Erityisherkkä - oletko? Testi hesarissa
veikkaan, että koka toinen on
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 03:12"]Ihan selvennyksen vuoksi, koska joiltakin meni näemmä ohi: tuon jutun määritelmillä herkkyys viittaa herkkyyteen erilaisille ärsykkeille eikä liity mitenkään ihmisen intro/ekstroverttiyteen tai "rohkeuteen ja reippauteen". Rohkea, reipas ekstrovertti voi vallan mainiosta olla erikoisherkkä.
Mutta silti, testi oli musta hölmösti muotoiltu ja tää koko homma jotenkin idioottimainen. Testistä en pitänyt, koska myös muut piirteet, esimerkiksi tunnollisuus, perfektionismi tai heikko paineensietokyky tuottavat testitulokseksi "herkkyyttä" ja bonarina noita kysymyksiä ei ollut skaalattu mitenkään, jolloin ihan normaalit reaktiot vahvoihin ärsykkeisiin muuttuvat herkkyydeksi.
Juttu kokonaisuutena ärsytti, koska en tykkää tästä medikalisaatio- ja karsinointitrendistä, jossa ihmisistä muodostetaan kaiken maailman erikoisryhmiä ihan normaalien yksilöerojen perusteella. Toki on varmasti sellasia asitiyliherkkiä ihmisiä, joilla tämä estää normaalin elämän, mutta se on asia erikseen. Musta pitäisi olla kaikille normaalijärjellä varustetuille aikuisille ja joillekin lapsille ja nuorillekin itsestäänselvyys, että ihmiset ovat erilaisia. Toiset ovat hyviä toisissa ja toiset toisissa jutuissa ja kaikki sietävät eri ärsykkeitä vähän eri tavoilla. Kaikki eivät jaksa samoja asioita yhtä paljon kuin toiset, tai koe asioita samalla tavalla, niin henkisesti kuin fyysisestikin.
Vaikka keskimääräinen nainen olisikin 167-senttinen, kaikki sitä lyhyemmät ja pidemmät eivät ole "erityislyhyitä" tai "erityispitkiä" tai tarvitse omaa yhdistystä erityisyydelleen. Musta kenenkään ei pitäisi ottaa itseään noin vakavasti, mutta vastaavasti muiden pitäisi ymmärtää, että 165 sentin pituus ei ole kummallinen poikkeavuus, josta juorutaan työpäikan kahvihuoneessa, vaan variaatio fiktiivisesta keskiarvosta, johon pitää suhtautua osana normaalia ihmiselämää.
[/quote]
amen
Oli pakko jättää testi kesken, koska ärsytti noiden kysymysten tulkinnanvaraisuus, tai lähinnä se, että kuka tahansa voi vastata jokaiseen kyllä. /Tosikko
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 17:19"]En ole herkkä minäkään. Ja tiesin tuloksen jo etukäteen. Olen oikeastaan pikemminkin ylpeä siitä, kuinka reipas ja rohkea olen! Mielestäni ne ovat erittäin hyödyllisiä taitoja nyky-yhteiskunnassa(kin).
[/quote]
Olen kaikkia kolmea: reipas, rohkea ja herkkä. Ei ne toisiaan poissulje.
Kaikille herkkiksille suosittelen siedätystä ja keskittymistä vaihteeksi johonkin muuhun kuin omaan napaan. Veikkaan että kaikilla "herkillä" on laktoosiongelmia, vesisuoniyliherkkyyttä, sähköallergiaa, magneettikenttävaivoja, hajusteprobleemoja ja meluharmeja ja aivan erityisen iso henkilökohtainen kupla, auta armias jos joku tunkee sinne.
Olen testin mukana erityisherkkä ja aika korkeilla pisteillä mutta pakko sanoa, että kysymykset olivat kohdittain johdattelevia ja sellaisia, ettei niihin voinut vastata ihan niin kuin asia on.
Pisteet 9/23
--> en ole erityisen herkkä
Entäpä minä? Ihan tasan ekstrovertti, mutta silti herkkä. Itken helposti musiikista, elokuvista, en siedä varsinkaan eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa, en lue kaikkia ahdistavimpia uutisia, ilahdun helposti ja osaan iloita pienistä asioista, kuten hyvästä ruoasta ja puhtaista lakanoista, tunteeni, mutta osaan myös käyttäytyä tilanteen mukaan.
Pidän lapsista, mutta pelkään ajatusta omista, koska herkkyyteni voisi mennä hössötykseksi ja ylihuolehtimiseksi. Jo koiran omistaminen on stressaavaa, koska mietin koko ajan sen hyvinvointia. Oman mielenterveyteni takia tämän jälkeen emme ota uutta koiraa.
ekstroverttikin voi olla herkkä ja lukea toisen tunteita ja myötäelää toisten iloissa ja suruissa. Miksi kuvitellaan, että vain introvertti tarkkailija osaisi tulkita toisia?
Siis ärsyttääkö teitä tuo "erityis"-etuliite noin paljon? Sehän on kuin sanoisi, että joku on erityisen herkkä. Siis keskimääräistä herkempi. Jos puhuttaisiin vain herkistä ihmisistä, nousisi varmaan älämölö siitä, että eivätkö muut ihmiset sitten ole ollenkaan herkkiä.
Joku ihmetteli, miksi pitää olla yhdistys kun ei pitkille ihmisillekään ole. No, jos keskimääräistä pidempiä ihmisiä olisi koko ikänsä pidetty jotenkin normaalista poikkeavina ja huonompina, heitä olisi yritetty "karaista" lyhemmiksi ja syyllistetty siitä, etteivät ole samanlaisia kuin muut (sekä vanhempien, ikätovereiden että jopa opettajien ja terveydenhuollon ammattilaisten toimesta) niin voisi yhdistykselle olla jopa tilausta. Vertaistuelle ainakin. Herkkyyshän ei ole mikään vamma tai sairaus, vaikka siihen sellaisena suhtaudutaankin. Ehkä samasta syystä monelle herkälle on tullut mielenterveysongelmia.
Miettikää nyt vaikka kouluympäristöä herkemmän lapsen näkökulmasta. Onko vika lapsessa, jos hän ei viihdy isoissa, meluisissa laumoissa ja rajuissa leikeissä? Pitäisikö kaikkien viihtyä? Opettajat ja vanhemmat saattavat huolestua, että mikä tuossakin on vikana, kun ei "viihdy ikäistensä seurassa" tai muuta vastaavaa. Moni herkkä lapsi viihtyykin hyvin yksinään, yhden ystävän seurassa, kotona perheen kanssa, eläinten seurassa. Sosiaalisissa taidoissa ei kuitenkaan ole mitään vikaa. Me emme kaikki ole samanlaisia. Miksei koulussakin voisi esim. olla ihan kannustusta siihen, että välitunneilla saa mennä johonkin rauhalliseen nurkkaukseen leikkimään tai lukemaan kirjoja? Varsinkin poikia yritetään kasvattaa tiettyyn muottiin, jonka mukaan herkkyydestä pitää päästä eroon.
13/23
Minulla on joku tuttava joka on juuri tuollainen 'olen herkkä' 'en voi katsella väkivaltaelokuvia' 'en voi kävellä ulkona kun siellä on hyttysiä' 'tarvitsen päiväunet ja ruokaa' 'minulle tuli paha olo tuosta ja tästä ja siitä ihmisestä'. Ja samalla tämä henkilö itse ripustautuu muihin ihmisiin, nauraa kammottavalla korviavihlovalla äänellä, kärsii todella kammottavalle haisevasta jalkahiestä ja tyrkyttää mielipiteitään epäkohteliaasti joka väliin.
Eli katsokaa peiliinkin välillä, herkkikset, osaatte itsekin olla erittäin rasittavia.
Erityisherkkyyteni turvin olen tehnyt tarkkoja havaintoja siitä kuinla monet herkät ja tärkeilevät itsekeskeiset itsetehostajat (eivät ole toisensa poissulkevia) ovat saaneet tästä LOISTAVAN syyn tuntea ylemmyyttä ja keskittyä vain itseen.
14/23. Niin no herkkyyttäkin on monenlaista, joten en ihmettele tulosta.
Tuskin kukaan on väittänytkään, että herkissä ihmisissä ei ole mitään vikaa tai mitään ärsyttävää. Ja herkkyys ei ole sama asia kuin valittaminen. Jatkuva valittaminen voi tietty johtua voimakkaasta herkkyydestä (esim. aistiherkkyydestä), mutta herkkyys ei tietenkään anna oikeutusta sille kuten muullekaan huonolle käytökselle. Sen sijaan vaikka se, ettei halua katsoa väkivaltaisia elokuvia, ei ole mitään huonoa käytöstä vaan ihan tervettä itsesuojelua, jos kerta on sellaisille asioille herkkä.
20/23
Vaikka olen samaa mieltä siitä, että tämä Hesarin artikkeli popularisoi ärsyttävällä tavalla herkkyyttä, minulle artikkeli oli herättelevä sen suhteen, että se lisää itsetuntemustani. Koska todella reagoin moniin asioihin herkästi. Kuitenkin esimerkiksi mitä vaikka väkivaltaan tulee, saatan kyetä suojautumaan väkivallasta järkyttymistä vastaan älyllistämisellä. Mutta siis järkytyn esimerkiksi väkivaltaisista elokuvista hyvin helposti ja jos menen elokuviin, hienovaraisetkin viittaukset väkivaltaan voivat järkyttää ja ahdistaa siinä elokuvateatterikatsomistilanteessa.
Lisätään vielä, että minulla ei ole sellaisia kavereita, jotka haluaisivat katsoa kanssani juuri väkivaltaisia elokuvia, joten en ole päässyt "diivailemaan" asialla (kuten täällä ehdotettiin).
Koen ylipäänsä, että minulla on herkkänä elämiseen kaikenlaisia suojautumiskeinoja mutta esimerkiksi työelämässä on ollut tietysti vaikeaa tunnollisuuden vuoksi ja artikkeli sai miettimään, että ehkä olen reagoinut voimaakkaammin joihinkin asioihin juuri sen vuoksi, millainen persoonani on. Kuitenkin, kuten jo sanoinkin, anti tässä on lisätä itsetuntemusta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2014 klo 20:09"]
Tuskin kukaan on väittänytkään, että herkissä ihmisissä ei ole mitään vikaa tai mitään ärsyttävää. Ja herkkyys ei ole sama asia kuin valittaminen. Jatkuva valittaminen voi tietty johtua voimakkaasta herkkyydestä (esim. aistiherkkyydestä), mutta herkkyys ei tietenkään anna oikeutusta sille kuten muullekaan huonolle käytökselle. Sen sijaan vaikka se, ettei halua katsoa väkivaltaisia elokuvia, ei ole mitään huonoa käytöstä vaan ihan tervettä itsesuojelua, jos kerta on sellaisille asioille herkkä.
[/quote]
Joo en tiedä kumpi ärsyttää enemmän, hienohelmavalittajaksi leimautuminen vai se kun herkkyys yhdistetään johonkin new age -enkelijuttuihin. En valita turhista asioista, mutta en todellakaan halua katsoa esim. kauhuleffoja ja tarvitsen säännöllisen uni- ja ruokarytmin, enkä jaksa olla joka viikonloppu lähdössä johonkin juhliin. Tekeekö tämä minusta todella joidenkin silmissä vaikean ihmisen? (Leikkaan muuten myös vaatteista kokolaput pois ja käytän hajusteettomia pesuaineita, mutta tämä nyt ei ainakaan kenenkään muun elämään vaikuta, muut eivät taida edes tietää asiasta).
17/23. Tämä erityisherkkä on nyt taas sellainen uusi muotitermi (ja nimiä näille samoille asioille voi olla monia muitakin kuin tuo erityisherkkä), mutta ainakin itselleni tuo on ollut ihan hyödyllinen termi. Löysin tämän erityisherkkä-termin ansiosta sellaisen kirjan kuin herkkyys ja sosiaaliset pelot ja se oli kyllä ihan antoisaa luettavaa, koska lähes kaikki kirjassa kerrottu sopi minuun todella hyvin.
Sitä en tiedä, miten tuo erityisherkkä eroaa esim. introvertista.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 13:36"]
17/23. Tämä erityisherkkä on nyt taas sellainen uusi muotitermi (ja nimiä näille samoille asioille voi olla monia muitakin kuin tuo erityisherkkä), mutta ainakin itselleni tuo on ollut ihan hyödyllinen termi. Löysin tämän erityisherkkä-termin ansiosta sellaisen kirjan kuin herkkyys ja sosiaaliset pelot ja se oli kyllä ihan antoisaa luettavaa, koska lähes kaikki kirjassa kerrottu sopi minuun todella hyvin.
Sitä en tiedä, miten tuo erityisherkkä eroaa esim. introvertista.
[/quote]
Eipä niillä ole juuri mitään tekemistä keskenään.
Kysymykset ovat taas sellaisia että sopivat oikeastaan jokaisee . "Kiireisenä päivänä huomaan tarvitsevani vetäytymistä lepäämään, pimennettyyn huoneeseen tai johonkin, missä saan olla rauhassa ja ilman ärsykkeitä"
Kylläpä on taas erityisherkkää jos tarvitsee työpäivän jälkeen rauhaa ja lepoa.
Kysymykset ovat taas sellaisia että sopivat oikeastaan jokaisee . "Kiireisenä päivänä huomaan tarvitsevani vetäytymistä lepäämään, pimennettyyn huoneeseen tai johonkin, missä saan olla rauhassa ja ilman ärsykkeitä"
Kylläpä on taas erityisherkkää jos tarvitsee työpäivän jälkeen rauhaa ja lepoa.
Mäkin sai. 18 pistettä