Viilteleekö 13v lapsipuoleni vai onko nämä selitykset uskottavia?
Tyttö asuu äidillään, meidän luona sen joka toinen viikonloppu ja lomilla pidemmästi. oon alkanu kiinnittää huomiota ihme naarmuihin joita hänellä on käsivarsissa ja nilkoissa, kun oltiin saunassa niin huomasin että jopa kyljissä, kun otin puheeksi tyttö väitti kissan raapineen. heillä on kyllä kissa ja minä en kissoista tiedä mitään, mutta olettaisin et aikamoinen peto sais olla et sais ne jäljet, outoihin paikkoihin lisäksi ja epäilyttävän symmetrisesti. Tyttö sano et skitsoon turhaa ja kielsi huolestuttamasta isäänsä "ihan turhasta"!.
?
Kommentit (49)
Jos se tyttö viiltelisi, olisi asiasta muitakin merkkejä. Käyttääkö hän vain pitkähihaisia paitoja? Piilotteleeko itseään? Lukkiutuuko omaan huoneeseensa? Onko masentunut?
Itse ainakin piilottelun itseäni kun viiltelin. En todellakaan mennyt kenenkään kanssa saunaan, kun en halunnut että kukaan saa tietää.
Kissa muuten voi saada pelästyessöön pahaa jälkeä aikaiseksi. Itselläni on pohkeessa (ei, en ole todellakaan tehnyt niitä itse) paljon syvemmät arvet kuin käsivarsissa ja ne pohkeen arvet on kissan tekemät. Kissa säikähti kuollakseen kun ex-kihlattu lähti moottoripyörällä vierestä. Minä olin sopivasti tiellä, joten kissa vetäisi kummallakin tassulla jalkaani niin syvät vekit, että osaan piti laittaa tikit.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 14:32"]
En tietysti voi pelkästään tästä lukien tietää, miten keskustelu todellisuudessa on mennyt, mutta minun korvaani särähti se, että "isälle ei saa kertoa, turha huolestuttaa turhasta". Jos ne olisi kissan tekemiä, nuori voisi ne kai itsekin näyttää isälleen ja asiasta voitaisiin keskustella vaikkapa kahvipöydässä ilman mitään "huolestuttamista"?
T. nuorisotyöntekijä
[/quote]
Mä ymmärrän ton ihan täysin.
Miehen tytär kertoi mulle eräästä oikeasti pahasta asiasta, joka hänelle oli tapahtunut. Tyttö siis puhui edes mulle ja sain neuvottua sitten, että minne ottaa yhteyttä ja miten toimia.
Tyttö ei halunnut, että kerron isälle ja ymmärsin, koska kyseessä oli myös erittäin arkaluontoinen asia.
Ollaan toki puhuttu myös miehen kanssa myös etukäteen, että mitä jos joskus kuulen jonkun salaisuuden ja ollaan sovittu, että mies kyllä luottaa mun arvostelukykyyn ja tietää missä vaiheessa pitää mitenkin puuttua ja kertoa.
Jos olisin kertonut miehelleni tuosta, mitä tapahtui hänen tyttärelleen, olisin menettänyt tyttären luottamuksen ikuisiksi ajoiksi. Nyt sen sijaan todistin, että olen luottamuksen arvoinen ja kenties, jos tytölle vielä myöhemminkin sattuu elämässä joku isompi kriisi, hän kääntyy puoleeni.
Ei vanhemmille ole aina kiva kertoa kaikkea, mutta silti haluaisi jakaa asian jonkun aikuisen kanssa. Eikö ole parempi, että nuorella on edes joku lähipiirissään, johon luottaa kuin ei ketään?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 10:36"]
Miksette leikkaa kissojen kynsiä, kun tuollaisia 'naarmuja' kerran tulee?!?
[/quote]
:D
Paras neuvo ikinä. No, otapa sellainen kissa, jolta niitä kynsiä ei ole kertaakaan leikattu ja yritä leikata sen kynnet. Pääset muuten varmasti tikattavaksi.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 10:32"]
Johan tuli pitkä linkki kun yritin kopioida :O Mut tuo 27 on siis ap:n viesti, tytön jäljet ovat aika lailla tuollaisia kuin tossa linkissä.(Minusta nuo on aika symmetrisiä?) Paitsi että niitä on paljon enempi ja ympäri kroppaa.
Epäilin heti viiltelyä, kun en tiennyt että kissat saa tollasta aikaan vaan leikkiessään :O
Helpotus toki jos ei tyttö viiltele. Kuitenkin.. hurjaa. ap
[/quote]
Kissan raapimisjäljet tunnistaa epätaisista reunoista, puukko ja muut terävät esineet tekevät hienompia leikkuuhaavoja. Riippuu tietysti esineestä. Viiltäjät harvoin viiltelevät vinoittain, poikittain tai pystysuuntaan kylläkin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 10:09"]
Jäljet näyttää juurikin tuolta, kuin 19:n antama linkki. En tosiaan tiedä mitään kissoista kun ei ole ikinä ollut, ja tuntuu hurjalta että saa aikaiseksi tollasta jälkeä leikissä, kuin vaikka ton linkatun miehen kädessä.. Tytärpuolella noita vastaavia siis lisäksi kyljissä ja nilkoissa. Pahan näköisiä kun verisiä, mutta en tiedä miten syviä. ap
[/quote]
Kissan viilto on syvin siitä kohdasta mihin tassu on osunut ensiksi ja ohuimmillaan loppupäästä. Haavasta voi kertoa miten kova isku siihen on kohdistunut. Jos kissa on pieni niin haavankin pitäisi olla pinnallinen.
Väitän että viiltelee. Oma tyttäreni on viillellyt itseään, käsivarsissa ja kyljissä viiltoja.
En jaksanut lukea koko ketjun vastauksia. Minusta olet tehnyt oikein, kun olet ilmaissut huolesi. Tyttö on antanut sinulle selityksen ja suhtautunut ilmeisen huvittuneena. Tavallaan asia on selvinnyt, sinä olet esittänyt huolesi, tyttö on antanut vastauksen, joten mielestäni ei isälle tarvitse vielä kertoa, varsinkin kun kerroit hänen olevan hysteriaan taipuvainen.
Jää tarkkailemaan tilannetta. Teillä on hyvät välit ja käytte saunassa yhdessä. Jos jäljet ovat viiltelystä, niin niitä on jatkossakin, jolloin voit ottaa asian uudestaan puheeksi. Jos ovat kissan raapimia, ne parantuvat aikanaan ja kissakin rauhoittuu, kun se saa vähän ikää.
En tietysti voi pelkästään tästä lukien tietää, miten keskustelu todellisuudessa on mennyt, mutta minun korvaani särähti se, että "isälle ei saa kertoa, turha huolestuttaa turhasta". Jos ne olisi kissan tekemiä, nuori voisi ne kai itsekin näyttää isälleen ja asiasta voitaisiin keskustella vaikkapa kahvipöydässä ilman mitään "huolestuttamista"?
T. nuorisotyöntekijä
Kissankin kynnet saa tosi ikävää jälkeä aikaiseksi, mutta huomauttaisin myös siitä, että ns normaali aikuinen kissa ei kyllä raavi kuin satunnaisesti vahingossa. Jos tytön kotona on alle 8kk ikäinen kissa, niin sitten voi olla kissasta lähtöisin, mutta yleensä viimeistään siinä iässä kissa oppii varomaan kynsiään. Pennut ovat niin typeriä, että huitovat niillä kynsillään jatkuvasti, mutta aikuiset kissat ei tosiaan raavi kuin joskus vahingossa. Eli sinällään tuo "kissa raapaisi" selitys kuulostaa hieman ontuvalta...
Ja muuten, minulla (3 kissan omistajalla) ei ole koskaan ollut tuollaista naarmurivistöä. Aina yksittäisen kynnen tekemä viilto. Saa meinaan kissa olla aika sähäkällä tuulella, että tuollaisen koko tassun viillon tekee...
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 10:43"]
Minut laitettiin psykologille ja koulukuraattorille kissanraapimien takia :D siis ei sillä, olin gootti ja elämässä vähän hankala vaihe muutenkin teininä, mutta jäljet oli oikeasti kissasta peräisin ja sitä ei uskonut äiti eikä isä eikä opettaja eikä edes kaverit, vaikka kaikki tiesivät millainen psyko meidän pentukissa oli. vasta koulukuraattori uskoi, mutta kävin silti siellä tapaamisissa pari kertaa... lol
[/quote]
Parempi muutama turha käynti kuin välinpitämättömyys! Kissahan on häiriintynyt, jos raapii lapsen kehon ympäriinsä. Se ei ole normaalia, jollein vietä kissan kanssa aikaa alasti ja provosoi sitä. Edes pennun kohdalla. Saati aikuisen kissan. En usko, että on kissasta edelleenkään ap:n kuvauksen perusteella.
Tuskin ovat kissan tekemiä, jos ovat symmetrisiä. Juttele nuoren kanssa ja kerro, että sinulla on nyt tunne, että kaikki ei ole hänellä hyvin ja epäilet, että hän viiltelee.
Kyllä kissan naarmut tunnistaa, niitä on yleensä 4-5 rinnakkain.
Ota äitiin yhteyttä, jos hänellä arki hallussa. Ja sano tytölle, että toivoisit teidän kuitenkin käyvän lääkärissä. Ja varaat sitten ajan yksityiseltä lastenpsykiatrilta. Ja sanot tytölle, että saa mennä yksin tai sinun kanssasi miten haluaa. Ja että kyllä isälle voi kertoa, kyllä hän kestää. Ja varotat miestäsi ylireagoimasta.
Miksi olet murrosikäisen tytön kanssa saunassa?
Vai sitäkö tällä provolla juuri hait?
Saat kyllä melkoisen sotkun aikaiseksi jos on oikeasti kissan jäljistä kyse.
Onko kissa nuori ja leikkisä? Meillä oli puolivuotias kissa kun odotin esikoistani ja käsivarteni oli täynnä jälkiä koska leikkiessä kissa usein tarrasi hihaan ja kynnet meni läpi. Oli juuri sellaiset pitkät "viiltojälje". Neuvolan th sitten alkoi kysellä niistä huolestuneena... Kyllä ärsytti.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:13"]
[/quote]
WTF?! Minulla on "oma" murrosikäinen sekä tytär"puoli" murrosiässä, enkö saisi käydä heidän kanssa saunassa?!
Ja ap. Jatka saunassa käyntiä. Kerro isälle, äläkä kävele hänen yli kertomalla tytön äidille.
Kysy lapsen äidiltä. Hän varmaan pystyy apremmin sanomaan voiko kysessä olla kissan raapimiset, kun on nähnyt molemmat samassa tilassa. Jos epäilyttää niin voi pyytää esim koulun terkkaa jututtamaan lasta. On ehkä lapselle helpompi tie kuin kuskata heti psykiatrille.
Asiaa kannattaa rauhallisesti selvittää. Onko tytön isällä hyvä ja luottamuksellinen suhde lapseen? Jos on, niin hän on paras ihminen viemään asiaa eteenpäin. Ei kannata suinpäin sännätä psykiatrille vaan koettaa ensin rauhassa keskustelemalla selvittää asiaa tytön kanssa ja kuunnella, mitä hänellä on sanottavana. Sitten tarvittaessa yhteys asiantuntijatahoihin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:13"]
[/quote]
Täh?! Mitä minä nyt oikein luin?! Provoilua käydä samaa sukupuolta olevan murrosikäisen kanssa saunassa?!
Minä viiltelin teininä ja jäljet oli tuollaisia kuin ap linkitti. Meillä oli myös kissa, jota oli helppo syyttää. Tosiasiassa se ei raapinut mua koskaan, ei edes vahingossa.