Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluverhojen vaihto, yö kinkkua paistaen, joulukirkko... mitä lapsuutesi jouluperinteitä sinä ET ole siirtänyt itsellesi

Vierailija
23.12.2020 |

Meillä on juurikin nuo verhot, parin päivän takia käydä koko kämppää läpi ja vaihdeta joka ikkunaan, myös saunan ikkunaan punaisia tonttuverhoja... Ei ihme että äidillä oli hirveä stressi!

Kommentit (221)

Vierailija
1/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Varsinkaan lipeäkalaa 🤢🤮

Vierailija
2/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudenkodissa oli sellainen tunnekontrolli, että jouluna oli pakko kaikkien olla hyvällä tuulella ja samaa mieltä ihan joka asiasta. Ahdistavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kossukänniä, riitaa, tappelua ja hankeen ajamista.

Vierailija
4/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Aito kuusi. Vanhemmistani muovikuusi on suorastaan pyhäinhäväistys mutta onneksi voin vedota mieheeni,  joka on pahasti allerginen  kuuselle

- Laatikoiden teko itse ja sitten itkeminen, kun kukaan ei ota lanttulaatikkoa eikä maksalaatikkoa...

- Verhojen, pöytäliinojen ja mattojen vaihto jouluisempiin

Vierailija
5/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa niitä hemmetin kynttelikköjä ikkunoilla. Onneksi meillä ei ole.

Vierailija
6/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee monia jouluruokia, kuten lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, rosollia. En myöskään siivoa ja puunaa yhtä paljon.

Vierailija
7/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressaamista

Vierailija
8/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyemmin voin sanoa mitä olen siirtänyt:

-joulutorttuja ja pipareita tulee välillä ostettua, kerran olen jopa leiponut joulutorttuja

-hyasintti oli minulla yhtenä jouluna

-joulutähti oli ikkunassa parin joulun ajan

-kerran paistoin pienen kinkun

Siinä taisi olla kaikki, eivät kuitenkaan ole jokavuotisia minulla. Tänä jouluna olen syönyt 2 joulutorttua, siinä kaikki jouluun liittyvä minulla.

Vierailija
9/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syödä jouluruokaa klo 20 illalla, ei joulukirkkoa, ei siivota kaappeja hullun lailla ennen joulua ja varsinkaan en ole töissä jouluna t. kauppiaan tytär

Vierailija
10/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hitto siinä oli, että vaikka kukaan meistä lapsista ei tykännyt lanttulaatikosta tai lipeäkalasta tai rosollista niin silti joka vuosi ne piti pöytään valmistaa ja sitten marttyroida, kun hän ja iskä ja mummi joutuu syömään kaiken kolmisin?  Välillä äiti uhkaili ettei saada riisipuuroa ollenkaan kun ruoka maistu, vaikka söinhän minä porkkanalaatikkoa ja kinkkua  ja toinen veli taas oli hulluna maksalaatikkoon.

Vierailija
11/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusauna, valkoviini joulupöydässä, joulurauhan julistuksen katsominen, lahjojen jakaminen vasta loppuillasta. Myös lipeäkala ja rosolli ovat aina puuttuneet aikuisjouluistani.

Vierailija
12/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluverhojen vaihtaminen ja perusteellinen siivous ennen joulua. En myöskään pese saunaa enkä leivo pipareita.

Vierailija
13/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee itse joululaatikoita. Emme syö kinkkua emmekä jälkiruokia kuten suklaamoussea, luumurahkaa ja marjasekoitusta. Emme myöskään hanki aitoa kuusipuuta jouluksi. Kukaan ei ole kännissä meillä jouluaattona. Lapsuuskodissa toinen vanhemmista oli humalassa suunnilleen joka joulu.

Vierailija
14/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kotona ollut mitään pakkoperinteitä. Oikeastaan olen itse ottanut vanhoja, parin sukupolven takaisia perinteitä käyttöön koska vanhemmillani niitä ei ollut eikä ole vieläkään. Esimerkiksi kodin ja pihan koristelu ja piparkakkutalon tekeminen ovat tälläisiä.

Muovikuusi on kyllä edelleen joka joulu järkytys sekä vanhemmilleni, isovanhemmilleni, veljelleni ja monelle sukulaiselle. Eli oikeasta kuusesta olen luopunut. Tai siis en ole koskaan ottanutkaan käyttöön. Helpompi, pysyy kauemmin, ei satu laittaa koristeita ym.

Vierailija
15/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin siivous tiptop kuntoon. Muistan kun aina näin aatonaatto iltana myöhään kannettiin vielä pihalta tuulettumassa olleita mattoja sisälle. Ja niitä mattojahan riitti isossa talossa. Siivous kesti koko joulukuun kun kaikki kaapit oli käytävä läpi. Sitten aattoaamuna kun piti vielä jotain ruokia tehdä ja keittiö tietysti vähän sotkeentui, äiti yleensä menetti viimeistään hermonsa ellei jo aiemmin. Kaikki uurastus päättyi vuoden isoimpaan perheriitaan.

Itse eilen imuroin ja pyyhkäisin lattiat niistä tiloista missä oleskellaan. Siinä mun siivous.

Vierailija
16/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen lipaston, sohvapöydän ja yöpöydän päälle levitettiin jouluiset kaitaliinat. Osa oli paperisia tonttukuvioisia. Ikkunalaudoille laitettiin haitaritontturivit. Näitä tapoja en ole siirtänyt omaan kotiini. Minulla ei ole mitään ns. joulutekstiilejä.

Vierailija
17/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluna siivoaminen ei ole onneksi periytynyt. Perus siistiminen riittää sillä lapset sotkee kuitenkin aattona kuten normaalinakin päivänä. Kokkaus helpommalla kaavalla eli teen osan jouluruuista edellisenä päivänä ja loput aattona. En kokkaa koko aattoa ja tiuski muulle perheelle🤭 joulusauna oli lapsuudessa pakollinen, meillä ei. Lämmitetään sauna jos huvittaa. Ja ei tarvi pynttäytyä juhla vaatteisiin, saa olla pyjama päällä kotona jos haluaa. Ekat lahjat saa avata jo aamusta, ei tarvi odottaa 18-20 asti illalla kuten minun lapsuudessani. Loput avataan sitten kun isosisko tulee käymään.

Vierailija
18/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitään joulutapoja siirtänyt itselleni, joulukirkossa en ole käynyt ikinä.

Onneksi aikuisena saa tehdä just niin kuin itse parhaaksi näkee.

Vierailija
20/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunanlauteiden pesua..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän