Miten me päiväkodin työntekijät saamme pukeutua helteellä?
Saako olla toppi ja sortsit? Jos kannikat ja tissit ei näy?
T.lto
Kommentit (61)
41 lisää: miettikää niitä, joiden työpaikalla on tiukka pukeutumiskoodi ja työpaikalla ei ilmastointia tai huono sellainen? Tällaisia ihmisiä on lukemattomat määrät, lähtien pankeista ketjuravintoloihin ja sairaaloihin. Että on se vaan kamalaa, jos caprit tuntuvat liian ahdistavilta.
Kunhan pystyy kumartumaan ja touhuilemaan lasten kanssa ilman että mitään vilkkuu.
Viime kesänä huomautin eräälle hoitajalle että hänen rinta tuli ulos rintaliivistä ja samalle hoitajalle sanoin mini mekosta kun pylly vilkkui.
Joo-o voi ne caprit olla tukalat. Itsehän saunotan potilaita alusvaatteet,sukat, toppi, työpaita, pitkät työhousut, kumisaappaat, pitkä essu ja hanskat päällä :D Silloin on tukalaa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 08:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 07:05"]
Huhhuh,, ai että tissit ei saisi näkyä edes kumartuessa. Aikamoinen poolopaita saa olla päällä ettei näy missään kulmassa.
En kyllä itse ymmärrä miksi kaiken täytyy olla niin vakavaa ja eihän päiväkoti mikään "virasto" ole! Ovathan ne lapsetkin rennosti!
[/quote] Esittele tissisi vaikka ihan yksityisesti siellä kotivastaanotollasi, siellähän voit ottaa rennosti ja vaikka maata retkottaa koivet levällään 24 h/vrk. Voit myös ottaa päällesi sellaisen edestä aukeavan paidan ja halutessasi ja sopivan tilaisuuden tullen repäiset sen auki itsensäpaljastaja -tyyliin jollekin viattomalle isille liukumäen takana. Olisikohan ammatinvaihto hyvä, siirtyisit auttelemaan vähän isompia avun tarvitsijoita?
[/quote]
Mitä helvettiä..... Ehdotatko kaikille naisille joilla on hieman avarampi toppi tai shortsit jalassa niin tuota samaa? Taitaa olla huono päivä?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 08:05"]
Minun mielestä toppi ei voi olla naruhihainen. Siinä menee mun henk. koht. raja.
[/quote]
Tällaisen ohjeen minäkin olen saanut päiväkotiharjoittelijana. Sortsit on ok,jos ei mitään mikrosortsimallia.
Jos päiväkodin pihalla on niin kuuma että ei selviä ilman narutoppeja ja mikrosortseja niin silloin siellä on liian kuuma myös lasten oleskella!!
Kai päiväkodeissa osataan noudattaa suojarajoja lapsilla myös helteiden suhteen eikä vain pakkasten tai sateen?
Puhumattakaan että lapset vielä usein leikkivät eli liikkuvat ja juoksevat, päiväkodin tädit usein vain seisovat tai istuskelevat.
t. 47
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:32"]
Nirunarubikinit.
[/quote]
Voisi sopia, että eri osastojen/ryhmien hoitajilla olisi samanväriset bikinit: esim. neonkeltaiset, pinkit ja neonvihreät. Siten erottaisi helposti, missä se "oma täti" luuraa kun ryhmät ovat samaan aikaan pihalla. Tällä motivoisimme myös miehiä osallistumaan enemmän perheen rutiinien pyörittämiseen! Kuka perustaa adressin???!?
Näitäkö ne rouvat todella miettivät? Ei olisi vielä eilen mielikuvitus riittänyt siihen, että kellään asiakkalla olisi tarvetta määritellä sopiva vaatetus päiväkodin työntekijöille. Miten sitten lasten uimaopettajan tulisi pukeutua? Kilpauimarityyppinen kokovartaloasu ja kaftaani siihen päälle? Kuppikoko max B?
Jotenkin hassua, että monen mielestä ainoa järkevä tapa pukeutua helteellä on mahdollisimman niukka vaatetus. Itselleni on ulkona luontevaa käyttää suhteellisen peittäviä vaatteita, koska ihoni ei tykkää auringosta. Olennaista on oikea materiaali ja se, että vaatteet ovat riittävän väljiä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 08:07"][quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 07:05"]
Huhhuh,, ai että tissit ei saisi näkyä edes kumartuessa. Aikamoinen poolopaita saa olla päällä ettei näy missään kulmassa.
En kyllä itse ymmärrä miksi kaiken täytyy olla niin vakavaa ja eihän päiväkoti mikään "virasto" ole! Ovathan ne lapsetkin rennosti!
[/quote] Esittele tissisi vaikka ihan yksityisesti siellä kotivastaanotollasi, siellähän voit ottaa rennosti ja vaikka maata retkottaa koivet levällään 24 h/vrk. Voit myös ottaa päällesi sellaisen edestä aukeavan paidan ja halutessasi ja sopivan tilaisuuden tullen repäiset sen auki itsensäpaljastaja -tyyliin jollekin viattomalle isille liukumäen takana. Olisikohan ammatinvaihto hyvä, siirtyisit auttelemaan vähän isompia avun tarvitsijoita?
[/quote]
Onko sulla joku lääkitys päällä? Näyttäisi olevan tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:44"]
Näitäkö ne rouvat todella miettivät? Ei olisi vielä eilen mielikuvitus riittänyt siihen, että kellään asiakkalla olisi tarvetta määritellä sopiva vaatetus päiväkodin työntekijöille. Miten sitten lasten uimaopettajan tulisi pukeutua? Kilpauimarityyppinen kokovartaloasu ja kaftaani siihen päälle? Kuppikoko max B?
[/quote]
Kaikki ymmärtävät, että eri tilanteissa pukeudutaan eri tavalla. Uimaopettajallekin on kyllä sekä hyviä että huonoja vaihtoehtoja. Narubikinit ovat turhan paljastavat ja sopivat liikkumiseen aika huonosti. Toisaalta sporttiuimapuvut on tarkoitettu nimenomaan liikkumiseen ja ne ovat yleensä sieltä säädyllisemmästä päästä. Siihen väliin mahtuu sitten vielä paljon erilaisia vaihtoehtoja, osa sopivia ja osa ei niin sopivia.
Hihattomat paidat ja pitkät sortsit on mun mielestä ihan ok ja sallittua. Eihän sitä kirkossa sentään töissä olla :) Tiukat topit ja lyhyet sortsit ovat vähän niin ja näin, kyllä aikuinen ihminen varmasti itse osaa arvioida onko vaikutelma liian paljastava.
Näissä on vähän turha verrata sellaisia aloja, joissa on määritelty erikseen ihan syystä (esim hoitaja, poliisi, palomies) työasu. Ei päiväkotitädeillä kuitenkaan ole mitään standardiasua, ja sellaiseen ei olisi mitään syytä. Toisin kuin esimerkiksi palomiehellä on ihan syystä painava ja tiettyä materiaalia oleva puku. Päiväkodin tädit voi varmaan soveltaa asun siveellisyyteen samanlaista logiikkaa, kuin mitä kehtaisivat laittaa esimerkiksi toimistotyössä päälleen, sillä erotuksella että vaatteet päällä pitää pystyä liikkumaan ilman että vilkkuu strategiset paikat. Vinkkinä että toimistotyössäkin näkee silloin tällöin hihattomia paitoja ja sotrteja, mutta ne ovat toki säädyllisissä mitoissa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 08:07"][quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 07:05"]
[/quote]
[/quote] Osui ja upposi? :-D Arvasin sen ja siksi näin kirjoitinkin. Minun puolestani voitte pukeutua ihan miten vain, mutta ei kannata inistä jos selän takana puhutaan...
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 15:49"]
[/quote]
[/quote] Osui ja upposi? :-D Arvasin sen ja siksi näin kirjoitinkin. Minun puolestani voitte pukeutua ihan miten vain, mutta ei kannata inistä jos selän takana puhutaan...
[/quote]
Voi kultapieni, sä olet niin nokkela. Mutta ei, valitettavasti ei osunut eikä uponnut. En ole päiväkodissa töissä (onneksi). Tekstisi oli vain sen verran kummallista luettavaa, että oli pakko ihmetellä.
Ohis, mutta yksi ikävä puoli ulkona työskentelyssä on rusketusrajat: en todellakaan tahtoisi saada päiväkodin pihalla "caprit ja t-paita" rajoja. En onneksi ole päiväkodissa töissä, vaan toimistossa, mutta kotona olen "koko ajan" ulkona pihalla kesällä, ja helposti ruskettuvaan ihooni tulee hetkessä "rusketusrajat", siksi ulkona olen aina sään salliessa minishortseissa ja bikinien yläosassa/pikku topissa/napapaidassa.
Vain burkha on oikea vaate lastentarhatädeille, oli kesä taikka talvi. Nih!
Meillä on työnantaja antanut ohjeet: paita ei saa olla kovin avonainen ja siinä pitää olla ainakin pienet hihat (olkapäät, kainalot ja rintavako peitetty), shortsien ja hameiden pitää olla ainakin juuri polven yläpuolelle, ei sitä lyhyempiä.
Ohuesta kankaasta tehty mekot, löysät housut ja topit/t-paidat ovat aika viileitä vaikka olisivat peittäviäkin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 06:59"]
Capritkin tuntuvat itsestäni tukalalta kesällä, mutta en halua vanhempien paheksuvia katseita...
T,lastenhoitaja
[/quote]
No voi sun, sama "ongelma" on jokaisella muullakin työssäkäyvällä tai muuten vain julkisilla paikoilla näyttäytyvällä ihmisellä. Joko siedät sen, että on kevyttä vaatetusta ahdistamassa työssäoloaikana, tai sitten riisut kaiken ja näytät epäasialliselta.
Siis miksi ihmeessä tässä on tehty joku erityinen asia PÄIVÄKODIN työntekijöiden kesäpukeutumisesta?