Puhelias 4v. käsketään tuppisuiden tyyliin
Meillä on 4v tyttö joka on hyvin sosiaalinen, puhelias ja iloinen tapaus. Itse olen ollut lapsena hyvin arka ja hiljainen ja ujo ja kärsinyt siitä. Olen ajatellut suurena voimavarana lapseni avoimen luonteen.
Nyt joulunpyhät olemme saaneet sisaruksiltani(joilla ei omia lapsia) sekä anopilta kasvatusvinkkejä jatkuvasti pyytämättä miten pitäisi olla koko ajan hyssyttelemässä ja harjoittelemassa hiljaisuutta yms. Lopulta alkoi minulla mitta täyttyä: mikä meitä suomalaisia vaivaa kun kaikkien pitäisi olla hiljaisia, näkymättömiä yms? Mietin miten vaikuttaa lapsen itsetuntoonkin jos perusluonnetta jatkuvasti kielletään ja vaiennetaan? Lapseni osaa kyllä peruskäytöstavat ja keskittyä peleihin lukemiseen yms eli ei ole ns adhd käytökseltään.
Onneksi pääsimme jo joulunvietosta kotiin jossa lapsi saa vapaasti olla lapsi ja leikkiä myös äänekkäitä leikkejä. Anopin perhe on todella hillittyä ja tunteita ei muutenkaan näytetä. Olen sanonut lapselleni että minusta on hienoa että hän osaa sanoa oman mielipiteensä ja keskustella. Anopin mielestä lapset ovat hiljaa kun aikuiset puhuvat.
Mitä ajatuksia tämä teillä herättää?
Kommentit (163)
Koittakaa jutella kun olette kotona, ennen joulua. Mikään ei oikeasti ole rasittavampaa, kun juhlapyhät papukaijana pälättävä ipana, joka sotkeutuu joka keskusteluun ja puhuu päälle.
Esim hyvin voisi lapselle sanoa, että laita nyt nokkahuilu pussiin ja opetellaan joulunpyhinä yhdessä niin saat sitten ensi jouluna soittaa kaikille joululaulun. Yhden.
Ei kukaan halua jouluna kuunnella nokkahuilun huudatusta.
Kannattaa leikkiä lapsen kanssa ja olla kiinnostunut. Lapsi ei joudu kerjäämään huomiota loppuikäänsä. Tarhassa ei resurssipulan takia ehditä huomioida tarpeeksi ja kotona siihen on mahdollisuus.