Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin kausityöntekijänä Fazerilla vihreiden kuulien puolittajana ja on kyllä paskin homma ikinä

Vierailija
24.12.2020 |

Kone syöksee vihreitä kuulia hirveetä pommitusta nenän eteen ja ne pitää sitten leikellä nopeasti ja viedä ne kuulien liimajalle. Olen yrittänyt kysellä, mitä järkeä ne on leikata jos ne liimataan takaisin, niin linjaston johdolle tulee yhtäkkiä kauhea kiire jonnekin. Ihme hommaa

Kommentit (1736)

Vierailija
1361/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, minäpä kerron totuuden, se miksi ne näyttävät olevan kahdesta osasta, niin se johtuu siitä, että joku tekee niitä lihapullasaksilla ja sauma jää sen takia, kun ne sakset pitää avata ja ottaa se kuula pois. Työehtojen mukaan kuulan nuoleminen on täysin vapaaehtoista ja siitä ei saa mitään palkanlisää. Aika moni siihen nuolemiseen sitten kyllästyykin, koska ei makeaa mahan täydeltä. Eli ihan turvallista niitä kuulia on syödä, koska kaikille työntekijöille tehdään salmonella testi viiden vuoden välein. Ihan samoin kuin suoritetaan työturvallisuuskortti.

Vierailija
1362/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin, joulunpehmoinen ailahdus käy sydänalassa joka kerta kun näen tämän kautta aikojen parhaan Av-otsikon.

Kudos aloittajalle, moiskis ja hyvää joulua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liimailin minäkin noita aikoinaan. Pääsin kuitenkin elämässä eteen päin. Soitan bordellissa pianoa. 

Vierailija
1364/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko vihreiden kuulin puolittajan vähän vaihtelua ja väriä työhönsä, jos välillä saisi puolittaa Finlandiakuulia? Työnkuvaa voisi hyvin laajentaa kun tuota kokemusta jo on.

Tämä ketju hymyilyttää kyllä aina kun tämä nousee luettavaksi. :-D

Hyvää marmeladikuulien kulta-aikaa itsekullekin!

Ei, mutta kyllä meillä vihreiden kuulien puolittajilla on mahdollisuus vaihteluun, jos satutaan olemaan riittävän tarkkoja. Vihreät kuulathan päällystetään sokerikiteillä. Olen aika usein ollut tuuraamassa sillä osastolla, jolla vihreitä kuulia sokeroidaan. Sokerikiteiden määrä ei saa poiketa yli kymmenellä kiteellä keskiarvosta, joten homma on tosi pikkutarkkaa työtä. Meinasin kerran saada pomolta kuulan kalloon, kun hän huomasi että päällystämästäni vihreästä kuulasta puuttuu melkein 20 sokerikidettä. Mutta otin opikseni ja nyt pukkaa pelkkää priimaa.

Vierailija
1365/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä donitsi tehtaalla. Leivon niitä reikiä siihen donitsiin

Pitääkö paikkansa, että suklaadonitsien reikien teko vie enemmän aikaa kuin vaalenpunaisten donitsien.

Tiedän kyllä, että reiät ostetaan alihankkijoilta, joilla on erityiset reikäkoneet.

Tiedätkö muuten, mikä on pienempi kuin kaikkein pienin reikä?

Se, mikä menee siitä reiästä läpi.

Vierailija
1366/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

isona aion tuttitehtaalle koelupsuttajaksi

Vierailija
1367/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa, kun kaikki vaan puhuu vihreiden kuulien puolittajien ja kokoajien duunista, mutta unohtaa, että en meitä sillä osastolla paljon muitakin. Mäkin oon jo yli kymmenen vuotta ollu kuulantyöntäjänä, joka tunkee sitä vihreetä massaa putkeen, jonka toisesta päästä pompsahtaa kuulat puolittajalle.

Vierailija
1368/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitin minäkin noita vuosikymmenet. Pääsin urallani eteen päin. Nykyään koirien kusitolppana Kokkolan Osuuskaupan pihassa. 

Vierailija
1369/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko jakaa sisäpiiritietoa vielä tuosta metrilakujen mitasta. Olen tehtaalla leikkaamassa lakuja määrämittaan ja lopullinen pituus on tosiaankin 70cm. Tämä on perua ajoilta jolloin lähinnä naiset näitä valmistivat. Pyysivät saada samaa palkkaa työstä kuin miehetkin, mutta työnantaja maksoi vain 70% miesten tienesteistä.

Tästä suuttuneena tehtaan naiset mielenosoituksellisesti alkoivat leikata metrilakuja 70cm mittaan. Työnantaja kuitenkin laittoi lyhyemmän lakuerän myyntiin samalla metrin pituisten hinnalla eivätkä kuluttajat muutosta huomanneet. Näin siis tuotot kasvoivat huomattavasti samalla raaka-aine kulutuksella ja naiset lopulta saivat kuin saivatkin saman palkan kuin miehet. 70cm lakumitta tosin jäi pysyväksi muutokseksi.

Tämä oli vuonna 1928 kultaisella tehtaallistumisen vuosikymmenellä.

Vierailija
1370/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen poraamassa puuhevosille persereikiä, saa pukki säkkiin täytettä ja lapset iloisen mielen. Hyvää joulua toivottaa porari. 

Mistä niitä voi ostaa? Tänä jouluna aion tukea kotimaista työllisyyttä ja ostaa vain Suomessa tehtyjä lahjoja.Kiinalaisissa puuhevosissa on persreiätkin porattu minne sattuu.

Vierailija
1371/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain että milloin oikein saadaan kirjavia kuulia?

Vierailija
1372/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain että milloin oikein saadaan kirjavia kuulia?

Ja uusia makuja niihin. Banaani-kiivi voisi olla hyvä, banaanin kanssa sopii vähän kirpeä. Värinä voisi olla sellainen marmorikuvio keltaista ja vihreää.

Vierailija
1373/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on niin että ne puolikkaat tulee valmiina. Ei niitä leikata pallosta. Tässä monilla on väärinkäsitys. Ne tehdään puolipallolla, jolla kauhaistaan massaa ja isketään se nopeasti levylle. Sitten pallot laitetaan yhteen ja ne pinnat tarttuu toisiinsa. Liimaakaan ei siis tarvita. Toivottavasti nyt harhaluulot haihtuivat.

Vierailija
1374/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä donitsi tehtaalla. Leivon niitä reikiä siihen donitsiin

Pitääkö paikkansa, että suklaadonitsien reikien teko vie enemmän aikaa kuin vaalenpunaisten donitsien.

Tiedän kyllä, että reiät ostetaan alihankkijoilta, joilla on erityiset reikäkoneet.

Tiedätkö muuten, mikä on pienempi kuin kaikkein pienin reikä?

Se, mikä menee siitä reiästä läpi.

Wow, sä tiedät siis tuon laitteen?! Mahtavaa! 

Harvoin kuulee, että kukaan tietää juurikin tuosta nanoreiittäjästä, vaikka se on monelle suomalaiselle ihan arkipäiväinen työkalu. 

Me täällä sukkahousutehtaalla käytetään sitä koko ajan, kun valmistetaan sukkiksia. Meille tulee siis ihan umpikudottu sukka tuotantolinjaa pitkin. Sukka pujotetaan sääristanssille, ja sitten alkaa nanoreikien pisteleminen, joka on mun duunia.

Se on kuulkaa kovaa hommaa ja tarkkana pitää olla. Sukkahousuissa täytyy olla virheettömän siistit rivit minimaalisia reikiä. Näette ne, kun katsotte sukkianne tarkkaan läheltä.

Olen nyt lokakuulta alkaen tehnyt isojen tyttöjen Amar-sukkiksia, kun niiden menekki kasvaa selvästi joulun jälkeen.

Onko palstalla muita tekstiiliteollisuuden parissa työskenteleviä?

Vierailija
1375/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän on niin että ne puolikkaat tulee valmiina. Ei niitä leikata pallosta. Tässä monilla on väärinkäsitys. Ne tehdään puolipallolla, jolla kauhaistaan massaa ja isketään se nopeasti levylle. Sitten pallot laitetaan yhteen ja ne pinnat tarttuu toisiinsa. Liimaakaan ei siis tarvita. Toivottavasti nyt harhaluulot haihtuivat.

Älä valehtele! Ai että pistää vihaksi teikäläiset, jotka puhuu puhdasta sontaa.

Tottakai vihreät kuulat puolitetaan, sillä mä teen sitä työkseni. Kyllä mä asian paremmin tiedän.

Tunnen myös kavereita puolikkaiden liimausosastolta, ja ihan oikeaa työtä sielläkin tehdään.

Vierailija
1376/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli onneksi mukavampi homma, puhaltelin ilmaa pingispalloihin. Jäin pois, vaikka olisin voinut edetä tennispalloihin asti.

Jes, tuttua työtä meitsillekin. Olin aikoinani vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa ja hankin tienestiä golfpallotehtaalla. Olin puhallusosastolla siihen asti, kun sain ylennyksen osastolle, jolla paineltiin pallojen pintaan pieniä kuvioita. 

Harmittaa vieläkin, kun Suomessa ei ollut vastaavaa hommaa tarjolla. Olin nimittäin siinä varsin taitava.

Vierailija
1377/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyshyshys!

Kerron tämän nyt vain meidän palstalaisten kesken, mutta täällä Fazerin tuotekehitysosastolla on kehitetty uus Golfguugeli-niminen makeinen, joka markkinatutkimuksen mukaan tulee täyttämään Vihreiden kuulien jättämän aukon tammikuulta marraskuulle.

Rekrytoimme parhaillaan ammattilaisia makeislinjaston viimeistelemöön, jossa kaiverretaan Golfguugeleiden pintaan pikkukuoppia.

Voisikos tuo Amerikassa golfpallotehtaalla töissä ollut ammattilainen olla meihin yhteydessä? Täällä saattaisi olla paikka tarjolla juuri sinulle!

Vierailija
1378/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyydytin juuri juustohyydykekakun jonka sisällä on vihreitä kuulia ja muita pallonameja. Kiitos kaikille kausityöntekijöille.

Vierailija
1379/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä jääkaappeja valmistavassa tehtaassa, jossa työkalunani on litteä muovinen taipuisaa metrinmittaa muistuttava laite, jonka päässä on litteä 4k videokamera. Työnnän kameran valmiiden jääkaappien oven välistä tarkistaakseni, että jääkaapin valo on todella sammunut.

Laaduntarkkailu on arvokasta työtä. 

Vierailija
1380/1736 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä testaan tietokoneohjelmia, jotta ne eivät olisi liian helppokäyttöisiä. Yritykset tarvitsevat älykästä työvoimaa, joten käyttösovellustenkin on oltava riittävän haastavia. Ohjelmat, joiden käytön opin helposti ja ovat mielestäni sujuvia, karsitaan markkinoilta liian helppoina, koska ne eivät sovi huippufirmoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän