INFLUENSSAN PITKÄAIKAISOIREET? Minkälaisia teillä on ollut?
Koronan yhteydessä on unohtunut, että influenssakin aiheuttaa joillekin pitkäaikaisia oireita. Mulla oli paranemisen jälkeen sellaista, että oli aivosumua eli kaupassa saatoin yhtäkkiä vaan kävellä ja unohtaa mihon olin menossa. Tätä kesti n. 1 kk. Tosi ärsyttävää!
Olin kummallisen väsynyt henkisesti ja tuntui että en selviä töistä. Olin hermona ja itkuinen (muuten en itke koskaan), vaikka asiat oli hyvin. Tätä kesti 3 kk.
Sydän alkoi tykyttämään tosi helposti pienestäkin stressistä, öisin heräsin siihen että sydän hakkasi hulluna. Tätä kesti 4 kk ja sen aikana nukuin hyvin vain kaksi tai kolme yötä.
Pelottavinta oli sellainen psykoottinen olo ja kuvittelin kaikenlaista hullua ihan jatkuvasti. Tiesin että se ei ole totta, mutta pakkoajatukset pyörivät päässä melkein koko päivän. Tätä kesti myös 4 kk.
4 kk meni ennen kuin paranin. :( Ei ollu koronaa, vuosi oli 2018. Lääkäriin en mennyt kun en mene sinne kuin pakon edestä (influenssassa monta kertaa).
Itse influenssa oli selvästi elämäni pahin sairastuminen. En tiennyt että se on niin kova tauti. A-virus siis.
Onko muilla ollut tuollaista influenssan jälkeen?
Kommentit (34)
En ole kai koskaan sairastanut varsinaista influenssaa vaan tavallisia flunssia ja lenssuja. Yskää, nuhaa ja kurkkukipua, yleensä. Kaksi ensimmäistä on ne sitkeimmät ja voivat kestää pahimmillaan viikkoja tai kuukausiakin. Kesään mennessä aina paranevat.
Influenssasyndrooma. Ihmettelin kun influenssasta parannuttuani jäi sairas olo. Se kesti kuukausia. Välillä olin sairaslomalla, en kyennyt mihinkään. Vasta neljäs lääköri tajusi että kyse on influenssan syndroomasta.
Oli siinä tuttaville selittelemistä heinäkuussa, kun sanoin toipuvani edelleen influenssasta. Onneksi polo ymmärsi, että en ollut vieläkään työkunnossa.
Sopivasti kesäkelit loppuivat, kun jaksoin taas paremmin... :(
Rokotteen olen aina ottanut sen jälkeen.
Nyt kun puhutaan influenssa kysyisin kuinka moni on sairastannut pahasti sen vaikka saannut sen rokotteen ? Itse en ole ottannut ja tänä vuonna pari poskiontelon tulehdusta.Mitään kuumetta ei vuosiin.
Ihana sairastaa korona ja sikaonfluenssa samaan aikaan, koronfluenssa pitää huolen, että et selviä helpolla, jos henkiin jäät. Arvet ovat sekä fyysisiä että henkisiä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun puhutaan influenssa kysyisin kuinka moni on sairastannut pahasti sen vaikka saannut sen rokotteen ? Itse en ole ottannut ja tänä vuonna pari poskiontelon tulehdusta.Mitään kuumetta ei vuosiin.
Vinkkinä: ala käyttämään kortikoidinenäsumutetta heti kun tulee oire, että voisi tulla poskiontelon tulehdus. Itse käytän säännöllisesti, kuten myös astmalääkkeitäni, joten ei tule noita ikäviä tulehduksia, jotka tähän astmaattisuuteen liittyy. Pitää käyttää hoitavaa (kortisonia) säännöllisesti niin nenässä kuin keuhkoissa.
Aikanaan mulla oli usein juuri poskiontelon tulehdus. Ei ole enää, kun käytän kortisonisuihketta säännöllisesti.. Eli kannattaa jutella lääkärin kanssa asiasta, jos sulla on säännöllisesti poskiontelon tulehdus. Se ei ole normaalia. Toki joku Duact/Aerinaze avaa nokan, mutta ongelma on ennaltaehkäistävissä.
Influenssassa kannattaa vähän miettiä (jos pystyy) mitä sinne poskionteloihin tunkee. Se tauti nimittäin tuhoaa limakalvot täydellisesti eli siellä ei ole mitä hoitaa.
Kipu on tuskallinen ja pitkä.
Lääkäriin ehdottomasti!
Voimaton olo ja hikoilu jo pienestäkin liikkumisesta. Pää tosiaan kuin sumussa ja ikään kuin silmät siirtyisivät jälkijunassa katseen kohdetta vaihtaessa. Yskä joka mursi kaksi kylkiluuta. Poskiontelo- ja korvatulehdus.
Olin tuolloin hyväkuntoinen ja hoikka 27-vuotias nainen ja sairaana olen erittäin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Voimaton olo ja hikoilu jo pienestäkin liikkumisesta. Pää tosiaan kuin sumussa ja ikään kuin silmät siirtyisivät jälkijunassa katseen kohdetta vaihtaessa. Yskä joka mursi kaksi kylkiluuta. Poskiontelo- ja korvatulehdus.
Olin tuolloin hyväkuntoinen ja hoikka 27-vuotias nainen ja sairaana olen erittäin harvoin.
Jos olisit sairastanut koronan, noista olisi saanut kunnon otsikot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit sairastanut koronan, noista olisi saanut kunnon otsikot.
Miksi minusta ei uutisoitu?
"Influenssan sairastaneelta 27-vuotiaalta urheilulliselta naiselta katkesi kylkiluut."
Jos tuon influenssan tilalle vaihtaa koronan, niin olisi kuuminta klikkiotsikko kamaa.
Toinen korva jäi jotenkin oudoksi rajusta yskimisestä ja tukkoisuudesta. Vähän kuin veden alla kuulisin.
Miten teillä siis diagnosoitiin influenssa? Itse olin viime talvena 7 viikkoa yli 38 asteen kuumeessa, yskässä ja hengenahdistuksessa ja lääkäri totesi että se on keuhkoputkentulehdus ja söin muutaman miedon antibioottikuurin peräkkäin joilla ei ollut mitään vaikutusta. Lopulta olin niin huonossa kunnossa että oksensin koko ajan yskiessäni että yksi lekuri määräsi tosi tuhdit antibiootit ja lopulta se lima lähti keuhkoista ja aloin paranemaan.
Koko kesä meni ihan väsyneenä ja syksyllä kun kävin lääkärissä toisen asian takia, lääkäri totesi että rajusta influenssasta toipuminen voi viedä vuodenkin. Ja mä olin yrittänyt urheilla jne ja olin vain pahentanut tilaani, vaikka kuumeesta oli kulunut 3 kk.
Miten se influenssa siis todetaan? Jollain nenänielutestilläkö? Multa kyllä otettiin mykoplasma yms.
Vierailija kirjoitti:
Reuma puhkesi jälkitautina
Minkä ikäinen olit?
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä siis diagnosoitiin influenssa? Itse olin viime talvena 7 viikkoa yli 38 asteen kuumeessa, yskässä ja hengenahdistuksessa ja lääkäri totesi että se on keuhkoputkentulehdus ja söin muutaman miedon antibioottikuurin peräkkäin joilla ei ollut mitään vaikutusta. Lopulta olin niin huonossa kunnossa että oksensin koko ajan yskiessäni että yksi lekuri määräsi tosi tuhdit antibiootit ja lopulta se lima lähti keuhkoista ja aloin paranemaan.
Koko kesä meni ihan väsyneenä ja syksyllä kun kävin lääkärissä toisen asian takia, lääkäri totesi että rajusta influenssasta toipuminen voi viedä vuodenkin. Ja mä olin yrittänyt urheilla jne ja olin vain pahentanut tilaani, vaikka kuumeesta oli kulunut 3 kk.
Miten se influenssa siis todetaan? Jollain nenänielutestilläkö? Multa kyllä otettiin mykoplasma yms.
Epidemilogisesti sekä oirekuvan mukaan ainakin minun kohdallani. Influenssaan ei ole lääkettä, joten lääkäri kehotti kotiin sairastamaan.
Sen teinkin ja sairastin. Toki jälkitauteja hoidettiin antibiooteilla.
Se 27-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Ihana sairastaa korona ja sikaonfluenssa samaan aikaan, koronfluenssa pitää huolen, että et selviä helpolla, jos henkiin jäät. Arvet ovat sekä fyysisiä että henkisiä.
Täh?
Miksi ihmeessä sairastat ne samaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reuma puhkesi jälkitautina
Minkä ikäinen olit?
Yli 30v. Reaktiivisena Artriittina alkoi, mutta ei parantunut.. Eli krooninen artriitti tai reuma mikä tämä nyt sitten onkaan
Vierailija kirjoitti:
Joo testillä otettiin multa mutta olin niin huonossa kunnossa että en muista näytteenottoa. A influenssa oli mulla kun olin 23 vuotta. Sydänvaurio jäi ja myös rakas liikunta.
Vierailija kirjoitti:
Tuttava on toipunut influenssasta jo vuosia. Tauti muutti hänen elämää aika paljon. Ei tietoa loppuuko koskaan.
En ole varma oliko influenssa, mutta kovahko kuume noin viikon. Yskä jäi.