Erityisherkkä - oletko? Testi hesarissa
veikkaan, että koka toinen on
Kommentit (75)
Mulla oli todella epätasapainoinen ja ""exxtraerityisherrkkä"" kaveri jonka käytöstä seuratessa ja tuuliviirismiä sietäessä sain allergian kaikkiin muoti-prinsessailmiöihin. Sorry, mutta en jaksa teitä, erityisherkät tai "erityisherkät" (=prinsessat).
Oma kokemus että nämä ovat TODELLA hankalia ihmisiä.. Ihan kuin itse olisin täydellinen mutta silti..
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:32"]
Erityisherkät saavat oikeutuksen omahyväisyydelleen. Hankalia ihmisiä.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Mm. minä lukeudun tähän highly sensitive -posseen, mutta ei se hankaloita muiden ihmisten elämää, eikä käytännössä kukaan (edes äitini) tiedä edes koko asiasta (miksi tietäisikään?). Todennäköisemmin se oikeastaan helpottaa muiden ihmisten elämää, sillä klassisena hsp:nä olen aika tunneherkkä ja vastuuntuntoinen, ja koen velvollisuudekseni tehdä töitä sen eteen, että muilla olisi hyvä olo seurassani.
Mutta joo, onhan tuo hype mikä koko juttuun liittyy, typerä. Ihan yhtä hyvin voitasi vain todeta, että ihmiset on erilaisia... Ikävä kyllä monien on mahdotonta ymmärtää ja hyväksyä tätä ilman, että joku tiedemies tulee selittämään miksi ihmiset ovat erilaisia.
En ole ajatellut, että erikoisherkkyys tekisi minusta erityisen tai tärkeilevän. Minulla ei ole mitään tarvetta tehdä herkkyydestäni numeroa. Ennemmin pidän sen tiedon itselläni.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 12:51"]En ole ajatellut, että erikoisherkkyys tekisi minusta erityisen tai tärkeilevän. Minulla ei ole mitään tarvetta tehdä herkkyydestäni numeroa. Ennemmin pidän sen tiedon itselläni.
[/quote]Niin, ihme ajatus että herkät jotenki n keuhkoaisivat herkkyydestään. Herkät nimenomaan eivät yleensä ole huomiohakuisia,.
Minusta testissä pitäisi täsmentää että häiritseekö jokin asia harvoin, usein vai aina. Eli jollain saatta ärsyttää muiden hajusteet vain silloin jos joutuu samaan pieneen tilaan pitkäksi aikaa ja esimerkiksi migreeni puskemassa päälle, mutta jotain saattaa ahdistaa se niin ettei pysty suunnitella omaa päiväänsä koska pelkää törmäävänsä hajusteita käyttäviin ihmisiin esim. työmatkalla.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 08:21"]Kaikille herkkiksille suosittelen siedätystä ja keskittymistä vaihteeksi johonkin muuhun kuin omaan napaan. Veikkaan että kaikilla "herkillä" on laktoosiongelmia, vesisuoniyliherkkyyttä, sähköallergiaa, magneettikenttävaivoja, hajusteprobleemoja ja meluharmeja ja aivan erityisen iso henkilökohtainen kupla, auta armias jos joku tunkee sinne.[/quote]Pöh. Taidat itse nyt olla vähän yliherkkä. Minua melu häiritsee, mutta en pidä siitä melua.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 08:21"]Kaikille herkkiksille suosittelen siedätystä ja keskittymistä vaihteeksi johonkin muuhun kuin omaan napaan. Veikkaan että kaikilla "herkillä" on laktoosiongelmia, vesisuoniyliherkkyyttä, sähköallergiaa, magneettikenttävaivoja, hajusteprobleemoja ja meluharmeja ja aivan erityisen iso henkilökohtainen kupla, auta armias jos joku tunkee sinne.[/quote]
Olen herkkä, mutta sorry, mitään noista minulla ei ole. Paitsi tietysti meluharmit, koska aistini ovat herkät. Erityisherkille suositellaan nimenomaan keskittymistä omaan napaan siinä mielessä, että koska heillä on herkästi ärtyvä ei-tahdonalainen hermosto (johon EI siis itse pysty helposti vaikuttamaan) niin he hyötyvät joogaan ja mindfulnessiin sisältyvistä harjoitteista, joissa pyritään nimenomaan rauhoittamaan tuota tahdosta riippumatonta hermostoa. Harjoitteissa tehdään hyvin hitaasti toistuvia liikkeitä, jotka "painavat" näitä hermoratoja. Yksi niistä on suun aukominen hyvin hitaasti, siis vähän niin kuin kultakala. Toinen on sellainen, että maataan selällään, jalat nostetaan koukkuun vatsan päälle ja sitten rullataan hitaasti puolelta toiselle hieroen selkälihaksia ja samalla selkärangan molemmin puolin kulkevia hermoratoja.
Taas kerran tuli esille sama asenne kuin ennenkin: koska MINÄ en ole herkkä, erityisherkästä puhumattakaan, niin kukaan muukaan ei voi olla, kunhan vain konstailevat. Erityiskiitos numerolle 50, joka lienee tämän MINÄMINÄMINÄ-kansan keisarinna. Empatiaa en ainakaan hänen kommentistaan havainnut.
Sain pisteet, jotka kertoivat minun olevan herkkä, mikä ei ollut mikään yllätys, pikemminkin vain vahvisti vanhaa tietoa. Tulee mieleen varhaisesta lapsuudesta muuan tapahtuma: eräs perheen tuttava oli myyntiedustaja ja hommasi meille vähän käytetyn pölynimurin. Kun imuri ensi kerran käynnistettiin, pillahdin aivan yllättäen itkuun. Imurin äänen taajuus ja korkeus oli sellainen, että se otti korviini ja tuntui, että pää halkeaa. Vieläkään en käy mielelläni julkisissa elokuvissa, koska äänentoisto ottaa korviini, vaikken enää itkuun pillahdakaan. Pois olen joutunut lähtemään muutaman kerran kesken filmin.
Joku ehdotti siedätyshoitoa. Sitä tässä on tullut lukuisten vuosikymmenten aikana ihan riittämiin, sillä työkin oli aika meluisaa, mutta herkkyys on ominaisuus, joka ei katoa siedättämällä. Lapsuudessani herkkiä mukuloita yritettiin kasvattaa pois herkkyydestä esim. ivalla ja pilkalla. Tietyssä määrin opin peittämään herkkyyttäni, mutta toisaalta olen siitä hyvin surullinen. Olen joutunut sisääni panttaamaan monet tunteet, joita ei ole saanut näyttää. Häpeä istuu yllättävän sitkeässä. Omissa oloissani sallin nykyään itselleni liikuttua monenlaisista asioista, mutta julkisuudessa en siihen pysty, niin ankaraa oli kasvatus.
Sait 12 pistettä tai yli, joten olet vastaustesi perusteella erityisen herkkä. Tällä testillä voit arvioida, onko sinulla taipumusta erityisherkkyyteen. Testitulos ei ole varsinainen diagnoosi, vaan sen avulla voit arvioida omia tunteita ja tuntemuksiasi. Testin on laatinut psykologi Elaine Aron ja sen on suomentanut Heli Heiskanen.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 13:30"]Taas kerran tuli esille sama asenne kuin ennenkin: koska MINÄ en ole herkkä, erityisherkästä puhumattakaan, niin kukaan muukaan ei voi olla, kunhan vain konstailevat. Erityiskiitos numerolle 50, joka lienee tämän MINÄMINÄMINÄ-kansan keisarinna. Empatiaa en ainakaan hänen kommentistaan havainnut.
Sain pisteet, jotka kertoivat minun olevan herkkä, mikä ei ollut mikään yllätys, pikemminkin vain vahvisti vanhaa tietoa. Tulee mieleen varhaisesta lapsuudesta muuan tapahtuma: eräs perheen tuttava oli myyntiedustaja ja hommasi meille vähän käytetyn pölynimurin. Kun imuri ensi kerran käynnistettiin, pillahdin aivan yllättäen itkuun. Imurin äänen taajuus ja korkeus oli sellainen, että se otti korviini ja tuntui, että pää halkeaa. Vieläkään en käy mielelläni julkisissa elokuvissa, koska äänentoisto ottaa korviini, vaikken enää itkuun pillahdakaan. Pois olen joutunut lähtemään muutaman kerran kesken filmin.
Joku ehdotti siedätyshoitoa. Sitä tässä on tullut lukuisten vuosikymmenten aikana ihan riittämiin, sillä työkin oli aika meluisaa, mutta herkkyys on ominaisuus, joka ei katoa siedättämällä. Lapsuudessani herkkiä mukuloita yritettiin kasvattaa pois herkkyydestä esim. ivalla ja pilkalla. Tietyssä määrin opin peittämään herkkyyttäni, mutta toisaalta olen siitä hyvin surullinen. Olen joutunut sisääni panttaamaan monet tunteet, joita ei ole saanut näyttää. Häpeä istuu yllättävän sitkeässä. Omissa oloissani sallin nykyään itselleni liikuttua monenlaisista asioista, mutta julkisuudessa en siihen pysty, niin ankaraa oli kasvatus.
[/quote]
Samaa olen myös minä kokenut. Kasvatus on ollut sellaista, että "ei saa olla noin herkkä". Ivaamista, nolaamista, vähättelyä. Olen opetellut kovettamaan itseäni, mutta tunteiden näyttäminen ja konfliktien ratkaisu on erittäin vaikeata.
Tuo herkkydestä pois kasvattaminen on minullekin niin tuttua. Tavallaan ymmärrän, että niin ajateltiin että 'pitää' tehdä. Mutta sellainenhan ei lasta vahvista vaan syö itsetuntoa. Hämmästyttävää on ollut nähdä, miten vanhempani haluaisivat 'kasvattaa' herkkää esikoistanikin samaan tyyliin. Ja äitini on itse aika herkkä mutt joutunut sitä itsessään tukahduttamaan.
20/23...
En tiennytkään, että tälle on olemassa joku nimi :) Hauskaa!
7/23. En ole erityisen herkkä. Koen kyllä itseni tunteiden saralla hyvinkin herkäksi. Mutta nämä lienee eri asioita.
20/23. Minusta epänormaalimpaa on jos EI ole ollenkaan herkkä. Nuo kysymykset sopivat tosiaan vähintään joka toiseen ihmiseen. Olen introvertti ja tavallista herkempi melulle ja suurelle ärsykkeiden määrälle, mutta en kyllä pidä itseäni mitenkään ERITYISHERKKÄNÄ.