yläaste Kulosaaren yhteiskoulu KSYK, kokemuksia/mielipiteitä?
Onko teillä kokemuksia Kulosaaren yhteiskoulun yläasteesta? Millainen koulu?
Kansainvälisistä luokista: miten suomea äidinkielenään puhuvat ovat pärjänneet suomi/englanti - tai englanti - luokillla, ja miten englanninkieli on käytännössä näkynyt opetuksessa?
Kommentit (208)
Kulosaaren oppilaita tulee muualtakin kun Kulosaaresta. Kulosaarihan on hyvintoimeentulevien asuinsija.
Olisin voinut laittaa lapseni Kulosaaren enkku linjalle aikoinaan ellei olisi ollut Aurinkolahden teknologialuokkaa.
Täällä entinen ksykläinen, kävin yläasteen suomi/englanti-luokalla 2000-luvun lopussa :) Oppilaat valitaan pääsykokeella, jossa testataan sekä englannin että suomen kieli sekä mahdollisesti vielä toinen vieras kieli. Opetus tapahtuu suurimmalta osin englanniksi, mutta joitakin aineita saattaa olla myös suomeksi (itselläni suomeksi oli äidinkielen lisäksi liikunta, terveystieto 7-luokalla, käsi- ja puutyö sekä 9-luokalla fysiikka, kaikki muut englanniksi). 9-luokalla kerrassaan mainio tapahtuma oli kaksi päivää kestänyt HELIMUN! Kaiken kaikkiaan loistava koulu, ei mitään pahaa sanottavaa.
Kolme lasta käynyt ko. yläasteen ja voin todellakin suositella. Erittäin hyvä koulu, hyvät opettajat ja kiusaamiselle nollatoleranssi, omat lapset olleet suomi-enkku -luokalla ja todella vahva kielitaito tuloksena. Suosittelen ehdottomasti. Eikä se soveltuvuuskoe mikään kovin vaikea ole, jos on enkku vahva 6. luokalla, sen kyllä läpäisee.
esikoinen kävi aikaaan kyseisen yläasteen ja oli kyllä silloin oikein hyvä koulu, huumeongelmia ei silloin ollut, mutta ainahan sitä mätämunia joukossa kuin joukossa on ja jos jollain on huumeongelma, sehän ei tarkoita sitä että kaikki olisivat yhtä ääliöitä.
Kun tällaisiin kouluihin on kauhea tunku, niin miksi ei tavallisissakin kouluissa voisi olla enemmän englantipainotteisia luokkia. Kielitaito on suomalaisille tärkeää, ja kansainvälisyys kiinnostaa vanhempia ja oppilaita.
Kävin ko. koulut 80-90 lukujen taitteessa. Eli ylä-asteen ja lukion. Olivat ihan eri koulu silloin. Ihmettelen, miten siitä on tullut tuollainen eliittikoulu. Tuttavani lapsi käy nyt yläastetta siellä ja koulussa on kuulemma huumeongelma. En tiedä yhtään pitääkö paikkansa. Yrittävät kuulemma peitellä asiaa (ymmärrettävää tietenkin) kuumeisesti. Tuttavani on aktiivinen vanhenpainyhdistyksessä.
Voin suositella lämpimästi :) opet on kivoja ja koulun yleinen ilmapiiri on hyvä. Mistään huumeongelmista en ole kuullutkaan, vaikka opiskelen nyt ksykissä.
Ei ihme että on huumeongelma, siinähän on välityspaikka aivan koulun nurkilla
Ärsyttää tollaiset kunnianhimoiset mammat jotka erikoisuuden kiilto silmissään haluavat päteä lapsensa "paremmalla" koululla ja tavoitella jotain erikoisuutta päästäkseen kehuskelemaan. Taisi jäädä omat koulut vaiheeseen ja nyt pitää lasten avulla päteä kun omat rahkeet ei riittäneet.
Pitää olla olevinaan niin hienopieruja, että voi sukujuhlissa brassailla. Lapsella on paras olla lähikoulussa missä kaveritkin ovat läheltä. Perusopetus on kaikissa samaa. On ihan lapsesta kiinni pärjääkö koulussa, hyvät pärjää missä vaan.
Minun lapset eivät tule koskaan saamaan lupaa pyrkiä KSYK:uun. Syy on rehtori. Varmasti opettajat ovat ihan kelpoja.
Ja huumeongelmasta: Siitä ei saanut tiedottaa koteihin, ettei koulun maine kärsisi. Tuohan tarkoittaa sitä, että huumeongelma jäi hoitamatta, ja ongelma on totta. Saapa nähdä, kauanko ihmiset (opettajat) pysyvät hiljaa.
Tämä huumeongelma on ihan keksitty. Olen ollut kolme vuotta ksykissä oppilaana, kavereita on paljon peruskoulun ja lukion puolella, eikä kukaan tiedä tästä mitään. Voi olla että joku kokeilee joskus vapaa-aikana niinkuin osa nuorista joka koulussa, mutta mitään ongelmaa ei todellakaan ole. Päin vastoin, porukka on tosi fiksua ja tervehenkistä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:43"]
Ärsyttää tollaiset kunnianhimoiset mammat jotka erikoisuuden kiilto silmissään haluavat päteä lapsensa "paremmalla" koululla ja tavoitella jotain erikoisuutta päästäkseen kehuskelemaan. Taisi jäädä omat koulut vaiheeseen ja nyt pitää lasten avulla päteä kun omat rahkeet ei riittäneet.
Pitää olla olevinaan niin hienopieruja, että voi sukujuhlissa brassailla. Lapsella on paras olla lähikoulussa missä kaveritkin ovat läheltä. Perusopetus on kaikissa samaa. On ihan lapsesta kiinni pärjääkö koulussa, hyvät pärjää missä vaan.
[/quote]
Toi että perusopetus on kaikissa samaa on haavekuva jostain 80-luvulta. Kun minun kuopus aloitti lähikoulussa Itä-Helsingissä kymmenkunta vuotta sitten niin ekaluokalla oli 27 oppilasta ja 11 kotikieltä. Nuori innokas opettaja, joka jäi aika yksin ja paloi loppuun jo ensimmäisen vuoden aikana, jonka jälkeen alkoi moninaisten pätkäsijaisten kierre. Työkaverin tyttö aloitti samaan ainaan koulun Tuusulassa ja kun sitä vierestä seurasi niin oppimateriaali jota he käsittelivät oli kevyesti kaksin kolminkertainen, kun meidän pojan luokalla pääpaino oli rauhan pitäminen ei niinkään opiskelu. Lähikoulun entisenä kannattajana meillä varmistui tokaluokan aikana päätös että haemme painotetulle luokalle. Suurin syy päätökseen oli että siellä on valikoitunut oppilaskunta. Tavallisia lapsia ne pääsykokeetkin läpäisseet lapset ovat, mutta luokalta puuttuvat pahimmat ongelmaperheet jotka veivät 90 prosenttia opettajan ajasta. Painotettua ainetta oli vain 1-2 tuntia viikossa, enkä siis odottanut mitään ylisuoritusta tai lisäopetusta vaan ihan tavallista peruskoulunopetussuunnitelman mukaista opetusta luokassa missä oli positiivinen asenne koulunkäyntiin ja hyvä luokkahenki.
Periaatteessa minäkin kannatan lähikoulua hyvänä ideaalina yhteiskuntaan, mutta kun piti valita oman lapsen koulunkäynti tai ideaalitilanne niin minä valitsin oman lapsen ja tekisin niin uudestaan. Jos lähikoulu aikoo selvitä Helsingissä sen pitää tehdä itse 'painotettuja' luokkia. Itse kaipaan yläkouluun takaisin matikan ja kielten laajoja ryhmiä. Koko ikäluokka pysyisi kasassa samalla luokalla, mutta tärkeissä aineissa olisi omia ryhmiä ja opetusta niille jotka haluavat opiskella.
Juu. Meidän alueen lapset kuskataan pääsääntöisesti muualle. Syyt yllä. Plus että se löhikoulu on lisäksi homeessakin ja lakkautusuhan alla...
Tuksuhan on käynyt koulunsa kulosaaressa, kysykää siltä.
Ei niitä englantipainotteisia luokkia/kouluja ihan noin vain voi perustaa. Tarvitaan päteviä englantia äidinkielenään puhuvia opettajia eri aineisiin, opetussuunnitelmien muuttamista, englanninkielistä kirjallisuutta ja muuta oppimateriaalia yms., eli vaatii aika suuret panostukset, aikaa ja koulutusta ennen kuin alkaa toimia kunnolla.
Lukiossa ainakin usein oli se ongelma, että A- ja C-luokkalaisia oli samalla kurssillä. A-luokkalaisten englannin ymmärrys saattoi olla hyvin vähäistä, ja jokut C-luokkalaiset osasivat suomeksi ehkä tervehtiä. Yritä siinä opettaa kaikkia tasapuolisesti... Tällaisia sekoituskursseja ei tietenkään aina ollut, mutta koulu on liian pieni oppilasmaärältään. Jotain tiettyä kurssia on niin vähän vuodessa, että aina ei voi valita sitä omalla kielellään. Onneksi itse olin B:llä, eli 50/50.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 05:02"]Ei niitä englantipainotteisia luokkia/kouluja ihan noin vain voi perustaa. Tarvitaan päteviä englantia äidinkielenään puhuvia opettajia eri aineisiin, opetussuunnitelmien muuttamista, englanninkielistä kirjallisuutta ja muuta oppimateriaalia yms., eli vaatii aika suuret panostukset, aikaa ja koulutusta ennen kuin alkaa toimia kunnolla.
[/quote]
No siis siellähän on natiiveja opettajia, englanninkielistä kurssimateriaalia yms. Esim. fysiikassa tärkein kirja oli englanniksi.
Kävin KSYKissä yläasteen 2000-luvun ensimmäisinä vuosina. Olin suomi/englanti-luokalla, johon haettiin erillisellä pääsykokeilla. Pääsykokeissa mitattiin sekä englannin että saksan osaaminen. (Koska hain opiskelemaan myös A-saksaa.)
Suomi/englanti -luokalla osa aineista (historia, yhteiskuntaoppi, fysiikka, kemia, biologia, uskonto, musiikki, kuvaamataito) ja loput suomeksi.
Ketjun toiseen viestiin viitaten, en koe että englanninkielisyys olisi haitannut oppimistani millään tavalla. Opin kaikki asiat "kunnolla" niinkin. Kävin lukion Ressussa, eikä minulla ollut siellä mitään hankaluuksia tietopohjani kanssa. Sen sijaan olen edelleen kiitollinen KSYKille vahvasta kielitaidostani. Englannista napsahti laudatur helposti, eivätkä yliopiston englanninkieliset oppikirjat ole myöhemmin aiheuttaneet ahdistusta.
Edellä mainittuja huumeongelmia ei ainakaan silloin 2000-luvun alussa ollut ja koulun opettajat olivat erinomaisia. Minulla on siis vain hyvää sanottavaa. Tiedä sitten, miten asiat ovat muuttuneet tai ovatko ollenkaan.