että mua ärsyttää taas tämä kauppojen aukioloilla kikkailu
Vapauttaisivat jo ne kauppojen aukiolot tai pistäisivät pillit pussiin kaikilta. Ennen kuin joku tulee nillittämään, niin ei mulla ole mitään tarvetta päästä nyt kauppaan, mutta verenpainetta nostaa taas tämä sekoilu. Byrokraatit voi ilmeisen paksusti:
"
Helatorstai on kirkkolain mukainen juhlapäivä, joten useimmat kaupat ovat kiinni torstaina 29.5.2014.
Aukiolorajoitukset eivät kuitenkaan koske seuraavia kauppoja, jotka saavat olla vapaasti auki myös helatorstaina:
-Pieniä, alle sadan neliömetrin päivittäistavarakauppoja, eli kioskikaupat.
-Useimpia haja-asutusalueiden päivittäistavarakauppoja.
-Huoltoasemien yhteydessä olevat alle 400 m2 päivittäistavaramyymälät.
-Ahvenanmaan kaupat.
Helsingin seudun kauppakamari haki Aluehallintovirastolta poikkeuslupaa aukioloon koko 21 kunnan toimialueelleen, mutta ainoastaan Helsinki, Porvoo ja kauppakeskus Jumbolle poikkeuslupa on myönnetty. Poikkeusluvalla kaupat voivat olla helatorstaina auki kello 12-21.
Hyvinkään keskustan vähittäiskaupoilla on myös myönnetty poikkeuslupa aukioloon.
Helatorstaina kaupat voivat myös olla auki Kymenlaakson maakunnan ja Lappeenrannan, Imatran, Parikkalan, Ruokolahden sekä Rautjärven kuntien alueilla. Näille alueille on jo aiemmin myönnetty poikkeuslupa ensi vuoden loppuun asti.
Itä-Suomen kauppakamarien poikkeuslupa-anomus on hylätty, joten Etelä-Savon, Kuopion alueen ja Pohjois-Karjalan alueiden kaupat eivät pääsääntöisesti saa helatorstaina olla auki."
Kommentit (33)
sello taisi olla viime vuonna auki ja venäläisiä turisteja varten ne auki ovat
Eihän siellä kaupassa koko henkilökunta yleensä kerralla töissä ole. Toisilla on lomaa, toisilla ei. Niinhän se on sairaaloissa, ravintoloissa, huoltoasemilla...
Ja se että päivähoito lisääntyy, tavarantoimitukset, varastotyöt, myyjät -sehän on kaikki työtä! Ja mitäs me tämän suuren työttömyyden aikana kaivataan, työtä!
Eli aukioloajat vapaaksi, lisää kauppaa ja lisää työtä. Kuka tässä häviäisi?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:42"]
Minusta on hyvä, että ovat välillä kiinni. Eihän se aukiolo meitä asiakkaita haittaisi, mutta kyllä minusta kauppojen työntekijöille kuuluu ylimääräisiä arkivapaita siinä kuin meille muillekin.
[/quote]
Kaupoissa on paljon osa-aikatyöntekijöitä, opiskelijoita yms. joille ansiot kelpaavat paremmin kuin vapaapäivä. Nytkin sunnuntaivuoroista suorastaan tapellaan. Ketään ei tarvitse pakottaa sunnuntaitöihin. Jos olisin vielä kaupan työntekijä (olin 80-luvulla), olisin aina vapaaehtoinen tekemään kaikki pyhät töitä.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:42"]
Kai ap ja muut ymmärtää, että jos kaikki kaupat olisi tänään(kin) auki, niin tarve myös päivähoitojen aukiololle kasvaa? Ja hiljalleen sitten kaikkien muidenkin työpaikkojen tarve, varastot, tavarankuljetusliikenne jne...
[/quote]
Vuorohoitopäiväkodit on auki tänään(kin).
Ne ovat auki 24/7.
Kaupan alan työntekijöiden lomista puhuen, miltähän tuntuisi olla alalla, joka ei ns. ole kiinni koskaan? Vaikka sairaalassa hoitajana oleminen jne. Sellaisia aloja on paljon, mutta jostain syystä aina puhutaan vaan kaupoista...
Minusta kauppojen aukiolo pitäisi vapauttaa kokonaan, naurettavaa tämä nykyinen pelleily. Miksi pieniä, kalliita kauppoja suositaan, samoin valikoituja kauppakeskuksia? Ei mitään logiikkaa! Jumbo on autottomalle hornantuutissa, ei sinne kukaan turisti erikseen lähde!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:24"]Onpas tosiaan sekavaa, ap. Mun mielestä kauppojen ei tarvitsisi olla ollenkaan pyhinä auki (eikä sunnuntaisinkaan). Mä olen oppinut sen, että pikkukaupat on auki, mutta mulla ei ollut aavistustakaan siitä, että käytäntö on niin kirjavaa. Perustuukohan toi Etelä-Karjalan poikkeuslupa venäläisturismiin? Eihän nyt ole mikään turistikausi.
[/quote]
Ei tarvii olla turistikausi, niitä venäläisiä on silti täällä joka päivä ja paljon.
[/quote]
Totta tämä. Turistikausi on Etelä-Karjalassa ympäri vuoden, ja neljäsoa-kolmasosa kauppojen myynnistä tulee Tax Freestä.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 08:24"]Onpas tosiaan sekavaa, ap. Mun mielestä kauppojen ei tarvitsisi olla ollenkaan pyhinä auki (eikä sunnuntaisinkaan). Mä olen oppinut sen, että pikkukaupat on auki, mutta mulla ei ollut aavistustakaan siitä, että käytäntö on niin kirjavaa. Perustuukohan toi Etelä-Karjalan poikkeuslupa venäläisturismiin? Eihän nyt ole mikään turistikausi.
[/quote]
Ei tarvii olla turistikausi, niitä venäläisiä on silti täällä joka päivä ja paljon.
[/quote]
Niin että aluehallintovirastojen mielestä venäläisille pitää olla vieraskoreita joillakin paikkakunnilla, joillakin taas ei? Ja suomalaisten ja muiden maiden turistien rahat eivät sitten kelpaa kauppojen aukiolon perusteeksi. Kyllä sieltä Venäjältä tulee ihan ei-niin-rikkaita ei-Putinin-kavereitakin.
[/quote]
Aluehallintoviraston kanta näemmä on se.
Varmaan ovat katsoneet tax free -tilastoja, ja sen nojalla tehneet ratkaisuja:
http://yle.fi/uutiset/lappeenranta_on_tax_free_-kaupan_ykkonen/6714954
Tosin paikallinen väestö ei pidä siitä, että ratkaisut tehdään nimenomaan venäläisiin turisteihin vedoten. Olisi kiva, jos ratkaisuja tehtäisiin ihan paikallista ostovoimaa kuunnellen.
[/quote]
Pohjois-Karjalaan yritettiin saada kauppoja auki mm. juuri niihin venäläisturisteihin liittyen. Olivat laittaneet tilastotkin rajanylityksistä mukaan. Olivat myös perustelleet koulujen loppumisella, juhlaviikonlopulla jne. Mutta se ei sitten kelvannut Lapin aluehallintovirastolle, joka anomuksen hylkäsi "ei riittävästi matkailuun liittyviä erityissyitä."
Ei kai se, että kaupat olisivat auki joka päivä tarkoittaisi sitä, että kauppahenkilökunnalla ei olisi ikinä lomaa. Tottakai olisi, samat lomat kuin nytkin. Työvuorot tietysti kiertäisivät ja jokainen olisi lomalla vuorollaan. Pyöriväthän sairaalatkin 24/7 ja silti hoitajilla on lomaa ihan yhtä paljon kuin muillakin työläisillä.
Kannatan kyllä kauppojen aukio-oloaikojen vapauttamista. Ihan älytöntä byrokratiahyysäystä tämäkin juttu.
Minä olen ollut sellaisessa toimistotyössäkin, jossa oli mahdollisuus tehdä viikonloppu- ja pyhävuoroja. Palkat oli samaa tasoa kuin kaupan alalla ja niistä vuoroista kilpailtiin. Valitettavasti pari vakinaista työntekijää oli vain kiilannut ne vuorot itselleen eivätkä muut päässeet niitä tekemään, ellei jompikumpi näistä ollut estynyt. Joskus sentään pääsin minäkin, mm. kerran olin vappuna töissä.
Varsinkin nyt kun kaupan alalla menee huonosti on suorastaan vaikea kuvitella, ettei nyt jokaiseen kauppaan tarvittaessa löytyisi vapaaehtoista pyhävuorojen tekijää.
Eikös se nyt hittovie ole työntekijäjärjestö PAM, joka tätä vapaata aukioloa vastustaa viimeiseen saakka. Sen syytä kaikki nämä sotkut! "Koska äidit... (vatsapienennysleikkattu puheenjohtaja Ann Selin).
No nyt on googlattu vanha ketju ylös. Onneksi tästäkin on päästy eroon ja kauppojen aukioloajat on vapautettu.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 09:54"]
Helatorstai on kaikkein turhin arkipyhä. Tuskin kovin moni av-mammakaan tietää, miksi sitä vietetään. Huitsinnevadaan tollaset arkipyhät. Hihhulit vietelköön kekkerinsä niin kuin lystäävät, mutta ei niillä pidä normaalien ihmisten arkea sotkea.
[/quote]
En kuulu kirkkoon, mutta minusta on mukavaa, kun on arkipyhiä myös. Esim. helatorstai, pääsiäispyhät jne. Katkaisee mukavasti arkea. Kauhean tylsäksi menisi, jos elettäisiin ympäri vuoden ilman muita vapaapäiviä kuin la/su.