Erityisherkkä - oletko? Testi hesarissa
veikkaan, että koka toinen on
Kommentit (75)
Ärsyttävä termi tuo erityisherkkä. Saan tuosta testistä korkeat pisteet mutten ole mikään erityisherkkä, ihan tavis vaan.
21/23. Altistun työssäni jatkuvasti (esim melulle, hektisyydelle ja muutoksille) ja muut eivät varmastikaan huomaa "kärsimyksiäni". Kärsin siis hiljaa. Tämä testi selvitti paljon asioita, joita olen kokenut lapsesta saakka. Ikävä kyllä huomaan samoja piirteitä myös lapsissani. Kaikki eivät toki huonoja, herkkyyttä voi myös kääntää edukseen!
Olen erityisherkkä, mutta en pidä tuosta termistä. Joku sensitiivinen olisi fiksumpi tai ihan herkkä vaan. Erityisestä tulee mieleen itsensä jalustalle nostava diiva, jonka oikkujen mukaan muiden on loikittava, koska "olen niin erityinen". Kaikkien meidän tulisi jossain määrin joustaa toisten seurassa. Erityisherkkää kannattaa joo varjella hurjalta määrältä ärsykkeitä, mutta ovathan erityisherkätkin yrittäneet bilettää välkkyvien valojen ja kumisevan musiikin voimin voidakseen "olla kuten muut" ja kuunnelleet toisten loputonta lörpötystä ;) Eiköhän meitä kaikkia tarvita tällä pallolla.
En ole, mutta ei ollut kyllä uutinenkaan. Osassa asioista olen, mutta kokonaisuudessaan en. Monissa kohdissa en. Sain 11/23
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:34"]
20/23. Minusta epänormaalimpaa on jos EI ole ollenkaan herkkä.
[/quote] Jee, olen epänormaali kun en ole ollenkaan herkkä! Ehkä en vain jaksa stressata turhista, stressatkoot muut jos viitsivät. :)
6/23 eli en ole erityisen herkkä. En silti pidä kovista äänistä, pelästyn helposti ja kiireisen päivän päätteeksi tarvitsen enemmän omaa aikaa yksikseni.
Testin mukaan herkkä, mutta vastauksiin vaikutti myös minun usein sairastama MIGREENI jonka takia yritän välttää tiettyjä ärsykkeitä, eli syynä ei ole se että ne asiat haittaisivat tunnetasolla tai tekisi minusta herkän!
Olen herkkä ja onneksi tietoisuus aiheesta on lisääntynyt Aronin teoksen suomennoksen myötä. On todella ärsyttävää kuulla syyttävään sävyyn "olet liian herkkä" =vaativa tai leimataan ujoksi, kun viihdyn paremmin sivusta seuraajan roolissa. Huomionhakuiset "herkät" eivät ole oikeasti erityisherkkiä.
Pisteet 19/23. Olen kyllä herkkä ilmapiiriasioille, en niinkään melulle tai kivulle tms. Yksi lapsistani tuntuu erityisen herkältä myös. Jotain tosi hyviä pointteja oli mm. siinä jutussa joka liittyi Hesarin testiin, tuli ihan oivalluksia
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:19"]
En ole herkkä minäkään. Ja tiesin tuloksen jo etukäteen. Olen oikeastaan pikemminkin ylpeä siitä, kuinka reipas ja rohkea olen! Mielestäni ne ovat erittäin hyödyllisiä taitoja nyky-yhteiskunnassa(kin).
[/quote] Minäkin olen hyvinkin reipas ja rohkea, monet sanovat että vahva, koviakin elämänkokemuksia läpi käynyt ihminen. Silti koen olevani hyvinkin herkkä, testistäkin sain tuloksen 20/23. Mielestäni nämä ominaisuudet eivät sulje toisiaan pois.
Täydet pisteet mä sain, mutta en mä mielestäni mikään erityisherkkä ole. Ihan normaali ihminen. Tai joo, ehkä oon vähän herkkis mutta en mä nyt mitään pumpulia ole.
Ihan selvennyksen vuoksi, koska joiltakin meni näemmä ohi: tuon jutun määritelmillä herkkyys viittaa herkkyyteen erilaisille ärsykkeille eikä liity mitenkään ihmisen intro/ekstroverttiyteen tai "rohkeuteen ja reippauteen". Rohkea, reipas ekstrovertti voi vallan mainiosta olla erikoisherkkä.
Mutta silti, testi oli musta hölmösti muotoiltu ja tää koko homma jotenkin idioottimainen. Testistä en pitänyt, koska myös muut piirteet, esimerkiksi tunnollisuus, perfektionismi tai heikko paineensietokyky tuottavat testitulokseksi "herkkyyttä" ja bonarina noita kysymyksiä ei ollut skaalattu mitenkään, jolloin ihan normaalit reaktiot vahvoihin ärsykkeisiin muuttuvat herkkyydeksi.
Juttu kokonaisuutena ärsytti, koska en tykkää tästä medikalisaatio- ja karsinointitrendistä, jossa ihmisistä muodostetaan kaiken maailman erikoisryhmiä ihan normaalien yksilöerojen perusteella. Toki on varmasti sellasia asitiyliherkkiä ihmisiä, joilla tämä estää normaalin elämän, mutta se on asia erikseen. Musta pitäisi olla kaikille normaalijärjellä varustetuille aikuisille ja joillekin lapsille ja nuorillekin itsestäänselvyys, että ihmiset ovat erilaisia. Toiset ovat hyviä toisissa ja toiset toisissa jutuissa ja kaikki sietävät eri ärsykkeitä vähän eri tavoilla. Kaikki eivät jaksa samoja asioita yhtä paljon kuin toiset, tai koe asioita samalla tavalla, niin henkisesti kuin fyysisestikin.
Vaikka keskimääräinen nainen olisikin 167-senttinen, kaikki sitä lyhyemmät ja pidemmät eivät ole "erityislyhyitä" tai "erityispitkiä" tai tarvitse omaa yhdistystä erityisyydelleen. Musta kenenkään ei pitäisi ottaa itseään noin vakavasti, mutta vastaavasti muiden pitäisi ymmärtää, että 165 sentin pituus ei ole kummallinen poikkeavuus, josta juorutaan työpäikan kahvihuoneessa, vaan variaatio fiktiivisesta keskiarvosta, johon pitää suhtautua osana normaalia ihmiselämää.
10/23, eli en ole erityisen herkkä. Mielestäni "kyllä"- ja "ei"-vastausten väliin olisi voinut lisätä "joskus"-vaihtoehdon. Minäkin olen introvertti.
19/23. Osaan kysymyksistä oli hankala vastata, minulle tulee epämukava olo muiden kovista äänistä, mutten saa epämukavaa oloa kun kuuntelen musiikkia täysillä. Viihdyn omissa oloissani ja muiden kanssa varauksella. Kuuntelen mielummin musiikkia kuin puhun ihmisten kanssa. Pimennysverhot pitävät valon ulkona ja muiden katseet poissa.
16/23 Meni monta nappiin, joku ei. Ihan ok testi.
Sain 20/23. Ja varmasti olen keskimääräistä herkempi. Tuolle yhdelle vastaajalle: Kyllä sä tiedät jos huomaat toisten mielialojen vaikuttavan sinuun herkästi. Tottakai kaikkiin varmaan joskus jonkun muun mieliala vaikuttaa, mutta siis jos sä käytät tuntikausia sellaisten asioiden miettimiseen, että mahtoiko joku toinen olla pahalla päällä tai oliko se vihainen sulle, vaikka ei mitään selvää syytä olekaan..
Minulla myös tosi alhainen kipukynnys, olen pyörtynyt esim verikokeessa. Nälkäisenä en pysty toimimaan, olen todella pahalla päällä, mutta asia korjautuu heti kun saan ruokaa. En myöskään jaksa tehdä normaalia 5 päivää viikossa töitä (ainakaan omalla alallani), joten olen tehnyt jo pitkän 80% työviikkoa... Muutokset saavat minut myös poissa tolaltaan. Olen esim ollut samassa työpaikassa lähes koko aikuisikäni, moni muu olisi varmasti halunnut kokeilla jotain muutakin.
12/23, olen herkkä. (Sen kyllä tiesinkin jo.)
Tuolla alkupäässä rinnastettiin introverttiys ja herkkyys.
Mun mielestä sisään- tai ulospäinkääntyneisyys liittyy sosiaalisiin suhteisiin, herkkyys aisteihin, virikkeisiin, aivojen kuormittumiseen jne.
Ovatko kaikki näitä erikoisherkkiä lähes täysillä pisteillä...? No ilmankos täällä on ihan outoja keskusteluja välillä. Voi lapsiparat jos saavat äidikseen näitä hyvin hyvin herkkiä.
Up