että mua ärsyttää taas tämä kauppojen aukioloilla kikkailu
Vapauttaisivat jo ne kauppojen aukiolot tai pistäisivät pillit pussiin kaikilta. Ennen kuin joku tulee nillittämään, niin ei mulla ole mitään tarvetta päästä nyt kauppaan, mutta verenpainetta nostaa taas tämä sekoilu. Byrokraatit voi ilmeisen paksusti:
"
Helatorstai on kirkkolain mukainen juhlapäivä, joten useimmat kaupat ovat kiinni torstaina 29.5.2014.
Aukiolorajoitukset eivät kuitenkaan koske seuraavia kauppoja, jotka saavat olla vapaasti auki myös helatorstaina:
-Pieniä, alle sadan neliömetrin päivittäistavarakauppoja, eli kioskikaupat.
-Useimpia haja-asutusalueiden päivittäistavarakauppoja.
-Huoltoasemien yhteydessä olevat alle 400 m2 päivittäistavaramyymälät.
-Ahvenanmaan kaupat.
Helsingin seudun kauppakamari haki Aluehallintovirastolta poikkeuslupaa aukioloon koko 21 kunnan toimialueelleen, mutta ainoastaan Helsinki, Porvoo ja kauppakeskus Jumbolle poikkeuslupa on myönnetty. Poikkeusluvalla kaupat voivat olla helatorstaina auki kello 12-21.
Hyvinkään keskustan vähittäiskaupoilla on myös myönnetty poikkeuslupa aukioloon.
Helatorstaina kaupat voivat myös olla auki Kymenlaakson maakunnan ja Lappeenrannan, Imatran, Parikkalan, Ruokolahden sekä Rautjärven kuntien alueilla. Näille alueille on jo aiemmin myönnetty poikkeuslupa ensi vuoden loppuun asti.
Itä-Suomen kauppakamarien poikkeuslupa-anomus on hylätty, joten Etelä-Savon, Kuopion alueen ja Pohjois-Karjalan alueiden kaupat eivät pääsääntöisesti saa helatorstaina olla auki."
Kommentit (33)
Mua ärsyttää sama asia. Eiköhän ne kaupat tiedä itse milloin aukipito kannattaa ja milloin ei. Sitten anelet jotain erityislupia, joita saa tai ei saa ja asiakkaat ja turistit käy ovella kääntymässä.
Kenen vallanhimoista persettä kutittaa olla jumalana tällaisessa asiassa!
Luit kai tuossa, että ei suinkaan kaikki ole auki. Sieltä täältä on byrokraatin kumileimasin valikoinut kauppoja, jotka saa olla auki, ja toisia, jotka ei saa olla. Suurimmissa suomalaiskaupungeissa Helsinkiä lukuun ottamatta ei saa olla auki, paitsi Vantaalla saakin olla nimenomaan Jumbo auki. Sen sijaan jossain ihmeen Rautjärvellä saa olla kauppa auki mutta Kuopiossa ei. Ja Hyvinkään keskustassa muttei varmaan sitten Riihimäen keskustassa kuitenkaan jne.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:21"]
Mua ärsyttää sama asia. Eiköhän ne kaupat tiedä itse milloin aukipito kannattaa ja milloin ei. Sitten anelet jotain erityislupia, joita saa tai ei saa ja asiakkaat ja turistit käy ovella kääntymässä.
Kenen vallanhimoista persettä kutittaa olla jumalana tällaisessa asiassa!
[/quote]
Taitaa mennä Räsäsen putiikkiin tämä: kirkkolaki oikein määrää. Täällä sitä sitten naureskellaan muslimimaiden uskonnolliselle lainsäädännölle. Kauhean takapajuista porukkaa joo...
Onpas tosiaan sekavaa, ap. Mun mielestä kauppojen ei tarvitsisi olla ollenkaan pyhinä auki (eikä sunnuntaisinkaan). Mä olen oppinut sen, että pikkukaupat on auki, mutta mulla ei ollut aavistustakaan siitä, että käytäntö on niin kirjavaa. Perustuukohan toi Etelä-Karjalan poikkeuslupa venäläisturismiin? Eihän nyt ole mikään turistikausi.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:24"]
Onpas tosiaan sekavaa, ap. Mun mielestä kauppojen ei tarvitsisi olla ollenkaan pyhinä auki (eikä sunnuntaisinkaan). Mä olen oppinut sen, että pikkukaupat on auki, mutta mulla ei ollut aavistustakaan siitä, että käytäntö on niin kirjavaa. Perustuukohan toi Etelä-Karjalan poikkeuslupa venäläisturismiin? Eihän nyt ole mikään turistikausi.
[/quote]
Ei tässä oikeasti mitään käytäntöä enää edes ole. Aluehallintovirastot tekevät päätöksiään sattumanvaraisesti sieltä täältä. Pitkään ja hartaasti jokainen kokoustaa.
Minä taas kannatan kauppojen vapaata aukioloa, koska Suomen ei kuuluisi olla mikään uskontovaltio tyyliin Saudi-Arabia. Mutta joku yhtenäinen linja kuitenkin olisi oltava. Tämähän on kilpailun rajoittamista. Mikä ihmeen kultalellikki esim. on kauppakeskus Jumbo Vantaalla?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:24"]Onpas tosiaan sekavaa, ap. Mun mielestä kauppojen ei tarvitsisi olla ollenkaan pyhinä auki (eikä sunnuntaisinkaan). Mä olen oppinut sen, että pikkukaupat on auki, mutta mulla ei ollut aavistustakaan siitä, että käytäntö on niin kirjavaa. Perustuukohan toi Etelä-Karjalan poikkeuslupa venäläisturismiin? Eihän nyt ole mikään turistikausi.
[/quote]
Ei tarvii olla turistikausi, niitä venäläisiä on silti täällä joka päivä ja paljon.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:24"]Onpas tosiaan sekavaa, ap. Mun mielestä kauppojen ei tarvitsisi olla ollenkaan pyhinä auki (eikä sunnuntaisinkaan). Mä olen oppinut sen, että pikkukaupat on auki, mutta mulla ei ollut aavistustakaan siitä, että käytäntö on niin kirjavaa. Perustuukohan toi Etelä-Karjalan poikkeuslupa venäläisturismiin? Eihän nyt ole mikään turistikausi.
[/quote]
Ei tarvii olla turistikausi, niitä venäläisiä on silti täällä joka päivä ja paljon.
[/quote]
Niin että aluehallintovirastojen mielestä venäläisille pitää olla vieraskoreita joillakin paikkakunnilla, joillakin taas ei? Ja suomalaisten ja muiden maiden turistien rahat eivät sitten kelpaa kauppojen aukiolon perusteeksi. Kyllä sieltä Venäjältä tulee ihan ei-niin-rikkaita ei-Putinin-kavereitakin.
Minusta on hyvä, että ovat välillä kiinni. Eihän se aukiolo meitä asiakkaita haittaisi, mutta kyllä minusta kauppojen työntekijöille kuuluu ylimääräisiä arkivapaita siinä kuin meille muillekin.
Kai ap ja muut ymmärtää, että jos kaikki kaupat olisi tänään(kin) auki, niin tarve myös päivähoitojen aukiololle kasvaa? Ja hiljalleen sitten kaikkien muidenkin työpaikkojen tarve, varastot, tavarankuljetusliikenne jne...
Mua ainakin ketuttais jos kaupat ois pyhinäkin auki. On kiva saada välillä vapaita. Tietysti asiakkaiden mielestä ois kiva shoppailla vapaapäivät mutta ei tullut mieleen että myyjätkin haluais lomailla vapaapäivinä.
Olisitko ap valmis olemaan tänäänkin kaupassa kassalla tai lihatiskillä sen normaalin kahdeksan tuntia tai pidempäänkin? Vai ajattelitko itsekkäästi, että kun sinulla on lakisääteinen vapaapäivä (arkipyhä), niin olisit halunnut juuri tänään shoppailemaan? Etkö ehdi koskaan muulloin? Nykyisin ihmiset valittavat, etteivät ehdi koskaan kauppaan. Miten ennen ehdittiin, kun kaupat aukesivat kahdeksalta tai yhdeksältä ja sulkeutuivat jo viideltä iltapäivällä, lauantaisin yhdeltä tai kahdelta? Vastaus on, että kyllä ehdittiin ihan hyvin. Nyt monet kaupat ovat auki aamuseitsemästä ilta yhdeksään, mutta ihmisillä ei riitä aika ostoksille. Pääkaupunkiseudulla on kai joitakin ruokakauppoja, jotka ovat auki kellon ympäri.
Siinä mielessä olen ap:n kanssa samaa mieltä, että kaikkia liikkeitä pitäisi koskea samat aukiolosäännöt. Pikkukioskit ovat sitten ihan eri juttu.
Anteeksi mutta mitä numerot 11, 12 ja 13 oikein luulevat? Nythän on nimenomaan kysymys siitä, että kaupat ovat ihan kafkamaisesti osa auki ja osa kiinni. Turha siinä on kertoa, miten teistä on hyvä, kun kaupat ovat kiinni, kun ne eivät ole vaan byrokraatit tuhlaavat runsaasti aikaa päätellen sattumanvaraisesti, joutuuko/pääseekö riihimäkeläinen kaupankassa vai hyvinkääläinen kaupankassa töihin tai miten on Vantaalla eri kaupparyppäissä tilanne.
Tämä on yksinkertaisesti kilpailun rajoittamista ja esimerkiksi Jumbon kauppakeskuksen liikkeiden suosimista muiden kustannuksella. Eikö kilpailulainsäädäntöä voisi jo soveltaa tähän tilanteeseen ja todeta aluehallintovirastojen ja Räsäsen putiikin toimet laittomiksi?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:56"]
Olisitko ap valmis olemaan tänäänkin kaupassa kassalla tai lihatiskillä sen normaalin kahdeksan tuntia tai pidempäänkin? Vai ajattelitko itsekkäästi, että kun sinulla on lakisääteinen vapaapäivä (arkipyhä), niin olisit halunnut juuri tänään shoppailemaan? Etkö ehdi koskaan muulloin? Nykyisin ihmiset valittavat, etteivät ehdi koskaan kauppaan. Miten ennen ehdittiin, kun kaupat aukesivat kahdeksalta tai yhdeksältä ja sulkeutuivat jo viideltä iltapäivällä, lauantaisin yhdeltä tai kahdelta? Vastaus on, että kyllä ehdittiin ihan hyvin. Nyt monet kaupat ovat auki aamuseitsemästä ilta yhdeksään, mutta ihmisillä ei riitä aika ostoksille. Pääkaupunkiseudulla on kai joitakin ruokakauppoja, jotka ovat auki kellon ympäri.
Siinä mielessä olen ap:n kanssa samaa mieltä, että kaikkia liikkeitä pitäisi koskea samat aukiolosäännöt. Pikkukioskit ovat sitten ihan eri juttu.
[/quote]
Numero 14 on myös hyvä ja lukee sen aloituksen uudelleen, koska luetun ymmärtämisessä on ilmeisesti vikaa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:51"]Mua ainakin ketuttais jos kaupat ois pyhinäkin auki. On kiva saada välillä vapaita. Tietysti asiakkaiden mielestä ois kiva shoppailla vapaapäivät mutta ei tullut mieleen että myyjätkin haluais lomailla vapaapäivinä.
[/quote]
Mä olin opiskelijana ihan innoissani töissä tuplapalkkapäivinä. Ateistina ei haitannut lainkaan.
Ja sitten ihmetellään, miksi Suomessa on niin valtava julkinen sektori. Siksi, että siellä on läjäpäin virkamiehiä, jotka luovat itselleen töitä mm. näin. Näistä voisi aloittaaa sen julkisen sektorin järkeistämisen.
Helatorstai on kaikkein turhin arkipyhä. Tuskin kovin moni av-mammakaan tietää, miksi sitä vietetään. Huitsinnevadaan tollaset arkipyhät. Hihhulit vietelköön kekkerinsä niin kuin lystäävät, mutta ei niillä pidä normaalien ihmisten arkea sotkea.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:30"]
[/quote]
[/quote]
Niin että aluehallintovirastojen mielestä venäläisille pitää olla vieraskoreita joillakin paikkakunnilla, joillakin taas ei? Ja suomalaisten ja muiden maiden turistien rahat eivät sitten kelpaa kauppojen aukiolon perusteeksi. Kyllä sieltä Venäjältä tulee ihan ei-niin-rikkaita ei-Putinin-kavereitakin.
[/quote]
Aluehallintoviraston kanta näemmä on se.
Varmaan ovat katsoneet tax free -tilastoja, ja sen nojalla tehneet ratkaisuja:
http://yle.fi/uutiset/lappeenranta_on_tax_free_-kaupan_ykkonen/6714954
Tosin paikallinen väestö ei pidä siitä, että ratkaisut tehdään nimenomaan venäläisiin turisteihin vedoten. Olisi kiva, jos ratkaisuja tehtäisiin ihan paikallista ostovoimaa kuunnellen.
Millä ihmeen perusteella Jumbo saa olla auki mutta esimerkiksi Myyrmanni, Sello ja Iso Omena eivät? Ihan naurettavaa suosimista. Jotenkin ymmärrän vielä logiikan siinä, että esimerkiksi loppiaisena Itä-Suomen ja pk-seudun myymälät saavat venäläisturistien vuoksi olla auki (huom! ei tarkoita, että hyväksyn tällaista kyykyttämistä), mutta tämä menee jo ihan naurettavaksi. Nytkin Helsingin erityislupaa saada kauppoja auki perustellaan suurten risteilyalusten tuomilla turisteilla, mutta eiväthän nämä turistit mihinkään Jumboon raahaudu ostoksiaan tekemään. Toivottavasti vantaalaisyrittäjät eivät niele tätä ihan noin vain.
Jee! Hienoa että ovat auki. Hyvä päivä käydä ostoksilla koko perheen kanssa.