Puolisoni perhe ajaa mut hulluuteen
Taustaa sen verran, että olemme olleet yhdessä jo kauan. Meillä on oma talo ja omat tavat ja mieheni perhe on ollut hyvin etäinen aina. Eivät kyläile jne. edes lapsemme synttäreillä jne. Eilen heidät oli kutsuttu jouluaterialle kuten myös omat vanhempani, mutta mieheni perhe ei halunnut tulla. Halusivat viettää aattoa keskenään, mikä on tietysti ihan ok.
No tänään heräsin siihen, kun mieheni puhui puhelimessa. Sain sen verran selvää, että kello kolme käy hyvin ja ei tartte tuoda mitään. Puhelun loputtua mulle selvisi, että miehen perhe olisi tänään tulossa syömään! Ja multahan ei oo kysytty mitään. Puolisoni tietää, että joulupäivä on mulle tärkein joulupäivistä ja sen käytän aaton tohinan jälkeen rentoutuessa ja omalla porukalla. En todellakaan ala laittamaan ruokia appivamhemmille jotka oli kutsuttu eilen syömään. Saatiin miehen kanssa riita tästä aikaiseksi. Sanoin että voi ihan itse vanhempansa syöttää, minä en evääni liikauta asian eteen van lähden siksi aikaa pitkälle lenkille ja mökille saunaan.
Olenko kohtuuton kun suutuin että multa kysymättä mennään lupaamaan että voi tulla?
Kommentit (1025)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä. Minä menen lenkille ja mökille. Minä päätän milloin meidän yhteiseen kotiin sopii miehen sukulaisten tulla. Minä minä minäminäminäminäminä. Olenko kohtuuton? No olet.
Minäminä anoppi päättää kieltäytyä edellispäivän kutsusta, eikä tässä yhteydessä sovi milloin ehtisi vaikkapa kahville. Soittaa sitten juhlapäivän jälkeisenä aamuna klo 9 ja sopii iltapäiväksi ajan.
Kyllä tässä minäminät on jossain muualla kuin töissä käyvän perheenäidin harteilla.
miehen piti tietää että joulupäivä on MINULLE tärkeä ja meni ja kutsui omaa sukuaan meidän yhteiseen kotiin. On se itsekäs mies. Minun koti ja minun joulupäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai miehesi ottaa huomioon vanhempansa ja on valmis ottamaan heidät vastaan. Jos nyt kieltäydyt miehesi ja hänen vanhempiensa vierailusta. niin teet suuren virheen. Miehelläsi tulee olemaan suuria vaikeuksia antaa anteeksi käyttäytymistäsi (no jos perheet ovat täysiä sekoja sitten asia eri).
Mikäli avioliiton haluaa säilyttää hyvänä, niin on puolin ja toisin syytä joustaa. Erityisesti lähisukulaisiin on hyvä pitää mahdollisimman hyvät välit mikäli itsestäsi riippuu.
Pelkäämpä, että asenteesi tulee aiheuttamaan ylipääsemättömiä ongelmia yhteiselämäänne.
Höpönlöpön. Mies vastaa itse omista väleistään omiin vanhempiinsa. Minä nain mieheni, en hänen sukuaan. En itsekään oleta, että puolisoni välittäisi viettää minun vanhempieni kanssa enemmän aikaa kuin ns. pakolliset. Hän kuitenkin viettää ihan omasta halustaan.
Minä en taas ala väkisin hengailemaan anoppilassa, kun ei ole pakko. Jos ei voi tulla silloin kun on kutsuttu niin ei tarvitse tulla. Eivät he koskaan ole itse tarjoutuneet tulemaan kahville, paitsi nyt juuri tänä joulupäivänä olisi pitänyt saada ruokaa. No nyt ei sopinut.
Mä en ymmärrä sitä, että vaimon tehtävänä olisi viihdyttää tai muuten olla läheinen appivanhempien kanssa, jos se ei tule luonnostaan. Entisen avomiehen vanhemmat oli ihania ja heidän kanssaan olin mielelläni, koska hekin olivat mulle ihania ja ottivat kuin omaksi tyttärekseen. Näiden nykyisten osalta jaksoin pari ensimmäistä vuotta yrittää, mutta kun se keskustelun taso oli sitä että mitä naapurin Jukka on traktorillaan tehnyt ja kannaatko naisen koko ajan opiskella jotakin niin oon lakannut näkemästä heitä. Kerran vuodessa oon kutsunut heidät jouluna syömään ja se saa riittää. Mieheni toki voisi kutsua heidät tänne koska vaan kahville, kunhan vaan kertoo etukäteen mulle niin osaan hommata itselleni siihen kohtaan menoja. Eipä ole tainnut kertaakaan kutsua. Eli ei ole miehellekään mitä ilmeisimmin niin tärkeää vanhempiaan tavata täällä meillä. Käy vanhemmillaan parin kuukauden välein ja on tänäänkin menossa sinne. Mä jään kotiin ja kumpikin on siihen ihan tyytyväisiä. Mennään sit illalla ulos syömään.Meidän avioliitto ei kaadu tämmöseen. Ollaan käyty ihan oikeitakin ongelmia läpi 😁 Miestä ei oo liekalla sidottu mihinkään kiinni, että vapaa olis lähtemään. Silti se edelleen mun kanssa haluaa olla.
Eikö sun anoppi loukkaannu kun et mene miehesi mukaan vierailulle vaan hän menee yksin? Tai eikö sun mies kärtä sua sinne mukaansa?
Anna miehen laittaa ja sano että on migreeni. Voit sitten mennä yöpaidassa valmiiseen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Anna miehen laittaa ja sano että on migreeni. Voit sitten mennä yöpaidassa valmiiseen pöytään.
Ihanan kohteliasta. Ehkä sitä joskus voi ottaa huomioon myös muut sen oman erinomaisuutensa sijaan.
[/quote]
Eikö sun anoppi loukkaannu kun et mene miehesi mukaan vierailulle vaan hän menee yksin? Tai eikö sun mies kärtä sua sinne mukaansa?[/quote]
En mä tiedä. Ei se ainakaan miehelleni koskaan ole mitään sanonut. Eikä mun mies minnekään mua kärtä. Ei sekään tule mun kanssa esimerkiksi mun kummitytön synttäreille tai vaikka mun sedän viisikymppisille, jos ei satu olemaan just se setä kenet hän tuntee. Osallistuu siis mun kanssa niiden sukulaisten ja kaverien juttuihin, kenet hän tuntee ja keiden kanssa kokee olonsa mukavaksi. Sama mulla. En osallistu miehen sukulaisten juhliin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Kumpikaan ei näistä loukkaannu ja jos juhlakalu tai joku muu vetää herneen nenäänsä niin sille me taas ei voida mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäminäminä. Minä menen lenkille ja mökille. Minä päätän milloin meidän yhteiseen kotiin sopii miehen sukulaisten tulla. Minä minä minäminäminäminäminä. Olenko kohtuuton? No olet.
Minäminä anoppi päättää kieltäytyä edellispäivän kutsusta, eikä tässä yhteydessä sovi milloin ehtisi vaikkapa kahville. Soittaa sitten juhlapäivän jälkeisenä aamuna klo 9 ja sopii iltapäiväksi ajan.
Kyllä tässä minäminät on jossain muualla kuin töissä käyvän perheenäidin harteilla.Eli miehen vanhempien pitäisi siis hyppiä miniän pillin mukaan? Jos joulupäivän päivällinen sopii miehelle, niin kaiketi se on ihan ok. Yhteinen kotihan se on.
Voi, väsynyt ja uupunut pikku perheenäiti jota niin kohdellaan väärin, kun kaikki ei menekään perheenäidin tahdon mukaan.
Sen pillin mukaan hypitään, joka tarjoilut joutuu laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä minäminät on jossain muualla kuin töissä käyvän perheenäidin harteilla.Eli miehen vanhempien pitäisi siis hyppiä miniän pillin mukaan? Jos joulupäivän päivällinen sopii miehelle, niin kaiketi se on ihan ok. Yhteinen kotihan se on.
Voi, väsynyt ja uupunut pikku perheenäiti jota niin kohdellaan väärin, kun kaikki ei menekään perheenäidin tahdon mukaan.
Millaisen avioliiton arvelet siitä tulevan, kun asioita ei sovita ensin yhdessä puolison kanssa?
Meillä onnistuu mainiosti sopiminen yhdessä, jonka jälkeen sovitaan ajankohdat suvun kanssa. Kummankaan anopit/apet eivät soittele aamulla, että tänään sitten tullaan. Hyvin on sujunut jo 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun anoppi loukkaannu kun et mene miehesi mukaan vierailulle vaan hän menee yksin? Tai eikö sun mies kärtä sua sinne mukaansa?
En mä tiedä. Ei se ainakaan miehelleni koskaan ole mitään sanonut. Eikä mun mies minnekään mua kärtä. Ei sekään tule mun kanssa esimerkiksi mun kummitytön synttäreille tai vaikka mun sedän viisikymppisille, jos ei satu olemaan just se setä kenet hän tuntee. Osallistuu siis mun kanssa niiden sukulaisten ja kaverien juttuihin, kenet hän tuntee ja keiden kanssa kokee olonsa mukavaksi. Sama mulla. En osallistu miehen sukulaisten juhliin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Kumpikaan ei näistä loukkaannu ja jos juhlakalu tai joku muu vetää herneen nenäänsä niin sille me taas ei voida mitään.
Hyvä homma. Meillä taas anoppi muistaa huutaa, murjottaa ja haukkua selän takana koko suvulle ja ympäri kyliä, kun en siellä jatkuvasti vieraile. Sille ei riitä, että poikansa vierailee. Minä taas en juuri vieraile, kun ei ole mitään puhuttavaa, enkä jaksa sitä teeskentelyä, hymistelyä ja marttyyriyttä. En pode tästä edes huonoa omaatuntoa. Joidenkin kanssa vaan synkkaa ja toisten kanssa ei. Ai niin, lapsia meillä ei ole, niin ei tarvitse mummokorttia vetää tiskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tapana kiusata sukulaisiasi noin ja pistää heidät hyppimään sinun pillisi mukaan? Kieltäydyt tulemasta kutsuttuna ajankohtana ja sitten jo päätätkin seuraavana aamuna soittaa, että jospas tultaisiin tänään sitten sinne syömään? Siis ihan uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies olisi voinut sanoa vaimolleen heti alkuun, että hän hoitaa nyt vuorostaan ruuat ja tiskit, niin ap:lle vierailu olisi voinut sopiakin. Miehen moka.
Siis ymmärtäisin jotenkin sen, että soitetaan, että jos poiketaan tänään kahvilla, että sopiiko se. Mutta että oikein syömään kutsutaan itse itsensä! Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä minäminät on jossain muualla kuin töissä käyvän perheenäidin harteilla.miehen piti tietää että joulupäivä on MINULLE tärkeä ja meni ja kutsui omaa sukuaan meidän yhteiseen kotiin. On se itsekäs mies. Minun koti ja minun joulupäivä.
Koska MINUN elämässä kaikki huipentuu siihen päivään, kun MINÄ saan vaan olla. Yhyyy, vieraiden jälkeen olisi pitänyt siivota keittiö! Siis kaksi ihmistä enemmän talossa, mutta kaikki tuo vaiva heidän takiaan, kun muu perhe ei tee tiskiä ja ruokakin on loppumaisillaan joulupäivän aamuna? Joulupäivä on just kaikkein helpoin päivä tarjota ruuat, kun suurimmat valmistelut on jo tehty. Ja millaisessa perheessä oikeasti ruoka loppuu tuossa vaiheessa, jos ovat vielä alunperinkin kutsuneet ruokavieraita kylään (oli se päivä sitten eilen tai tänään tai huomenna!), kun joulua on yli puolet jäljellä?! Ymmärtäisin jos kyseessä olisi lisäksi miehen sisko perheineen, mutta kaksi ihmistä joista ei yleensä liiemmin harmia ole?! Et pysty joustamaan nyt tätä yhtä päivää?!
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärtäisin jotenkin sen, että soitetaan, että jos poiketaan tänään kahvilla, että sopiiko se. Mutta että oikein syömään kutsutaan itse itsensä! Huhhuh.
Et sinä tiedä miten puhelu on mennyt, kun sitä ei ollut ap:kaan kuullut. Mies on voinut sanoa, että voitte tulla tänäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kohtuuton. Miksi puoliso ei saisi kutsua läheisiään kylään?
Koska heidät oli kutsuttu eilen ja koska se olen minä joka joutuu passaamaan appivanhempia jos ke tänään tänne tulee. Olen eilisen tehnyt ruokaa ja siivonnut ja tilannut ja tänään haluan vain olla. Olisivat tulleet silloin kun kutsuttiin, mutta ei koska he haluavat viettää aattoa omalla tavallaan. Ei siinä, mä haluan viettää joulupäivän omalla tavallani. Menköön mies sinne niin saa olla vanhempiensa kanssa.
Miksi sä passaa ketään? Tuo kuulostaa hulluudesta, mutta luultavasti olet tehnyt sitä ennen tätä vierailuakin.
Ruuat ei kuitenkaan itsestään pöytään ilmesty ja jonkun pitää siivota keittiökin sen jälkeen. Lisäksi tarvitsisi lähteä kauppaan hakemaan lisää ruokaa,koska eiliset ei kaikille riittäisi.
Mies lähti ulos hakkaamaan vihapäissään halkoja ja aikoi soittaa vanhemmilleen että ei saa tulla. Siinähän soittaa. Jos ei voi tulla silloin kun on kutsuttu niin olkoon. En mä mitään tilausravintolaa pidä. Välit varmasti menee mutta eipä nämä kovin lämpimät ole olleet tähänkään asti.
Lisää ruokaahan ei tietenkään tarvitse ostaa, kun vieraat ei ole tulleet silloin, kun alunperin on kutsuttu. Tuo kattaminen ja keittiön siivous ei nyt mielestäni ihan mahdottoman rankalta kuulosta, kun mitään ei tarvitse erikseen kokata.
Ymmärrän tuohtumuksesi, mutta vähän liioittelet nyt asian vaikeutta tai teet itse itselles siitä suuremman ongelman kuin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä minäminät on jossain muualla kuin töissä käyvän perheenäidin harteilla.miehen piti tietää että joulupäivä on MINULLE tärkeä ja meni ja kutsui omaa sukuaan meidän yhteiseen kotiin. On se itsekäs mies. Minun koti ja minun joulupäivä.
Koska MINUN elämässä kaikki huipentuu siihen päivään, kun MINÄ saan vaan olla. Yhyyy, vieraiden jälkeen olisi pitänyt siivota keittiö! Siis kaksi ihmistä enemmän talossa, mutta kaikki tuo vaiva heidän takiaan, kun muu perhe ei tee tiskiä ja ruokakin on loppumaisillaan joulupäivän aamuna? Joulupäivä on just kaikkein helpoin päivä tarjota ruuat, kun suurimmat valmistelut on jo tehty. Ja millaisessa perheessä oikeasti ruoka loppuu tuossa vaiheessa, jos ovat vielä alunperinkin kutsuneet ruokavieraita kylään (oli se päivä sitten eilen tai tänään tai huomenna!), kun joulua on yli puolet jäljellä?! Ymmärtäisin jos kyseessä olisi lisäksi miehen sisko perheineen, mutta kaksi ihmistä joista ei yleensä liiemmin harmia ole?! Et pysty joustamaan nyt tätä yhtä päivää?!
Luultavasti sitä ruokaa ei oltu varattu näille kahdelle, koska olivat peruneet tulonsa aattona. En minä ainakaan turhaan ostele varmuuden vuoksi ylimääräistä ruokaa. Kyllä siinä vaiheessa sen miehen olisi sitten pitänyt lähteä kauppaan ja pistää pöytä koreaksi, mutta ilmeisesti hän ei ajatellut asiaa niin, vaan oletti, että ap hoitaa.
Mietin omalle kohdalle tätä tilannetta ja ekana tietysti olisin nyrpeä, kun omat suunnitelmat on mennyt pilalle.
Mutta meillä ainakin jouluruoka vain lämmitetään joulupäivänä. Uudet perunat vain keitetään. Eli mies saisi alata kuorimaan ja keittämään perunoita ja auttaa ruokien kattamisessa ja korjaamisessa.
Ei tilanne niin kamala ole loppujenlopuksi jos kaksi syöjää lisää tulee. Pitää ne perunat keittää omalle perheellekkin ja ruoat ottaa esille kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan joustaisi jos vanhemmat olisi jo kutsuttu aatoksi mutta eivät tule jostain olemattomasta syystä.
Ymmärtäisin jos heillä olisi ollut joku oikea syy miksi eivät aattona pääse ja olisin joustanut omasta lepopäivästäni mutta nythän heillä ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti sitä ruokaa ei oltu varattu näille kahdelle, koska olivat peruneet tulonsa aattona. En minä ainakaan turhaan ostele varmuuden vuoksi ylimääräistä ruokaa. Kyllä siinä vaiheessa sen miehen olisi sitten pitänyt lähteä kauppaan ja pistää pöytä koreaksi, mutta ilmeisesti hän ei ajatellut asiaa niin, vaan oletti, että ap hoitaa.
Ja sitä paitsi ruokavieraista on kyllä tapana sopia yhdessä.
Jos he eivät halunneet tulla ap,n vanhempien kanssa yhtäaikaa koronan takia, mutta eivät uskaltaneet sanoa sitä.
Eli miehen vanhempien pitäisi siis hyppiä miniän pillin mukaan? Jos joulupäivän päivällinen sopii miehelle, niin kaiketi se on ihan ok. Yhteinen kotihan se on.