Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömän ikisinkun köyhä ja yksinäinen joulu

Vierailija
24.12.2020 |

Paistelen tässä nötkötistä* pihvejä joulupöytään. Niiden lisäksi lautaselle tulee perunoita* ja herne-maissi-paprikaa. Lisukkeena on rasvatonta maitoa, mandariini* ja kauraleipää*, jonka päällä on margariinia* ja keitettyä kananmunaa. Suklaata ja pipareita saan ehkä sitten kun joulu on ohi, jos jonkun halvan konvehtirasian ja paketin piparitaikinaa saisi aiempien vuosien tapaan 50% tarjouksesta. En tosin tiedä, raaskinko ostaa niitä silloinkaan. Rahat on tosi vähissä - tähdellä merkitsemäni tuotteet on haettu leipäjonosta.

Köyhät lapsiperheet saa sentään jouluksi ylimääräisiä avustuksia, mutta yksin asuvat köyhät on unohdettu kokonaan. Tämä joulu paljon on tavallistakin kurjempi, kun sukulaisten luona ei voi käydä kylässä ja perinteinen köyhien joulujuhla on peruttu koronan takia. Ehdin käymään siellä 3 kertaa ja se oli kauan ja hartaasti odotettu joulun kohokohta. Tarjolla oli paljon ihanaa jouluruokaa juhlavasti katetussa pöydässä, elävää musiikkia ja muuta jouluista ohjelmaa. Helsingissä Hursti jakoi sentään joulukasseja köyhille. Täällä missä asun köyhät aikuiset ei saanut jouluksi mitään ylimääräistä.

Kahdelta alkaisi etäjoulukahvila. Saas nähdä, viitsinkö avata Teamsiä lainkaan. Ehkä on sittenkin parempi viettää joulua rehellisesti yksin kuin koittaa saada muihin yhteyttä lattean etäyhteyden välityksellä, josta jää kuitenkin puuttumaan niin paljon.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tätä kansaa vaivaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan itsesäälissä rypemistä eli ei kannata avata Teamsiä missään tapauksessa. Siitä voi vahingossa tulla jopa parempi mieli ja joulu on pilalla. 

Ihanan kunnioittava suhtautuminen sinullakin. Etäjouluohjelma piristää varmasti monia, mutta ihan yhtä varmasti on myös niitä, joita sellaisen katsominen masentaa ja joiden yksinäisyyttä ja muita ongelmia se korostaa. Toivottavasti ap ja kaikki muutkin tuntee itsensä niin hyvin, että osaa tehdä juuri omaan tilanteeseensa parhaiten sopivan päätöksen. 

Ärsyttää tommonen asenne, että jouluna pitää olla sitä tätä tai tota, että voi olla tyytyväinen. Aina pitää verrata itteensä muihin. Miksei voi olla tyytyväinen siihen mitä on? Katto pään päällä, nötköttiä leivällä ja tietokone jolla voi olla yhteydessä muihin yksinäisiin tai ei-yksinäisiin. 

Turha syyttää yksittäistä ihmistä siitä, että ympäröivä yhteiskunta on latonut joulun täyteen odotuksia. 

Vierailija
22/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne rahat menee? Itse olen saanut aina säästöön. Jopa työttömänä ollessani. Varsinkin jos ei ole lapsia.

Maksalaatikkoa, karjalanpaistia, herneitä, rosolia, lanttua.

Taidat juoda ja polttaa rahasi. Onko yrtti kuvioissa 23 €/gramma, joten ei ihme jos ei rahat riitä.

Ihmisillä on erilaisia tilanteita, joissa rahat voi loppua kesken. Mulla kävi niin pari vuotta sitten, kun vuokrasopimukseni sanottiin irti ja jouduin etsimään uuden asunnon. Olin siihen aikaan osa-aikatöissä, jotka alkoi klo 5 aamulla paikassa johon julkisilla ei oikein päässyt niin aikaisin. Silloin ei auttanut muu kuin vuokrata liian kallis kämppä, koska en saanut mistään halvempaakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikealla köyhällä ei olisi tietokonetta.

Eiköhän kakki yksinäiset köyhät oppinut viimeistään koronakevään aikana, että oma tietokone, älypuhelin tai muu laite jolla pääsee nettiin on tosi tärkeä. Ilman omaa laitetta köyhä on kusessa, jos kirjastot ja muut paikat laitetaan taas säppiin. 

Samoin Kela ja tt-toimisto lähes vaativat koneen käyttöä nykyään asiakkailta, joten pakko olla jokin räppänä, että saa asiansa hoidettua, varsinkin jos kirjasto suljetaan.

Vierailija
24/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan itsesäälissä rypemistä eli ei kannata avata Teamsiä missään tapauksessa. Siitä voi vahingossa tulla jopa parempi mieli ja joulu on pilalla. 

Ihanan kunnioittava suhtautuminen sinullakin. Etäjouluohjelma piristää varmasti monia, mutta ihan yhtä varmasti on myös niitä, joita sellaisen katsominen masentaa ja joiden yksinäisyyttä ja muita ongelmia se korostaa. Toivottavasti ap ja kaikki muutkin tuntee itsensä niin hyvin, että osaa tehdä juuri omaan tilanteeseensa parhaiten sopivan päätöksen. 

Ärsyttää tommonen asenne, että jouluna pitää olla sitä tätä tai tota, että voi olla tyytyväinen. Aina pitää verrata itteensä muihin. Miksei voi olla tyytyväinen siihen mitä on? Katto pään päällä, nötköttiä leivällä ja tietokone jolla voi olla yhteydessä muihin yksinäisiin tai ei-yksinäisiin. 

Turha syyttää yksittäistä ihmistä siitä, että ympäröivä yhteiskunta on latonut joulun täyteen odotuksia. 

Ei sitä omaa onnellisuutta/tyytyväisyyttä voi muille ulkoistaa. Jokainen on ihan itse siitä vastuussa. Voi käyttää vaikka sitä joutoaikaa ajatteluun ja tehdä ihan omanlainen joulu omien rahkeitten mukaan eikä lammasmaisesti koitaa täyttää niitä kauppiaitten sun muiden ihmisten valmiiksi ladottuja odotuksia.

Vierailija
25/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap kirjoitti viestinsä vanhalla näppäinpuhelimella, jossa on joku superhidas nettiyhteys? 

Kirjoitin lankapuhelimella!

kyllä kesti.

Vierailija
26/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ap kirjoitti viestinsä vanhalla näppäinpuhelimella, jossa on joku superhidas nettiyhteys? 

Ehkäpä kuitenkaan ei. Sinulla ei ole mitään näyttöä.

Vierailija
27/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se tekeekin ihmisestä rikkaan, jos pystyy ostamaan parilla kympillä käytetyn vanhan rakkineen tai saa vaikka sukulaisilta niiden vanhan romun ihan ilmaiseksi. 

Ei se kone vielä, mutta pitää olla verkkoyhteyskin. Miten oikeasti köyhä sellaista?

Vierailija
28/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä omaa onnellisuutta/tyytyväisyyttä voi muille ulkoistaa. Jokainen on ihan itse siitä vastuussa. Voi käyttää vaikka sitä joutoaikaa ajatteluun ja tehdä ihan omanlainen joulu omien rahkeitten mukaan eikä lammasmaisesti koitaa täyttää niitä kauppiaitten sun muiden ihmisten valmiiksi ladottuja odotuksia.

Sanotko oikeasti masentuneelle ja ahdistuneelle, että itse olet koko pääsi sisäisen sopan keittänyt? 

Vierailija
29/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää joulua ap! En valitettavasti osaa mitään sanoa tai auttaa.

Surullista, että yksinelävät jäävät jouluavun ulkopuolelle. Itselläni on köyhyyttä ja menetyksiä taustalla ja ei ole läheisiä sukulaisia, joten pystyy myötäelämään, mitä yksinäinen ja köyhä joulu on. Nykyään on puoliso, joten en ole yksin ja menee paremmin taloudellisesti. Monesti oon miettinyt, että mielellään kutsuisin meille joulupöytään ja saunaan yksinäisiä (jos joku haluaisi tulla), mutta en tiedä mihin laittaa "ilmoitus" tai tuttavapiirissä kaikilla tuntuu olevat perheet/suvut. Yleensä olen joulupataan laittanut rahaa ja toivon, että ovar menneet myös yksineläville.

Joulu on raskasta aikaa, jos on yksin, rakkaita kuollut tai köyhyyttä tai kaikkia näitä.

Vierailija
30/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se tekeekin ihmisestä rikkaan, jos pystyy ostamaan parilla kympillä käytetyn vanhan rakkineen tai saa vaikka sukulaisilta niiden vanhan romun ihan ilmaiseksi. 

Ei se kone vielä, mutta pitää olla verkkoyhteyskin. Miten oikeasti köyhä sellaista?

Tuo onkin hyvä kysymys. Suomalainen köyhä saa satoja euroja kuussa, mutta eihän niistä millään voi riittää muuhun kuin yhteen vaatekertaan, hammasharjaan ja kaurapuuroon. 

Vierailija
31/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotko oikeasti masentuneelle ja ahdistuneelle, että itse olet koko pääsi sisäisen sopan keittänyt? 

Aloittaja oli työtön ja köyhä. Avaa oma ketju masentuneille, jos haluat aiheesta keskustella.

Vierailija
32/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja oli työtön ja köyhä. Avaa oma ketju masentuneille, jos haluat aiheesta keskustella.

Jäkäti jäkäti. Turha sun on mulle ruveta päätäsi aukomaan. Se joka väitti, että jokainen on ihan itse vastuussa omasta onnellisuudestaan/tyytyväisyydestään jne., sisällytti väitteeseensä myös masentuneet ja ahdistuneet. 

Vierailija
33/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko Helsingissä? Voin ostaa teille suklaata ja antaa kaapeistani joitain tuotteita.

Vierailija
34/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono ja täynnä itsesäälin muodossa tuhlattua energiaa. Senkin energian ois ap voinut käyttää itsensä kehittämiseen ja työnhakuun. Ei jatkoon.

Vierailija
35/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään tämä palsta on täynnä empatiakyvyttömiä luusereita, jotka ei tajua pitää mölyjä mahassaan edes jouluna. Oksettavaa meininkiä. 

Tsemppiä ap:lle ja kaikille muillekin, joille joulu on raskasta ja vaikeaa aikaa! 

Vierailija
36/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne rahat menee? Itse olen saanut aina säästöön. Jopa työttömänä ollessani. Varsinkin jos ei ole lapsia.

Taidat juoda ja polttaa rahasi. Onko yrtti kuvioissa 23 €/gramma, joten ei ihme jos ei rahat riitä.

Meillä meni rahat siihen kun autettiin sukulaista. Ajattelin, että kyllä tämä joulu menee nopeasti kuitenkin. Meitä on kaksikin ihmistä ja ruokaa kaapissa, mutta tänä vuonna on vain jotenkin hirveän raskasta.

Joulussa on mielestäni kyse myös perusturvallisuudesta. Ei voi olla rauhaa ilman turvallisuutta. Ei voi olla enää samanlaista joulua jolloin vain käydään kaikkia sukulaisia tapaamassa ja nautitaan. Pitää ajatella turvavälejä, hygieniaa jne.

Mietin liekö koskaan enää samanlaista joulua kuin ennen. Ei siinä paljoa paina se onko pöydässä kymmentä sorttia jouluruokia ja mikä musiikki soi taustalla kun musertavasti tietää, että ei ehkä enää koskaan näe sellaista joulua kuin ennen oli. Ekan sivun syyllistäjiltä kysyisin, että miksi edes juhlitte joulua jos sen sanoma on niin hakusessa, että jouluaattonakin pitää aukoa päätä?

Vierailija
37/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloiottajan ja kaikkien muidenkin kannattaa nyt viimeinkin painaa kalloihinsa tuo sisäministerin virallinen lijaus köyuhiin.. JUOKAAA KRAANAVETTÄ...

Sisäministerimme on toki myös puoluejohtaja ja koulutukseltaan köyhyystutkija jonka oma prioriteetti ei kohdennu kotimaan köyhiin vaan globaalin kurjuuden tukemiseen rahtaamalla aurinkomaiden savimajojen ryysyköyhällistö charter-lennoilla tänne pohjolan perukoille kaammoksen ja räntäsateen keskelle.

Vierailija
38/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hlvetti taas.

Joulu tulee joka vuosi. Voit aloittaa vaikka heti joulun jälkeen säästämisen ensijouluun, että on varaa olla syömättä tyyliin kaurapuuroa pelkästään.

Olen itse työtön köyhä, mutta kyllä minulla on varaa jouluruokiin, kun olen valmistautunut jouluun. Kyllä, yllätysmenoja on tullut, mutta silti rahaa on jäänyt säästöön, kun on joka kuukausi osannut lakea menot ja tulot oikein.

Jotkut työttömät ja tt-asiakkaat ovat jotenkin niiin... itsekkäitä. Elävät jo nyt muiden ihmisten rahoilla, mutta mikään ei riitä ja mikään ei ole tarpeeksi. Itse olen kiitollinen, että saan asua YKSIN ja saan ruokaa, sekä varaa on ostaa myös tarvittaessa vaatteita.

Siksi haluankin kiittää teitä kaikkia veronmaksajia siitä, että minunkaltainen henkilön ei tarvitse asua sillanalla nälissään. Toivottavasti ette luule, että kaikki köyhät ja työttömät ovat itsekkäitä, jotka aina vaan vaativat lisää ja lisää.

Vierailija
39/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni rahat siihen kun autettiin sukulaista. Ajattelin, että kyllä tämä joulu menee nopeasti kuitenkin. Meitä on kaksikin ihmistä ja ruokaa kaapissa, mutta tänä vuonna on vain jotenkin hirveän raskasta.

Joulussa on mielestäni kyse myös perusturvallisuudesta. Ei voi olla rauhaa ilman turvallisuutta. Ei voi olla enää samanlaista joulua jolloin vain käydään kaikkia sukulaisia tapaamassa ja nautitaan. Pitää ajatella turvavälejä, hygieniaa jne.

Mietin liekö koskaan enää samanlaista joulua kuin ennen. Ei siinä paljoa paina se onko pöydässä kymmentä sorttia jouluruokia ja mikä musiikki soi taustalla kun musertavasti tietää, että ei ehkä enää koskaan näe sellaista joulua kuin ennen oli. Ekan sivun syyllistäjiltä kysyisin, että miksi edes juhlitte joulua jos sen sanoma on niin hakusessa, että jouluaattonakin pitää aukoa päätä?

Ihmiset ei kestä kyllä yhtään minkäänlaista kritiikkiä omaa toimintaansa tai ajattelutapaansa kohtaan. Päätä pitäis vaan silitellä. Joulun sanoma on nykyään kauppiaitten sanomaa. Sillä on hyvin vähän tekemistä alkuperäisen sanoman kanssa enkä mitään siihen viittaavaa löytänyt myöskään aloituksesta. 

Vierailija
40/116 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIpä ole proletariaatin osa häävi näinä aikoina. 

Itse olen työläinen ja eihän se joulu kummoinen puitteiltaan ole. Proletariaatin asuinsijassa ei ole takkaa, eikä liioin saunaa. Perinteeni onkin käydä joulusuihkussa ja laitan läppärin näytölle pyörimään youtubesta takka-videon 24h. 

Työn tuotot menevät porvarien yltäkylläisyyteen, työläiselle ei paljoa jää. Itsekin ilman kesälomaa tahkonnut taas koko vuoden ja tässä on tulos.