Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vanhemman pakko kustantaa lapsellensa ajokortti?

Vierailija
23.05.2014 |

?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on kallis, mutta onhan siihen 18 vuotta aikaa säästää!! eli vanhempien olisi suotavaa kortti kustantaa.

Vierailija
22/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin maksoin kortin ihan itse, sain ajoluvan puoli vuotta myöhemmin kuin täytin 18. Vanhemmilla olisi ollut varaa kyllä maksaa se, mutta olivat tätä mieltä (ja minäkin nykyään) että ajokorttia ja montaa muutakin asiaa elämässä arvostaa ihan eri tavalla kun siitä on maksanut itse edes osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ihan kasvatuksellisista syistä, ei kannattaisi maksaa ajokorttia, vaan antaa nuorelle mahdollistaa maksaa itse, jolloin ymmärtää rahan merkityksen paremmin.

Jos vanhemmat maksavat ajokortin, seuraana on vuorossa auto, vak.maksut, polttoaineet, korjaukset jne. lista on loputtoman pitkä, eikä nuori koskaan itsenäisty, kun rahaa tulee vanhemilta, itse tikkua ristiin laittamatta.

Vierailija
24/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 21:40"]

Jo ihan kasvatuksellisista syistä, ei kannattaisi maksaa ajokorttia, vaan antaa nuorelle mahdollistaa maksaa itse, jolloin ymmärtää rahan merkityksen paremmin.

Jos vanhemmat maksavat ajokortin, seuraana on vuorossa auto, vak.maksut, polttoaineet, korjaukset jne. lista on loputtoman pitkä, eikä nuori koskaan itsenäisty, kun rahaa tulee vanhemilta, itse tikkua ristiin laittamatta.

[/quote]

Samaa mieltä. Lapsen on opittava kuitenkin joskus pärjäämään omillansa.

Vierailija
25/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko. MInä yksinhuoltajana kustannan autokoulun ainoalle lapselleni koska ajokortti on hyvä olla olemassa ja hän on ansainnut sen koska käy lukiota erinomaisella menestyksellä.

Vierailija
26/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On kustannettava sekä kortti että auto."

Ja maksettava polttoaineet, vakuutukset, auton korjauskulut, verot ja sitten onkin vuorossa oma asunto, kesämökki, vene ja rajaton käyttöoikeus vanhempien pankkitileihin, lastenhoito- ja kodinhoitoapua, muuten niin itsenäiseen elämään tottuneelle tulee paha mieli ja sekin on vanhempien syytä. 

Vierailija
27/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Jokainen maksakoon korttinsa itse. Jos 18-vuotiaana ei ole saanut rahaa säästöön, niin voi sen kortin ajaa vaikka 25-vuotiaanakin.

Vierailija
28/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani maksoivat ajokortin minulle ja isosiskolleni. Saman aion tehdä omille lapsilleni. Onhan se ihan tarpeellinen lupa.

Autoa tosin en saanut, sen ostin itse. Pikkuveli sai kortin ja auton ihan vain siitä syystä että on poika ja poika tarvitsee auton...!!

Auton ostoa en tajua muutenkaan, siitä olisi jatkuvia kuluja vanhemmille. Mutta se kortti, lupa on voimassa niin pitkälle vanhuuteen.

Vierailija
29/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on yksinhuoltaja jolla ei ole korttia. Pitkät välimatkat ja siellä he painelevat pakkasessa aina vaan pyörillä.

Taas yksi syy miksi hommaan jokaiselle sen kortin ettei kävisi noin.

T:27

Vierailija
30/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, vaikea kysymys.  Ei kai sitä missään laissa ole määritelty.  Omat vanhempani eivät maksaneet minun korttiani, siskoni kortin kyllä kustansivat.  Luulen, että tulen kyllä maksamaan lasteni ajokortit.

Vierailija
31/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukset sai, minä en, tosi katkera oon ja polkupyörällä kuljen, mutta eipä jaksa kiinnostaa moinen niinku ei melkeen enää mikään nykyään, mutta jos joskus hommaan lapsia, niin heille ehdottomasti kustannan.

Vierailija
32/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin!

Vierailija
33/35 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä raapisin rahat kokoon ja maksaisin ajokortit , mutta ainakaan vielä 18v ja 20v poikani eivät ole haluneet ajaa ajokorttia. Eikä suurinosa heidän kavereistaankaan ole korttia vielä hommannut. Tuntuu olevan enemmän ajatus, että hommaavat kortin sitten kun sille on tarvetta. Helsingissä on niin hyvät julkiset yhteydet ettei sitä täällä välttämättä tarvita.

Vierailija
34/35 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten julkiset kulkevat. Jos kustantaisin yhdelle lapselle niin kyllä se mielestäni pitäisi sitten kustantaa muillekin lapsilleni. En ehkä automaattisesti kustantaisi, julkiset kulkee täällä ihan hyvin ja koulut polkupyörämatkan päässä kotoa... Ehkä jos nuori neuvottelisi ja perustelisi hyvin tarpeensa voisin osallistua osittain maksamaan, mutta nuori saisi kyllä itsekin tehdä töitä kortin eteen. Auton + sen kustannukset saisi itse hoitaa.

Vierailija
35/35 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole autoa ja julkinen liikenne on hyvä. Lapset eivät ole maininneet ajokorttia kertaakaan ja esikoinen on jo 19v. Empä tiedä ?