Häh, pyörälläkö EI SAISI ajella jalkakäytävällä??
Siis tieliikennelaissa sanotaan, että vain alle 12v saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä, sitä vanhempien tulisi ajella ajoradalla?
Tehdäänkö jossain muka näin?? Enpä ole nähnyt juurikaan pyöräilijöitä autotiellä?! :O
Kommentit (71)
No ei tietenkään saa ajaa jalkakäytävällä =) jestas. kyllä meillä Turussa ainakin ajetaan ajoradalla, jos ei ole pyörätietä.
Tässä syy miksen pyöräile. En aja tarpeeksi kovaa, että pärjäisin autojen seassa mutta en myöskään halua kiertää kilometrejä enemmän, jotta voisin ajaa kevyenliikenteen väylillä. Ei ole sunnuntaipyöräilijöille tilaa.
Kaikista eniten minua kyllä ärsyttää, että bussista joutuu poistumaan suoraan pyörätielle. Se on vaarallista! Ja monesti bussipysäkitkin on verhoiltu mainoksilla, niin, ettei pyöräilijä näe bussista poistuvaa, eikä poistuja pyöräilijää. Pysäkin takaa on ensin kurkistettava ja silloinkin voi jo ajaa pyöräilijä päin. Vaikka pyöräilijöiden pitäisi varoa kävelijöitä ja bussista poistuvia niin eivät he kyllä useinkaan varo.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:41"]Mä asun Helsingissä Pakilassa, ja jos täällä joku aikuinen tulee pyörällä jalkakäytävällä vastaan, niin kävelen kylmästi päin, enkä päästä ohitse. Todella vaarallista kun aikuiset lähtevät pyörillä jalkakäytäville.
[/quote]
Jep, taas näitä sekopäitä, jotka ihan periaatteesta haluavat törmätä pyöräilijään.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 10:47"]
Jos pyörätie on merkitty niin sillä PITÄÄ ajaa. Aikoinaan Salossa poliisiauto pysäytti minut kun fillaroin tiellä enkä viereisellä jalkakäytävä/pyörätiellä, ja käski minun siirtyä sille merkitylle väylälle. Eli se merkki siis velvoittaa ja käskee.
[/quote]
Ei pidä.
"Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 09:31"]
Kävelen ratikasta töihin muutaman korttelin matkan, siinä on aika kapea jalkakäytävä ja pari vuotta sitten joku pyöräilijä törmäsi selkään.
Sen tapauksen jälkeen kyseisellä pätkällä pyöräileville on alkanut sattumaan ikäviä onnettomuuksia. Käsi sattuu hiukan tarttumaan ohjaustankoon ja kovaa vauhtia ajanut pyöräilijä vemppasi päin tiiliseinää. Pyöräilijöitä on päätynyt myös törmäämään liikennemerkkeihin ja liikennevalotolppiin ja yksi parhaista oli kun ihan pienellä avustuksella kaksi jalkakäytävällä pyöräillyttä törmäsi keskenään oikein kunnolla. Kadunreunan vesilätäkköön istualleen kaatuminen oli jollain varmasti aika hyvin muistisa koko työpäivän ajan. Tänä vuonna ainakin kyseisellä pätkällä pyöräily on sitten vähenytynyt jo kovasti. Tuossa on niin kapea jalkakäytävä ettei todellakaan pitäisi olla sekaantumisen vaaraa pyörätien/kevyen liikenteen väylään ja niin leveä ajorata että siin on hyvä pyöräillä; olen ihan itse testannut kun sillointällöin kuljen itsekin pyörälllä töihin.
[/quote]
"Hei, joku törmäsi kerran minuun, joten jatkossa yritän tahallani aiheuttaa vammoja vastaantulijoille, jotka rikkovat sääntöjä, koska laissahan lukee että on ihan laillista vastata vääryyteen vääryydellä."
Jos tahallasi aiheutat onnettomuuksia, olet isompi rikollinen kuin se jalkakäytävällä pyöräilevä. Ihan lain mukaan.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 01:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 01:18"]
Seisoin bussikatoksen alla, kun päälleni meinattiin ajaa.
[/quote]
Ihan uteliaisuudesta, miten toi on mahdollista? Koukkasiko pyörä katoksen alle ihan sinua kiusatakseen?
Tosin en ole samaa mieltä tuon edellisenkään kanssa. Bussikatosten lykkääminen keskelle pyörätieltä on paskaa liikennesuunnittelua, mutta fiksu pyöräilijä ei pura sitä surmansyöksyillä kohti bussia odottavia ihmisiä. Etenkin ihmiset, jotka ajavat kovaa vauhtia kelloa rimputellen pysäkiltä kun bussi pysähtyy ja ihmiset nousevat siihen ja pois, ärsyttävät.
Niissä paikoissa, joissa ihmisten on tarkoitus liikkua jalan ei pitäisi joutua väistelemään minkäänlaisia ajoneuvoja tai pelkäämään turvallisuutensa puolesta, jos ei käytä orjallisesti äärioikeaa laitaa.
Itse tykkään Kööpenhaminan tyylistä. Siellä on toki erilliset pyöräkaistat ajoradalla, mikä on sinänsä ihan mahtavaa, mutta digasin siitä, että kun bussi pysähtyy ja matkustajat kulkevat pyöräkaistan poikki jalkakäytävällä ja bussiin, pyöräilijät pysähtyvät ja odottavat, että bussi lähtee liikkeelle, vähän niin kuin punaisissa valoissa. Toki Köpiksen oloissa pyöräilijät ovat kiltimpiä. Ainakin Helsingissä ajaessa päällimmäinen tunne on usein vitutus, koska a)kaupunkisuunnittelu saatanasta b)väärissä paikoissa hortoilevat jalankulkijat c)kanssapyöräilijät, jotka eivät kunnioita liikennesääntöjä ja kanssapyöräilijää.
[/quote]
Jos tarkoitit tuolla tummennetulla kohdalla viestin 28 kirjoittajaa (minua siis), niin nyt keksit kyllä mulle mielipiteitä, joita en kannata enkä kirjoituksessanikaan antanut ymmärtää kannattavani. Tietenkin pyöräilijän pitää noudattaa varovaisuutta bussipysäkin yhteydessä vasinkin bussiin nousevien ja sieltä poistuvien kanssa. Tarkoitinkin tuolla kommentillani, että ihan liian usein bussia odottavat matkustajat jo tukkivat pyörätien. Heidän kun pitäisi olla siellä bussikatoksen puolella tai sitten kävelytiellä, jos bussipysäkin alueelle ei mahdu.
Ja kyllä mä rämpytän kelloa ohittaessani bussipysäkin, jossa on bussista tulossa ulos porukkaa ihan niiden bussimatkustajien turvallisuuden vuoksi. Pahempi mun mielestä olisi olla ilmoittamatta tulostaan ja syöksyä vaan bussista purkautuvan matkustajamassan keskelle. Se kello on olemassa pyörässä ihan syystä (ja on lainmukaan pakollinenkin) ja syy on nimenomaan merkinanto.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 22:06"]
Pyöräilijä aiheuttaa vähemmän harmia kävelyteillä liikkuville kuin autoille ja autojen seassa vaarantaa ittensä enemmän kuin mitä jalankulkijat ovat vaarassa kävelyteillä. En paheksu kävelyteillä ajavia.
[/quote]
Saanko mennä kuplavolkkarilla jalkakäytävälle, kun ajan vain kesäisin ja tosi hiljaa, ja muu autoliikenne pelottaa?
[/quote]
Sinulla on metallikori ja turvavyö suojana. Pyöräilijä ajaa 1000+ kg metallimöykkyjen jotka ajaa 50km/h seassa. Suojana ainoastaan ohut muovikuori päässä. Entä jos joku ei halua polkea kokoajan sitä viittäkymppiä, sillon autot ajaa perässä kiinni tai ohittaa puolen metrin päästä, tosi turvallista.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 01:34"]
Bussikatosten lykkääminen keskelle pyörätieltä on paskaa liikennesuunnittelua, mutta fiksu pyöräilijä ei pura sitä surmansyöksyillä kohti bussia odottavia ihmisiä. Etenkin ihmiset, jotka ajavat kovaa vauhtia kelloa rimputellen pysäkiltä kun bussi pysähtyy ja ihmiset nousevat siihen ja pois, ärsyttävät.
Itse tykkään Kööpenhaminan tyylistä. Siellä on toki erilliset pyöräkaistat ajoradalla, mikä on sinänsä ihan mahtavaa, mutta digasin siitä, että kun bussi pysähtyy ja matkustajat kulkevat pyöräkaistan poikki jalkakäytävällä ja bussiin, pyöräilijät pysähtyvät ja odottavat, että bussi lähtee liikkeelle, vähän niin kuin punaisissa valoissa.
[/quote]
Tietenkin pyöräilijän pitää noudattaa varovaisuutta bussipysäkin yhteydessä vasinkin bussiin nousevien ja sieltä poistuvien kanssa. Tarkoitinkin tuolla kommentillani, että ihan liian usein bussia odottavat matkustajat jo tukkivat pyörätien. Heidän kun pitäisi olla siellä bussikatoksen puolella tai sitten kävelytiellä, jos bussipysäkin alueelle ei mahdu.
Ja kyllä mä rämpytän kelloa ohittaessani bussipysäkin, jossa on bussista tulossa ulos porukkaa ihan niiden bussimatkustajien turvallisuuden vuoksi. Pahempi mun mielestä olisi olla ilmoittamatta tulostaan ja syöksyä vaan bussista purkautuvan matkustajamassan keskelle. Se kello on olemassa pyörässä ihan syystä (ja on lainmukaan pakollinenkin) ja syy on nimenomaan merkinanto.
[/quote]
Joo, näemmä alkuperäisessä viestissäni olin lukenut aikaisempaa ketjua vähän laiskasti. Ei tuolta näytä löytyvän ketään, joka olisi halunnut ajella suoraan läpi, kun bussi on pysäkillä. Mutta tässä uudemmassa viestissä viittaat kyllä just siihen käytökseen, jota pyöräilijän pitäisi välttää ja josta puhuin tuossa ensimmäisessä viestissä.
Eli kun bussi on pysäkillä, ja siinä on samaan aikaan bussiin nousevia ihmisiä ja "bussista tulossa ulos porukkaa", pyöräilijän ei pitäisi ajaa ruuhkan läpi edes kelloa soittaen vaan odottaa, että jalankulkijat ovat päässeet bussiin ja bussista ulos.
Tilanne on toki eri, jos jengi jää päämäärättömästi hortoilemaan tai muuten vaan kävelemään pyörätielle bussista noustuaan, niin kuin ainakin helsingissä usein käy. Silloin voi soittaa kelloa ja ajaa läpi.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 21:36"]
Siis tieliikennelaissa sanotaan, että vain alle 12v saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä, sitä vanhempien tulisi ajella ajoradalla?
Tehdäänkö jossain muka näin?? Enpä ole nähnyt juurikaan pyöräilijöitä autotiellä?! :O
[/quote
Sana jalkakäytävä katsos viittaa siihen,että se on jalankulkijoille.Lasten ei voi olettaa pärjäävän autojen seassa,joten he saavat ajaa jalkakäytävällä pyörällä.Muuten aikuisten pitäisi kyllä ajaa autotiellä,jos pyörätietä ei ole.Jos ei halua/osaa/uskalla ajaa autotiellä,voi jättää pyörän kotiin. Provo tämä taisi kyllä olla :)
Jalkakäytävä ja kevyen liikenteenväylä on kaksi eri asiaa, jos jonkun pikkukylässä on kaikki jalkakäytävät itseasiassa noita kevyenliikenteen väyliä, missä saa ajaa polkupyörällä...
t. Kaupunkilainen
Jos pyörätie on merkitty niin sillä PITÄÄ ajaa. Aikoinaan Salossa poliisiauto pysäytti minut kun fillaroin tiellä enkä viereisellä jalkakäytävä/pyörätiellä, ja käski minun siirtyä sille merkitylle väylälle. Eli se merkki siis velvoittaa ja käskee.