Anoppi ei käy suihkussa tai kylvyssä - miksi?
Miksi yli 60-vuotias nainen ei käy suihkussa kuin maksimissaan pari kertaa kuukaudessa? Hän ei haise voimakkaasti, mutta hienoinen likaisten hiusten/ihon haju lemahtaa ajoittain hänen lähistöllään. Olen joskus epäillyt, että hän olisi masentunut, mutta hän ei mieheni mukaan ole koskaan käynyt suihkussa esim. päivittäin tai edes paria kertaa viikossa. Kädetkin ovat pinttyneen harmahtavat. Mitä ihmettä?
Kommentit (33)
Vanhemmille ihmisille on normaalia, että käydään saunassa kerran viikossa, ja se on siinä. Tuo on kyllä kuitenkin jo aika askeettista...
Oma anoppini on jo 80 eikä enää kovin hyvässä kunnossa, mutta ei halua kotiapua. Hän on aina käynyt suihkussa harvoin, mutta nykyään hän ei tunnu peseytyvän juuri koskaan, Savettin kosteuspyyhkeitä vain kuluu. Ei tuohon oikein vielä voi puuttua.
Vanhemmille ihmisille? 60 ei ole mikään vanha :D:D
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:14"]
[/quote]
Yli 60-vuotiaat ovat kuitenkin sitä sukupolvea, joka on elänyt nuoruutensa maailmassa, jossa suihku oli harvinaisuus. Minä yli nelikymppinenkin olen elänyt lapsuuteni tuossa kerran viikossa saunassa- maailmassa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:09"]Hyyyyyi. Hygieniatavat opitaan jo pikkulapsian, ehkä kyse on kotioloista. Pesytyykö miehesi päivittäin?
[/quote]
Miehenikin käy yllättävän harvoin suihkussa - noin 2-3 kertaa viikossa plus ennen läheisempiä touhuja. Hän pitää mua hygieniafriikkinä, kun haluan hänen olevan puhdas ja raikas ennen lähempää kontaktia. Mutta tosiaan anoppini ei ikäänkuin edes "kaipaa" suihkua, kuten ihmiset yleensä. Esim. hän oli meillä kyläilemässä viikon ja monta kertaa ehdotimme, että hän voisi mennä suihkuun, jos haluaisi, mutta ei. Hän ois voinut käyttää vapaasti meillä ihan kunnon shampoita (tai tavallisia markettishampoitakin) jne. ja käydä saunomassa, mutta ei kelvannut. :( Appenikin on vastaavanlainen, mutta naisille on vieläkin erikoisempaa moinen hygienian välttely.
Kaikki eivät vain tajua puhtauden merkitystä, kai hän ainakin kädet pesee.
Sitä on vaikea saada perille.
Kai omalle väelle voi sanoa hienovaraisesti.
Vanhemmille ihmisille on tosi hankalaa saada apua sairauksiinkaan, kun joskus yritin vihjata yhdelle mummolle jolla oli virtsatietulehdus että pestä käsiä, hän loukkaantui hirveästi. Kova marmatus että sinun kotonasi vasta likaista oli, eikä ollut ikinä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:14"]
[/quote]
Yli 60-vuotiaat ovat kuitenkin sitä sukupolvea, joka on elänyt nuoruutensa maailmassa, jossa suihku oli harvinaisuus. Minä yli nelikymppinenkin olen elänyt lapsuuteni tuossa kerran viikossa saunassa- maailmassa.
[/quote]
On tuokin totta, mutta nykyään olisi lämmin vesi ja suihku käden ulottuvilla. Joten sen vuoksi on erikoista, että ei sellaista käytä. Ainakin omasta mielestäni lämmin suihku on suoranainen nautinto, joten mielelläni sellaisesta nautin aina kun sellainen on vain saatavilla.
Meitä sisaruksia taas äiti ja isä kylvettivät päivittäin 70-luvun alusta alkaen, vaikka kokopesu ei ollutkaan tapana heidän l
apsuudessaan päivittäin. Saunalla kävivät pesuilla, mutta ei sitä joka päivä lämmitetty. Nyt en voisi kuvitellakaan, että itselläni jäisi päiviä välistä pois, en voisi mennä likaisen puhtaaseen sänkyyn nukkumaan. Samoin olen pessyt omat lapseni joka ikinen päivä jo vuodesta -91. Miehellä samat tavat.
Ja tosiaan ei hän kovin usein käsiäänkään pese (kerran panin jopa merkille ettei vessassakäynnin jälkeenkään kuulunut vesihanan ääntä). Hänen kätensä ovat tosiaan ihan likaisen pinttyneet. Täytyy ehdottaa, että voisin tehdä jonkun käsihoidon hänelle itse joku kerta ja sen varjolla voisi kuoria ja pestä ne kädet kunnolla ja laittaa joku hoitava voide sitten. En nyt itsekään ole mikään perfektionisti, mutta kyllä nyt joku roti voisi olla, kun eletään ihan kehittyneessä yhteiskunnassa eikä missään valtavassa köyhyydessäkään. Mutta joo - en tiedä, miten tuon nyt ottaisi puheeksi, kun asian vihjaaminen ei ainakaan tehoa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:26"]
Meitä sisaruksia taas äiti ja isä kylvettivät päivittäin 70-luvun alusta alkaen, vaikka kokopesu ei ollutkaan tapana heidän l
apsuudessaan päivittäin. Saunalla kävivät pesuilla, mutta ei sitä joka päivä lämmitetty. Nyt en voisi kuvitellakaan, että itselläni jäisi päiviä välistä pois, en voisi mennä likaisen puhtaaseen sänkyyn nukkumaan. Samoin olen pessyt omat lapseni joka ikinen päivä jo vuodesta -91. Miehellä samat tavat.
[/quote]
Meillä 70-luvulla olivat pesupäivät 2 kertaa viikossa eli saunapäivät. Ja nykyäänkin käyn 2-3 kertaa viikossa suihkussa, koska missä sitä nyt likaantuisi niin paljon, että joka päivä tarvitsisi peseytyä. Mun 18v. käy noin 4 kertaa/vk suihkussa. Taidatte olla aika paskanen perhe päivisin. Möyrittekö sonnassa vai missä?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:26"]
[/quote]
Meillä 70-luvulla olivat pesupäivät 2 kertaa viikossa eli saunapäivät. Ja nykyäänkin käyn 2-3 kertaa viikossa suihkussa, koska missä sitä nyt likaantuisi niin paljon, että joka päivä tarvitsisi peseytyä. Mun 18v. käy noin 4 kertaa/vk suihkussa. Taidatte olla aika paskanen perhe päivisin. Möyrittekö sonnassa vai missä?
[/quote]
No ei, vaan tehdään siistiä sisätyötä ilmastoidussa toimistossa jne. Mutta silti kesällä varsinkin pukkaa hikeä pintaan, kun on lämmintä. Lisäksi liikuntaharrastuksissakin puskee hikeä riittämiin. Ja muutenkin raikas päivittäinen suihku on nautinto. Kyse olikin henkilöstä, joka käy keskimäärin kahdesti KUUKAUDESSA suihkussa. Mielestäni se on erikoista ja hieman kiusallistakin.
Esim alzheimerin tautiin kuuluu joskus hygienian laiminlyönti. Ei vaan "tule mieleen" mennä pesulle tai siihen ei tunneta tarvetta. Hajuhaittaa ei itse huomata, ja annappa olla jos menet sanomaan, nii siitähän vasta loukkaannutaan!
Mun anoppi käy nykyään harvakseltaan. On alkanut haista ummehtuneelle hielle, kun ei vaatteita muutenkaan pese juuri ja käyttää paljon keinokuituisia, hiostavia vaatteita. Hirveää seurata, kun ennen niin hieno nainen, on pikkuhiljaa taantumassa. Mutta vaikea siihen on puuttua, kun on edelleen normaalin rajoissa edelleen. Toinen miniä sitä hössöttää koko ajan, kuinka pitäisi niin ja näin pakottaa ja hankkia pesuapua jne. Mä taas olen sitä mieltä, että ihminen iäkkäänä on edelleen oikeutettu päättämään asioistaan ja sitä ei saa viedä ihmiseltä kovin helposti. Kunnioitusta häntä kohtaan on antaa hänen edelleen olla oman elämänsä mestari. Jos peseytyy kerran viikossa, niin sitten peseytyy. Niin monet ikäisensä ovat tehneet koko ikänsä, eikä sitä ole ihmetelty.
Ennalta määritellyt pesupäivät ovat maailman oudoin juttu. Mun vanhemmat ja myös mieheni vanhemmat käyvät pesulla 3 kertaa viikossa ja aina samoina viikonpäivinä. Minäkin kävin lapsena määrättyinä viikonpäivinä pesulla, kunnes teini-iässä tajusin, että tuohan on täysin järjetöntä! Muistan äitini jopa yrittäneen joskus estellä, että ei nyt mennä suihkuun, koska huomenna vasta on pesupäivä. Miksi ihmeessä ihminen ei voisi käydä pesulla juuri silloin kuin siltä tuntuu, vaan on oltava ne määrätyt päivät? Erityisen järjettömäksi tämä tekee se, että koska viikossa on pariton määrä päiviä niin väkisinkin yksi pesuväli on eri mittainen. Onko tuo jotakin pakonomaista kaavoihin kangistumista ja rutiininomaista pakkoa vai mikä voi olla pesupäivien idea? Ymmärrän vanhoilla ihmisillä tämän, koska heidän nuoruudessaan ei ollut välttämättä mahdollisuus peseytyä päivittäin, mutta esimerkiksi mun vanhempani ovat vasta n. 5-kymppisiä. Ehkä heidän vanhempansa ovat totuttaneet heidät pesupäiviin, mutta miten ei ole aikuisiällä tullut mieleenkään että pesupäivän voisi ihan itse valita? Eikä tuohon ihmettelyyn saa heiltä edes järkevää vastausta... Selittääkää ennaltamäärättyjen pesupäivien idea mulle, kun en ymmärrä!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 18:26"]
[/quote]
[/quote]
Pesetkö alapään päivittäin kuitenkin? Jos et niin hyi helvetti mikä kusivittu olet
Äitini (74) sanoi, että on tullut vanhemmiten niin laiskaksi ettei käy koskaan suihkussa, vaikka suihku tietenkin on. Käy vain taloyhtiön saunassa perjantaisin ja joskus mieskaverinsa luona saunassa. Minusta tämä on liian vähän varsinkin kesäisin. En tiedä miten hienovaraisesti huomauttaisin asiasta, äiti on hyvin herkkä loukkaantumaan, jos vähänkin väittää vastaan jostain asiasta. Kun oli työelämässä asiakaspalvelussa, kävi lähes joka päivä suihkussa. Kuitenkin meikkaa aina ihmisten ilmoille lähtiessään. Olen huomannut, varsinkin kesäisin monesta ikäihmisestä, että peseytyvät harvoin. Kuitenkaan nämä eivät ole niitä huonokuntoisimpia, vaan jotka liikkuvat ihmisten ilmoilla.
9 itse poikkeaa kommentoimaan: millä logiikalla perhe on "paskainen", jos kaikki peseytyvät päiviättäin? Päinvastoin, kaikki ovat puhtaita eivätkä päänäahat haise. LIkaisemmalta varmaan haisee ja näyttää se, joka peseytyy harvakseltaan. Tehkää miten tykkäätte, niin mekin.
Kaikkein vähiten hygieniasta jaksavat pitää huolta masentuneet, syrjäytyneet, alkoholisoituneet, dementoituneet.
Ihmettelin kun joku fiksun ja hyvän näköinen mies sanoi kun on masentunut, ettei silloin pese itseään. Mikä logiikka siinä on, olen itsekin ollut allapäin ja silti teen samat asiat päivittäin?
Peseytymättömyys on alkavan muistisairauden oire. Kannattaa tarkkailla muitakin merkkejä ja huolehtia, että henkilö saa diagnoosin ajoissa. Muistisairas ei yleensä myönnä olevansa sairas vaan suuttuu, kun sitä epäillään. Muita merkkejä: ei opi käyttämään uusia teknisiä laitteita, ei enää osaa laittaa monimutkaisempia aterioita, kaupassa käynnit harvenevat, jääkaapissa pilaantuneita ruokia (katsokaapa!), käyttää muistilappuja kaikkeen, mutta silti unohtaa tapaamisia tai menee niihin väärään aikaan jne.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 19:47"]
Ennalta määritellyt pesupäivät ovat maailman oudoin juttu. Mun vanhemmat ja myös mieheni vanhemmat käyvät pesulla 3 kertaa viikossa ja aina samoina viikonpäivinä. Minäkin kävin lapsena määrättyinä viikonpäivinä pesulla, kunnes teini-iässä tajusin, että tuohan on täysin järjetöntä! Muistan äitini jopa yrittäneen joskus estellä, että ei nyt mennä suihkuun, koska huomenna vasta on pesupäivä. Miksi ihmeessä ihminen ei voisi käydä pesulla juuri silloin kuin siltä tuntuu, vaan on oltava ne määrätyt päivät? Erityisen järjettömäksi tämä tekee se, että koska viikossa on pariton määrä päiviä niin väkisinkin yksi pesuväli on eri mittainen. Onko tuo jotakin pakonomaista kaavoihin kangistumista ja rutiininomaista pakkoa vai mikä voi olla pesupäivien idea? Ymmärrän vanhoilla ihmisillä tämän, koska heidän nuoruudessaan ei ollut välttämättä mahdollisuus peseytyä päivittäin, mutta esimerkiksi mun vanhempani ovat vasta n. 5-kymppisiä. Ehkä heidän vanhempansa ovat totuttaneet heidät pesupäiviin, mutta miten ei ole aikuisiällä tullut mieleenkään että pesupäivän voisi ihan itse valita? Eikä tuohon ihmettelyyn saa heiltä edes järkevää vastausta... Selittääkää ennaltamäärättyjen pesupäivien idea mulle, kun en ymmärrä!
[/quote] Heh, itsekin lähestyn jo viittäkymmentä, mutta muistan miten itselläni oli teininä vanhempien kanssa raskas taistelu siitä, että sain mennä suihkuun tuhlaamaan vettä useammin kuin kaksi kertaa viikossa, lauantaina ja oliko se nyt tiistaina vai keskiviikkona.
Hyyyyyi. Hygieniatavat opitaan jo pikkulapsian, ehkä kyse on kotioloista. Pesytyykö miehesi päivittäin?