Miks *tussa mä en laihdu???
Liikun min 1h päivässä, käyn 3krt kuntosalilla, syön vähemmän, proteiinia joo, hiilarit aika minimissä. en ymmärrä, siis en todellakaan.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:39"]
Itse veikkaisin säästöliekkiä. Oma kehoni vetää sille heti kun kalorit tippuu liian alas, paino ei tipu ja pienikin ylimääräinen suupala jämähtää vyötärölle. Vedä muutama päivä mahaan mitä sattuu ja sitten pudota kalorit esimerkiksi 1300kcal.
[/quote]
Ei sitä säästöliekkiä synny välittömästi, eikä sen vaikutus ole koskaan täydellinen. Säästöliekki voi vaikuttaa hieman, muttei estä laihtumista kokonaan. http://patrikborg.blogspot.fi/2011/08/saastoliekki.html
Juu, mäkin turhauduin täydellisesti. Vaikka mitä teki, paino ei pudonnut. Sitten on näitä stanan omahyväisiä besserwissereita natkuttamassa, et ei se mitään rakettitiedettä ole, syöt vaan vähemmän kun kulutat, idiootti.
No menin sitten lääkärille jne ja selvisi, että olin vuosikausia itse asiassa nähnyt nälkää ja elimistö oli säästöliekillä ja aineenvaihdunta täysin sekaisin. Sain viikon ruokalistan ja olin pyörtyä siitä ruuan määrästä, jota pitäisi puputtaa päivän mittaan. Aamusyönti oksettaa edelleen ja päivälläkin täytyy syömällä syödä. Ensin paino nousi, mutta on sitten hiljalleen alkanut pudota. Ehkä se tästä...
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 21:39"]
Itse veikkaisin säästöliekkiä. Oma kehoni vetää sille heti kun kalorit tippuu liian alas, paino ei tipu ja pienikin ylimääräinen suupala jämähtää vyötärölle. Vedä muutama päivä mahaan mitä sattuu ja sitten pudota kalorit esimerkiksi 1300kcal.
[/quote]
Ei sitä säästöliekkiä synny välittömästi, eikä sen vaikutus ole koskaan täydellinen. Säästöliekki voi vaikuttaa hieman, muttei estä laihtumista kokonaan. http://patrikborg.blogspot.fi/2011/08/saastoliekki.html
[/quote]
Mulla syntyy ainakin ns. säästöliekki jo ihan viikossa parissa. Sen jälkeen menee kauan aikaa ennen kun paino lähtee laskuun. Tosin taustalla syömishäiriötä, että ehkäpä kehoni on ihan sekaisin vieläkin.
Kannattaisi tarkistaa kilpirauhasarvot. Mulla oli puolen vuoden ajan personal trainer, treenasin ja söin kunnolla, eikä paino hievahtanutkaan. Lääkitys ei ollut kohdillaan ja nyt on säätö käynnissä.
AP haluaa vahvihtusta käsitykselleen, että lihavuus on genettistä; toisin sanoen lihavuuteen ei voi omilla tavoillaan vaikuttaa. Tämä AP haluaa kuulla, jotta voi palata takaisin sohvatursaaksi.
Ikävä kyllä totuus on, että lihavuus johtuu vain siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Ns. säästöliekkikään ei pidä ihmistä lihavana, muutenhan esim. keskitysleirien vangit olisivat olleet pullukoita.
Ei tässä mitään sen mystisempää ole kuin että 41-vuotiaana paino tippuu hitaaaaasti. Jatka vaan sisukkaasti ja pidä kalorimääriltään vaihtelevia päiviä, niin kroppa ei heti totu minikaloreihin.
Hitsi, kuka kertois nälkämaan lapsille säästöliekistä? Ne olis tosi onnellisia kun ei tarvis laihtua!!!
No kyllä kai sillon laihtuu jos ei ole lainkaan ruokaa. Mutta kun tässä ei ole kyse siitä saako 200 kaloria vs 2000 vaan esim 1400 ja 2000. Että tunkekaa ne keskitysleirit ja kehitysmaiden lapset sinne minne aurinko ei paista...
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 09:29"]
Hitsi, kuka kertois nälkämaan lapsille säästöliekistä? Ne olis tosi onnellisia kun ei tarvis laihtua!!!
[/quote]
Sullekin pitäisi näköjään jonkun kertoa kun et selvästikään ymmärrä mistä on kyse.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 09:13"]
AP haluaa vahvihtusta käsitykselleen, että lihavuus on genettistä; toisin sanoen lihavuuteen ei voi omilla tavoillaan vaikuttaa. Tämä AP haluaa kuulla, jotta voi palata takaisin sohvatursaaksi.
Ikävä kyllä totuus on, että lihavuus johtuu vain siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Ns. säästöliekkikään ei pidä ihmistä lihavana, muutenhan esim. keskitysleirien vangit olisivat olleet pullukoita.
[/quote]
Ja tämä ei säästöliekillä lisäksi ymmärrä mitä tarkoittaa se, että lihavuus on geneettistä. Senhän ON usein geneettistä, mikä ei suinkaan tarkoita että ihminen on tuomittu lihavuuteen eikä voi asiaan vaikuttaa itse mitenkään.
SäästölieKIN lisäksi... autocorrect...
Ei voi auttaa kun en tiedä miten syöt. Kalorilaskuri on hyvä vinkki, suosittelen. Ravintoaineiden suhde saattaa olla pielessä. 1,5g protskua, 1g rasvaa, 4-6g hiilaria /painokilo. Jos saat liikaa kulutukseesi nähden niin tosta sitten vähän vähemmäksi oikeassa suhteessa. Proteiinit pitäisi jakaa tasaisesti joka aterialle, koska elimistö ei pysty hyödyntämään sitä kerrallaan paljon ja loput varastoituu rasvaksi.
Mulla oli sama tilanne.
Ennen olin laihduttanut jopa 13 kiloa ihan tiukasti kaloreita laskemalla (n.1100-1200 kcal/vrk) ja liikkumalla.
Yhtäkkiä 35-vuotiaana ei sama resepti toiminutkaan. Toki uskoin että iän myötä laihtuminen vaikeutuu, mutta kun kalorimäärät oli tiputettu 900:aan/vrk tein viikon ruokapäiväkirjan ja marssin lääkäriin. Yllättäin lääkäri oli fiksu eikä alkanut heitellä näitä vakiokommentteja "taidat lisäksi kuitenkin napostella..." tai tuota ylläkin esiintynyttä "niin se vaan on että ihmisen lihoo kun syö enemmän kuin kuluttaa". Pointtinahan oli se että kulutus näemmä oli jotenkin pielessä.
Löytyi sitten verikokeella kilpirauhasen vajaatoiminta joka saatiin lääkityksellä kuriin; ruuansulatuskin normalisoitui.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 09:52"]
Ei voi auttaa kun en tiedä miten syöt. Kalorilaskuri on hyvä vinkki, suosittelen. Ravintoaineiden suhde saattaa olla pielessä. 1,5g protskua, 1g rasvaa, 4-6g hiilaria /painokilo. Jos saat liikaa kulutukseesi nähden niin tosta sitten vähän vähemmäksi oikeassa suhteessa. Proteiinit pitäisi jakaa tasaisesti joka aterialle, koska elimistö ei pysty hyödyntämään sitä kerrallaan paljon ja loput varastoituu rasvaksi.
[/quote]
Tossa ne pielessä on
Mulla on myös tuo laihtumattomuusongelma, olen 46 vuotias. Lisäksi "lihavuus" on melkein yksinomaan vatsassa. Olen 168 cm ja paino noin 68kg. Rintojen alta 78 cm, rintojen päältä n. 91 cm, Lantio 104 cm (ei kuitenkaan kamalan löysä ja läskinen, minulla on todella isot lantionluut ;D. Alle 50-kiloisena ennen lapsia housukokoni oli 38, nyt 40-42 ) Reisi puolesta välistä 52 cm ja käsivarsi 26 cm. Ja vatsa seisaaltaan mitattuna ja vatsalihaksia jännittämättä 94 cm! Minulla on lisäksi notkoselkä, joten maha tulee pallona eteen ja kaikki kyselee koska vauva syntyy...
Käyn kuntoilemassa joko salilla tai jossain ryhmässä (pilates, rasvanpoisto, tanssi, korsettiin keskittynyt kuntosalijumppa) keskimäärin viitenä päivänä viikossa. Syön todella vähän.
Keskivertopäivänä syön näin: Aamupala n 2 dl maustamatonta ja rasvatonta jogurttia johon sekoitan heraproteiinia puoli dl, kuituja tl, vehnänorasjauhetta 1 tl, lisäksi pakastemustikoita tai yksi banaani paloteltuna. Usein otan vielä kollageenia sisältävän juoman, jonka sekoitan ihan sokeroituun mehuun ( muun ajan päivästä juon pelkkää vettä, yritän pyrkiä 2 litraan, mutta ei kyllä aina onnistu). Lisäksi syön puolikkaan kaurarieskan voin ja juuston kanssa (vältän kokeeksi gluteenia sisältäviä viljoja)
Lounaaksi useimmiten yksi kananmuna ja keitettyä parsakaali-kukkakaali-porkkanasekoitusta. Joskus saataan laittaa sekaan juustoraastetta, raejuustoa tai fetajuustoa, jos sellaisia löytyy. Annoskoko yhteensä on noin puoli lautasellista.
Noin kerran viikossa käyn ulkona syömässä ja otan joko salaattiannoksen (josta saan tosin mahavaivoja) tai syön paikallisen amiksen opetusravintolassa kolmen ruokalajin edullisen aterian. Ateriaan sisältyy makea jälkiruoka, mutta annos on pieni.
Iltapäivällä syön uuden jogurtin, johon nyt sekoitan vain proteiinijauhetta ja marjaa/banaania (useimmiten käytän mustikkaa, banaania vain joskus)
Illalla vielä toinen puolikas siitä kaurarieskasta voin ja juuston kanssa.
Lisäksi syön vitamiineja, proteiineja, flavonoideja, karotenoideja, ja kalaöljyjä sisältäviä ravintolisiä. Yritän pitää huolta siitä että kaikki pakolliset vitamiinit tulee syötyä.
Treenien jälkeen juon yleensä valmiin kaupasta ostetun palautusjuoman (joskus jo ennenkin treenejä, jos heikottaa kovasti) tai joskus proteiinipatukan.
Jäätelölle olen kyllä perso ja sitä tulee syötyä 2-4 kertaa viikossa.
MAHA ei häviä mihinkään! Olen käynyt lääkärillä tutkimuksissa, esim. nuo kilpirauhasarvot ainakin näyttävät hyviltä. Minulla on kyllä joskus ollut tyroksiinilääkitys, mutta silloin olin hoikka. Turvauduin päitöivoisena kokeilemaan kavitaatiota ja lipo-laseria. Viisi kertaa takana eikä väytä olevan mitään vaikutusta.
Ainoa ratkaisu on vetää apinan raivolla korsetti kireälle, silloin näytän hyvältä. Mutta näin kesällä kevyissä vaatteissa se ei ole hyvä ratkaisu, koska se helposti näkyy.
Itse asiassa pelkään että minulla on sydänvika, mutta en ole "uskaltanut" pyytää sen tiimoilta tutkimuksiin. En ole koskaan jaksanut hyvin aerobista liikuntaa, tarvitsen vähän väliä lepotaukoja koska happi loppuu. Ja kuntosalin sykettä mittaavista laitteista voin todeta että syke saattaa olla 140 jo ekaan laitteeseen istahtaessa ja saattaa laskea viiteen kymmeneen, jos lähden oikein apinan raivolla polkemaan. Parhaiten syke pysyy tasaisena kun pyrin 120 sykkeeseen. Joinakin päivinä se tosin tarkoittaa etanan hidasta ja varovaista työskentelyä, joinakin päivinä rivakkaa polkemista tms. Ihan outoa. Mutta sydänvika voi kerätä nestettä vatsaonteloon...
Jos et laihdu niin vika on ruoassa.
Hyvä idea toi kiloklubijuttu, ja toi neuvo että vedä muutama pvä mahaan mitä sattuu :)