voinko ottaa 2-3g parasetamolia päivässä?
menkkakivut taas vaivaa kuten joka kk. Otin 500mg parasetamolia (poretabletti) kun tunsin että menkat alkaa ja pieni kipu alkoi. No, kipu yltyi aika kovaksi kuitenkin ja otin toisen 500mg noin tunnin kuluttua. Kipuja tulee aaltoina ja välillä on ihan ok olo. Voinko ottaa vielä myöhemmin 500mg + ennen nukkumaanmenoa 500mg joka olisi yhteensä 2g tänään...tai myöhemmin 1g+ illalla 1g eli 3g tänään jos kivut yltyy? mikä on turvallista?
Kommentit (31)
ok, kiitos tiedosta! ostan esikerralla ibubrofeiinia. ap
Voit mut suosittelen 1x1g panadol ja 1x800mg burana kerralla ja/tai tarvittaessa kolmesti päivässä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:20"]Mulle määräsivät käsileikkauksen jälkeen 3 x 1 g parasetamoli päivässä ja 3 x 600 mg ibuprofeiini päivässä. Siis ihan sairaalassa lääkäri määräsi...
[/quote]
Mulla myöskin käsileikkauksen jälkeen määrättiin täysin samat! Heh, aika sattuma :) Tai siis 1-3 krt päivässä panadolit kipuun, burana taas oli hyvä ottaa sen 3 krt / vrk välttääkseen tulehduksen. Panadol kivun mukaan mutta määrät samat :)
Jollei ole käsikauppalääkettä parempaa (esim. Litalgin tai miedot opiaatit) niin kannattaa kokeilla buranaa ja panadolia samalla kertaa. Yhteisvaikutus on usein parempi. Lääkärit suosittelevat ko. komboa usein itsekin joten mistään vaarallisesta ei ole kyse, jos ei ole yliherkkä ibuprofeenille.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:20"]
Mulle määräsivät käsileikkauksen jälkeen 3 x 1 g parasetamoli päivässä ja 3 x 600 mg ibuprofeiini päivässä. Siis ihan sairaalassa lääkäri määräsi...
[/quote]
Kuulostaa järkevältä, mulla samat annokset kuukautiskipuihin. Samat oli myös vatsaoperaation jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:20"]
Mulle määräsivät käsileikkauksen jälkeen 3 x 1 g parasetamoli päivässä ja 3 x 600 mg ibuprofeiini päivässä. Siis ihan sairaalassa lääkäri määräsi...
[/quote]Joo, tämä jos pelkkä burana ei riitä. Kannattaa se nyt kuitenkin ensin koittaa ettei turhaan vetele yhdistelmää.
Kuulostaa järkevältä, mulla samat annokset kuukautiskipuihin. Samat oli myös vatsaoperaation jälkeen.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Maksimiannos on 4g vuorokaudessa ja isommat annokset vaikuttavat maksan toimintaa. Mutta jos siis ottaa maksimiannoksella parina päivänä kuukaudessa niin ei aiheuta mitään ongelmia. Tietystikään kerta-annos ei saa ylittää 1g:a ja noin 6 tunnin välein tabletti.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 16:53"]
Maksimiannos on ehdottomasti 3g vuorokaudessa! Jos annos ylittyy alkaa syntyä vaurioita sisäelimiin. Mulle gyne määräs 400mg buranaa kipuihin. Kuulemma pitäs vuotoakin niukentaa puolella.
[/quote]
Maksimiannos on 3 g vuorokaudessa. Ei siis suinkaan neljä.
Voit ottaa, tosin itse suosittelisin ibuprofeenia kuukautiskipuihin. Keho erittää kuukautisten aikana prostaglandiineja jotka ovat eräitä tulehduksen välittäjäaineita. Prostaglandiinit saavat kuukautisten aikana kohdun supistelemaan jotta kuukautisvuoto tulisi ulos. Tämä supistelu aiheuttaa kivun tunteet. Ibuprofeeni vaikuttaa estämällä näiden prostaglandiinien toimintaa jolloin kohdun supisteluki vähenee. t: Farmaseutti
Paracetamolia voi perusterve aikuinen ottaa 4g päivässä. Jopa niin että ottaa 2+1+1g. Ei mielellään kumminkaan monta päivää. T. Sairaanhoitaja jolla kokemusta kipupotilaista