Naisystävän ristiriitainen käytös
Osaattko viisaammat kertoa, mistä tällainen ristiriitainen ja osin passiivis-aggressiivinen käytös johtuu.
Kyseessä on naispuolinen ystävätär, joka on aina ollut todella ystävällinen ja jonka kanssa on aina ollut mielenkiintoisia keskusteluja ja tultu erittäin hyvin toimeen. Ei kuitenkaan mikään läheinen ystävä, vaan vähän niin kuin ystävän ja tuttavan väliltä, tunnettu kuitenkin vuosia ja aina käyty pitkiä, mielenkiintoisia keskusteluja kaikesta maan ja taivaan väliltä, koulutuksesta, työstä, ihmissuhteista jne.
Kun meistä tuli sitten Facebook-ystäviä, niin tämän naisen käytös muuttui (en tiedä onko Facebookilla mitään tekemistä asian kanssa vai tuliko tämä käytös vaan esiin siellä). Hän aluksi vastaili viesteihin normaalisti, mutta jossain vaiheessa huomasin, että hän aina tarkoituksella jättää vastaamatta nimenomaan minun kommentteihin, huomioihin ja kysymyksiin. Siis ihan tavallisia, kohteliaita ja iloisia Facebook,kommentteja, tyyliin ihana taulu, oon aina fanittanut tota leffaa jne. Aluksi en edes huomannut, mutta pikkuhiljaa asia alkoi vähän ihmetyttämään.
Tämä nainen alkoi livenäkin käytttäytymään jotenkin oudosti. Kutsui mua baariin, bileisiin yms mutta paikan päällä vältti aina katsekontaktia eikä halunnut puhua sanaakaan mun kanssa, käänsi vaan selkänsä. Kerrran kännipäissään tönäisi mua pois tieltänsä todella vihamielisen oloisena välteltyään muuten koko illan, vaikka oli itse mut kutsunut seurueeseen, jossa oli vain pari tyypiä meidän lisäksi iltaa viettämässä. Tuntui tosi omituiselta ja ristiriitaiselta. Mitään eripuraa tai riitaa ei ollut ollut. Ja itse kutsui mut ystävällisesti mukaan juttuihin, sitten tuntui että oli tosi passiivis-aggressiivista se käytös mua kohtaan.
Eräänä iltana juttelin sitten tämän naisen miehen kanssa, kun kukaan muukaan ei kanssani jutellut. Tämä nainen tuli useamman kerran illan aikana keskusteluun väliin oikein syöksyen niin, että hyökkäsi miehen kaulaan ja alkoi näyttävän kielaripusuttelun (kyllä, aikuinen ihminen). Huvitti tietysti kun oli selvästi vähän mustis, mutta en tiedä liittyykö se mitenkään tähän muuhun kokonaisvaltaiseen käyttäytymiseen mua kohtaan? Tämä naine ei muuten vaikuta erityisen mustikselta tai kateelliselta, joten pistin käytöksen känni piikkiin.
Siis jotenkin jossain vaiheessa tätä ystävyys-tuttavuutta alkoi tuntua, että tällä naisella yhtäkkiä jostain syystä on tosi kylmät tunteet mua kohtaan, muttei osaa tai uskalla näyttää avoimesti outoa vihamielisyyttään. Kuitenkin laittaa viestiä, jos tarvitsee jotain ja kutsuu mut omiin henkilökohtaisiin tialisuuksiinsa ja juhliin.
No nyt ei olla nähty pitkään aikaan, joten lähetin ääniviestin, jossa kyselin kuulumisia ja kerroin kaikenlaista mitä itselleni kuuluu. Puhelimestani näin, että ääniviesti luettiin heti. Siihen ei vaan vastattu. Siitä on useampi päivä nyt, joten tuskin vastaakaan?! Tuli tosi idiootti olo, kun kyselen ja kerron iloisena kuulumisia ja toinen ei edes kohteliaisuudesta viitsi laittaa takaisin edes lyhyttä viestiä. Tuli sellainen olo, että onpas moukkamainen tyyppi.
Osaatteko viisaammat ja enemmän tai vähemmän keittiöpsykologit selittää, mikä voisi olla tuon naisen käytöksen taustalla? En ole koskaan aiemmin kokenyt vastaavaa, joten juttu on hämmentävä.
Kommentit (20)
Oletko hyvännäköinen? Kuulostsa kateelliselta jostakin asiasta.
Kysy ihan rehdisti, oletko loukannut kaveriasi jotenkin. Minuakin alkoi kiinnostaa, mikä tässä on takana. :D
Veikkaan myös kateellisuutta, tai mustasukkaisuutta.
Kysy. Itse kysyisin.
höh, eikö ole ketään keittiöpsykologeja paikalla?
Olisiko teidän välillä tapahtunut jotain sellaista, joka olisi vienyt suhteenne vähän oudoille urille? Olisitko esimerkiksi joskus vahingossa antanut itsestäsi mustasukkaisen vaikutelman tai vastaavaa, minkä jälkeen nainen ei ole enää osannut käyttäytyä luontevasti sinua kohtaan?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 14:56"]
Olisiko teidän välillä tapahtunut jotain sellaista, joka olisi vienyt suhteenne vähän oudoille urille? Olisitko esimerkiksi joskus vahingossa antanut itsestäsi mustasukkaisen vaikutelman tai vastaavaa, minkä jälkeen nainen ei ole enää osannut käyttäytyä luontevasti sinua kohtaan?
[/quote]
Se tässä onkin, että käsittääkseni mitään erityistä ei ole tapahtunut. Ei mitään eripuraa, mustasukkaisuutta tms ainoastaan iloista ja luontevaa keskustelua... Vaikea sanoa, miksi olisi yhtäkiä alkanut tuntemaan antipatiaa mua kohtaan...
Mulle tulee mieleen että hän on ollut ihastunut sinuun ja ei ole saanut vastakaikua niin on suuttunut. Mies (sinä) ei aina välttämättä ymmärrä että nainen on "pihkassa". Hän osoittaa nyt mieltään sinulle ja jopa yrittää tehdä sinua mustasukkaiseksi omalla miehellään ja katsoo kuinka toimit, eli värähtääkö mikään mustasukkaisuus sinussa. Ja yksinkertaisesti ärsyttää sua. Jos et ärsyynny niin se nainen ärsyyntyy lisää susta.
Ihmeellistä mutta näin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 15:24"]
Mulle tulee mieleen että hän on ollut ihastunut sinuun ja ei ole saanut vastakaikua niin on suuttunut. Mies (sinä) ei aina välttämättä ymmärrä että nainen on "pihkassa". Hän osoittaa nyt mieltään sinulle ja jopa yrittää tehdä sinua mustasukkaiseksi omalla miehellään ja katsoo kuinka toimit, eli värähtääkö mikään mustasukkaisuus sinussa. Ja yksinkertaisesti ärsyttää sua. Jos et ärsyynny niin se nainen ärsyyntyy lisää susta.
Ihmeellistä mutta näin.
[/quote]
Just näin.
Vaikutat oikeasti tosi takertuvalta, olet varmaan vähän tukahduttavaa ja raskasta seuraa.
Ensinnäkin ei tuollaiset kommentit facebookissa edellytä mitään vastakommenttia, ja muutenkin tunnut käyttävän todella paljon energiaa ystäväsi tekemisien seuraamiseen. Ota rennommin!
Oman kokemukseni perusteella se voi olla myös ihan pieni tai itsestä merkityksettömältä tuntuva juttu, jonka jälkeen naisen käytös voi muuttua ihan toisenlaiseksi. Ja väärinkäsityksetkin voivat aiheuttaa saman. (Olen vaikka sanonut leikkimielellä jonkun asian, jonka nainen onkin sitten ottanut ihan kirjaimellisesti totena jne.)
Onko tuo ap mies, luulin että nainen :D
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 15:30"]
Vaikutat oikeasti tosi takertuvalta, olet varmaan vähän tukahduttavaa ja raskasta seuraa.
Ensinnäkin ei tuollaiset kommentit facebookissa edellytä mitään vastakommenttia, ja muutenkin tunnut käyttävän todella paljon energiaa ystäväsi tekemisien seuraamiseen. Ota rennommin!
[/quote]
Edellisille, en ole mies, olen myös nainen. Ja tuskin olen takertuva, on se kumma kun mihinkään kysymyksiinkään ei facessa vastannut eikä ääniviestiinkään. En muuten ihmettelisi, mutta tämä on vaan ollut niin outo tapaus ja olen kiinnostunut ihmisten käyttätymisestä teoreettisestikin ja ajattelin kokeilla, jos joku toinen keittiöpsykoloinnista kiinnostunut osaisi antaa jonkun näkökulman juttuun. Muuten en juurikaan ajttele asiaa, on mulla nyt muitakin kavereita! :)
Sori, kommenttien 5 ja 10 kirjoittaja oli hätäinen, ja luuli ap:ta mieheksi. :)
Se luulee, että yrität vokotella sen miestä.
Voi olla, että mieskin on maininnut jossain vaiheessa, että sinä olet kivan näköinen. Näin nainen on sitten mustasukkainen.
Yksinkertaista. Ei tarvitse mitään keittiöpsykologiaa.
Mulla myös yksi kaveri käyttäytyy noin.
Olemme 2 eri kerralla olleet yhteisellä yön yli reissulla jossa yövyttiin samassa hotellihuoneessa. Molemmilla kerroilla hän katsoi minua aamulla jotenkin erityisen vihamielisesti kun joutui odottamaan minun valmiiksi suoriutumistani minuutin-pari. Tuli outo ja epämukava fiilis. Hän viestittää sanattomasti että jotain on hampaankolossa, silti haluaa että pidämme yhteyttä. Muiden ystävieni kohdalla ei tuollaista ole. Toisaalta hän on erittäin seurallinen, tykkää esim. järjestää isommille kaveriporukoille kemuja. Mutta sitten taas sellainen jännä piirre, että hän on esim. estänyt facebookistaan kaveriensa näkemisen.
Jos et saa keskustelemalla hänen kanssaan asiaan selvyyttä, on sinun aika jatkaa matkaa eri suuntaan.
Ensimmäiseksi tuli mieleen, että nainen pelkää jostain syystä sinun vievän hänen miehensä.Toisaalta olisi vähän kummallista, että hän edelleen lähettelisi sinulle kutsuja illanviettoihin sun muihin, jos hän niin kauheasti pelkäisi sinun olevan vikittelemässä miestä. Eli en tiedä, onko tämä teoria kovinkaan hyvä.
Toiseksi tuli mieleen, että ehkä nainen on ihastunut sinuun. (Tiedän, että aloittaja on nainen, mutta silti.) Ehkäpä hän koittaa tehdä sinua mustasukkaiseksi ja niin sanotusti yrittää leikkiä vaikeasti tavoiteltavaa olemalla sinua kohtaan muka välinpitämätön. Toisaalta jos kyse olisi tällaisesta, niin varmaan nainen pyrkisi juttelemaan ja olemaan kanssasi mahdollisimman paljon, eikä jatkuvasti vain ignooraisi sinua.
Kolmanneksi veikkaisin, että nainen on suuttunut jostakin kummallisesta asiasta (olet vaikka sanonut jotain vitsillä, ja nainen on ottanut sen todesta ja vihastunut). Nyt hän ei ole tarpeeksi loukkaantunut katkaistakseen välejänne, mutta tarpeeksi loukkaantunut olemaan viileä ja etäinen.
Ja vielä neljänneksi: ehkä olet vain kuvitellut kaiken. Minullekin on sanottu, että olen vaikuttanut todella ärtyneeltä ja vihaiselta, vaikka olisin todellisuudessa ollut ihan iloinen ja hyväntuulinen.