Joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen -hurskastelu
Tuota pitää vielä somessa mainostaa.
Eiväthän joulukortit ja hyväntekeväisyys sulje toisiaan pois. Tietysti jokainen toimii oman tulotasonsa mukaan, mutta tätä itsensä korottamista -vai mitä se on- en nyt oikein jaksa.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti laittaa kortteja ja postimerkkejä vastaavan summan hyväntekeväisyyteen, niin silloin minusta viesti on se, että laitetaan hyvään asiaan se raha, joka on helposti sinne ohjattavissa. Eli tavallaan ei lisätä omia menoja (jos vaikka ei ole siihen edes varaa), mutta tehdään olemassa olevasta kulutuksesta järkevää. Tämä on minusta hyvä ja järkevä tapa toimia. Tietysti sitten se tosiasia, kuinka moni noin sanova oikeasti laittaa sen rahan hyväntekeväisyyteen...
Samalla periaatteella tykkäisin itse näistä kirkon ulkomaanavun vuohista yms. Minä, joka olen työssäkäyvä ja hyvin toimeentuleva ihminen, jolla on kaikkea tarpeellista ja hieman tarpeetontakin, en tarvitse mitään niin kipeasti kuin joku muu tässä maailmassa. Sen sijaan, että antaa jotain minulle, olisi järkevää käyttää se raha toisin ja antaa jotain sellaiselle, joka oikeasti jotain tarvitsee.
Todennäköisesti paljon enemmän iloa tuottaa lun laitat vaikka sen 10 € suvun vanhusten joulukortteihin kuin saman summan johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen.
Suurimmalla osalla kyse on vain viitseliäisyydestä.
Olen joinakin vuosina lähettänyt aika paljonkin joulukortteja, ja niiden lähetys voi helposti kustantaa 100 euroa.
Nuo vanhukset, joille ei voi lähettää tervehdystä somessa tai joille tekstiviestikin on vaikea asia, ovat ainoa syy, joka puoltaa perinteistä korttia.
Paikallinen eläinsuojeluyhdistys saa kuukausittain minulta 50 euroa mutta en koskaan kertoisi kenellekään "oikealle' ihmiselle somessa tai kasvotusten. Minulla on lahjoitukseen mahdollisuus ja koen pikemminkin pahimpana painajaisena että joku saisi tietää. Toki ns. mainostaminen voisi saada jonkun toisenkin lahjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sillä lahjoituksella pitäisi olla jotain syvempä merkitystä sille, jonka puolesta lahjoitus tehdään. Esim tänä vuonna yksi läheinen lahjoitti korttirahat syöpätutkimukseen ja koko suku oli todella iloissaan, sillä yksi sukulainen sai juuri syöpädiagnoosin.
Sen sijaan mua ei ilahduta jos joku laittaa rahansa vaikka kodittomille kissoille, koska en ole eläinrakas vaan pikemminkin inhoan kissoja. Saa siis lahjoittaa tietysti, mutta turha kuvitella että muut saa siitä hyvää mieltä. Enemmän se joulukortti ilahduttaa.
Minua ei joulukortti ilahduta ollenkaan. Ilahduttaisi ihan mikä tahansa hyväntekeväisyys ja vähäosaisten tai asioiden parantaminen.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvää joulua teille kaikille! Teillä on kyllä asiat hyvin, kun tällaisesta asiasta jaksatte juuri ennen joulua valittaa. Onneksi olkoon! Mun joulukorttirahat meni muuten Sairaalaklovneille. Menkääs tekin tekemään lahjoitus niin olette enemmän asiassa kuin tässä tyhjän jauhamisessa mammapalstalla!
Minä olen lahjoittanut useammallekin taholle. En kertonut kellekään somessa yhdestäkään lahjoituksesta. Lähetin myös joulukortit niille vanhemmille sukulaisille, joiden tiedän kortista ilahtuvan. En kertonut siitäkään somessa. Tai siitä, että muille en lähettänyt, koska en katsonut tarpeelliseksi, vaikka varaa ja aikaa olisi ollutkin. Olen ihan kykeneväinen muutenkin arjessani käyttämään rahani omantuntoni mukaan parhaaksi katsomallani tavalla kertomatta näistä päätöksistä suureen ääneen kenellekään missään.
Voihan sitä kannattamaansa hyväntekeväisyyskohdetta mainostaa ihan ilmankin sitä noloa huomautusta että laitoinpa muuten teidän muistamisen sijaan rahat tänne.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa hyväntekeväisyysjärjestöt pullistella rahaa kun sinne lahjoitetaan muutama euro. Enpä viitsisi tuollaisella tosiaan hurskastella...
Ps ne hyväntekeväisyyskortitkin on perseestä jos saaja ei kannata kortin tekijän aatetta. Lähinnä läpsäys naamalle... Näissä tapauksissa, jos ei ole aivan varmaa että saaja on aatteen puolella, olisi kyllä parempi jättää se kortti lähettämätta ja vain lahjoittaa se pari euroa järjestölle suoraan.
Hmm, vaikea nähdä että joku pahoittaisi mielensä siitä että ostan syöpäjärjestöä tukevan joulukortin...
Mä laitoin reippaasti someen, että joulukorttien lähettämättömyyden takana on yksinkertaisesti laiskuus. Ja säästyneet rahat on tainnut mennä omiin suklaisiin. Hyvää joulua kaikesta huolimatta. Sain kyllä ihan mahdottomasti tykkäyksiä ja kommentteja. Luulen, että moni muu ajattelee samalla tavalla ja on kyllästynyt kaikenlaiseen hurskasteluun.
Mua ärsyttää myös aineettomat lahjat. Tavallaan päätetään toisen puolesta, mihin hän ehkä haluaisi lahjoittaa rahaa... Olkaa tekopyhiä omaan laskuunne. Jos ei keksi minulle lahjaa, voi olla antamatta. En loukkaannu tai tarvitse mitään. En vain pidä siitä, että aletaan tekopyhänä lahjoitella nimissäni vuohia. Voivat lahjoittaa ihan omissa nimissään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä somehurskastelu on juuri tätä tämän päivän ulkokultaisuutta. Oikeat hyväntekijät eivät huutele teoistaan ja odottele kiitoksia ja pääntaputtelua.
Mä en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että sen voisi ottaa noinkin. Täältä piti näköjään käydä lukemassa.
Itse olen jo vuosia facebookissa kiittänyt ystäviäni joulukorteista ja kertonut samalla, että en lähetä itse kortteja, vaan lahjoitan rahat hyväntekeväisyyteen. Mainitsen pävityksessäni myös kohteen, se on minulla aina sama. Ja joka vuosi olen sinne noin 40 euroa lahjoittanut jouluna. Lahjoitan myös muutaman muunkin kerran vuoden varrella, pienemmän summan. Itselle ei olisi tullut edes mieleen, että joku voi ajatella minun kehuskelevan asialla. Olen ajatellut sen itse niin, että ilmoitan asian noin, sillä muuten ystäväni ihmettelevät, enkö edes sen vertaa heistä välitä, että joulukortin viitsisin lähettää.
Joo mulle sopii lahjattomuus mutta ei se että annan sunnpuolesta rahat afrikkaan
Anna me rahat Afrikaans. Mutta älä sotke mua siihen kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää myös aineettomat lahjat. Tavallaan päätetään toisen puolesta, mihin hän ehkä haluaisi lahjoittaa rahaa... Olkaa tekopyhiä omaan laskuunne. Jos ei keksi minulle lahjaa, voi olla antamatta. En loukkaannu tai tarvitse mitään. En vain pidä siitä, että aletaan tekopyhänä lahjoitella nimissäni vuohia. Voivat lahjoittaa ihan omissa nimissään.
Tää on jännä asenne. On siis sellainen ajatus, että minulla on jonkinlainen subjektiivinen oikeus saada lahjoja lähipiiriltä ja minun oikeuksiani tallotaan, jos joku katsoo, että niitä rahoja tarvitaan kipeämmin jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä lahjoitusta ole sinun nimissäsi tehty vaan ajateltu, että laitetaan ne rahat sinun sijaan johonkin sellaiseen, missä sitä rahaa kipeämmin tarvitaan. Joku, jolla ei ole oikeasti ruokaa, kaipaa sitä enemmän kuin sinä suklaata ja viiniä. Kortti on tapa kertoa sinulle, että ajattelimme sinuakin, mutta laitoimme rahat sinne, missä sitä eniten tarvitaan.
Meneehän joku tähänkin halpaan. Naama näkyy listoilla ensi keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä somehurskastelu on juuri tätä tämän päivän ulkokultaisuutta. Oikeat hyväntekijät eivät huutele teoistaan ja odottele kiitoksia ja pääntaputtelua.
Mä en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että sen voisi ottaa noinkin. Täältä piti näköjään käydä lukemassa.
Itse olen jo vuosia facebookissa kiittänyt ystäviäni joulukorteista ja kertonut samalla, että en lähetä itse kortteja, vaan lahjoitan rahat hyväntekeväisyyteen. Mainitsen pävityksessäni myös kohteen, se on minulla aina sama. Ja joka vuosi olen sinne noin 40 euroa lahjoittanut jouluna. Lahjoitan myös muutaman muunkin kerran vuoden varrella, pienemmän summan. Itselle ei olisi tullut edes mieleen, että joku voi ajatella minun kehuskelevan asialla. Olen ajatellut sen itse niin, että ilmoitan asian noin, sillä muuten ystäväni ihmettelevät, enkö edes sen vertaa heistä välitä, että joulukortin viitsisin lähettää.
Voithan kertoa ystävillesi ihan suoraan mikä se syy on miksi et lähetä (ajanpuute, rahatilanne?) ei niin, että kerrot: teidän SIJAAN muistan tätä kohdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jännä asenne. On siis sellainen ajatus, että minulla on jonkinlainen subjektiivinen oikeus saada lahjoja lähipiiriltä ja minun oikeuksiani tallotaan, jos joku katsoo, että niitä rahoja tarvitaan kipeämmin jossain muualla.
Ei, vaan jos olet sitä mieltä, että joku ei tarvitse lahjaa, niin älä anna sille ihmiselle lahjaa. Jos olet myös sitä mieltä, että Afrikassa tarvitaan vuohi tai kaivo, lahjoita rahaa vuoheen tai kaivoon. Mutta älä tekopyhänä yhdistä näitä kahta asiaa. Ei minua kiinnosta, mihin sinä olet halunnut rahasi lahjoittaa, kuten en koe tarvetta muille kertoa siitäkään, mihin hyväntekeväisyyteen itse lahjoitan rahojani. Enkä ainakaan koita väittää, että tämä minun hyväntekeväisyyteni nyt olisi jotenkin lahja sinulle. No ei hitossa ole, kun on ihan vain hyväntekeväisyyttä sille taholle, jota minä itse haluan tukea. Sinä joko saat lahjan tai et saa, mutta se ei liity minun hyväntekeväisyyslahjoituksiini mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä lahjoitusta ole sinun nimissäsi tehty vaan ajateltu, että laitetaan ne rahat sinun sijaan johonkin sellaiseen, missä sitä rahaa kipeämmin tarvitaan. Joku, jolla ei ole oikeasti ruokaa, kaipaa sitä enemmän kuin sinä suklaata ja viiniä. Kortti on tapa kertoa sinulle, että ajattelimme sinuakin, mutta laitoimme rahat sinne, missä sitä eniten tarvitaan.
Näissä lahjavuohissa mua ärsyttää eniten se, että lahjoittaja haluaa hieroa naamaani sitä, ettei osannut tai halunnut ostaa minulle lahjaa. En pahastu jos en saa lahjaa, mutta ärsyttää se että asiasta tehdään numero. Lahjavuohi ikäänkuin huutaa sitä, että et välitä minusta vaan annat minun lahjaan tai korttiin varaamasi rahat mielummin jollekin tuntemattomalle. Minä en saa hyvää mieltä sinun lahjoituksistasi.
Kysykää läpällä, että mihin kohteeseen tällä kertaa meni
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin reippaasti someen, että joulukorttien lähettämättömyyden takana on yksinkertaisesti laiskuus. Ja säästyneet rahat on tainnut mennä omiin suklaisiin. Hyvää joulua kaikesta huolimatta. Sain kyllä ihan mahdottomasti tykkäyksiä ja kommentteja. Luulen, että moni muu ajattelee samalla tavalla ja on kyllästynyt kaikenlaiseen hurskasteluun.
Minä en lähetä kortteja koska en pidä niistä. Voisitko kuvitella, että ihmiset on erilaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä lahjavuohissa mua ärsyttää eniten se, että lahjoittaja haluaa hieroa naamaani sitä, ettei osannut tai halunnut ostaa minulle lahjaa. En pahastu jos en saa lahjaa, mutta ärsyttää se että asiasta tehdään numero. Lahjavuohi ikäänkuin huutaa sitä, että et välitä minusta vaan annat minun lahjaan tai korttiin varaamasi rahat mielummin jollekin tuntemattomalle. Minä en saa hyvää mieltä sinun lahjoituksistasi.
Minäminäminä.
Oikein hyvää joulua teille kaikille! Teillä on kyllä asiat hyvin, kun tällaisesta asiasta jaksatte juuri ennen joulua valittaa. Onneksi olkoon! Mun joulukorttirahat meni muuten Sairaalaklovneille. Menkääs tekin tekemään lahjoitus niin olette enemmän asiassa kuin tässä tyhjän jauhamisessa mammapalstalla!