yli puolet ihmisistä ei käy päivittäin suihkussa.