yläaste Kulosaaren yhteiskoulu KSYK, kokemuksia/mielipiteitä?
Onko teillä kokemuksia Kulosaaren yhteiskoulun yläasteesta? Millainen koulu?
Kansainvälisistä luokista: miten suomea äidinkielenään puhuvat ovat pärjänneet suomi/englanti - tai englanti - luokillla, ja miten englanninkieli on käytännössä näkynyt opetuksessa?
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
vanhempi ksykkiläinen kirjoitti:
Opiskelin KSYKissä yläasteen ja lukion (v. 2003-2008), muusta kun ei ole kokemusta, jaan omani tässä:
Rakastin koulun kansainvälistä ilmapiiriä ja englanninkielistä opetusta (oli oma ideani hakea sinne, toinen vanhemmistani oli itse asiassa hakemistani vastaan verukkeella "Se on liian vaikeaa etkä pärjää kuitenkaan", kun toinen onneksi komppasi sanomalla "Antaa likan yrittää, aina voi vaihtaa muualle"). Englanti oli jo ala-asteella eräs lemppareitani ja aine, jossa olin hyvä. Toki se vaati jonkun verran työtä oppia opiskelemaan toisella vieraalla kielellä, kuten silloin tehtiin, mutta tuon ikäisenä on vielä todella vastaanottavainen ja kielitaito/rohkeus puhua englanniksi kasvoi jo vuodessa tosi paljon.
Opettajat pääosin todella ihania ihmisiä (ympäri maailman tulleita) ja viisaita, ei puisevia - puisevimmat ja tylsimmät opettajat olivat pääsääntöisesti suomalaisia. Mulla oli ihana musiikin ope Australista, jonka kanssa teimme kouluretken NYCiin (nuo retket olivat myös parasta) ja kanadalainen matikan opettaja, joka osasi tehdä inhokkiaineestani siedettävän stand up -maisella humoristisella tunninavauksellaan ennen siirtymistä matskuun ja ymmärryksellä siitä, ettei matikka ole kaikille mieluista. Ihan mielettömiä persoonia ja mulla sattui olemaan maailman symppiksein filosofian ja psykologian ope.
Ja tosiaan oli kaikenmaailman HELIMUNIT ja oheistoiminnat, retket yms. Kiusaamista en juurikaan havainnut. Parasta oli koulun ja luokkien pienuus myös. Koulu vaati oppilailta paljon mutta se on mielestäni vain hyvä.
Miinuspuolena ehkä ne oppilaat, itse tulen normaalista kantasuomalaisesta, keski (tai jopa ylemmän keskiluokan) perheestä ja lähestulkoon kaikki muut opiskelijat tulivat todella hyvin toimeentulevista, jopa elitististä lähtökohdista (opiskelukavereina oli muun muassa Harkimoita ja Wahlrooseja, eri maiden suurlähettiläiden/miljonäärien lapsia yms) joten koin välillä, etten kuulunut sinne heidän joukkoonsa sosioekonomisesti. Ja moni opiskelukaveri on nykyään jossain huippuvirassa maailmalla ja suorittanut korkeakoulut myös siellä. Rahaa oli monella kuin roskaa ja se näkyi. En puhu nyt noista, joiden nimen mainitsin enkä tarkoita pahalla - kaikki olivat kohteliaita ja erittäin mukavia ihmisiä pääsääntöisesti.
Siis olen täysin samaa mieltä että persoonallisia ovat ja ollaankin kyynel silmässä myöhemmin naureskeltu kavereiden kanssa, että mistä tällaisia tapauksia edes löytyy :'D Pätevyydestä ja ihanuudesta olen täysin päinvastaista mieltä, tunnistan kyllä opettajat joita tarkoitat. Australialainen tietääkseni sai fudut ja kanadalaisen takia en lopulta edes pystynyt kirjoittamaan matematiikkaa... Silti omilla ponnisteluilla pääsin todella hyviin yliopistoihin, joissa onkin ollut asiallista ja korkeatasoista opetusta, mutta pienintäkään krediittiä en voi siitä ksykin opetushenkilökunnalle kyllä antaa... HUH mikä paikka, aivan pohjanoteeraus... Lapset voivat kirjoittaa hyvin koska keskiarvoraja on korkea, vastaavasti Helsingin yliopistosta tulee laadukasta tutkimusta koska on tiukka sisäänpääsy...
Pakko sanoa että filosofian ja psykologian opettaja oli hieno ihminen ja yksi harvoista pätevistä ja reilusti ja kunnioittavasti oppilaita kohtelevista.
Lapseni opiskeli 6 vuotta ksykissä, yläasteen ja lukion.
Kirjoituksista enkusta napsahti helposti L.
ksyk on ihan ok koulu, kun aloitat 7 luokan, ei heti aijo olla niin paljon stressiä, mutta kokeet vasta tulevat kuukauden päästä. uusia oppiaineita tulee ja on 5 jaksoa. sain aika paljon kavereita vaikka olen introvertti. 90% kaikki ovat kivoja ja hauskoja. olen itse uusi tänne kouluun, mutta pidän tästä koulusta! opet on ihan kivoja ja näin, ja paljon retkiä! kiitos kun luit tän. :)
Kyseinen koulu on ollut kautta aikojen yksi parhaimmista!
Kertokaas nyt vähän jtn, että mitä siellä soveltuvuuskokeissa sitten testataan? Kielioppia vai mitä? Äikässäkö pitää kirjoittaa joku aine? Onko joku tietty sanamäärä tai jotain? Liikkaluokille haettaessa olisi niin selkeät testit, joita treenata, joten vähän rassaa ku ei tästä enkun testistä tiedä yhtään mitään. 🤣
Tietäisi vähän miten alustaa omaa poikaansa testeihin liittyen. Seiskaluokka siis lähestyy.
Enkussa on mielestäni tosi hyvä, mutta toi äikän testi vähän stressaa.
Dints kirjoitti:
Kertokaas nyt vähän jtn, että mitä siellä soveltuvuuskokeissa sitten testataan? Kielioppia vai mitä? Äikässäkö pitää kirjoittaa joku aine? Onko joku tietty sanamäärä tai jotain? Liikkaluokille haettaessa olisi niin selkeät testit, joita treenata, joten vähän rassaa ku ei tästä enkun testistä tiedä yhtään mitään. 🤣
Tietäisi vähän miten alustaa omaa poikaansa testeihin liittyen. Seiskaluokka siis lähestyy.
Tähän kaipailisin vastausta. Tietääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
Dints kirjoitti:
Tähän kaipailisin vastausta. Tietääkö joku?
Kielitaitoa ylipäätään.