Kovan naisen tuntomerkit
Miestä saatetaan sanoa ”kovaksi jätkäksi”, mikä on tämän vastine naisesta?
Harrastaa kamppailulajeja? Käyttää paljon päihteitä? Tupakoi? On tatuoitu? Muuta?
Kommentit (87)
Olen syntynyt israelissa ja käynyt israelin armeijan. En katso sitä kovuudeksi. N42
En muista koskaan ikinä tavanneeni kovaa ihmistä jolla olisi laiska katse. Tiedättehän, autistit ja muut pehmot, heidän katseensa usein unohtuu ties minne, sivuille, alas, ylös. Katseen välttelijöitä.
Kovat ihmiset katsovat intensiivisesti, vakaasti, suoraan, sinua kohti. Katseella ilmaisijoita.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkeat sosiaaliset taidot ja piikikäs ilme. Keskimittainen, vaaleat hiukset.
Olen tällaisia muutaman nähnyt; aika samannäköisiä ja kylmiä ihmisiä. Toinen oli kielikurssilla samaan aikaan ja toinen seurakunnalla töissä. Opettaja kerran kielikurssilla kysyi tunnin alussa kuulumisia ja tämä nainen sanoi opettajalle kireällä äänellä jotain sen tyylistä, että "olisin kyllä kertonut jos olisi kerrottavaa" ja opettaja oli selvästi vähän vaivaantunut, vaikka oli bodattu ja kehitysmaassa nuoruutensa viettänyt. Tämä teologiaihminen taas vain käveli tiukan näköisenä ohi tervehtiessä.
Mitä helvettiä??
Yksi kielikurssinainen oli myös aika kova. Ei ottanut mitään kontaktia toisiin, jos ei ollut aivan pakko ja lähti tunnilta kuin raketti heti sen päätyessä. Lopulta tuli yhdelle toiselle kurssille puhumaan kieltä, jota ei siellä opiskeltu ja suuttui opettajalle niin, että paiskasi oven todella kovaa kiinni eikä näkynyt sen jälkeen. Meidän olisi pitänyt arvostaa hänen tohtorin tutkintoaan ja saarnojaan vähän enemmän. Tämä ei tosin ollut vaalea.
????????????????????????
Vierailija kirjoitti:
Vahvat mielipiteet, eikä pelkää sanoa niitä. Ei yritä miellyttää muita, vaan tekee, mitä itse tahtoo. Elää tyytyväisenä niin kuin haluaa, eikä välitä muiden odotuksista ja sosiaalisista rooleista.
Sanna Marin, Jenni Vartiainen, Saara Aalto.
Saa tehdä perässä :) <3
Vierailija kirjoitti:
Surkeat sosiaaliset taidot ja piikikäs ilme. Keskimittainen, vaaleat hiukset.
Olen tällaisia muutaman nähnyt; aika samannäköisiä ja kylmiä ihmisiä. Toinen oli kielikurssilla samaan aikaan ja toinen seurakunnalla töissä. Opettaja kerran kielikurssilla kysyi tunnin alussa kuulumisia ja tämä nainen sanoi opettajalle kireällä äänellä jotain sen tyylistä, että "olisin kyllä kertonut jos olisi kerrottavaa" ja opettaja oli selvästi vähän vaivaantunut, vaikka oli bodattu ja kehitysmaassa nuoruutensa viettänyt. Tämä teologiaihminen taas vain käveli tiukan näköisenä ohi tervehtiessä.
Mitä helvettiä??
Yksi kielikurssinainen oli myös aika kova. Ei ottanut mitään kontaktia toisiin, jos ei ollut aivan pakko ja lähti tunnilta kuin raketti heti sen päätyessä. Lopulta tuli yhdelle toiselle kurssille puhumaan kieltä, jota ei siellä opiskeltu ja suuttui opettajalle niin, että paiskasi oven todella kovaa kiinni eikä näkynyt sen jälkeen. Meidän olisi pitänyt arvostaa hänen tohtorin tutkintoaan ja saarnojaan vähän enemmän. Tämä ei tosin ollut vaalea.
Minulla on vaaleat keskimittaiset hiukset, logiikkasi mukaan olen kova? :D
Miksi "kova äijä" mielletään positiiviseksi, mutta "kova muija" negatiiviseksi?? Kyllä kovuus on hyvä piirre, ainakin naisella. Kovalla äijällä tarkoitetaan yleensä jotain typerää seksikuningasta, kova muija liittyy elämänkatsomukseen.
Mua on sanottu kovaksi ja kylmäksi. Perusluonteeltani olen kiltti, empaattinen, kuuntelevainen ja todella ymmärtäväinen, mutta kun mittani täyttyy minusta nousee esiin todella suorasukainen, kova ja kylmäkiskoinen nainen. Sanon silloin mielipiteeni suoraan kainostelematta ja kaunistelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova nainen on sellainen, jonka pitää esittää vahvaa, koska sisimmässään on heikko, hauras ja ennen kaikkea pelokas. Ei pysty kohtaamaan sisintään, koska se on liian pelottavaa. Elämä on siis eräänlaista valheellista teatteria.
Ei. Tuollainen on teeskentelijä, ei kovis.
Mun mielestäni kovuus on aina jonkinlainen naamio tai kuori eikä se ole koskaan positiivista. Se kertoo aina jostain lukosta, haavasta tai traumasta, jota ei ole kohdattu ja käsitelty.
Vahvuus on sitten eri asia, mutta siihen kuuluu myös heikkous, herkkyys ja haavoittuvuus ja niiden hyväksyminen itsessä ja muissa. Kova ei siedä heikkoutta, koska pelkää sitä itsessään.
Kovuus ei ole heikkoutta, vaan rohkeutta antaa muille suoraa palautetta kohteliaisuuden rajoissa. Kova muija ei pyytele anteeksi olemassaoloaan. Mikä siinä on muka pahaa?
Ehkä tämä on sitten ihan semanttinen kysymys, mutta mulle kova on pääsääntöisesti = kylmä, tunteeton, karski, karkea, elää ns. sydän kiinni, ei päästä ketään lähelleen jne. Eli lämpö, empatia, herkkyys ja avoimuus puuttuu.
Ehkä parhaimmillaan kovuus voisi olla jotain sitkeyttä, vakautta, kestävyyttä, pitkäjänteisyyttä. Mutta rohkeuden kanssa sillä ei ole mtään tekemistä. Vai ovatko esim. kivet tunnettuja rohkeudestaan?
.
Margaret Thatcher oli minusta hyvä esimerkki kovasta naisesta, hyvässä ja pahassa. Kova siinä, että oli epäempaattinen ainakin julkisesti työttömiä kohtaan, ja vahva siinä, että uudisti yhteiskuntaa voimakkasti välittämättä siitä, pidettiinkö hänestä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova nainen on sellainen, jonka pitää esittää vahvaa, koska sisimmässään on heikko, hauras ja ennen kaikkea pelokas. Ei pysty kohtaamaan sisintään, koska se on liian pelottavaa. Elämä on siis eräänlaista valheellista teatteria.
Mun mielestäni kovuus on aina jonkinlainen naamio tai kuori eikä se ole koskaan positiivista. Se kertoo aina jostain lukosta, haavasta tai traumasta, jota ei ole kohdattu ja käsitelty.
Vahvuus on sitten eri asia, mutta siihen kuuluu myös heikkous, herkkyys ja haavoittuvuus ja niiden hyväksyminen itsessä ja muissa. Kova ei siedä heikkoutta, koska pelkää sitä itsessään.
Kovuus ei ole heikkoutta, vaan rohkeutta antaa muille suoraa palautetta kohteliaisuuden rajoissa. Kova muija ei pyytele anteeksi olemassaoloaan. Mikä siinä on muka pahaa?
Ehkä tämä on sitten ihan semanttinen kysymys, mutta mulle kova on pääsääntöisesti = kylmä, tunteeton, karski, karkea, elää ns. sydän kiinni, ei päästä ketään lähelleen jne. Eli lämpö, empatia, herkkyys ja avoimuus puuttuu.
Ehkä parhaimmillaan kovuus voisi olla jotain sitkeyttä, vakautta, kestävyyttä, pitkäjänteisyyttä. Mutta rohkeuden kanssa sillä ei ole mtään tekemistä. Vai ovatko esim. kivet tunnettuja rohkeudestaan?
.
Kovuus ei liity empatiaan millään tavalla. "Kova tyyppi" on positiivinen ilmaus, synonyymi coolille.
Vierailija kirjoitti:
Vahvat mielipiteet, eikä pelkää sanoa niitä. Ei yritä miellyttää muita, vaan tekee, mitä itse tahtoo. Elää tyytyväisenä niin kuin haluaa, eikä välitä muiden odotuksista ja sosiaalisista rooleista.
Eilä tarvitse päihteitä, tatuointeja, lävistyksiä, tupakkaa ym...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Kovuus ei liity empatiaan millään tavalla. "Kova tyyppi" on positiivinen ilmaus, synonyymi coolille.
Ok. Mä en ole ilmeisesti lukenut riittävästi urbaania sanakirjaa tai jotain, ja olen ilmeisesti kaikin puolin fossiili. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilä tarvitse päihteitä, tatuointeja, lävistyksiä, tupakkaa ym...
Todella mielenkiintoisia nämä käsitykset täällä. Minä olen nimittäin näiden mukaan tosi kova muija. :D
Kukaan ei ole kuitenkaan koskaan sellaiseksi sanonut. Mutta kylläkin on sanottu mm. liian herkäksi tähän maailmaan. Reppanaksikin joku tainnut kutsua - ihan siksi kai, että itken paljon ja näytän tunteeni todella avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Useita lapsia eri miesten kanssa
Tribaalitatuoinnit alaselässä
Sanoo asiat suoraan ja tylysti, kiroilee
Käärii itse sätkänsä
On vähissä rahoissa, maksuhäiriöitä
Ai minusta tuommoinen kuulostaa heikolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tälle pitäisi olla vastine naisesta? Tuollaiset miehisyyden ihanteet pätee vain miehiin, se on niiden koko pointti.
Et voi olla tosissasi. Kovan jätkän vastine on kova muija, ja se on yleensä positiivinen piirre. Eli uskaltaa sanoa mielipiteensä, voi olla vahvojakin mielipiteitä ja ei välitä sosiaalisista normeista.
Jos noin tosiaan olisi, sitten "kovuus" ei olisi enää miehinen ihanne, vaan yleinen sukupuolesta riippumaton ihanne. Mutta ei tuo ole mikään naiseuden ihanne, naiseuden ihanteet on edelleen ne samat kuin ennenkin, ja vaikka me reippaat feministit kuinka taputeltaisiin toisiamme selkään, niin juuri siksihän me sitä tehdään että muu maailma rankaisee miesten reviirille tunkemisesta.
Kovuus ei ole miehinen ihanne.
Voit toivoa ettei olisi, ja voit päättää ettei se tarkoita sitä sulle henkilökohtaisesti. Mutta sikäli kun asiasta on olemassa mitään objektiivisesti havainnoitavaa todellisuutta, olet väärässä. Kovuus ihmisen ominaisuutena tarkoittaa suunnilleen suoritus- tai kilpailukykyä ja häikäilemättömyyttä, ja käy varsin hyvin yksiin miesihanteen kanssa. Nämä ovat myös ihan niiden piirteiden ydinjoukkoa, jotka ovat pahimmin ristiriidassa naiseuden ihanteen kanssa.
Lakukissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut tajuta mitä se kova tossa mielessä tarkoittaa.
Periaatteita ja selkärankaa.
Käsitteen tausta taitaa tulla (muinaisesta) työelämästä.
Näin se minustakin on.
Mielipide minkälaisena tämä ihminen muiden mielestä näyttäytyy voi vaihdella.
Miehen vastineena, ei heittäydy heikoksi miesten ohjailtavaksi ja komenneltavaksi, pystyy katsomaan oman etunsa ja päämääränsä. Ei siihen mitään muita ihmemerkkejä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tälle pitäisi olla vastine naisesta? Tuollaiset miehisyyden ihanteet pätee vain miehiin, se on niiden koko pointti.
Et voi olla tosissasi. Kovan jätkän vastine on kova muija, ja se on yleensä positiivinen piirre. Eli uskaltaa sanoa mielipiteensä, voi olla vahvojakin mielipiteitä ja ei välitä sosiaalisista normeista.
Jos noin tosiaan olisi, sitten "kovuus" ei olisi enää miehinen ihanne, vaan yleinen sukupuolesta riippumaton ihanne. Mutta ei tuo ole mikään naiseuden ihanne, naiseuden ihanteet on edelleen ne samat kuin ennenkin, ja vaikka me reippaat feministit kuinka taputeltaisiin toisiamme selkään, niin juuri siksihän me sitä tehdään että muu maailma rankaisee miesten reviirille tunkemisesta.
Kovuus ei ole miehinen ihanne.
Voit toivoa ettei olisi, ja voit päättää ettei se tarkoita sitä sulle henkilökohtaisesti. Mutta sikäli kun asiasta on olemassa mitään objektiivisesti havainnoitavaa todellisuutta, olet väärässä. Kovuus ihmisen ominaisuutena tarkoittaa suunnilleen suoritus- tai kilpailukykyä ja häikäilemättömyyttä, ja käy varsin hyvin yksiin miesihanteen kanssa. Nämä ovat myös ihan niiden piirteiden ydinjoukkoa, jotka ovat pahimmin ristiriidassa naiseuden ihanteen kanssa.
Höpöhöpö.
On kahdenlaisia ”kovia” naisia.
Tyyppi 1: tylsä
Tyyppi 2: rasittava
Nainen leimataan kovaksi, jos ei mielistele miehiä, nuole heidän peräpäätä ja muutenkin keskitä elämäänsä heidän miellyttämiseen ja tyytyväisenä pitämiseen. Taitaa olla miesten heikko itsetunto asialla, ei naisen kovuus.
Nainen saattaa olla lämmin ja hyvinkin pehmeä, muttei suostu mielistelemään miestä ja sanomaan mitä tämä haluaa kuulla, ei ole miehen ohjailtavissa. Hyvä itsetuntoiselle miehelle tämä ei ole, ongelma, vaan mielenkiintoa lisäävä tekijä.
Aika moni sekoittaa kovan ja vahvan tässä. Kova on enemmänkin negatiivinen ominaisuus minusta.