Opettajan toive
Olen kyllä nyt hoitovapaalla. Mutta olen tehnyt opettajan töitä n. 10 vuotta. Vilpitön toive vanhemmille, kun taas kerran opettajien lahjat ovat keskustelunaiheina.
Ei servettejä, ei kynttilöitä, ei hauskoja kiroileva siili-mukeja. Toki ne kivoja on, mutta miettikääpä sitä, että töitä tekee monta kymmentä vuotta ja kaksi kertaa vuodessa tulee läjä servettejä ja pikku krääsää, minne ne laittaa.
Lahjoja en tarvitse, mutta jos haluatte antaa, niin jotain helposti hävitettävää: Viiniä, syötävää, lahjakortti kahdelle kahvioon. Sellaista, mitä ei tarvitse säilyttää ja mikä harmittaa hävittää, koska kaappitilaa ei yksinkertaisesti ole.
Paras lahja toki on hyvinkäyttäytyvä oppilas.
Ope, hoitovapaalla.
Kommentit (58)
Parikymmentä vuotta sitten 5 lapsen yksinhuoltajaäitinä en kyllä todellakaan pystynyt joka lapsen opettajille 2 kertaa vuodessa lahjoja kantamaan. Hyvin on jäänyt mieleen sekin päivä, kun olin joulujuhlan jälkeen jonossa odottamassa vuoroani kättelemään ja kiittelemään tokaluokkalaiseni opettajaa. Vaan mitäs tekikään opettaja: juuri kun olin kättelemässä häntä, hän kääntyikin selin ja ojensi käsivartensa halausasentoon pitkälle käytävää kohti - oijoijoi, kun siellä 15 metrin päässä tulla leuhotti ns. parempiosainen pariskunta turkit lepattaen isot lahjapaketit ja suklaarasiat sylissään... että se siitä tasa-arvosta ja "kiitos ja kauniit sanat kyllä riittää" -höpinästä. Kyllä siinä sitten halailtiin ja ihasteltiin lahjoja ja kehuttiin kilpaa kyseisen perheen oppilasta, vaikka seisoin vieressä edelleen odottamassa vuoroani. Eikä ollut kyse siitä, että minun lapseni olisi ollut luokan hirviö kuten sen parempiosaisen perheen ilkimys. Niin sitä ostetaan kehuja ja parempia arvosanoja vanhempien harjoittamalla lahjonnalla ja päästään samalla nostamaan oman kakaran itsetuntoakin, näytetään oikein omalla esimerkillä mitä rahalla saa.... Pitäisi lailla kieltää lahjat opettajille, sillä suurin osa vanhemmista osallistuu yhteislahjaankin (itsekseen kiroten) vain siksi, että pelkää leimautuvansa köyhäksi tyyliin "kai se on pakko, kun kerran muutkin"!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 10:29"]
Alkoholia en antaisi missään nimessä, koskaan et voi tietää onko opettajalla jonkinasteista alkoheoliongelmaa.
Opettaja voi myös olla raitis, joten ei kannata yleistää, että kaikki haluavat viiniä lahjaksi.
24, syytätkö tosiaan virkamiestä lahjuksen vastaanottamisesta?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:04"]
Olen kyllä nyt hoitovapaalla. Mutta olen tehnyt opettajan töitä n. 10 vuotta. Vilpitön toive vanhemmille, kun taas kerran opettajien lahjat ovat keskustelunaiheina.
Ei servettejä, ei kynttilöitä, ei hauskoja kiroileva siili-mukeja. Toki ne kivoja on, mutta miettikääpä sitä, että töitä tekee monta kymmentä vuotta ja kaksi kertaa vuodessa tulee läjä servettejä ja pikku krääsää, minne ne laittaa.
Lahjoja en tarvitse, mutta jos haluatte antaa, niin jotain helposti hävitettävää: Viiniä, syötävää, lahjakortti kahdelle kahvioon. Sellaista, mitä ei tarvitse säilyttää ja mikä harmittaa hävittää, koska kaappitilaa ei yksinkertaisesti ole.
Paras lahja toki on hyvinkäyttäytyvä oppilas.
Ope, hoitovapaalla.
[/quote]
olen päinvastaista mieltä: en halua mitään syötävää tms. vaan juurikin kynttilät ja servetit ovat olleet hyviä lahjoja - niille on ainakin meillä käyttöä. Myös kukista olen pitänyt. Viinejä ei oikeastaan halua: pidän vain tietyntyyppisistä, hieman kalliimmista viineistä.
Minä haluan, että lapseni muistavat opettajaansa jotenkin. Jotain käytännöllistä ja pientä vaan. Ajatus on tärkein. Lasteni opettajat tekevät hyvää työtä lasteni parissa ja haluan kiittää siitä jollain tavoin. En itse näe opettajia päättäripäivänä ja siksi lapset vievät lahjat. Haluan myös opettaa omille lapsilleni kiitollisuutta. Yhtä hyvin lahjan voisi viedä omalle kampaajalle, lääkärille, ruokakaupan kassalle tms. Harvemmin vaan itselläni on yhtä pitkää ja tiivistä asiakassuhdetta keneenkään verrattuna lasteni opettajaan (no, en ole opettajan asiakas tietenkään).
Opena viiniä otan mielelläni vastaan ja eklauokkalaiseni vie omalle opelleenkin. Olen lainrikkoja nääs!
Minä en ole ikinä vienyt päiväkodin tädeille, enkä lasten koulun opettajille mitään. Hyvin ovat selvinneet järjestelmän läpi, ilman lahjomista.
Kiittänyt olen hyviä opettajia wilmaviestillä. Jos nyt sitten ovat nyyhkineet, että jäivät yhtä lahjakorttia ilman, kun saivat vain kiitoksen kuluneesta vuodesta, niin ei voi mitään.
Joo mulle käy viini. Viinakin jos haluatte. En myöskään ylenkatso servettejä tahi kynttilöitä.
Ps. mitään en kyllä odota
- yläkoulun ope
Minä olen 12-vuotias tyttö, ja olen tehnyt yhdelle kivalle opettajalle kortin, jonka annan hänelle ensi viikolla. Haluan antaa sen, koska tykkään tästä opettajasta, ja koska lähden tuosta koulusta.
Opettajien viisi inhotuinta lahjaa
1. Tuikut ja kynttiläkipot. "Kukaan ei pidä tuikuista, kynttilöiden ja lyhtyjen lahjoittaminen on lähes mielenvikaista."
2. Hajusaippua. "Miettikää nyt vähän: naisopettajat inhoavat hajua, miesopettajat koko ideaa."
3. Posliiniset, lasiset ja etniset koriste-esineet. "Tekisi mieli paiskata päin seinää saman tien – siis joku roti!"
4. Lasten itse tekemät tyynyt ja pehmolelut. "Kiva, että lapset ovat tehneet itse, mutta ei niitä kukaan halua saada."
5. Leikkokukat. "Osa naisopettajista tykkää, mutta ehtivät usein nuutua jo matkalla kotiin. Ruukkukasvi olisi parempi."
Opettajien viisi suosituinta lahjaa
1. Vanhempien yhteinen lahjakortti. "Isompikin summa koko porukalta voi olla perusteltu."
2. Oppilaan tekemä persoonallinen kortti. "Hieno ele, toimii aina."
3. Pullo kuohuviiniä, cavaa tai punaviiniä. "On jo aika murtaa myytti, että opettajalle ei sovi antaa alkoholia."
4. Itse tehty kakku, pikkuleivät tai leipä. "Maistuvaa ja voi olla trendikästäkin. Eskarilaisten kakut jaetaan koko tiimin kesken."
5. Suklaa, karkit, kahvi tai tee. Syötävälle lahjalle on aina käyttöä.
Opettajaa ei pidä aina uskoa: Huonoja lahjoja on olemassa16:13
En halua lahjoja. Paras lahja ovat mukavat oppilaat. Jos joku haluaa muistaa, niin kortin voi lapsi askarrella.
t. ope
En halua lahjoja. Paras lahja on oppilaista tauolle pääseminen.
t. rehellinen ope
Miksi täällä täditellään päiväkotien kasvatushenkilöstöä? En minä ainakaan ole kenenkään lapsen täti. Jos lapsi tai hänen vanhempansa sanoo tädiksi, korjaan välittömästi, että olen Krista (tai ope) enkä täti. Minulla on yksi sisko, mutta hänellä ei ole lapsia, en siis ole täti. Päiväkodissa ei työskentele kukaan täti-nimikkeellä. On lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia. Joskus myös miespuolisia. Yhtään kasvattajaa ei ole palkattu sinne tädiksi.
Ja lahjoista: onhan se kiva, kun lapset / vanhemmat muistaa kortilla tai jollain pienellä makealla, kukalla tms. mutta en missään tapauksessa halua, että kukaan ryhtyy "ostamaan" suosiotani millään turhalla ja kalliilla. Ei todellakaan tarvitse ja monesti jopa kivempi, jos vanhemmat vaan ymmärtävät kiittää säännöllisesti hyvästä hoidosta.
Meillä lapset tekevät opettajilleen itse kortit ihan kuten ennenkin ja se riittää...vai mitä opettajat?
Hoh! Minä sain kerran mansikkakuoharipullon, ja se oli PARAS lahja, jonka voin kuvitella! Olin todella iloinen siitä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 10:15"]
Mulle huoltajat ovat kevätjuhlapäivänä ojentaneet ne viinipullot. Sain kerran jopa Teatchers-viskiä oppilaan isän hervottomalla puheella höystettynä. Viskiä en tosin juo, mutta ajatus oli suurin. Paras lahja on unelmaluokka ja HYVIN käyttäytyvät oppilaat. Lahjuksia tulee kyllä aina sitten, jos on oikein urakalla paiskittu hommia koko luokka huoltajineen yhdessä. Ikävä jää niitä yhteistyökuvioita. Koko kesän toivon, ettei seuraavan vuoden oppilaiksi ja huoltajiksi osu nimilistoja mylkvisteja.
[/quote]
Et taida olla ainakaan englannin opettaja.
En edes tunne tai tiedä lasteni luokkakaverien vanhempia ulkonäöltä tai muutenkaan. En ole niin hullu, että alkaisin häiritsemään ihmisten kotirauhaa rahankerjuusoitoilla. Monet ovat eroperheitä eli siitä tulisi kaksi puhelua per lapsi.
Jos lämmin kiitos ja symbolinen lahja ei kelpaa niin antaa sitten olla. Joutaakin jäädä pois. Opettajat hankkikoot luksuksensa omilla palkoillaan.
On ollut puhetta yhteisen lahjakortin ostamisesta opettajalle, ja vastaan on tullut idea elämyslahjoista. Eli kolehti pystyyn ja esimerkiksi elämyslahjat.fi lahjakortti hankintaan. Saa opettaja sitten valita haluaako kokeilla laskuvarjohyppyä tai hemmottelua. Ei ainakaan jää sitä turhaa krääsää nurkkiin?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 10:02"]
Miksi opettajille pitää olla lahjoja antamassa joka joulu ja kevät?
[/quote]
Eipä se opettaja niitä lahjoja niinkään kaipaa, mutta oppilaat ja vanhemmat haluavat monesti muistaa opettajaa. Opettaja on kuitenkin ollut se henkilö, joka on viettänyt joka koulupäivä tuntikausia oppilaan kanssa ja lukuvuoden päättyessä on ihan ymmärrettävää, että oppilas haluaa muistaa opettajaa.