Suomi euroopan autoköyhin maa yksin eläville
Syy ei ole mikään yllätys. Kaikki maksaa ihan s*****sti. Siksi suomessa ajetaan muutenkin keskimäärin huonommilla autoilla kun muualla euroopassa. Auton keski iät heiluu 14-15 v välillä.
Mutta ei riitä meidän hallitukselle tämäkään vaan lisää pitää kurittaa. Luulevatko oikeasti että ne parin tonnin ritskut vaihtuu heti 30.000 sähköautoihin tuosta vaan kun nostetaan polttoaineiden hintoja?
https://www.is.fi/autot/art-2000007700676.html
Kommentit (8)
Näinkin mutta tämä ei ole mikään tämän ajan ongelma, vaan näin on ollut käytännössä aina. Meillä on aina verotettu uuden auton hankintaa. Tämä taas juontaa juurensa siitä, että meille autot on käytännössä aina pitänyt tuoda ulkomailta toisin kuin esim naapurissamme ruotsissa jossa uuden auton hankinta on perinteisesti ollut kotimaisen teollisuuden tukemista. Siinä missä suomalainen alempi keskiluokka on pitkin historiaa ajellut japsi kipoilla on ruotsalainen ajanut volvoilla ja saabeilla. Meillä ei käytännössä ole ikinä ollut omaa autoteollisuutta jota olisi voinut tukea. Tämä ei siis ole mikään uusi juttu. Isojen muutosten tekeminen on vaikeaa, koska siinä aina joku osapuoli kärsii merkittävästi. Jos uusien autojen verotusta kevennettäisiin(mikä olisi toki kiva juttu) niin käytettyjen autojen kysyntä romahtaisi ja monen leipä on niissä kiinni. Moni on myös ostanut autonsa lainarahalla eikä tunnu kivalta ajatukselta jos sen oman auton arvo romahtaa kun siitä on vielä velkaakin. Vaikea kokonaisuus johon ei ole helppoa ratkaisua!
Vierailija kirjoitti:
Näinkin mutta tämä ei ole mikään tämän ajan ongelma, vaan näin on ollut käytännössä aina. Meillä on aina verotettu uuden auton hankintaa. Tämä taas juontaa juurensa siitä, että meille autot on käytännössä aina pitänyt tuoda ulkomailta toisin kuin esim naapurissamme ruotsissa jossa uuden auton hankinta on perinteisesti ollut kotimaisen teollisuuden tukemista. Siinä missä suomalainen alempi keskiluokka on pitkin historiaa ajellut japsi kipoilla on ruotsalainen ajanut volvoilla ja saabeilla. Meillä ei käytännössä ole ikinä ollut omaa autoteollisuutta jota olisi voinut tukea. Tämä ei siis ole mikään uusi juttu. Isojen muutosten tekeminen on vaikeaa, koska siinä aina joku osapuoli kärsii merkittävästi. Jos uusien autojen verotusta kevennettäisiin(mikä olisi toki kiva juttu) niin käytettyjen autojen kysyntä romahtaisi ja monen leipä on niissä kiinni. Moni on myös ostanut autonsa lainarahalla eikä tunnu kivalta ajatukselta jos sen oman auton arvo romahtaa kun siitä on vielä velkaakin. Vaikea kokonaisuus johon ei ole helppoa ratkaisua!
Höpöhöpö, halliltus on keksinyt omasta mielestään toimivan ratkaisun.
Eliittivihreät saavat nyt ilmaiset työsuhde-Teslat, jotka vähitellen siirtyvät rahvaan käyttöön.
Suomi on Euroopan ainoa maa, missä moottoripyörää ei saa pysäköidä jalkakäytävälle pois autojen tieltä, ja nykyään Euroopan ainoa maa, missä asukaspysäköintitunnus maksaa saman autolle ja moottoripyörälle.
Kertokaa minulle, miksi. Jo Virossa saa pysäköidä jalkakäytävälle moottoripyörän. Sähköautolla saa asukaspysäköintitunnuksen puoleen hintaan, joten kevarin pysäköinti voi maksaa tuplasti enemmän, kuin Teslan.
Kiitos vihervassarit! Ja lisää kurjuutta tulossa syrjäseudulta töihin autoilevalle pienituloiselle. Kuinkas ihmiset käy esim. marja- sienimetsässä? Taksillako?
Vierailija kirjoitti:
Suomen autopoliitiikka on yksi maailman surkeimmista. Suht' iso, harvaan asuttu maa ja täällä pitää olla korkeimmat verot. Jopa Itä-Euroopan maissa on paremmat autot kuin Suomessa.
Suomessa joku aina pahoittaa mielensä jos naapuri ostaa komean mersun; siksi autovero on ja pysyy.
Tämähän se syy on autoveroon. Miettisit vähän mitä kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen autopoliitiikka on yksi maailman surkeimmista. Suht' iso, harvaan asuttu maa ja täällä pitää olla korkeimmat verot. Jopa Itä-Euroopan maissa on paremmat autot kuin Suomessa.
Suomessa joku aina pahoittaa mielensä jos naapuri ostaa komean mersun; siksi autovero on ja pysyy.
Tämähän se syy on autoveroon. Miettisit vähän mitä kirjoitat.
Jos se autoilijoilta kerätty 8 miljardia käytettäisiin autoiluun täällä ajettaisiin priima kuntoisilla teillä ympäri vuoden ja silti jäisi rahaa yli vaikka laskea autoverotusta. Mutta kun autot on vain lypsylehmä joilla rahoitetaan kaikkea muuta kuin autoilua.
Suomen autopoliitiikka on yksi maailman surkeimmista. Suht' iso, harvaan asuttu maa ja täällä pitää olla korkeimmat verot. Jopa Itä-Euroopan maissa on paremmat autot kuin Suomessa.
Suomessa joku aina pahoittaa mielensä jos naapuri ostaa komean mersun; siksi autovero on ja pysyy.