Miten aiotte estää teiiänne juomasta koulujen loppumisen jälkeen?
Kaupunki on kohta taas täynnä ympärihumalaisia nuoria sikailemassa ja sammumassa. Mitä sinä teinin äiti teet sen eteen, että näin ei käy?
Kommentit (65)
Olen ostamatta alkoholia teinille, annan kotiintuloajan ja soittelen perään. Ja toivon parasta :D
Toisaalta kerran se peruskoulu vain loppuu.
En mä tuota meidän 17-vuotiasta jaksa mitenkään estellä, kun se kuitenkin täyttää 18 jo parin viikon päästä. 15-vuotiaasta en tiedä... :/
Sovimme kotiintuloajan. Ja annan tyttärelle taksikortin jolla pääseen yöllä sovittuun aikaan kotiin. Olen itse myös valmiudessa hakemaan tarvittaessa.
Tänä vuonna helppo homma, lähdetään iltapäivällä sukulaistytön valmistujaisiin ja sieltä yöksi mökille.
Lähden teinin kanssa kaupungille. Ei kuulemma "kehtaa" minun seurassa nähdä kavereita, joten mennään sitten vaan syömään. Jos teini muuttaa mielensä, hengaillaan hänen kavereiden kanssa (voin mennä n. 20m päähän sivummalle, jos ei halua, että heidän keskusteluja kuuntelen). En kuuna päivänä päästäisi yksin tuonne riekkumaan!
Sielä taas mammojen pikku ritsapillut humalapäissään jakavat tussua joka toiselle iskemään tulevalle pojalle. Aamulla sitten voi hihitellä ja miettiä mitä tulikaan tehtyä, hups!
On kasvatus mennyt pieleen jo jos tarvitsee tuollaista pelätä. Järkevä nuori ei edes hengaa sellaisen porukan kanssa, missä alkoholia juodaan alaikäisenä. Kyllä sitä viinaa ehtii täysi-ikäisenäkin nauttia jos tarve on.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:54"]
Lähden teinin kanssa kaupungille. Ei kuulemma "kehtaa" minun seurassa nähdä kavereita, joten mennään sitten vaan syömään. Jos teini muuttaa mielensä, hengaillaan hänen kavereiden kanssa (voin mennä n. 20m päähän sivummalle, jos ei halua, että heidän keskusteluja kuuntelen). En kuuna päivänä päästäisi yksin tuonne riekkumaan!
[/quote]
En todellakaan ihmettele, ettei lapsesi halua nähdä kavereita sun kanssas. Kyllä oltas vaan naurettu jos päättäjäisiltana jonkun äiti olis kököttänyt 20m. päässä. Ja tuosta kun luokkakaverit kuulee niin ei hyvä heilu. Miksi riistät lapseltasi nuoruuden? Terveisin 20-vuotias
Luotan 16- vuotiaaseen tyttäreeni täysin. Ei ole tietääkseni koskaan juonut alkoholia ja on luvannut olla juomatta. Jos pettäisi luottamukseni, tilanne olisi toinen.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:59"]
On kasvatus mennyt pieleen jo jos tarvitsee tuollaista pelätä. Järkevä nuori ei edes hengaa sellaisen porukan kanssa, missä alkoholia juodaan alaikäisenä. Kyllä sitä viinaa ehtii täysi-ikäisenäkin nauttia jos tarve on.
[/quote] Järkevä nuori. Voi jeesus. Kyllä ihan normaalitkin nuoret sitä alkoa saattaa välillä ottaa, ei se ole mikään kasvatuksen megalomaaninen epäonnistuminen! -Teinikännejä kaiholla muisteleva, yliopistossa opiskeleva nuori nainen. PS. en antanut pillua kellekään, kun sitä kuitenkin kohta joku epäilee.
Kieltämällä pidät huolen siitä, ettei teini kerro mitään omista asioista.
Osa teinistä kasvatetaan ei-juomiskulttuuriin :) Itse en lähtenyt hillumaan ja ryyppäämään kaupungille, kun viimevuonna pääsin peruskoulusta. Pepsiä minä taisin juoda. En vain ole keksinyt yhtäkään hyvää syytä vetää päätä täyteen, sillä osaan pitää hauskaa ilmankin alkoholia ja niin osaa myös kaverini.
t. teini
Meillä oli aina hauskaa, kun otettiin alaikäisenä alkoholia. Enkä kuullut koskaan kenenkään jakaneen itseään silloin.
Kivoja aikoja, mutta toivon silti, etteivät omat joisi, ainakaan liikaa. Enhän sitä ääneen sano, mutta voivat juoda, kunhan kohtuudella etteivät menetä kontrolliaan. Tähän saakka luotto pelannut 100 %.
Vanhin teini on jo 19 vee. Menee kaverin ylppäreihin. Juo jos juo, en voi estää ja asuhaan toi jo omillaan. Fiksu tyttö Se on.
Poika on 13 vee, eikä onneksi vielä ole kiinnostunut lähtemään mihinkään juhlimaan. On kotona.
Meidän perheemme elämään alkoholi ei kuulu muutoin kuin juhlissa ruoan kanssa tai tervetulomaljana. Teinimme ovat kasvaneet tähän, joten nähtyään viime vuosina joidenkin koulukavrien jä näiden vanhempien juominkeja, ovat olleet huolissaan ja hämillään. Ainakin toistaiseksi olemme voineet luottaa teineihimme täysin.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 17:54"]
[/quote]
En todellakaan ihmettele, ettei lapsesi halua nähdä kavereita sun kanssas. Kyllä oltas vaan naurettu jos päättäjäisiltana jonkun äiti olis kököttänyt 20m. päässä. Ja tuosta kun luokkakaverit kuulee niin ei hyvä heilu. Miksi riistät lapseltasi nuoruuden? Terveisin 20-vuotias
[/quote]
Aha, okei, noloa. Minusta nolompaa on, jos lapseni joisi viinaa ja oksentaisi kännissä. Joten mieluusti uhraan yhden illan jos näin onnistun estämään lastani nolaamasta itseään!
Helppoa. Meidän teini asuu laitoksessa ja hänellä on LVR päällä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:02"]
[/quote] Järkevä nuori. Voi jeesus. Kyllä ihan normaalitkin nuoret sitä alkoa saattaa välillä ottaa, ei se ole mikään kasvatuksen megalomaaninen epäonnistuminen! -Teinikännejä kaiholla muisteleva, yliopistossa opiskeleva nuori nainen. PS. en antanut pillua kellekään, kun sitä kuitenkin kohta joku epäilee.
[/quote]
Niin, järkevät nuoret ymmärtävät kyllä itsekin olla juomatta. Ensinnäkin alkoholi vaurioittaa jo aikuisenkin aivoja, saati sitten kasvavan nuoren. Kuka vanhempi haluaisi tietoisesti vahingoittaa lapsensa aivoja? Toisekseenkin jos nuori hengailee porukoissa, joissa on täysi-ikäisiä, jotka ostavat alaikäisille nuorille alkoholia, ei kaikki voi olla hyvin. Ei kukaan järkevä täysi-ikäinen osta alaikäiselle alkoholia. Pahimmassa tapauksessa tällaisellä ihmisellä on aikomus käyttää hyväkseen nuoren humalatilaa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:02"]
[/quote]
Ei ole lainkaan normaalia, jos yläasteikäinen ryyppää. Jostakin syystä Suomessa osa aikuisistakin katsoo sen kuitenkin normaaliksi, mutta sitähän se ei siitä huolimatta missään nimessä ole.
*Teiniänne. Tulipas nolo kirjoitusvirhe heti otsikkoon.