Opettajan toive
Olen kyllä nyt hoitovapaalla. Mutta olen tehnyt opettajan töitä n. 10 vuotta. Vilpitön toive vanhemmille, kun taas kerran opettajien lahjat ovat keskustelunaiheina.
Ei servettejä, ei kynttilöitä, ei hauskoja kiroileva siili-mukeja. Toki ne kivoja on, mutta miettikääpä sitä, että töitä tekee monta kymmentä vuotta ja kaksi kertaa vuodessa tulee läjä servettejä ja pikku krääsää, minne ne laittaa.
Lahjoja en tarvitse, mutta jos haluatte antaa, niin jotain helposti hävitettävää: Viiniä, syötävää, lahjakortti kahdelle kahvioon. Sellaista, mitä ei tarvitse säilyttää ja mikä harmittaa hävittää, koska kaappitilaa ei yksinkertaisesti ole.
Paras lahja toki on hyvinkäyttäytyvä oppilas.
Ope, hoitovapaalla.
Kommentit (58)
Useimmat normaaleilla köyöstavoilla varustetut ihmiset käyttää ne servietit grillibileisdä kesän aikana ja kokevat ne helposti hävitettäviksi. Mut sama se, mä en koskaan ole ymmärtänyt, miksi opettajia pitäisi jotenkin lahjoa siitä, etttä juuri ja juuri tekevät työnsä, joten itse en anna mitään.
itse opetan satunnaisesti yliopistossa ja olen kai kaksi tai kolme kertaa saanut opiskelijalta jotain. Joskus gradun kanssa enemmän vaivaa nähtyäni ja joskus opiskelijalle kirjoja lainattuani. Ja tietty kappaleet ohjatuista väitöskirjoista, mut se ei oikeastaan ole lahja, vaan ne kuuluu antaa.
Antakaa mieluummin käteistä rahaa. 150 euroa on sopiva summa, häiriköistä vähän enemmän.
t. toinen ope
Viiniä ei alaikäinen saa kantaa kouluun. Eli toi viinitoive on aika hankala toteuttaa lain puitteissa
Miksi opettajat pitää lahjoa? Ainiin, työtä tehneet KOKO talven. Nyt niin loman tarpeessa....niinhän me muutkin. Ja teemme vielä kesälläkin. Ei, en haluaisi olla opettaja mutta se väsymys mikä heillä nyt on ja mitä mainostetaan pitkän talven jälkeen...muut ammattiryhmät tekee myös töitä talven ja kesänkin.
Ymmärrän, mutta itse olen kuvitellut että kynttilät ja servetit on kuluvaa tavaraa.
Älkää opet yleistäkö.
Mulle opettajana on tervetulleita kaikki lahjat, paras niistä on hyväkäytöksinen oppilas, joka toivottaa hyvää kesää. Mutta jos jotain haluatte tuoda, kaikki käy. Summalla, lahjalla tai sillä mistä se on ostettu tai vaikka saatu ja pantu kiertoon, ei ole mitään väliä, kaikki tulee käyttöön ja kaikista olen aina ollut hirmu iloinen.
t. yläkoulun lehtori, myöskin hoitovapaalla
Miksi opettajille pitää olla lahjoja antamassa joka joulu ja kevät?
Viiniä?! Voin vaan kuvitella mikä meteli siitä syntyisi, jos alaikäinen lapseni toisi viiniä kouluun. Siinä olisi poliisit, armeija, kuraattori, psykologi, lastensuojeluviranomaiset, minkä minkäkin projektin vetäjät, yms... koululla alle sekunnissa.
Mulle huoltajat ovat kevätjuhlapäivänä ojentaneet ne viinipullot. Sain kerran jopa Teatchers-viskiä oppilaan isän hervottomalla puheella höystettynä. Viskiä en tosin juo, mutta ajatus oli suurin. Paras lahja on unelmaluokka ja HYVIN käyttäytyvät oppilaat. Lahjuksia tulee kyllä aina sitten, jos on oikein urakalla paiskittu hommia koko luokka huoltajineen yhdessä. Ikävä jää niitä yhteistyökuvioita. Koko kesän toivon, ettei seuraavan vuoden oppilaiksi ja huoltajiksi osu nimilistoja mylkvisteja.
Alkoholia en antaisi missään nimessä, koskaan et voi tietää onko opettajalla jonkinasteista alkoheoliongelmaa. Me kanssa lahjottiin ennen opet joulut ja keväät, kunnes väsähdin. Ope saa jo palkan joten se saa riittää. Lapsen tekemä kortti tai leipoma joulupipari riittäköön jouluna. Jos ei uskalla syödä niin heittäköön roskiin, ajatushan se tärkein on. Samalla periaatteella haluaisin törmätä yhteenkin opettajaan, joka muistaisi myös oppilaita jouluna/keväällä jotenkin. Vaikka sitten se pipari tai edes kortti. Omien lapsieni kohdalle ei tuollaista opea ole ainakaan sattunut.
Ap ei oletettavasti tiedä, että ne servetit kuuluisi käyttää...
Hmm...viiniä ja syötävää. Alkoongelma tulikin jo, mutta entä allergiat. Lahjakortissa on se riski, että jää myös käyttämättä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:57"]
Ymmärrän, mutta itse olen kuvitellut että kynttilät ja servetit on kuluvaa tavaraa.
[/quote]
No ei niitä kynttilöitä tule poltettua kovin paljoa. Itse en polta lainkaan kynttilöitä. Jotain rumia servettejä ei viitsisi käyttää kuin puuceessä vessapaperina. Ihan oikeasti. Kuka kehtaa kantaa tuollaista krääsää opettajille.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:53"]
Miksi opettajat pitää lahjoa? Ainiin, työtä tehneet KOKO talven. Nyt niin loman tarpeessa....niinhän me muutkin. Ja teemme vielä kesälläkin.
[/quote]
Voihan sen noinkin ajatella, mutta monissa muissa töissä lomaa voi pitää joustavammin pitkin vuotta silloin, kun tahtoo. Opettaja on lomalla silloin, kun koulu on kiinni. Ei mahdollisuutta valita. Tai jos haluaa omia lomia kouluaikaan, tulee palkatonta. Eihän ne lahjat liity väsymykseen mitenkään, kai? Lisäksi ajattelen, että jokainen henkilö, joka huolehtii, kasvattaa ja opettaa minun lastani elokuusta juhannukseen saakka lähes jokaisena arkipäivänä kuusi tuntia päiväkodissa, ansaitsee, että minä äitinä osoitan jonkinlaista kiitollisuutta siitä työstä, jonka hän minun lapseni hyväksi tekee. Kiitämme mieheni kanssa joka päivä, kun haemme lapsen kotiin. Lapsikin on oppinut sanomaan kiitos hoitajille ja opettajille.
Tein aikoinaan viisi vuotta töitä soitonopettajana. Jouluisin ja keväisin tuli paljon erilaisia lahjoja, joista suurin osa oli oikeasti ihan turhia.
- Suklaata (yhtenä jouluna yht. 5,2 kiloa, huhhuh)
- teetä
- salaatinottimet (nuorelle äskettäin omaan kotiin muuttaneelle naiselle, kiva lahja)
- Iittalan, Pentikin tms. tuikkukippoa ja muita turhempiakin koriste-esineitä
- kukkia
- lasten tekemiä kortteja
Parhaita olivat lasten tekemät kortit, kukat ja tee. Kertaluontoisesti oli kivat ne salaatinottimetkin, koska en sellaisia vielä siihen aikaan omistanut. Täysin turhia olivat suuret konvehtirasiat ja ne tuikkukipot sun muut. Jos suklaata välttämättä haluaa antaa, voisi pitäytyä mahdollisimman pienissä rasioissa. Vaikka ihan oikeasti parasta oli, kun yksi äiti kerran oikein anteeksi pyyteli, että hänen 3 lapsestaan kaikki halusivat tehdä oman kortin, ei yhteinen riittänyt. Sellainen aito, lapsen oma kiitos, joka ilmenee sitten vaikka kortilla, hymyllä, halauksella. Kun sanotaan iloisesti "Hyvää kesää, nähdään syksyllä". Kun vanhemmatkin kiittävät.
Mutta ei ole pakko olla mitään konkreettista lahjaa. Parhaimmassa tapauksessa lapset ja vanhemmat osoittavat kiitollisuuttaan ihan omalla tekemisellään ja käytöksellään ympäri vuoden.
Häh, mitäs ap sitten yleensä tekee kynttilöillä ja serveteillä jos ne ei kerran ole käyttötavaraa? Musta ne on oikein kivoja ja sopivia lahjoja jos opea haluaa muistaa, ei haittaa yhtään vaikkei ihan just omaan makuun oliskaan. Myös suklaa ja kukat on ihania.
Ope
Miksi viini oli ensimmäisenä toivelistalla?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:29"]
Viiniä ei alaikäinen saa kantaa kouluun. Eli toi viinitoive on aika hankala toteuttaa lain puitteissa
[/quote] Äiti voi kiikuttaa viinin opelle, mun piti aina lahjat antaa, poika ei suostunut viemään.