Voiko lapsen päiväkodin hoitajan pyytää kylään?
Hoitaja on suht samanikäinen kuin minä ja tulemme hyvin juttuun keskenämme. Hänellä on samanikäinen lapsi kuin minulla ja lapsemme ovat olleet samassa harrastuksessa. Mitä olette mieltä, voinko pyytää hänen lastaan meille leikkimään ja heitä kylään vai aiheutuuko siitä ongelmia?
Kommentit (28)
Outoa kun kaikki on niin negatiivisia täällä. Eihän se ole sama kuin lääkäri potilas suhde. Ja miksi ei lääkärinkin kanssa voi ystävystyä, ihmisiähän hekin ovat. en usko, että ystävyydestä on kenellekään haittaa.
Jos on hyvää pylly ja isot tisssit niin voit!! :)
Ei voi, eikä voi pyytää naamakirjakaveriksikaan.
Mitenkä sen jälkeen, kun asiakkuussuhde päättyy? Voiko sitten pyytää kahville tai fb-kaveriksi?
Opettaja, lääkäri, lto yms eivät ole sellaisia ammatteja joissa se ihminen olisi aina vain ammatissaan.. Haloo! Heillä on yksityiselämä ja vapaus viettää sitä myös "asiakkaidensa" kanssa jos niin haluavata :D Hoitosuhteen ollessa käynnissä lääkärin ei ole eettistä alkaa romanttiseen suhteeseen potilaan kanssa mutta ystävyyttä ei estä mikään. Eikä kyllä oikeastaan estä sitä romanttista suhdettakaan.
Voi, sillä jokaisella ihmisellä on oikeus siviilielämään työn ulkopuolella ja olisihan se jo aika kohtuutonta, jos ko. ammatin harjoittajan lapset eristettäisiin sosiaalisesti vanhemman työn takia.Kuten edellä on mainittu, se hoitaja voi todellakin olla jonkun kummi, sisko, täti tai ystävä.
Valitettavasti ei ole sopivaa kaveerata asiakkaan kanssa. Mietippä AP sitä,että hoidossa tulisikin jokin ongelmatilanne,niin siinä ois sitten puurot ja vellit sekaisin. Asiakkaat on asiakkaita.
Huomasin facebookista, että työkaverini (päiväkodissa siis) oli erään asiakkaan kaveri. Ja viestinä seinällä:"Soitellaan taas niin pidetään puistotreffit!" tms. Molemmat jäivät samoihin aikoihin äitiyslomalle ja olivat saman oloisia ja -ikäisiä. Huomasinkin töissä, että työkaverini oli tämän äidin kanssa erityisen tuttavallinen ja välillä puhui tästä perheestä kuin kaveristaan. En sitten tiedä missä vaiheessa olivat ystävystyneet.
Olen ollut vähän samantyyppisessä tilanteessa, ystävystyin lapseni eskariopen kanssa. Asuvat aika lähellä, joten on tavattu puistossa ja uimarannalla. Toistemme luona ei olla kyläilty ja kun tavataan, on molemmilla yleensä lapset mukana, niin juttelen kyllä äidin/eskariopen kanssa, mut pidän tarkkaan huolen siitä, että hän ei joudu ottamaan kantaa lasteni käytökseen. Eli siellä leikkarilla hän on siviilissä, vaikka joskus onkin puoli ryhmää paikalla.
Enkä koe, että hän itse kokee yhteydenpitoamme vaivaannuttavana, koska itsekin tekstailee että oletteko tulossa uimaan ja mihin aikaan tms.
Meillä asuu kylällä parikin lastenhoitajaa jotka on hoitaneet ainakin puolia seudun muksuista. Olisi aika hurjaa jos heitä ammattinsa vuoksi ei voisi kutsua kylään tai muuten ystävystyä!
Samanikäisiä lapsia on, ja kyläillään puolin ja toisin, harrastetaan yms.
En keksi yhtäkään syytä miksi lto:aan ja hoitajiin pitäisi pitää etäisyyttä!
Se on sitä ammatillisuutta,ettei ala kaveerata asiakkaan kanssa. Itse olen lastenhoitaja ja minusta olisi kiusallista saada kyläilykutsuja asiakkailta.
Muutettiin vuosi sitten (miehen kotiseudulle) pieneen maaseutupitäjään, jossa on oma koulu ja päiväkoti. Meillä oli silloin kaksivuotias lapsi kotihoidossa, toinen lapsi meni ekaluokalle kylän kouluun. Mies teki reissuhommia ympäri Suomen ja oli paljon poissa, ja monesti jouduin edustamaan yksin koulun tilaisuuksissa ym.
Koulun tutustumispäivänä istuin yhden naisen viereen ja aloin jutella jotain tyhjänpäiväistä. Nainen ei vastannut minulle vaan tuijotti eteensä vaivautuneena ja vaihtoi sitten paikkaa. Silloin viereeni tuli yksi äiti ja kuiskasi minulle, että hän on lastentarhaopettaja tuosta päiväkodista. Sinullakin tyttö aloittaa päiväkodin pian etkä voi olla kontaktissa hoitajiin muuten kuin työaikana lapsiin liittyvissä kysymyksissä.
Huomasin pian että nämä hoitajat kulkivat omana ryhmänään, heille annettiin tietä ja väistettiin, heidän viereensä ei kukaan muu koskaan istunut. Heidän lapsensa kävivät koulua kaupungissa, koska lapset olisivat muuten voineet ystävystyä jonkun päiväkotilaisen sisaruksen kanssa.
Täällä on ainakin sellainen sääntö että päiväkodin hoitajien kanssa ei olla vapaa-ajalla missään tekemisissä ja sama koskee myös opettajia.
Voi pyytää, eri asia jos täti suostuu. Noissa on niin "tärkeät" yhdenvertaisuus rajapinnat. Siis tasapuolisuus. Tulkitaan pian yritykseksi kalastella jotain (virtuaalisia) etuja lapselle. Nää on usein niin naurettavia byrokraattien, siis esimiesten ja vanhempien hoitajien noudattamia kaavamaisuuksia. Hoitajan tulee kohteliaasti kieltäytyä kutsusta, niin se vaan menee ja valitettavasti!
Minusta jotenkin kiusallinen tilanne.
Hoitajan ja lapsen vanhemman suhde on ammatillinen.
Silloin muu kanssakäyminen ei käy.
(vertaa, lääkäri-potilas)
Hoitajan ja lapsen vanhemman suhde on päiväkodissa ammatillinen mutta kuten edellä todettiin niin voihan sitä tuntea hoitajan jo ennestäänkin eikä mikään estä tapaamasta vapaa-ajalla.
Kutsu tulee ehdottomasti esittää harrastuksen yhteydessä, ei päiväkodilla. Kysyt että haluaisko joskus kahvitella niin lapset pääsee leikkimään ja voit samalla kysyä että onko se työn kannalta huono idea.
Mitään sääntöä tai lakia ei ole etteikö saisi tavata vapaa-ajallakin.
No, kyllä minusta voi. Ammattilaiset osaavat vetää rajan vapaa-ajan ja työn välille. Minun eri työpaikoillani on ollut ihan tavallista, että hoitolapsina on ollut kummilapsia, siskojen lapsia, naapurin lapsia ja ystävien lapsia. Eikä se ole työpaikalla näkynyt yhden suosimisena.
Ounou, mä tulin juuri kahvilta yhden hoitolapsen luota :o Sattumalta hän on kummipoikani.. En ajatellut lopettaa tapaamista.
Olemme tutustuneet lapsen ollessa hoidossa joten kaipa se on niin,että en viitsi pyytää heitä kylään. Päiväkoti sinällään on yksityinen ja pieni, joten kaikkia lapsia todellakin huomioidaan tasapuolisesti mutta en halua hoitajalle kiusallista tilannetta.Sääli sinällään, sillä aikuisiällä harvoin tutustuu uusiin ystäviin ja tämä kyseinen hoitaja on sellainen, jonka kanssa alusta asti on sujunut juttu ns. samalla aaltopituudella ja hänkin mielellään tulee juttelemaan aina kun näemme.Tai voihan hyvin olla niinkin että olen vain se yksi kiva asiakas :)
-ap.