Missä on sellainen paikka kuin Hesa?
Kommentit (35)
Jokaiselle varmaan se oma syntymäpaikka/-kaupunki on se rakkain. Minulle se on Helsinki (tai Stadi). Tunnen siitä ylpeyttä, samoin kuin mieheni tuntee ylpeyttä siitä, että on pohjalainen. Olen asunut nyt muutaman vuoden Seinäjoella ja silti jos joku kysyy mistä olen, sanon että Helsingistä.
Itse en käytä nimitystä Hesa. Se vaan särähtää korvaan.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 23:23"]Massakaupunki,missä ihmisten äö on 0.
Miksi on ihan O.K kertoa millä tahansa murteella,olevansa mistä tahansa ,paitsi Helsingistä?Miten se että on syntynyt jossain tietyssä paikassa tekee ihmisestä intellektuellin? Epäilen.
Vanhenpani, kuten myös kaikki isovanhempani ovat syntyneet ja asuneet Helsingissä.
Stadi on mun kotikaupunki ja tänne on aina ikävä kun reissaa maailmalla. Mun oma pikku stadi.
[/quote]
Hahahaaaaa no kiva kun tykkäät hesasta :)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 23:23"]Massakaupunki,missä ihmisten äö on 0.
Miksi on ihan O.K kertoa millä tahansa murteella,olevansa mistä tahansa ,paitsi Helsingistä?Miten se että on syntynyt jossain tietyssä paikassa tekee ihmisestä intellektuellin? Epäilen.
Vanhenpani, kuten myös kaikki isovanhempani ovat syntyneet ja asuneet Helsingissä.
Stadi on mun kotikaupunki ja tänne on aina ikävä kun reissaa maailmalla. Mun oma pikku stadi.
[/quote]
Kuule pikku stadilainen se on ihan kiva juttu kunhan et luule olevasi muita ylempänä sillä perusteella että sun vanhempas ja isovanhempas on hesasta.
Jos olet oikeasti matkustellut niin tiedät mitä tarkoitan ;)
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:49"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 23:23"]Massakaupunki,missä ihmisten äö on 0.
[/quote]
Kuule pikku stadilainen se on ihan kiva juttu kunhan et luule olevasi muita ylempänä sillä perusteella että sun vanhempas ja isovanhempas on hesasta.
Oliko luetun ymmärtämisessä vaikeuksia?
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:49"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 23:23"]Massakaupunki,missä ihmisten äö on 0.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:56"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:49"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 23:23"]Massakaupunki,missä ihmisten äö on 0.
[/quote]
[/quote]
Oli. Sulla.
Ei semmosta ole olemassakaan.
Muistaakseni Helsinki nimisen kaupungin koordinaatit on 60°10′15″N, 024°56′15″E. Siitä vaan suunnistamaan. Lycka till.
Ei se ole helsinkiläisten ylemmyydentunto vaan joidenkin alemmuudentunto joka saa aina tämän saman haukkumisen aikaan. En ymmärrä miksi se herättää niin paljon tunteita. Tosiaan rakkaalla lapsella on monta nimeä. Olkaamme jokainen ylpeitä kotipaikastamme.
Ngh. Helsinkiläiset ja pohjanmaalaiset.
Voi olla ylpeä kotipaikastaan, mutta tarviiko sitä ihan koko ajan jatkuvasti tuoda esille?
"Meillö pohojanmaalla" ja "siis stadis", vetäkää huppu päähänne, mua ei vois vähempää kiinnostaa.
Murteet on kauniita, harmi että puhujat niin usein pilaavat ne niin totaalisesti.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 02:54"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:56"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:49"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 23:23"]Massakaupunki,missä ihmisten äö on 0.
[/quote]
[/quote]
Oli. Sulla.
No voi... kuten sanottu ei se maalaisuus takaa älykkyyttä.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 23:55"]
Aito Helsinkiläinen ei lesoile asuinpaikallaan, toisin kun nää "uus-stadilaiset" , jotka ehkä ennen kutsui myös paikkaa Hesaksi. :D
[/quote]
Tää on musta jotenkin huvittavaa.
Minun vaarini syntyi Helsingissä 1919 ja kutsui Helsinkiä useimmiten Hesaksi tai Stadiksi, samoin hänen kolme poikaansa, 40-50 luvuilla syntyneetneli isäni ja setäni.
Vaari veteli vielä ihan sujuvaa stadin slangia, josta on jäänyt meille sukuun puhekieleen paljon sanoja.
Mikään junantuomien nimitys Hesa ei ole ollut, ehkä sitten nykyisin on. Itse en sitä käytä mikä on hassua
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 23:23"]
Massakaupunki,missä ihmisten äö on 0.
[/quote]
Jos haluat vähätellä muiden älykkyyttä niin kirjoita edes äo oikein. Se on äo niin kuin älykkyysosamäärä, ei äö niinkuin älykkyysösamäärä.
Sitku juntti vääntää sen vielä He'ssaa. Voi luoja...
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 05:01"]
Sitku juntti vääntää sen vielä He'ssaa. Voi luoja...
[/quote]
Sitku vielä juntimmat valittaa siitä vauva.fi sivulla....
Mua ei haittaa Hesasta puhuminen, mutta ärsyttää kun yksi tuttu lyhentää sen Hsa:ksi. Pitää aina hetki miettiä, että mistä paikasta se puhuukaan.