Joulukorttirahat hyväntekeväisyyteen -hurskastelu
Tuota pitää vielä somessa mainostaa.
Eiväthän joulukortit ja hyväntekeväisyys sulje toisiaan pois. Tietysti jokainen toimii oman tulotasonsa mukaan, mutta tätä itsensä korottamista -vai mitä se on- en nyt oikein jaksa.
Kommentit (81)
Mun mielestä se on ihan hyvä systeemi firmoille, koska kuka oikeasti haluaa jotain firmojen joulukortteja.
Oletteko ottaneet huomioon, kuinka paljon mainosta nämä hyväntekeväisyyskohteet saa juuri tällä hurskastelulla? Se taas tuo lisää lahjoittajia. Eli ei se ole pelkästään huono asia, että sitä halutaan julkisesti kertoa, oli sitten itse lahjoittanut tai ei. Se mainostus voi saada muutkin innostumaan.
Itse en lähetä joulukortteja. Hyväntekeväisyyteen laitan milloin laitan, en välttämättä jouluna.
Jos lähetän alle 10 korttia, niin paljonko hyväntekeväisyys siitä kostuu? Muutamasta eurosta?
Siskoni ilmoitti käyttäneensä korttirahat hyväntekeväisyyteen. Minä ilmoitin käyttäneeni ne itseeni.
Juttelimme yksi perjantai töissä viikonloppusuunnitelmistamme. Kerroin tekeväni joulukortteja. Sain ryöpytyksen, etteivät lähetä. Yksi jatkoi kauan, kuinka hän avustaa köyhiä! En sanonut mitään, mutta ihmettelin mielessäni, kuinka joulukorttini liittyvät köyhien auttamiseen? Siis onko avustamisen ja auttamisen mahdollisuus pois jos lähettää joulukortteja ja muistaa näin läheisiään?
Osa sentään kertoo rehellisesti ettei ehtinyt ja jaksanut kortteja kirjoittaa ja rahatkin meni omaan napaan 👍
Siinä hypeteyään itseä, ei auttamiskohdetta. Ei ole auttamista
Mahtaa hyväntekeväisyysjärjestöt pullistella rahaa kun sinne lahjoitetaan muutama euro. Enpä viitsisi tuollaisella tosiaan hurskastella...
Ps ne hyväntekeväisyyskortitkin on perseestä jos saaja ei kannata kortin tekijän aatetta. Lähinnä läpsäys naamalle... Näissä tapauksissa, jos ei ole aivan varmaa että saaja on aatteen puolella, olisi kyllä parempi jättää se kortti lähettämätta ja vain lahjoittaa se pari euroa järjestölle suoraan.
Eilen juuri juontaja/toimittaja Radio Aallolla puhui tästä, ja lopputulos oli se, että aina on hyvä mainostaa lahjoittaneensa hyväntekeväisyyteen, koska se saattaa innostaa muutkin tekemään saman. Ainoastaan jo valmiiksi ikävät, ja surkeat ihmiset vetävät siitä herneen nenäänsä ja pahoittavat mielensä.
Heille jouluilo on sitten se muiden haukkuminen ja itsensä sillä muka paremmaksi nostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Joulukortti rahat voi todellakin laittaa hyväntekeväisyyteen ja ne on silloin käytetty paljon paremmin, kuin korttina joka lentää kuitenkin joskus roskiin, vaikka olisi kuinka kaunis.
Sisareni on jo varmaan 20v antanut joulikortti rahat paikalliselle löytökissakodille. Minusta se on hyvä juttu. Tänä vuonna sain sähköisen joulukortin, jossa luki, että SEY:lle on laitettu pikkusumma . Minusta hienoa.
Olen jo vanhempi ihminen ja minua ei kyllä haittaa, vaikka ihmiset ei kortteihin rahaa tuhlaakkaan, vaan nekin rahat ohjataan johonkin hyödylliseen. Mielellään eläintensuojeluun.
Toi sähköinen kortti on hyvä idea, ei mene luontoa ja energiaa hukkaan. Moni täälläkin ajattelee varmaan, että no ei se yksi pieni kortti luontoa kuluta, mutta pienistä pisaroista syntyy iso meri. Miettikää kun niitä kortteja lähetetään 45 miljoonaa! Jos se kaikki niihin mennyt raha laitettaisiin hyväntekeväisyyteen, niin sillä saisi vaikka mitä. Useimmat nakkaa kortit suoraan roskiin, kuten minä. Jos joku ilmoittaa Facebookissa, että tänä vuonna hän ei lähetä kortteja vaan laittaa rahan keräykseen, niin se ei ole hurskastelua, vaan viesti niille hernenenille, jotka ovat aivan loukkaantuneita kun ei kortilla muisteta.
Vierailija kirjoitti:
Eilen juuri juontaja/toimittaja Radio Aallolla puhui tästä, ja lopputulos oli se, että aina on hyvä mainostaa lahjoittaneensa hyväntekeväisyyteen, koska se saattaa innostaa muutkin tekemään saman. Ainoastaan jo valmiiksi ikävät, ja surkeat ihmiset vetävät siitä herneen nenäänsä ja pahoittavat mielensä.
Heille jouluilo on sitten se muiden haukkuminen ja itsensä sillä muka paremmaksi nostaminen.
Radio Aallon toimittaja-juontaja on epäilemättä tämän psykologisen toiminnan asiantuntija 😁
Mä en pidä hurskasteluna. Mun serkku perheineen on tehnyt tuota jo pitkään. Ennen somen yleistymistä he lähettivät joulutekstarin, missä oli hyvänjouluntoivotukset sekä kertoivat, mihin laittoivat rahaa sinä vuonna. Mun mielestä se on myös kiva tapa tehdä tietoiseksi, että tämä kohde on sellainen, johon rahaa laittaa. Serkkuni ei ole todellakaan mikään ulkokultainen some-eläjä, vaan hyvin empaattinen ja aidosti muista välittävä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Narsistista hyvesignalointia. Huvittavinta on, että juuri tämä julkaisu laitetaan Facessa koko kansalle julkiseksi 😁
Tiedän tällaisen tuheron. Kova jakamaan mirriä itsekin, tykkää kissoista.
Sillä lahjoituksella pitäisi olla jotain syvempä merkitystä sille, jonka puolesta lahjoitus tehdään. Esim tänä vuonna yksi läheinen lahjoitti korttirahat syöpätutkimukseen ja koko suku oli todella iloissaan, sillä yksi sukulainen sai juuri syöpädiagnoosin.
Sen sijaan mua ei ilahduta jos joku laittaa rahansa vaikka kodittomille kissoille, koska en ole eläinrakas vaan pikemminkin inhoan kissoja. Saa siis lahjoittaa tietysti, mutta turha kuvitella että muut saa siitä hyvää mieltä. Enemmän se joulukortti ilahduttaa.
Jos oikeasti laittaa kortteja ja postimerkkejä vastaavan summan hyväntekeväisyyteen, niin silloin minusta viesti on se, että laitetaan hyvään asiaan se raha, joka on helposti sinne ohjattavissa. Eli tavallaan ei lisätä omia menoja (jos vaikka ei ole siihen edes varaa), mutta tehdään olemassa olevasta kulutuksesta järkevää. Tämä on minusta hyvä ja järkevä tapa toimia. Tietysti sitten se tosiasia, kuinka moni noin sanova oikeasti laittaa sen rahan hyväntekeväisyyteen...
Samalla periaatteella tykkäisin itse näistä kirkon ulkomaanavun vuohista yms. Minä, joka olen työssäkäyvä ja hyvin toimeentuleva ihminen, jolla on kaikkea tarpeellista ja hieman tarpeetontakin, en tarvitse mitään niin kipeasti kuin joku muu tässä maailmassa. Sen sijaan, että antaa jotain minulle, olisi järkevää käyttää se raha toisin ja antaa jotain sellaiselle, joka oikeasti jotain tarvitsee.
Tehkää nyt varmuuden vuoksi vielä 100 ketjua tästä aiheesta. Ne edelliset 100 ei mitenkään riitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti laittaa kortteja ja postimerkkejä vastaavan summan hyväntekeväisyyteen, niin silloin minusta viesti on se, että laitetaan hyvään asiaan se raha, joka on helposti sinne ohjattavissa. Eli tavallaan ei lisätä omia menoja (jos vaikka ei ole siihen edes varaa), mutta tehdään olemassa olevasta kulutuksesta järkevää. Tämä on minusta hyvä ja järkevä tapa toimia. Tietysti sitten se tosiasia, kuinka moni noin sanova oikeasti laittaa sen rahan hyväntekeväisyyteen...
Samalla periaatteella tykkäisin itse näistä kirkon ulkomaanavun vuohista yms. Minä, joka olen työssäkäyvä ja hyvin toimeentuleva ihminen, jolla on kaikkea tarpeellista ja hieman tarpeetontakin, en tarvitse mitään niin kipeasti kuin joku muu tässä maailmassa. Sen sijaan, että antaa jotain minulle, olisi järkevää käyttää se raha toisin ja antaa jotain sellaiselle, joka oikeasti jotain tarvitsee.
Todennäköisesti paljon enemmän iloa tuottaa lun laitat vaikka sen 10 € suvun vanhusten joulukortteihin kuin saman summan johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen.
Suurimmalla osalla kyse on vain viitseliäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pidä hurskasteluna. Mun serkku perheineen on tehnyt tuota jo pitkään. Ennen somen yleistymistä he lähettivät joulutekstarin, missä oli hyvänjouluntoivotukset sekä kertoivat, mihin laittoivat rahaa sinä vuonna. Mun mielestä se on myös kiva tapa tehdä tietoiseksi, että tämä kohde on sellainen, johon rahaa laittaa. Serkkuni ei ole todellakaan mikään ulkokultainen some-eläjä, vaan hyvin empaattinen ja aidosti muista välittävä ihminen.
Kyllä kai. Laiskuutta se on. Hyväntekeväisyyttä voi tehdä ilman kuulutuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa hyväntekeväisyysjärjestöt pullistella rahaa kun sinne lahjoitetaan muutama euro. Enpä viitsisi tuollaisella tosiaan hurskastella...
Ps ne hyväntekeväisyyskortitkin on perseestä jos saaja ei kannata kortin tekijän aatetta. Lähinnä läpsäys naamalle... Näissä tapauksissa, jos ei ole aivan varmaa että saaja on aatteen puolella, olisi kyllä parempi jättää se kortti lähettämätta ja vain lahjoittaa se pari euroa järjestölle suoraan.
Kun itse näitä katselin niin näytti olevan iso osa valikoimasta syöpätutkimukseen tai syöpälapsille. Miten joku näistä voisi pahastua?
Vierailija kirjoitti:
Sillä lahjoituksella pitäisi olla jotain syvempä merkitystä sille, jonka puolesta lahjoitus tehdään. Esim tänä vuonna yksi läheinen lahjoitti korttirahat syöpätutkimukseen ja koko suku oli todella iloissaan, sillä yksi sukulainen sai juuri syöpädiagnoosin.
Syöpätutkimuksen hyväksi myydään myös niitä joulukortteja. Kaksi hyvää samalla kertaa.
Pyyteettömyys ei ole ajan henkeä. Halutaan vähintäänkin hyväntekijän maine.