Ehtiikö työssä käyvä äiti harrastaakin jotain?
Kommentit (64)
Meillä on ratkaistu saliharjoitteet tekemällä kotiin kuntosali: kuntopyörä, crosstraining, juoksumatto, "monitoimilaite" painoilla ad 150kg, perinteiset puntit ja penkki. Vapaapäivinä hyödynnän saliani ja pitkin viikkoa aina halutessani.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:41"]
No minä en tunne ketään, jolla olisi ollut varaa olla kotona lasten kanssa 2-3 vuotta!
[/quote]
Mä en tunne ketään, kellä ei olisi ollut varaa. Suomessa kiitos sosiaaliturvan kellä tahansa on varaa olla hoitovapaalla 3 vuotta, jos sitä OIKEASTI haluaa.
Sensijaan tunnen tosi paljon ihmisiä, joille on ollut tärkeämpää ostaa omistusasunto, tehdä kalliita remontteja, matkustella, pitää perheessä autoa tai kahtakin, ylipäänsä pitää kiinni tietystä vähän korkeammasta elintasosta sen sijaan että pari vuotta ennen lapsen syntymää olisivat säästäneet kaiken mitä irti saavat ja jatkaneet lapsen synnyttyä sen pari vuotta samalla linjalla.
En moralisoi, jokaisella perheellä on omat arvojärjestyksensä ja kaikille lasten hoitaminen kotona nyt vaan ei ole niin tärkeää. Mutta ei tuossa ole kyse siitä ettei ole rahaa. En mäkään sano että mulla ei ole varaa pitää autoa. Olisi mulla, jos olisin valmis luopumaan tosi monesta muusta asiasta, en vaan arvosta autollisuutta niin paljoa että pitäisin sitä kaikkien noiden uhrausten arvoisena vaikka se sinällään elämää helpottaisikin.
[/quote]
Tässä tuli nyt se ydin esille. Nämä kotielätit kuvittelevat, että työssäkävijät juoksevat korkeamman aineellisen elintason perässä.
He eivät voi omista vaatimattomista lähtökohdistaan käsin ymmärtää, etteivät kaikki kertakaikkiaan viihdy kotona, virikkeettömässä ja loputtoman toistavassa arjessa. Katsokaas, kun se, ettei teillä ole aivoja, tarkoita sitä ne puuttuisivat kaikilta. Sitten me vasta pulassa oltaisiinkin!
[/quote]
Toivottavasti osaat kasvattaa lapsistasi itseäsi parempia.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:41"]
No minä en tunne ketään, jolla olisi ollut varaa olla kotona lasten kanssa 2-3 vuotta!
[/quote]
Mä en tunne ketään, kellä ei olisi ollut varaa. Suomessa kiitos sosiaaliturvan kellä tahansa on varaa olla hoitovapaalla 3 vuotta, jos sitä OIKEASTI haluaa.
Sensijaan tunnen tosi paljon ihmisiä, joille on ollut tärkeämpää ostaa omistusasunto, tehdä kalliita remontteja, matkustella, pitää perheessä autoa tai kahtakin, ylipäänsä pitää kiinni tietystä vähän korkeammasta elintasosta sen sijaan että pari vuotta ennen lapsen syntymää olisivat säästäneet kaiken mitä irti saavat ja jatkaneet lapsen synnyttyä sen pari vuotta samalla linjalla.
En moralisoi, jokaisella perheellä on omat arvojärjestyksensä ja kaikille lasten hoitaminen kotona nyt vaan ei ole niin tärkeää. Mutta ei tuossa ole kyse siitä ettei ole rahaa. En mäkään sano että mulla ei ole varaa pitää autoa. Olisi mulla, jos olisin valmis luopumaan tosi monesta muusta asiasta, en vaan arvosta autollisuutta niin paljoa että pitäisin sitä kaikkien noiden uhrausten arvoisena vaikka se sinällään elämää helpottaisikin.
[/quote]
Tässä tuli nyt se ydin esille. Nämä kotielätit kuvittelevat, että työssäkävijät juoksevat korkeamman aineellisen elintason perässä.
He eivät voi omista vaatimattomista lähtökohdistaan käsin ymmärtää, etteivät kaikki kertakaikkiaan viihdy kotona, virikkeettömässä ja loputtoman toistavassa arjessa. Katsokaas, kun se, ettei teillä ole aivoja, tarkoita sitä ne puuttuisivat kaikilta. Sitten me vasta pulassa oltaisiinkin!
[/quote]
Kirjoittaja numero 52 on korkeakoulutettu, kävin ansiotöissä ennen kotiin jäämistä ja aion käydä vanhempainvapailta palattuanikin, toki taloudellisista syistä, mutta enemmän kuitenkin siksi että pidän todella paljon työstäni ja juurikin siitä, että työni rasittaa aivoja vaatimalla jatkuvaa uusien asioiden omaksumista ja ongelmien ratkaisua. En kiellä, etteikö kotiarki (etenkin jatkuvasti samanlaisina päivästä toiseen toistuvat kotityöt) puuduttaisi minuakin, mutta pidän kuitenkin tärkeämpänä venyä noista omista viriketarpeistani pari vuotta, koska koen kaiken tämänhetkisen tutkimuksen valossa, että ihan pienelle lapselle kotihoito täyspäisen vanhemman hoitamana on parempi vaihtoehto kuin päivähoito nykyisenkaltaisilla resursseilla. Normaalisti kehittynyt alle kolmevuotias ei vielä hyödy kokopäiväisestä päivähoidosta niin että hoitoon laittoa voisi perustella mitenkään lapsen edulla toisin kuin vanhempien lasten kohdalla, elleivät kotiolot sitten ole erityisen huonot.
Se, että mulla itselläni on kotona niin tylsää että aivot tuntuu sulavan ja töissä olisi kivemmin mielekästä tekemistä, ei muuta noita pienen lapsen kehityksellisiin tarpeisiin ja sosiaaliseen kehitykseen liittyviä faktoja. Aikuinen pystyy kyllä venymään omilta mukavuusalueiltaan, jos haluaa. Mulle on tärkeämpää se, että meidän perheessä minä olen se, joka venyy, ei parivuotias taapero. Sopeutuuhan toki alle yksivuotiaskin päivähoitoon jos se sinne laitetaan, ei siihen kukaan kuole, mutta epäilen kuitenkin että pienelle lapselle laadukkaassakin päivähoidossa oleminen on nykyisellä ryhmämitoituksella, melutasolla ja hoitajien vaihtuvuudella huomattavasti isompi stressi- ja epämukavuustekijä kuin kellekään täyspäiselle aikuiselle kotonaolemisen tylsyys. Lapsella on vieläpä aivan olemattomat mahdollisuudet muokata ympäristöään itselleen siedettävämmäksi ja sen virikemäärää vähemmän kuormittavalle tasolle. Aikuinen sensijaan voi yrittää saada kotiarkeen älyllisiä haasteita vaikka käyttämällä illat vauvapalstailun sijaan opiskeluun.
Ehtii. Mulla on vuorotyö, 2 duunia, omakotitalo, lemmikkejä ja lapsia.
Käyn myös treenaamassa 4-6 tuntia viikossa, harrastan myös lajeja jotka vie n. 15 tuntia viikossa. Silti ehdin olla lapsien kanssa ja ajaa nurmikon.
Järjestely- ja prioriteettikysymys.
Ei ehdi. Jos hoitaa lapsensa kunnolla ja työnsä kunnolla. 3 on joku terveydenhuollon suojatyöläinen.
Mulle syntyi nyt toinen lapsi, en vielä tiedä miten kahden kanssa menee, mutta kun esikoinen meni hoitoon 3-vuotiaana ja minä töihin, niin aluksi pyhitin muutaman kuukauden verran illat ja viikonloput lapselle, mutta sitten aloin harrastaa. Eli mulla oli yksi urheiluharrastus, jossa treenit olivat kerran arki-iltana ja kerran viikonloppuna. Olin aina aamun lapsen kanssa ja vein tarhaan n. 9:30 ja normaalisti tulin kotiin n. 18.30, mutta harrastusiltana vasta kasin aikaan. Viikonloppuna harrastukseen meni sitten toisena päivänä n. 2h suihkuineen. Lisäksi lenkkeilin satunnaisesti, joskus vasta lapsen mentyä nukkumaan. Koin tämän ihan kohtuulliseksi ja mahdolliseksi. Miehellä myös vastaava määrä harrastuksia.
Ei ainakaan yh. Minulla on 2 koiraa ja 2 lasta, ei miestä, ja en kyllä tasan pysty työajan ulkopuolella (työpäivän lapset hoidossa) poistumaan yhtään mihinkään kotoani ilman lapsia.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:38"]
Ei ainakaan yh. Minulla on 2 koiraa ja 2 lasta, ei miestä, ja en kyllä tasan pysty työajan ulkopuolella (työpäivän lapset hoidossa) poistumaan yhtään mihinkään kotoani ilman lapsia.
[/quote]
Yksinhuoltajuus, mikä ihana tekosyy tehdä itsestään pahin marttyyri sitten jeesuksen. Jaxuhali<3
(yh since-98)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:37"]
Ei ehdi. Jos hoitaa lapsensa kunnolla ja työnsä kunnolla. 3 on joku terveydenhuollon suojatyöläinen
[/quote]
*reps*
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:40"]
[/quote]
Yksinhuoltajuus, mikä ihana tekosyy tehdä itsestään pahin marttyyri sitten jeesuksen. Jaxuhali<3
(yh since-98)
[/quote]
Ei ole marttyyriyttä, jos kertoo olevansa yh, ja siten ei ole samoja mahdollisuuksia harrastaa kuin monella, joiden perheessä on kaksi aikuista, se on usein vain puhdasta faktaa.
Työssäkäyvästä en tiedä, mutta pitkän matkan päässä opiskeleva äiti ehtii ainakin. Sen lisäksi että teen kotitehtäviä ym projekteja kotona, treenasin pitkän aikaa 8h/vko. Normaalisti tosin 3x salitreeni viikossa vain.
[/quote]
(yh since-98)
[/quote]
En kyllä koe olevani mikään marttyyri. Ymmärrän, että elämäni on nyt täysin tukiverkottomana yh:na kotielämää, ja monet mahdollisuuteni ovat esim. lastenhoidollisista ja taloudellisista syistä rajoitetttuja. Mutta en ole tästä asiasta ollenkaan katkera, ja olen itse asiassa tyytyväinen elämääni. Minä nautin arjesta lasten ja koirien kanssa. Toki minusta olisi kivaa myös vaikka matkustella tai mennä vaikka flamencotunneille, mutta ajattelen, että sen aika on sitten kun lapset on lentäneet pesästä, nyt nautin perhearjesta.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:44"]
Työssäkäyvästä en tiedä, mutta pitkän matkan päässä opiskeleva äiti ehtii ainakin. Sen lisäksi että teen kotitehtäviä ym projekteja kotona, treenasin pitkän aikaa 8h/vko. Normaalisti tosin 3x salitreeni viikossa vain.
[/quote]
En näköjään osannut ajatella muita harrastuksiani kuin liikuntaa äsken. Harrastan myös valokuvaamista, sitäkin voi tehdä kotona, lastenkin kanssa. Ulkona käyn kuvailemassa, silloin ne on lapselle kävelyretkiä tai pääsee rantaan leikkimään samalla kun minä kuvaan vaikka lintuja.
Kotona harrastan myös crossausta 3x viikossa 30min-60min, jos tuota voi harrastukseksi laskea, säännöllinen vapaa-ajantekeminen kuitenkin.
Kotona harrastan myös maalaamista ja piirtämistä, harvemmin tosin kuin ihan joka viikko, silloin voi lapsellekin laittaa maalauspaikan tai piirrustustehtäviä tai muovailuvahat viereen ja jutella samalla kaikesta, niin ei lapsen taaskaan tarvitse yksin olla äidin harrastaessa..
[/quote]
(yh since-98)
[/quote] Aika hyvä syy se on verrattuna niihin äiteihin, joilla mies on joka pvä kuvioissa, eivätkä siltikään ehdi harrastaa. Itse harrastan samalla kun lapset tai voin juosta vauva vaunuissa. Miten sinä sen teet?
No jos yh on ottanut 2 koiraa niin ne on sitten hänen harrastuksensa... Kenenkään ei ole pakko pitää lemmikkejä, lapset on vähän toinen juttu.
Ehdin kyllä harrastamaan 5-6krt/vko liikuntaa, mutta rehellisyyden nimissä on tunnustettava, että se on pois kotitöistä ja seksistä ja jonkin verran myös lapsilta.
Käyn salilla, joten siihen menee n. 1,5h matkoineen yhdellä kertaa. Jos käyn viisi kertaa viikossa se on jo yli 7h viikossa. Se on mielestäni todella paljon ja sen takia tuntuu kasaantuvan usein kotitöitä odottamaan. Yleensä käyn salilla joko heti töiden jälkeen jolloin mies hakee lapset tai sitten lähden kun lapset alkavat syödä iltapalaa. Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta, ja omasta kokemuksestani tiedän, että yksin heidän laittaminen nukkumaan, on tosi kuormittavaa sille kotiin jäävälle osapuolelle.
Meillä mies harrastaa myös paljon liikuntaa. Koska pyritään viettämään mahdollisimman paljon lasten kanssa aikaa ja rauhoittamaan esimerkiksi vkl:t olemiselle ja perheen yhteisille harrastuksille, käydään toinen aina illalla ja toinen aamulla. Tämä taas vähentää suoraan seksin määrää kun ei jäädä loikoilemaan sänkyyn lasten herättyä nukkumaan. Itse olen myöskin sellainen, että jos joudun harrastamaan liikuntaa niin myöhään kuin lasten nukkumaanmenon aikana (20-21.30) en todellakaan jaksa enää mistään sänkypuuhista innostua. Myös se, joka on laittanut yksin lapset nukkumaan, on aika väsynyt ja haluaa usein olla omissa oloissaan.
Harrastamme 14h liikuntaa viikossa yhteensä miehen kanssa. Tämä on se aika, mikä yleensä on poissa sitten kotitöistä ja se kyllä välillä näkyy meillä. Tarvitsen kuitenkin sen ihan vain olemisen ja oman ajan katsellen rauhassa telkkaria tai lukien kirjaa, harrastin liikuntaa tai en.