Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluverhojen vaihto, yö kinkkua paistaen, joulukirkko... mitä lapsuutesi jouluperinteitä sinä ET ole siirtänyt itsellesi

Vierailija
23.12.2020 |

Meillä on juurikin nuo verhot, parin päivän takia käydä koko kämppää läpi ja vaihdeta joka ikkunaan, myös saunan ikkunaan punaisia tonttuverhoja... Ei ihme että äidillä oli hirveä stressi!

Kommentit (221)

Vierailija
21/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsena vain kivoja perinteitä. Kaikki oli kivaa. Kaikkea en tee, kun en ehdi/jaksa/osaa. Esim laatikot ostan valmiina. Jotkut perinteet jäivät entiselle paikkakunnalle ja niitä ikävöin. Yritän samalla kehittää jotain uutta, toivottavasti nuoriso huomaa ja jos arvostavat, nappaavat jotain siitä tulevaisuuteen.

Katkeruus ei hyödytä ketään!

Vierailija
22/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressiä, riitaa ja ryyppäämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat jouluperinteet, jotka olen siirtänyt:

- lahjat heti kuusen alle, ei joulupukkia

- muutaman jouluruuan, joita puolisollani ei ole syöty, itse en syö suurinta osaa heillä ja meilläkin olleista ruuista

Siinäpä ne. Meillä ei ole joulukoristeita (paitsi kuusi), ei tehdä suursiivousta, ei riidellä, ei marttyyrikohtauksia, ei alkoholia missään vaiheessa joulua.

Vierailija
24/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahojen jouluruokien tekemistä ja pakottamista niiden syömiseen.

Meillä tehdään hyvää ruokaa ja jokainen syö sitä, mistä tykkää.

Vierailija
25/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetti oli kyllä kaikki mahdollinen touhotus. Verhojen ja mattojen vaihto, jouluvalot, aina aito kuusi ja perintökoristeet, pöytäliinat, kukat, se oli se aika vuodesta kun äiti pesi keittiön kaapitkin sisältä ja vaihtoi aluspaperit hyllyihin. Itse osallistuin ikäni takia juuresten muussaamiseen.

En ole siirtänyt nykyisyyteen kuin saunassakäynnin ja syömisen, nekin eineksiä ja sauna sähköllä.

Vierailija
26/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulutapetoinnista olen jo luopunut.

Vierailija
27/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjoja ei saanut, jos ei syönyt jouluruokaa.

Jäin kolmena jouluna lahjoitta.

Vierailija
28/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jouluverhot

- Ruoanlaitto (ostan valmiina kaiken)

- Aikataulut, eli lahjat avataan ja ruoka syödään silloin kun huvittaa

- Joulukuusen koristelu vasta aatonaattona, laitoin muovikuusen ja koristeet jo joulukuun alussa

- Pakolliset, joka joulu samat tv-ohjelmat. Taidan netflixistä jotain katsoa

- Tiukka alkoholittomuus. Meillä juodaan rennosti jos huvittaa

Vierailija
29/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammoksun kaikkea edellä kuvattua. Tuossa keittelin riisipuuron, kaupasta nappasin rasian Julioita ja alkoholittoman glögin. Varsinaisia jouluruokia en kotiini halua, koristeet ovat visusti komerossa ja erillissiivoukset tekemättä. Huomenna iltapäivällä vien muutaman kynttilän haudoille. Siinä on minun joulupaniikkini.

Vierailija
30/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinini mielestä pitäisi valmistella paremmin ja nähdä enemmän vaivaa.

Itse haluan valmistautua jouluun rennosti ja nyt lapsi toivookin juhlavuutta...

Vierailija
31/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös vain kivoja perinteitä! Kaikki jouluruoka oli minusta hyvää ja jos joku ruoka oli pahaa, sitä ei tehty enää uudestaan. Meillä oli tosi rentoa. Edelleen on hyvin lämpimät välit lapsuudenperheeseen.

Vierailija
32/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekametelikeitto kermavaahdolla tuntuu näin jälkikäteen raskaalta.

Vierailija
33/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset saa koristella kuusen. Äitini oli jouluihminen ja teki kuusesta joka joulu upean. Mutta kyllähän me lapset olisi myöskin haluttu koristella.

Vieraat, meillä ei käy ketään eikä me käydä missään aattona, haluan ettei ole aikatauluja ja voidaan vain rauhoittua.

Lapset saa leipoa ja koristella ja piparkakkutalosta tehdään syötävä.

Vaihan silloin tällöin jouluverhot keittiöön, lapsuudenkodissa vaihettiin varmaankin joka ikkunaan.

Alko ei kuulu meidän jouluun.

Haudoilla voi käydä muulloinkin kuin odottaen hämärän tuloa.

Lapset saa toivomiaan lahjoja.

Minulla oli ihana äiti ja lapsuus siltä osin onnellinen, en kokenut lapsena vääryyttä näistä asioista mutta en koe tarpeelliseksi jatkaa noita perinteitä.

Vierailija
34/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työpaikalta joululahjaksi 100 e lahjakortin s ryhmään.

Kävin ostamassa just punalappualesta naudanpaistia ja bataattilaatikkoa.

Meillä on hyvin karsittu, mutta jouluverhot ovat. Tykkään itse niistä todella paljon.

Vaihdoin ne jo ensimmäisenä adventtina ja vaihdan talviverhot takaisin loppiaisen jälkeen.

Lapsuudessa oli paljon ruokaa, nyt meillä on nyyttärit.

Lapsuudessa oltiin vain ydinperheellä.

Me ollaan ydinperhe, tosin olen eronnut, ex tulee meille vanhempiensa kanssa.

Lapsena oli aina siistiä, niin on meilläkin.

Vierailija
35/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekametelikeitto kermavaahdolla tuntuu näin jälkikäteen raskaalta.

Sekametelikeitto jääkaappikylmänä, melkein hyytelönä, siihen pari kauhallista makeaa kermavaahtoa päälle. Aijai.

Vierailija
36/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden jouluni olivat ensin perheen riitojen keskellä ja sitten vanhempien erottua joko sukulaisilla tai yksin kotona. En ole jatkanut tuota perinnettä, vaan vietän joulun kotona perheeni kanssa. Siivoamme jonkin verran ja teen jouluruokia, mutta huomioin myös että lapsille on jotain. Pidämme melko perinteisen jouluaaton saunoineen, ruokineen ja lahjoineen yhdessä ollen. Jopa mummot ovat meille tervetulleet.

Vierailija
37/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluverhoja en omista, en koristele punaisella. Kinkkua en syö enkä käy joulukirkossa. En väliä isosta lahjamäärästä, en halua sukuloida. Taidan olla aika anti-joulu ihminen. Pidän kyllä tunnelmasta kun saan olla rauhassa ja vaikka istua sohvannurkassa hyvän kirjan kanssa ja juoda glögiä mutta kaikki muu hössötys...plääh. Veljeni perheineen ovat juuri päinvastoin ja heitä ärsyttää etten halua osallistua jokavuotiseen joulurumbaan, varsinkin lahjojen kanssa.

Vierailija
38/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinini mielestä pitäisi valmistella paremmin ja nähdä enemmän vaivaa.

Itse haluan valmistautua jouluun rennosti ja nyt lapsi toivookin juhlavuutta...

Lapsihan voi itse tehdä sitä juhlavuutta miten haluaa.

Vierailija
39/221 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhojen vaihto, kuusen koristelu aattoaamuna, kinkku joulupöydässä, suursiivous mattojen tamppauksineen, itse tehty piparkakkutaikina, itse tehdyt laatikot...

Vierailija
40/221 |
24.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalisti-perheenä meillä on aina tiptop. Imuroidaan, Pestään lattiat, pyyhitään pölyt. Siivotaan keittiö ja kylppäri joka nurkasta ja notkelmasta. Pestään lakanat ja pyyhkeet. Mattoja ei oo eikä verhoja. Siivous kestää pari tuntia kaikkineen.

Jouluna:

-Meillä on pieni (metrin korkuinen) aidon näköinen muovikuusi joka tuodaan varastosta olkkariin ja koristellaan.

-Lisään valkoisten Teemojen sekaan harmaita ja punaisia Teemoja. 

-Kuunnellaan klassista musiikkia (joulun tunnelmaan sopivaa)

-Aamuisin riisipuuroa 

-Joulupöydässä on aattona just paistetut naudan pihvit punaviinikastikkeella ja höyrytetyt vihannekset ja jälkiruuaksi lakkajäätelöä. Muina päivinä kalaruokia. Niin ja joulupäiväksi tehdään yleensä luumupavlova lasten kanssa yhdessä, ovat sen verran isompia.

-Ruokajuomana vettä ja aikuisilla myös viiniä.Lasillinen.

-ei sukulaisia

-ei saunaa

-ei tv:tä ( ei elokuvia)

-Jokainen antaa yhden lahjan muille perheenjäsenille joten vastaanottaa saman verran itselleen. Pari isompaa lahjaa yhteiskäyttöön. Ei älyttömiä lahjakasoja. 

Eli joo, en ole siirtänyt mitään traditioita omasta lapsuudesta. Ei hirmusiivontaa, leivontaa, ruuanlaittoa, lahjojen ostoa, haudoilla käyntiä, stressiä siitä että pitää olla tiettynä aikana valmista ja tehdä tiettyjä asioita.  Meillä on rento joulu kotona ilman stressiä ja ihan omat traditiot syntyneet joita lasten ei tarvitse siirtää omille perheilleen jos eivät halua.