Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömän ikisinkun köyhä ja yksinäinen joulu

Vierailija
24.12.2020 |

Paistelen tässä nötkötistä* pihvejä joulupöytään. Niiden lisäksi lautaselle tulee perunoita* ja herne-maissi-paprikaa. Lisukkeena on rasvatonta maitoa, mandariini* ja kauraleipää*, jonka päällä on margariinia* ja keitettyä kananmunaa. Suklaata ja pipareita saan ehkä sitten kun joulu on ohi, jos jonkun halvan konvehtirasian ja paketin piparitaikinaa saisi aiempien vuosien tapaan 50% tarjouksesta. En tosin tiedä, raaskinko ostaa niitä silloinkaan. Rahat on tosi vähissä - tähdellä merkitsemäni tuotteet on haettu leipäjonosta.

Köyhät lapsiperheet saa sentään jouluksi ylimääräisiä avustuksia, mutta yksin asuvat köyhät on unohdettu kokonaan. Tämä joulu paljon on tavallistakin kurjempi, kun sukulaisten luona ei voi käydä kylässä ja perinteinen köyhien joulujuhla on peruttu koronan takia. Ehdin käymään siellä 3 kertaa ja se oli kauan ja hartaasti odotettu joulun kohokohta. Tarjolla oli paljon ihanaa jouluruokaa juhlavasti katetussa pöydässä, elävää musiikkia ja muuta jouluista ohjelmaa. Helsingissä Hursti jakoi sentään joulukasseja köyhille. Täällä missä asun köyhät aikuiset ei saanut jouluksi mitään ylimääräistä.

Kahdelta alkaisi etäjoulukahvila. Saas nähdä, viitsinkö avata Teamsiä lainkaan. Ehkä on sittenkin parempi viettää joulua rehellisesti yksin kuin koittaa saada muihin yhteyttä lattean etäyhteyden välityksellä, josta jää kuitenkin puuttumaan niin paljon.

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala se on ymmärtää köyhyyttä kun ei kerrota mihin rahat menee.

T. Pitkäaikaistyötön

Vierailija
102/116 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun rahat meni jo Alkoon ja tupakkaan, niin voi kyynel sentään kun on ikävää.

Oikeasti tukieläteillä on ihan taatusti varaa jouluruokiin, ne kun maksaa jopa vähemmän kuin tavallinen ruoka.

Suomessa ei mitään köyhyyttä olekaan, paitsi se mielen köyhyys, joka saa ihmisen vaan vuodesta toiseen odottelemaan jotakin ihmettä. Sen sijaan että muuttaisi sen elämänsä. Mutta eihän se käy, kun ihan itse pitäisi vaivautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Pitkäaikaistyötön

Ruokaan, vaatteisiin, hygieniatuotteisiin, asumiseen, liikkumiseen, lääkkeisiin ja kaikkeen semmoiseen mihin muillakin.

Vierailija
104/116 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun rahat meni jo Alkoon ja tupakkaan, niin voi kyynel sentään kun on ikävää.

Oikeasti tukieläteillä on ihan taatusti varaa jouluruokiin, ne kun maksaa jopa vähemmän kuin tavallinen ruoka.

Suomessa ei mitään köyhyyttä olekaan, paitsi se mielen köyhyys, joka saa ihmisen vaan vuodesta toiseen odottelemaan jotakin ihmettä. Sen sijaan että muuttaisi sen elämänsä. Mutta eihän se käy, kun ihan itse pitäisi vaivautua.

Miten sinä selität oman mielesi köyhyyden, siis tuon tyhmyyden ja kyvyttömyyden nähdä mitään muuta kuin sitä, mitä itse haluat nähdä?

Vierailija
105/116 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on valitusta , valituksen perään . Mikä saa sinut luulemaan , että palstalaiset  , voisivat sua jotenkin jeesiä ????Olet itse onnesi este .

Vierailija
106/116 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Pitkäaikaistyötön

Ruokaan, vaatteisiin, hygieniatuotteisiin, asumiseen, liikkumiseen, lääkkeisiin ja kaikkeen semmoiseen mihin muillakin.

Niinkuin muillakin? Eli elit yli varojen, ja nyt keräät sääliä.

Sossu on sulle maksanut ihan riittävän toimeentulon. Asumisen, lääkkeet, ruuan, vaatteet. Jos tuhlaat, niin omapa on ratkaisusi.

Kun toimeentulotuella ei ole tarkoituskaan voida elää samoin kuin työssäkäymällä. Jos haluat luksusta, mene töihin.

Vierailija
107/116 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee vielä kurjemmin, mutten jaksa ryhtyä kuvailemaan. Yksin olen, yhdeltä puolitutulta vuosen takaa on tullut sähköinen joulukortti, mutta kukaan muu ei ole muistanut. En pysty liikkumaan, joten ruokakassia en ole saanut, ja muutenkin "poissa silmistä, poissa mielestä" on käynyt toteen.

Kommentoija numero kaksi huomauttaa, että oikealla köyhällä ei ole tietokonetta. No, minä olen oikeasti köyhä, mutta tietokone minulla on. Se on niitä harvoja tavaroita, joita sain mukaani entisestä elämästäni. Sain myös muutaman vaatekappaleen, sähköhammasharjan, takin ja sen, mitä laukussani sattui olemaan. Kännykkä on, mutta sen akku on ollut tiensä päässä jo pitkään.

En ole jouluihmisiä, mutta olen silti sitä mieltä, että edes jouluna voisi olla aktiivisesti v*ttuilematta vähäosaisemmille. Joulu on nimittäin sitä aikaa, kun muiden ylenpalttinen elämä ja liiasta hyvästä koituva päänvaiva rassaa yksin olevaa kaikkein eniten.

Ah, suomalaisuus.

Vierailija
108/116 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olemassaolosi on itsessään uskomattoman arvokas, se on maailmankaikkeuden tai Jumalan ainutkertainen tapa ilmaista itseään ja kokea olemassaolo yhdestä kulmasta katsoen. Yhdestä täysin ainoakertaisesta kulmasta, joka ei toistu koskaan. Vaikka eläisit ihmisten arvostelmien mukaan maailman tylsimmän ja itseään toistavimman elämän, niin koska olet täysin ainutlaatuinen yksilö, elämän tylsyys oli sinun kauttasi koettu aivan eri tavalla kuin kukaan koskaan ennen tai jälkeen. Lisäksi kuten kaikki, sinäkin muutut koko ajan kuolevaisen osalta: keho muuttuu, mieli muuttuu, ja niinpä oikeastaan edes tämän päivän tylsyys ei ole sama tylsyys kuin huomisen tylsyys. Voit astua kyllä samaan jokeen kaksi kertaa, mutta se vesi joka ylitsesi virtaa ei ole toisella kertaa sama kuin ensimmäisellä. 

Ongelma tässä on toki ehdollistunut ihmismieli, joka ei huomaa hienovaraisia asioita vaan kategorisoi ja leimaa. Omenapuiden tai lintujen elämä se vasta näennäisesti on tylsää, koska niillä ei ole ollenkaan sellaisia mahdollisuuksia valita tietään kuin ihmisellä. Mutta eivät ne masennu ja ahdistu rajoittuneesta elämästään, koska niillä ei ole egoa joka marisisi: "taas tänäänkin tätä samaa tylsää, ei ikinä mitään vaihtelua, ei mitään eteeenpäin menoa". Vaihtelua on tosiasiassa paljonkin, mutta sen huomaaminen vaatii pienten asioiden tiedostamista. Esimerkiksi itselläni suurin ero entiseen valaistumiskokemuksen jälkeen on se, että minulla ei ole koskaan tylsää. Pelkkä olemassaolemisen tunne on suurta onnea tuottava energia joka on aina läsnä. Auringonpaiste iholla tuntuu ihanalta. Suloinen koira tai vauva lenkillä nähtynä tuottaa valtavaa onnea. Kaikki tunteet, negatiivisiin ja positiivisiin jaottelematta, on elävää elämänenergiaa liikkeessä, jotain minkä otan vastaan innolla. 

Joskus on tosiaan niin että elämän vaakatasossa eli ulkoisten tasolla ei pysty saavuttamaan paljoakaan, mutta silloinkin on olemassa aina elämän syvyystaso, jonka voi löytää, ja se voi tuottaa enemmän onnea ja rauhaa kuin ulkoiset saavutukset ja muutokset. Mutta kyllä niitä ulkoisen tason muutoksiakin vielä tulee sinullekin, ei kenenkään elämä koskaan ole ikuisesti samaa. On aina yksi asia mistä voi ihmiselämässä olla varma olipa päällä onni tai ahdistus: "tämäkin menee ohi"

Vierailija
109/116 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Pitkäaikaistyötön

Niinkuin muillakin? Eli elit yli varojen, ja nyt keräät sääliä.

Sossu on sulle maksanut ihan riittävän toimeentulon. Asumisen, lääkkeet, ruuan, vaatteet. Jos tuhlaat, niin omapa on ratkaisusi.

Kun toimeentulotuella ei ole tarkoituskaan voida elää samoin kuin työssäkäymällä. Jos haluat luksusta, mene töihin.

Kenelle sinä oikein puhut? Tässä ketjussa on hyvin monta keskustelijaa, ja ap itse taisi hypätä kyydistä heti ensimmäisen sivun jälkeen.

Minun asioistani - etkä kenenkään muunkaan - sinä et tiedä mitään. Se, että sossu maksaa ihan riittävän toimeentulon monelle, ei tarkoita sitä, etteivätkö jotkut putoilisi suojaverkkojen ohi jopa ilman omaa syytään. Sinun yhden koon selityksesi perustuu silkkaan tietämättömyyteen ja siihen, ettei sinua oikeasti edes kiinnosta.

Vierailija
110/116 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee vielä kurjemmin, mutten jaksa ryhtyä kuvailemaan. Yksin olen, yhdeltä puolitutulta vuosen takaa on tullut sähköinen joulukortti, mutta kukaan muu ei ole muistanut. En pysty liikkumaan, joten ruokakassia en ole saanut, ja muutenkin "poissa silmistä, poissa mielestä" on käynyt toteen.

Kommentoija numero kaksi huomauttaa, että oikealla köyhällä ei ole tietokonetta. No, minä olen oikeasti köyhä, mutta tietokone minulla on. Se on niitä harvoja tavaroita, joita sain mukaani entisestä elämästäni. Sain myös muutaman vaatekappaleen, sähköhammasharjan, takin ja sen, mitä laukussani sattui olemaan. Kännykkä on, mutta sen akku on ollut tiensä päässä jo pitkään.

En ole jouluihmisiä, mutta olen silti sitä mieltä, että edes jouluna voisi olla aktiivisesti v*ttuilematta vähäosaisemmille. Joulu on nimittäin sitä aikaa, kun muiden ylenpalttinen elämä ja liiasta hyvästä koituva päänvaiva rassaa yksin olevaa kaikkein eniten.

Ah, suomalaisuus.

Jaksoit sentään lukea ensimmäisen lauseen ja heti alkoi v*ttuilu.

Vierailija
111/116 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeeseen aloittajan rahat menee?

Se ei kuulu sinulle eikä tämän keskustelun aiheeseen.

No väkisinkin ihmettelen miksi ei ole varaa ostaa 2e piparitaikinaa.

Valmiita pipareita näkyi olevan 1e/pkt. Kannattaisi nyt alkaa säästämään ensi joulun piparkakkupakettiin, tuskin ne hinnat tuosta paljoa nousevat. 

Vierailija
112/116 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmiita pipareita näkyi olevan 1e/pkt. Kannattaisi nyt alkaa säästämään ensi joulun piparkakkupakettiin, tuskin ne hinnat tuosta paljoa nousevat. 

Halvat valmispiparit on pahoja. Valmistaikinasta saa paljon parempia. 

Vierailija
113/116 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä saat ihmetellä vaikka lopun ikääsi.

Melko varmasti hän ihmetteleekin, kun ymmärrys on tuota tasoa.

Näistä "miksi ei ole varaa ostaa 2e piparitaikinaa" -ihmettelyistä seuraa yleensä pitkiä ketjuja, joissa hölmöimmät tekevät halpatavarasta ostoslistoja (joissa muuten aina on heti alkupäässä tomaattimurska; mikähän pakkomielle ihmisillä on siihen) osoittaakseen, että pakkohan on olla varaa.

Kysehän ei ole yksittäisistä ruokatavaroista, vaan siitä, miten perusteellisesti köyhyys muokkaa ihmisen elämää. Nuorehkoilla ihmisillä on siinä mielessä toivoa, että he voivat saada työpaikan, kerryttää eläkettä ja näin tietää, että tulevaisuudessa voi olla paremmin. Minun ikäiselläni (liian vanha töihin) ei voi penninvenytys jatkuu hautaan saakka. Jollei itse ole nähnyt tätä kitumista omakohtaisesti, ei ymmärrä, eikä ole ihmekään. Kuilu köyhän ja vähävaraisen välillä on valtava.

On tosiaan käsittämätöntä, kuinka jotkut ei ymmärrä millaisessa todellisuudessa osa Suomen köyhistä elää. Yhteiskunnan turvaverkko on kaukana aukottomasta, ja vaikka tähän asti olisi pärjännyt tukien varassa, aina saa pelätä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Piparitaikina on tarpeetonta "luksusta", ja vaikka lompsasta nyt löytyisi ylimääräiset 2 euroa, mitä jos sekin vähä tulisi joskus myöhemmin tarpeeseen? 

Jos nyt jotain positiivista täytyy sanoa, niin kukaan ei sentään ole tullut tähän ketjuun kertomaan hyvänä säästövinkkinä, että piparitaikina tulee halvemmaksi jos sen tekee itse. Sehän pitää paikkaansa vain niiden kohdalla, joilla on kaikki ainekset valmiina kaapissa tai tarpeeksi ylimääräistä rahaa niiden ostamista varten ja käyttöä yli jääville aineksille myös jatkossakin. 

Juuri näin. Voin antaa esimerkin siitä, mitä pitkään kestänyt ja hamaan hautaan asti pysyvä köyhyys tekee ajatusmaailmalle ja näkökulmalle.

Pääsin työpaikkahaastatteluun ensimmäistä kertaa yli kolmeen vuoteen. Kyseessä oli videohaastattelu, mutta innostuneena aloin valmistautua kasvotustenkin tapaamiseen. Ostin kengänkiilloketta, jotta yleiskuva olisi joka kohdasta siisti. En päässyt videohaastattelusta jatkoon, ja siitä lähtien tuo kengänkiillokepurkki on v*tuttanut ankarasti; vajaalla neljällä eurolla olisi saanut jotakin hyödyllistäkin pahimpien päivien varalle. Kengänkiilloke on suurin piirtein suurin turhuuden symboli mielessäni siihen saakka, kun sen paikan ottaa jokin vielä turhempi luksuselämän tuote, johon sorrun haaveissani paremmasta loppuelämästä.

Ihan varmasti joidenkuiden sormet ovat jo näppäimistöllä aloittelemassa neuvojen kirjoittamista, koska varmasti Lidlistä tai kirpputorilta löytyisi neljää euroa halvempiakin kengänkiillokkeita. Minä kuitenkin jo ostin halvimman, minkä löysin lähtemättä kauemmaksi shoppailemaan.

Ja ottakaa nyt ne sormet pois sieltä näppäimistöltä, vaikka kuinka tekee mieli valistaa köyhää ja tyhmää; minä jo kokeilin vanhaa pirkkaniksiä ja hinkkasin kenkiäni banaaninkuoren sisäpintaa vasten. Ei toimi.

Toivon sydämestäni, että tuolle kengänkiillokkeelle tulee vielä käyttöä. Toivottavasti uusi vuosi tuo sinulle myönteisiä yllätyksiä! ❤️

Vierailija
114/116 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvee joulluu.

Vierailija
115/116 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

xxx

Vierailija
116/116 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna on annettava edes yksi joululahja.