yläaste Kulosaaren yhteiskoulu KSYK, kokemuksia/mielipiteitä?
Onko teillä kokemuksia Kulosaaren yhteiskoulun yläasteesta? Millainen koulu?
Kansainvälisistä luokista: miten suomea äidinkielenään puhuvat ovat pärjänneet suomi/englanti - tai englanti - luokillla, ja miten englanninkieli on käytännössä näkynyt opetuksessa?
Kommentit (208)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:43"]Ärsyttää tollaiset kunnianhimoiset mammat jotka erikoisuuden kiilto silmissään haluavat päteä lapsensa "paremmalla" koululla ja tavoitella jotain erikoisuutta päästäkseen kehuskelemaan. Taisi jäädä omat koulut vaiheeseen ja nyt pitää lasten avulla päteä kun omat rahkeet ei riittäneet.
Pitää olla olevinaan niin hienopieruja, että voi sukujuhlissa brassailla. Lapsella on paras olla lähikoulussa missä kaveritkin ovat läheltä. Perusopetus on kaikissa samaa. On ihan lapsesta kiinni pärjääkö koulussa, hyvät pärjää missä vaan.
[/quote]
No mun ystävistä suurin osa oli hakenut ihan omasta aloittesta tuohon kouluun. Minä myös olin jo pienestä pitäen halunnut opiskella englanniksi. Ei perheeni edes tiennyt KSYKin olemassaolosta.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 00:11"]Minun lapset eivät tule koskaan saamaan lupaa pyrkiä KSYK:uun. Syy on rehtori. Varmasti opettajat ovat ihan kelpoja.
[/quote]
No mikäs siimä rehtorissa on vialla? Onhan sillä vähän hassu englannin aksentti. Ja kyllä ne "teidän pitää pärjätä paremmin kuin edelliset valmistuneet" -puheet stressaa. Muuten on ihan rento ja kiva tyyppi. Osaa myös vitsailla omalla kustannuksellaan.
Mun ystäväni on töissä KSYK:ssa ja olisi valmis lähtemään heti muualle, jos saisi vain viran. Koulun opettajien yhteishenki on lähestulkoon ala-arvoisen huono. Koulua johdetaan kuin yritystä ja opettajat pannaan tappelemaan omista tunneistaan. Ongelmien syynä on tasan yksi numerokoodi: 2007.
Jos tykkää Neuvostoliitto-meiningistä, niin ei muuta kuin KSYKKIIN! Sopii myös Putin-faneille.
Terv. !Hyshys!
Lapseni on nyt 6.-luokkalainen, ja olemme alkaneet katsoa hänelle painotettua yläastetta. En etsi painotettua yläastetta niinkään juuri painotuksen takia, vaan sen takia, että painotetulle yläasteelle hakee ja valitaan valikoitunutta oppilasainesta. Kun oppilaat ovat halunneet ja tulleet valituksi kouluun, niin lähtökohdat koko luokalle aivan eri luokkaa kuin normiyläasteella. Oppilaat, joita koulu ei niin kiinnosta tuskin viitsivät hakea mihinkään erityiseen painotettuun opetukseen, vielä kun painotetulla luokalla joutuu tekemään enemmän töitä. Painotetulle luokalle valikoituu samanhenkistä, keskimääräistä innostuneempaa ja enemmän koulunkäyntiin panostavia oppilaita. Opettaja saa kurinpidollisten toimien sijaan keskittyä motivoituneen porukan opettamiseen, kun häiriköt ja ei-motivoituneet oppilaat menevät lähikouluihinsa tavallisille luokalle.
Lisäksi harvat 12 - 13-vuotiaat suoriutuvat itsekseen painotettujen yläasteiden hakuprosesseista, joten olettaisin siksi myös kouluun hakeneiden lasten vanhempien olevan myös keskivertoa kiinnostuneempia lapsensa koulunkäynnistä.
Meillä tulee myös Kulosaaren yhteiskoulu olemaan hakulistalla :-).
t: Kutosluokkalaisen äiti
Näin puolen vuoden kokemuksella vanhemman näkökulmasta olen kokenut KSYKin olevan erinomainen koulu lapselleni.
Kannustava ja viihtyisä ilmapiiri, oppilaita haastava opetus, töitä joutuu tekemään, kaksikielisyys FIN/ENG - kielitaito on karttunut, lapsi viihtyy hyvin koulussa, on saanut uusia ystäviä, eikä ole kyllä yhtään tullut wilmaviestejä kotiin, että luokalla kiusataan/olisi levotonta menoa/tyhmyyksien tekemisistä (verrattuna siihen kun toinen lapseni kävi ns. normaalin yläasteen).
Koulun kaksikielisyys oli suurin syy miksi tänne haettiin - ja samalla se olisi ollut myös suurin syy miksi ei oltaisi haettu. Vähän arvelutti, tuleeko joidenkin aineiden opiskelusta englanniksi turhan haastavaa, mutta ei, nyt puolen vuoden jälkeen opetus englanniksi tuntuu lapsestani jo "ihan normaalilta". Kielitaitoa on tullut samalla paljon lisää. Kaksikielisellä luokalla osa aineista opiskellaan suomeksi, osa englanniksi, osa aineista molempia kieliä käyttäen.
Seiskaluokkalainen itse sanoo, että uudessa koulussa on kivaa, opettajat ovat kivoja ja kehuvat paljon, ketään ei ole kiusattu, koulu on viihtyisä, on kivaa kun oppitunneilla ei ole mölisijöitä ja keskitytään opiskeluun, mokaamisille ei naureta tai ilkuta ja saa olla sellainen kun on. Lapsesta on myös kivaa, kun muutkin luokalla ovat innostuneita ja satsaavat koulutyöhön.
Ja mitä väitettyyn elitistisyyteen tulee, niin KSYKiin haetaan osaamisella, ei vanhempien lompakolla.
Nyt kun yläastevalinnat ovat kohta kuudesluokkalaisille ajankohtaisia, niin suosittelen käymään koulun infoissa.
mun lapsi on ksykissä kielilinjalla 8-luokalla, ja olin kesällä yllättynyt miten hyvin osasi puhua enkkua jo seiskan jälkeen kun oltiin ulkomaanmatkalla. siis miten hyvin ymmärsi ja osasi puhua enkkua, tossa koulussa sitä on vaan pakko niin oppii.
hyvä koulu, ehkä miinuksena pieni kilpailu kun oppilaat ovat hyviä niin toisille se sopii toisille ei.
Opiskelin yläasteen kulosaaressa ja pakko sanoa että ne kolme vuotta olivat aivan parasta antia ! Kansainvälinen ilmapiiri ja rentous sekä sain ihania ystäviä kahdeksannella luokalla ! :) pakko sanoa tuohon kun jotkut täällä kailottaa että " ei tietoa kiusaamisesta" niin se on kyllä kaunis kiiltokuva. Kulosaaresta pitää löytää oman henkiset kaverit ja itselleni siihen meni valitettavasti seitsemäs luokka aikaa, kun hengailin väärien ihmisten kanssa ja koin kiusaamista viikoittain. Tämä tosin taisi johtua vain parista idioottimaisesta henkilöstä.
Kaksikielinen linja antaa ihan mielettömän hyvän pohjan jatkoa varten. Reaaliaineita opiskellaan osittain englanniksi ja se on mahtava tunne kun tajuaa alkavansa ymmärtää! Opettajat ovat ( tai ainakin olivat omana aikanani noin kolme vuotta sitten) ihanan kannustavia ja tekevät aineista mielenkiintoisia :) ja kaikki oheistoiminta oli ihanaa koulussa, varsinkin joka syksy järjestettävä Annual Christmas Ball !
Tuli valituksi :)
Paljon oli hakijoita ja paljon pettyneitä lapsia kun eivät tulleet valituksi.
Tänä vuonna kaksikieliselle luokalle pääsi 38 % ensisijaista hakijoista ja jos mukaan lasketaan myös toissijaiset hakijat, niin prosenttiosuus on 35 %.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:39"]
Olis mielenkiintoista tietää kuinka moni noista kaksikieliselle linjalle päässeistä on ihan tavallisesta koulusta perusopinnoilla opiskelleita suomenkielisiä. Onkohan heidän osuutensa vähentynyt? Koe oli aika vaikea, selvittääköhän sen todella 3,5 vuoden enkun opinnoilla?
[/quote]
Mutta toisaalt, eikö ole tärkeintä että lapsi ymmärtää tarpeeksi englantia pystyäkseen seuraamaan opetusta? Kaksikielisellä linjalla kun tulee osata riittävästi englantia,. Ei kai ole lapsenkaan etu, jos ei pärjää muiden mukana?
No meidän poika pääsi ja on ihan umpisuomalaisesta perheestä. Kokeessa painotettiin yhtä paljon äikän ja enkun koetta. Äikkä oli pelkkä ainekirjoitus, enkussa oli useampi osio. Poika itse totesi, että joku sana oli jäänyt ymmärtämättä kuullunymmärryksestä ja aineessa oli laittanut lainatun lauseen jälkeen pisteen, vaikka piti olla pilkku. Mutta muuten pärjäsi ihan taviskoulupohjalta. Yleensä saa enkun kokeista kiitettäviä, muttei täysiä kymppejä.
Joo, siis tietty pitää osata tarpeeksi englantia, mutta aiemmin iso osa on ollut sillä tavallisella koulupohjalla, mutta sitä mukaa kuin pääsyprosentti pienenee, varmaan niiden erinomaisesti enkkua osaavien osuus kasvaa...
Onko Kulosaari paluumuuttajalle hyva ratkaisu? Lapseni on kaynyt koko koulunsa englanniksi ja tulisi nyt yla-asteelle (ei seiskalle). Ei ihan ummikko suomen suhteen, mutta englanti on selkeasti vahvin kieli, ja on myos kielellisesti ihan lahjakas (siis kirjoittamaan, kayttamaan laajaa sanavarastoa etc,lukevat ja analysoivat Steinbeckia, pygmalion, Shakespeare...)
Meneeko englanti hukkaan jos joutuu vain tankkaamaan kielioppia suomen tyyliin?
Miten siella opiskellaan muita kielia?
Ja kaikkein tarkein, mllainen henki oppilaiden kesken on? onko niilla yhteishenkea ja erilaisuuden sietaminen hallussa.
Olen kysellyt ja kyllä yhteishenkeä kehutaan! Toki kilpailua varmasti on.
Miten iso koulun sinusta pitäsi olla? Kulosaaressa on n 750 oppilasta ja 70 henkilöuntaa. Koulua on laajennettu jo kahteen kertaan tällä vuosisadalla. Kouluun on pääsykojkeet, joten kyllä englannintaidon tulee olla suht hyvä. Toki siellä on myös yksi luokka pelkästään suomenkielisille yläasteella. Lukio on kymmenen parhaan joukossa ja käytöshäiriöitä ei juuri ole. Huumeongelmasta en ole kuullut.