Onko kesäkuun festareilla kylmä nukkua teltassa?
Riippuu tietenkin ja tottakai säästä, mutta onko kellään kokemusta?
Itse ajattelen, että telttaan läkähtyisi, mutta silti jokaisessa "Pakkaa nämä festareille" -listassa mainitaan villasukat ja villapaita, ettei tule yöllä kylmä. Häh?
Olisko jollain kertoa kokemuksiaan :)
Kommentit (26)
Makuualusta on tarpeellinen kesälläkin. Ilmätäytteiset ovat kalliita, neopreeniset halpoja mutta ihan riittäviä.
Vanha ketju, mutta ei se mitään. Teltassa tarkenee kyllä ihan hyvin. Itselläni halpis teltta ja ihan joku Tokmannin makuupussi. Joku eristävä patja alle. Lisäksi ollut joku täkki mukana varuilta, kun autolla olen aina ollut noilla retkillä. Eli mahtuu kyllä tavaraa mukaan. Yöllä päällä collarit ja huppari. Välillä pelkkä t-paita ja alkkarit. Kylmintä taisi olla viime kesänä jotain +8 yöllä. Silloin oli ohut pipo päässä. Ja se huppari päällä. Lisätäkki piti yöllä kyllä ottaa pois kun oli kuuma.
Ja minä kuitenkin palelen helposti, mutta tuo makuupussi on kyllä hyvä, vaikka olikin jotain alle 20€. Lapsilla on samanlaiset ja hekin tarkenee.
Keli vaikuttaa tottakai, mutta niin tekee myös minkälainen on teltta, makuualusta, makuupussi, sekä teltassa nukkuva henkilömääräkin. Eli, hyvin vaikea sanoa. Itse pakkaisin mukaan pelkästään nukkumiseen tarkoitetun mukavan ja pehmeän pitkähihaisen ja -lahkeisen setin mukaan. Kerrasto tai collegesetti. Sen päälle tarvittaeessa lisää sitten esim hupparin ja pipon. Hyvä makuupussi yleensä riittänee kuitenkin, ettei jäätymään pääse.
Voi tulla todella kylmä. Todellakin pipo, villapaita ja kaulahuivi ym mukaan. Pahimmillaan muutama aste lämmintä ja se kosteus on pahinta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tosiaan, mutta itse olen joskus Provinssissa jäätynyt aivan täysin. Vaikka päivällä on ollut hellelukemat, niin yöllä lämpötila on laskenut kuitenkin johonkin 10-14 asteeseen. Aamulla tietty voi tulla kuuma jos aamuaurinko porottaa suoraan telttaan, mutta kyllä mä lähtisin kunnon makuupussin ja muiden vermeiden kanssa festareillekin.
Makuupussi on tietenkin ihan ok ratkaisu, mutta jos minä lähtisin, ottaisin kunnon hyvän lämpimän peiton, merinovillakerraston, villasukat ja pipon/puffin jonka voi sitten vetää silmille kun on liian valoisaa tai pitää päässä jos on kylmää. Niin ja ihan oikea patja ja tyyny, parantaa nukkumismukavuutta paljon.
Kunnon makuupussi pitää lämpinänä ja mukavana vaikka -20 pakkasella. Ei tarvita lisävaatteita nukkumiseen. Luonnollisesti kesäkuussa eteläisemmässä Suomessa harvoin lämpö menee alle nollan tai jos menee niin vain aavistuksen, eli ei tartte niin arkista laatua pussia. Mutta siitä se lähtee, että pussi on hyvä. Lisäksi kunnollinen eristävä telttapatja alle.