Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ovatko LIHAVAT sairaita vai vaan laiskoja?

Vierailija
24.05.2014 |

Onko heillä jokin syömishäiriö (esm bed)? Vai ovatko he vain laiskoja? Joukosta löytyy varmasti kumpaakin, mutta mietin, kumpi mahtaa olla enemmistö.... Eihän itsensä muodottomaksi syöminen voi olla kamalan tervettä.

Kertokaa omia kokemuksia ja ajatuksianne. Ps. Tarkoitukseni ei ole loukata, minulla ei ole mitään lihavia vastaan, kunhan mietin tätä.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:01"]

Ihan ystävyydellä kysyn, eikö sinulla ap ole elämässäsi mitään muuta pohdittavaa? Tulee väkisinkin mieleen, että elämäsi täytyy olla aika merkityksetöntä ja sisällöltään köyhää, jos tuollaiset kysymykset päätäsi vaivaavat. Näin ihanan kesäinen ilma tekisi varmaan sinullekin hyvää, mene hyvä ap ulos nauttimaan siitä. Niin minäkin aion tehdä ja jätän turhat murehtimiset mielestäni. Nautitaan nyt kesästä ja annetaan kaikkien kukkien kukkia. :)

[/quote]

No, kuten aikaisemmin mainitsin, minulla on edelleen jonkinasteinen syömishäiriö (ja ihan diagnoosikin), joten kai Se on osa syy miksi ruoka ja lihavuus minua kiinnostaa. Aikuisena aion työskennellä lihavuuden ja ruuan parissa. Se että tämä asia minua mietityttää kja pohdituttaa, ei tarkoita että minulla ei olisi muutakin elämää :D ap

Vierailija
22/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ap:n ajatusmallissa on looginen virhe: siitä kuvitellaan että "lihavat ihmiset" ovat jokin yhtenäinen erillinen ryhmä, joka eroaa muista ihmisistä.

Eli paino (yksi ainut fyysisen olemuksen piirre) määrittelee koko ihmisen psyyken ja luonteenpiirteet? Voitko tosissasi ajatella noin alkeellisesti?

Siis sun idea tarkoittaa sitä että kaikki normaalipainoiset ovat aktiivisia ja terveitä mieleltään? Etkö tunne muka yhtään normaalipainoista laiskaa ihmistä?

Ja unohdat yhden asian: moni lihava on aikaisemmin ollut normaalipainoinen tai jopa laiha. Miten selität tämän? Onko heidän luonteenpiirteensä ja persoonallisuuteensa yhtäkkiä muuttunut kun he ovat tulleet lihaviksi? Vai muuttuivatko he ensin laiskoiksi ja menivät sekaisin päästään ja vasta sitten sen seurauksena lihoivat?

Sori vaan mutta ystävällisesti sanoen sun ajattelutapa ei ansaitse termiä "ajattelu", ihmisiä ei voi määritellä ulkopuolelta, heitä tuntematta ihmisinä, vain yhden ulkoisen piirteen mukaan.

Ja jos sitten mennään ihan pelkästään lihomisen syihin, pitää siinäkin käyttää aivojaan ja unohtaa nämä idioottimaiset motot että "jos syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo". Se ei nimittäin pidä paikkaansa useinkaan. Jo sellaisten sairauksien kuten kilpirauhasen vaajaa- tai liikatoiminnan olemassolo todistaa ettei ym. ajatus pidä paikkaansa. Tai se, että lääkitys voi lihottaa tai laihduttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 10:33"]Onko heillä jokin syömishäiriö (esm bed)? Vai ovatko he vain laiskoja? Joukosta löytyy varmasti kumpaakin, mutta mietin, kumpi mahtaa olla enemmistö.... Eihän itsensä muodottomaksi syöminen voi olla kamalan tervettä.

Kertokaa omia kokemuksia ja ajatuksianne. Ps. Tarkoitukseni ei ole loukata, minulla ei ole mitään lihavia vastaan, kunhan mietin tätä.

[/quote]

Minä olen laiska ja nautinnonhaluinen, siksi olen lihava.

Vierailija
24/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:08"]

Mitä jos eivät ole kumpaakaan? Jos ovat niin kiireisiä, että ei ole aikaa (tai rahaa) laittaa itse ruokaa ja napataan vaan kiireessä jotain nopeita hiilareita naamaan?

Mitä on laiskuus? Laiha ystäväni ei kuntoile yhtään eikä vahdi syömisiään, mutta pysyy silti laihana. Hän myöskin autoilee työmatkat ja ei muutenkaan ole kovin aikaansaava ihminen. Toinen ystäväni kävelee työmatkat ja on ahkerin tuntemani työihminen, tekee myös paljon järjestö- ja vapaehtoistyötä vapaa-aikanaan, mutta on silti ylipainoinen, koska ilmeisesti rakastaa hyvää ruokaa (tekee työitä kokkina).

Jotkut ovat lihavia esimerkiksi siksi, että heillä on kilpirauhasen vajaatoiminta. Jotkut ovat taipuvaisempia lihomaan, koska ovat lapsena olleet huonolla ruoalla.

Se että joku on lihava tai laiha ei automaattisesti tarkoita laiskuutta tai sairautta. On typerää ajatella niin mustavalkoisesti ja leimata ihminen pelkästään ulkoisen olemuksen perusteella.

[/quote]

Hyvä, juuri tälläisiä kommentteja hain! Mutta minä en ole leimannut tai tuominnut ketään, kunhan edelleen pohdin asiaa.

Vierailija
25/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on yksilö. Ei lihava. Et voi laittaa kaikki lihavia samaan koriin, ne on kaikki ihmisiä! Ja ainoa kun on sairas olet sinä. Ehdottaisin että pidän oman navan ympärys asioista huolta etkä muiden, jokaisella on oma napa josta huolehtia. Kamalaa kun heräät viiden vuoden päästä että keskityin nyt muiden napoihin niin paljon että oma rupsahti :/

Vierailija
26/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä suht laiskAkin mutt suurin syy mulla on se, että haen lohtua ruoasta ja koen että ruoka on ainut hyvä asia mun elämässä. Ja siitä syystä olen lihonut, koska syön yksinkertaisesti liikaa enkä kuluta tarpeeksi. Haluaisin laihtua mutta koska en pysty luopumaan ruoasta, pitäisi liikkua enemmän ja en vaan jaksa liikkua :(

Vierailija
27/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse reilusti (30 kg) ylipainoisena sanon, että olen lihava siksi, että vihaan liikuntaa enkä harrasta sitä koskaan. Lisäksi käytän runsaasti alkoholia. En syö erityisen paljon mutta viininlipitys ja täysin passiivinen suhtautuminen liikuntaan ovat aika läskistävä kombinaatio.

Vierailija
28/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhanpäiten kyselet, kun asenteesi paistaa läpi, vaikka yritätkin selitellä, että kiinnostaa noin yleensä. Miksi sitten käytit kapiteeleja juuri sanan lihavat kohdalla?

Vastaan asenteesi mukaan: tietysti me olemme äärettömän laiskoja, makoilemme seslongilla ja ahdamme kirusiimme suklaata, karkkeja, paakelsseja ja muita herkkuja sekä rasvaista take away -ruokaa, koska laiskuuttamme emme tietenkään viitsi laittaa ruokaa. Suurin voimainponnistus on käden ojentaminen ja puhelimen näpyttely ja soitto pitsataksiin tai kebabravintolaan. Super size -kokoisia annoksia tilailemme ja ahdamme maaruumme. RRRÖYYHHH! Painoahan meillä on neljännestonni vähintäin.

Vierailija
29/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule AP, toivottavasti sairastut helvetin pahasti ja saat lääkkeet jotka lihottaa, kerää nestettä, lisää ruokahalua...siihen päälle kun lisätään liikuntakyvyn raju heikentyminen, voi sinullekin asia hieman avautua. Toivotan mielelläni sinut tervetulleeksi tänne laiskojen läskien kerhoon! 168/93

Vierailija
30/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:18"]

Tässä ap:n ajatusmallissa on looginen virhe: siitä kuvitellaan että "lihavat ihmiset" ovat jokin yhtenäinen erillinen ryhmä, joka eroaa muista ihmisistä.

Eli paino (yksi ainut fyysisen olemuksen piirre) määrittelee koko ihmisen psyyken ja luonteenpiirteet? Voitko tosissasi ajatella noin alkeellisesti?

Siis sun idea tarkoittaa sitä että kaikki normaalipainoiset ovat aktiivisia ja terveitä mieleltään? Etkö tunne muka yhtään normaalipainoista laiskaa ihmistä?

Ja unohdat yhden asian: moni lihava on aikaisemmin ollut normaalipainoinen tai jopa laiha. Miten selität tämän? Onko heidän luonteenpiirteensä ja persoonallisuuteensa yhtäkkiä muuttunut kun he ovat tulleet lihaviksi? Vai muuttuivatko he ensin laiskoiksi ja menivät sekaisin päästään ja vasta sitten sen seurauksena lihoivat?

Sori vaan mutta ystävällisesti sanoen sun ajattelutapa ei ansaitse termiä "ajattelu", ihmisiä ei voi määritellä ulkopuolelta, heitä tuntematta ihmisinä, vain yhden ulkoisen piirteen mukaan.

Ja jos sitten mennään ihan pelkästään lihomisen syihin, pitää siinäkin käyttää aivojaan ja unohtaa nämä idioottimaiset motot että "jos syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo". Se ei nimittäin pidä paikkaansa useinkaan. Jo sellaisten sairauksien kuten kilpirauhasen vaajaa- tai liikatoiminnan olemassolo todistaa ettei ym. ajatus pidä paikkaansa. Tai se, että lääkitys voi lihottaa tai laihduttaa.

[/quote]

En ole laittanut lihavia samaan muottiin. Aloituksessa on vain minun ARVAUKSIANI, ja lopussa pyydän teidän AJATUKSIA ja KOKEMUKSIA. Lehdessäkin on ollut juttua, että SADAt TUHANNET suomalaiset kärsivät tietämättään ahmimishäiriötä. En edelleen usko että kukaan henkisesti tasapainoinen ihminen päästää itseään lihomaan 50 kilon ylipainoon. Enkä sano tätä pahalla. Mutta toivottavasti teille tulee hyvä mieli kun saate haukkua minua tyhmäksi jne. ettei Se mene aivan hukkaan. ap

Vierailija
31/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:37"]

Kuule AP, toivottavasti sairastut helvetin pahasti ja saat lääkkeet jotka lihottaa, kerää nestettä, lisää ruokahalua...siihen päälle kun lisätään liikuntakyvyn raju heikentyminen, voi sinullekin asia hieman avautua. Toivotan mielelläni sinut tervetulleeksi tänne laiskojen läskien kerhoon! 168/93

[/quote]

Ah, nyt varmasti ilahdut tästä! Minulla on jo F32.1 keskivaikea masennus ja F50.9 määrittämätön syömishäiriö, joiden aikana en ole laihtunut vaan päin vastoin. Toivottavasti tämä sai olosi edes vähän paremmaksi. Ap

Vierailija
32/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:34"]

Ihan turhanpäiten kyselet, kun asenteesi paistaa läpi, vaikka yritätkin selitellä, että kiinnostaa noin yleensä. Miksi sitten käytit kapiteeleja juuri sanan lihavat kohdalla?

Vastaan asenteesi mukaan: tietysti me olemme äärettömän laiskoja, makoilemme seslongilla ja ahdamme kirusiimme suklaata, karkkeja, paakelsseja ja muita herkkuja sekä rasvaista take away -ruokaa, koska laiskuuttamme emme tietenkään viitsi laittaa ruokaa. Suurin voimainponnistus on käden ojentaminen ja puhelimen näpyttely ja soitto pitsataksiin tai kebabravintolaan. Super size -kokoisia annoksia tilailemme ja ahdamme maaruumme. RRRÖYYHHH! Painoahan meillä on neljännestonni vähintäin.

[/quote]

Olen itsekin pullukka ja tämä asia oikeasti kiinnostaa minua. Ei tarvitse olla ilkeä. Ap

Vierailija
33/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Nykyaikana työ ei ole niin fyysistä kuin ennen - ihminen ei ole pysynyt kehityksen mukana siinä mielessä, että liikkumisen tulisi olla oma erillinen toimintansa elämäntavassa.

2) Kaupoissa tarjolla olevassa ruoassa on paljon "piilotettuja aineita" joiden takia ihminen lihoo huomaamattaan ja saattaa yhtäkkiä havatua ylikiloihin. Ruokatottumusten muutos vie aikaa eikä se ole aina ihan yksinkertaista.

3) Masennus saattaa aiheuttaa ylensyöntiä.

4) Elämänrytmi saattaa olla uuvuttavaa. Henkisesti rankka työ / työ joka ei miellytä aiheuttaa henkistä väsymystä, joka ehkä poistuisi liikunnalla mutta liikuntaa ei välttämättä jaksa aloittaa jos on uupunut.

5) Ihminen ei nuku tarpeeksi, aineenvaihdunta ei toimi.

Vierailija
34/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lihoin 25 kg muutamassa kuukaudessa neuroleptilääkityksen aliottamisen jälkeen. En kyllä juuri liikukaan, mutta ennen lääkkeitä paino pysyi jotenkin kurissa. Masentaa todella, kun ei ole edes ainoa lääkkeen sivuvaikutus. Tuntuu siltä, että elämä ihan pilalla.

Vierailija
35/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:08"]

Mitä jos eivät ole kumpaakaan? Jos ovat niin kiireisiä, että ei ole aikaa (tai rahaa) laittaa itse ruokaa ja napataan vaan kiireessä jotain nopeita hiilareita naamaan?

Mitä on laiskuus? Laiha ystäväni ei kuntoile yhtään eikä vahdi syömisiään, mutta pysyy silti laihana. Hän myöskin autoilee työmatkat ja ei muutenkaan ole kovin aikaansaava ihminen. Toinen ystäväni kävelee työmatkat ja on ahkerin tuntemani työihminen, tekee myös paljon järjestö- ja vapaehtoistyötä vapaa-aikanaan, mutta on silti ylipainoinen, koska ilmeisesti rakastaa hyvää ruokaa (tekee työitä kokkina).

Jotkut ovat lihavia esimerkiksi siksi, että heillä on kilpirauhasen vajaatoiminta. Jotkut ovat taipuvaisempia lihomaan, koska ovat lapsena olleet huonolla ruoalla.

Se että joku on lihava tai laiha ei automaattisesti tarkoita laiskuutta tai sairautta. On typerää ajatella niin mustavalkoisesti ja leimata ihminen pelkästään ulkoisen olemuksen perusteella.

[/quote]

Jos on kiire miksi napata hiilarimössöä kun voisi syödä porkkanaa? Onko se kolmas vaihtoehto sitten itsekurin puute?

Geeneistä on turha puhua. Olen helposti lihoava ja pidän itsekurilla ja liikunnalla itseni kunnossa. Eli jos joku syyttää geenejään on vika oikeasti jossain muualla kuten itsekurin puute, laiskuus. Tuollakin joku mainitsi laihojen syövän kunnon ruokaa jälkiruokineen kun itse syö sämpylän. Se sämpylä on juurikin sitä hiilarimössöä joka ei edes pidä ihmistä täynnä niin pitkään kuin se kunnon ruoka mitä ne laihat söi, eli he todennäköisesti pärjäävät sillä pidempään kuin sämpylän syönyt joka sitten syökin kohta taas uudestaan jotain jolloin kokonaiskalorimäärä voikin olla paljon suurempi.

Ap on mielestäni ihan oikeilla jäljillä. 

Kaikki nämä selitykset siitä miten joku on syöppö, toinen on kiireinen, ovat oikeastaan samaa asiaa, eli ei ole itsekuria sen ruoan suhteen. Raha ei voi selittää lihavuutta sillä halvemmaksi tulee syödä vaikka itsetehtyä kaalikeittoa kuin valmisruokia tai ravintolassa. 

Kilpirauhasen vajaatoiminta taas lääkittynä ei aiheuta lihomista kokemuksesta tiedän. 

Vierailija
36/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:37"]Kuule AP, toivottavasti sairastut helvetin pahasti ja saat lääkkeet jotka lihottaa, kerää nestettä, lisää ruokahalua...siihen päälle kun lisätään liikuntakyvyn raju heikentyminen, voi sinullekin asia hieman avautua. Toivotan mielelläni sinut tervetulleeksi tänne laiskojen läskien kerhoon! 168/93

[/quote]

Lihavat ovat myös ilkeitä ja pahansuopia.

Vierailija
37/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan eivät ole syömisessä laiskoja

Vierailija
38/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 11:37"]Kuule AP, toivottavasti sairastut helvetin pahasti ja saat lääkkeet jotka lihottaa, kerää nestettä, lisää ruokahalua...siihen päälle kun lisätään liikuntakyvyn raju heikentyminen, voi sinullekin asia hieman avautua. Toivotan mielelläni sinut tervetulleeksi tänne laiskojen läskien kerhoon! 168/93

[/quote]

Lihavat ovat myös ilkeitä ja pahansuopia.

[/quote]

Sama tuli minullekkin mieleen...

Vierailija
39/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö mikä minua nyppii näissä keskusteluissa?

Se, että ylipainon syyksi luetellaan ylemmyydentuntoisesti laiskuus, saamattomuus ja itsekurin puute. Ja aivan erityisesti se, että ylipaino on merkki siitä, ettei ole itsekuria hoitaa kuntoon mitään muutakaan elämän osa-aluetta.

Ylipainoinen voi olla ahkera sauvakävelijä, innokas kodin puunaaja, kunnianhimoinen työntekijä ja vaikka omistautunut harrastustoiminnan ohjaaja. Lisäksi hän voi olla erinomainen ystävä, ihana puoliso, hyvä vanhempi ja vastuullinen lemmikin omistaja. Siitäkin huolimatta, että hänen kehonsa on syystä tai toisesta isompi.

Ihminen on muutakin kuin fyysinen kehonsa.

Minä voisin luetella tähän syitä ihan ulkoisistakin tekijöistä, mutta yleensä ne tavataan teilata tekosyiksi, koska "ei ole tarpeeksi itsekuria ottaa itse itseään niskasta kiinni". 

Vierailija
40/55 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ylensyönti on merkki siitä, että nauttii ruoan mausta. 
Tai sitten sillä halutaan lohduttautua. 
Tai sitten päivittäinen suklaapatukka on vakiintunut mukavaksi tavaksi.
Tai sitten on henkisesti arjessaan niin väsynyt, että on helpompi syödä kaupan valmisateria järkevästi koostetun salaattiaterian sijaan. 
Tai sitten keho on rakennettu siten, että se varastoi ravintoaineita pikkuisen tehokkaammin. 
Tai sitten lääkitys on muuttanut energiankulutusta. 
Tai sitten on kiusannut kroppaansa liian rajulla dieetillä.
Tai sitten ikääntyminen on muokannut energiantarvetta. 
Tai sitten haluaa pitää kehonsa pyöreämpänä.
Tai sitten... äh, miksi minä näitä luettelen. Se ihminen, joka keksii sen patenttisyyn ja ultimaattisen ratkaisun, olisi varmaan miljonääri.