Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viilteleekö 13v lapsipuoleni vai onko nämä selitykset uskottavia?

Vierailija
21.05.2014 |

Tyttö asuu äidillään, meidän luona sen joka toinen viikonloppu ja lomilla pidemmästi. oon alkanu kiinnittää huomiota ihme naarmuihin joita hänellä on käsivarsissa ja nilkoissa, kun oltiin saunassa niin huomasin että jopa kyljissä, kun otin puheeksi tyttö väitti kissan raapineen. heillä on kyllä kissa ja minä en kissoista tiedä mitään, mutta olettaisin et aikamoinen peto sais olla et sais ne jäljet, outoihin paikkoihin lisäksi ja epäilyttävän symmetrisesti. Tyttö sano et skitsoon turhaa ja kielsi huolestuttamasta isäänsä "ihan turhasta"!.

?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kissa raapi" on vanhin ja kulunein selitys viiltelyyn ikinä..

Vierailija
22/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:23"]

Kysy lapsen äidiltä. Hän varmaan pystyy apremmin sanomaan voiko kysessä olla kissan raapimiset, kun on nähnyt molemmat samassa tilassa. Jos epäilyttää niin voi pyytää esim koulun terkkaa jututtamaan lasta. On ehkä lapselle helpompi tie kuin kuskata heti psykiatrille. 

[/quote]

Murrosikäisen kanssa puhuminen on kuin seinille puhuisi.  Joo joo kaikki on hyvin. Harva lapsi ihan oikeasti saa puhumisesta hyödyn. 

Kissan raapiminen on ihan uskottava selitys, mutta ei tässä tapauksessa...lisäys älä kerro isälle. Miksi olla huolisaan isän huolestuttamista, jos syytä huoleen ei ole. Kerro isälle ja isä jutelkoon äidin kanssa. Anna heidän osoittaa lapselle, että he ovat yhdessä lapsen puolella ja anna heillä tilaa. Äläkä sulje isää ulkopuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:30"]

"Kissa raapi" on vanhin ja kulunein selitys viiltelyyn ikinä..

[/quote]

Joo, jos ei ole sitä kissaa.

Vierailija
24/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:08"]

Kyllä kissan naarmut tunnistaa, niitä on yleensä 4-5 rinnakkain.

[/quote]

Kissa raapii usein yhdelläkin kynnellä. Mun lapsella on usein kissan naarmuja ja yleensä ihoon asti pureutuu vain yksi kynsi. Raapaleet ovat pitkiä ja aaltomaisia tai sitten sellaisia pistojälkiä vain. Kissa harvoin raapaisee "omaa" ihmistä kovin syvältä, koska nämä ovat vahinkoja (tulevat esim. syliin otettaessa, ponnistettaessa sylistä pois, kun kissaa kannetaan väkisin...).

Symmetriset viiltohaavat ja naarmut tuskin ovat kissan jättämiä. Eihän se lapsi alasti sen kissan kanssa ole! Vaatteet estävät kissanaarmuja tehokkaasti (mulla on kissoja ja trikoovaatteet aina puhki, mutta iho harvoin naarmuilla).

Vierailija
25/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa on aika nuori, ei ihan pentu kuitenkaan enää. Tyttö selitti, että kissa on raapinut poikkeuksellisen paljon nyt kiun hän on yrittänyt opettaa sille jotain temppuja, ja namipalaa tavoitellessaan on hyppinyt kylkiinkin. Nauroi päin naamaa mulle, kun sanoin, että mua huolestuttaa nuo jäljet. Pyysi etten "vauhkoonnuttaisi" hänen isäänsä (jolla kieltämättä on taipumusta siihen) ja äitinsä kuulemma tietää - en ole äidin kanssa niin läheinen kuitenkaan, että kehtaisin mennä tällasta epäilyä sinnepäin tuomaan julki, kun tyttö vaan nauraa että oon ihan hakoteillä huolestumiseni kanssa, ja jos tosiaan on niin.. Olisi todella noloa, ja tytön äiti voisi loukkaantua, puhumattakaan siitä, että pettäisin tytön luottamuksen, johon mulla on hyvät välit.

Ja siis  miksi ihmeessä en saisi käydä saunassa tytön kanssa?! Olen käynyt vuosikausia, ja molemmat pidämme sitä ihan luonnollisena. Mukana myös 6v tyttäreni, tämän 13-vuotiaan siskopuoli. Meillä on "poikien ja tyttöjen saunavuorot", eli minä käyn tyttöjen kanssa ja mies meidän poikien kanssa.  -ap

Vierailija
26/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä juuri tässä tapauksessa kyseessä voisi oikeasti olla kissa. Lapsi olisi todennäköisesti kieltäytynyt menemästä saunaan äitipuolen kanssa, jos on oikeat viiltelyjäljet.

Vierailija
27/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voisi isää enempää loukata, kun olla kertomatta. Teinin loukkaantumisesta ei kannata olla huolissaan, ne nyt ottaa nokkiinsa ihan kaikesta. Puhu isälle ja sitten mietitte yhdessä miten asiassa edetään.

Vierailija
28/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kissan raapiminen on oikeasti vanhin selitys ikinä viiltelemiseen, etenkin jos kissa talosta löytyy. Mä väitin aikoinaan että TET:issä olin kolhinut käteni rullakkoihin..

Höylällä tulee ihan symmetriset jäljet muutaman millin väliin, eikös yleensä kissan raapimiset ole vähemmän symmetrisiä?

Vierailija
29/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi tätä alapeukutetaan. Ok, olisi pitänyt laittaa 2-5 koska ei ne kaikki kynnet aina osu.

Mutta siis jäljet kyllä tunnistaa, niissä on tietty välimatka toisiinsa.

esim.

http://www.lifelearn-cliented.com/cms/resources/body/64/cat_scratch_disease_-_stratch.jpg

Vierailija
30/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:34"]

[/quote]

Kissa raapii usein yhdelläkin kynnellä. Mun lapsella on usein kissan naarmuja ja yleensä ihoon asti pureutuu vain yksi kynsi. Raapaleet ovat pitkiä ja aaltomaisia tai sitten sellaisia pistojälkiä vain. Kissa harvoin raapaisee "omaa" ihmistä kovin syvältä, koska nämä ovat vahinkoja (tulevat esim. syliin otettaessa, ponnistettaessa sylistä pois, kun kissaa kannetaan väkisin...).

Symmetriset viiltohaavat ja naarmut tuskin ovat kissan jättämiä. Eihän se lapsi alasti sen kissan kanssa ole! Vaatteet estävät kissanaarmuja tehokkaasti (mulla on kissoja ja trikoovaatteet aina puhki, mutta iho harvoin naarmuilla).

[/quote]

Riippuu nyt ihan siitä miten sen kissan kanssa leikkii. Lapset usein leikkii niin että riiputtavat jotain lelua ja kun kissa tavoittelee sitä, tulee jälkiä. Juuri tällaisista tulee monia vierekkäisiä jälkiä. Ja voi tosiaan olla molemmissa käsivarsissa jos lelua vaihtaa kädestä toiseen. Myös nilkkojen jäljet on uskottavia koska jotkut kissat tykkäävät "hyökkäillä" leikkiessään.

En siis pitäisi täysin mahdottomana kissaselitystä. Itselläni on ollut useita kissoja ja joidenkin kissojen kanssa on tosiaan tullut naarmuja hyvinkin paljon.

Vierailija
31/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:35"]

Kissa on aika nuori, ei ihan pentu kuitenkaan enää. Tyttö selitti, että kissa on raapinut poikkeuksellisen paljon nyt kiun hän on yrittänyt opettaa sille jotain temppuja, ja namipalaa tavoitellessaan on hyppinyt kylkiinkin. Nauroi päin naamaa mulle, kun sanoin, että mua huolestuttaa nuo jäljet. Pyysi etten "vauhkoonnuttaisi" hänen isäänsä (jolla kieltämättä on taipumusta siihen) ja äitinsä kuulemma tietää - en ole äidin kanssa niin läheinen kuitenkaan, että kehtaisin mennä tällasta epäilyä sinnepäin tuomaan julki, kun tyttö vaan nauraa että oon ihan hakoteillä huolestumiseni kanssa, ja jos tosiaan on niin.. Olisi todella noloa, ja tytön äiti voisi loukkaantua, puhumattakaan siitä, että pettäisin tytön luottamuksen, johon mulla on hyvät välit.

Ja siis  miksi ihmeessä en saisi käydä saunassa tytön kanssa?! Olen käynyt vuosikausia, ja molemmat pidämme sitä ihan luonnollisena. Mukana myös 6v tyttäreni, tämän 13-vuotiaan siskopuoli. Meillä on "poikien ja tyttöjen saunavuorot", eli minä käyn tyttöjen kanssa ja mies meidän poikien kanssa.  -ap

[/quote]

Kuulostaa kyllä täysin uskottavalta selityksiltä. Minulla on myös ollut kissoja ja aikamoisia "viiltelyjälkiä", kissojen aiheuttamia siis.716

Vierailija
32/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kissan raapimisjäljet pitäisi tunnistaa. Nekun menevät vähän miten sattuu koko käden alueella. Viiltojäljet menevät samaan suuntaan ja vierekkäin. Viiltojäljet muistuttavat paljon toisiaan vaikka osa on syvempiä. Googlella löytää kuvia tarvittaessa. Ei kannata puolustella ja salailla hänen tekemisiä, teet vain asiat itselles vaikeammaksi.

Vierailija
33/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ap googlen kuvahakuun "cat scratch". Sieltä tulee esimerkkejä siitä millaisia kissan jäljet voi olla.

Vierailija
34/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:45"]

Kyllä ne kissan raapimisjäljet pitäisi tunnistaa. Nekun menevät vähän miten sattuu koko käden alueella. Viiltojäljet menevät samaan suuntaan ja vierekkäin. Viiltojäljet muistuttavat paljon toisiaan vaikka osa on syvempiä. Googlella löytää kuvia tarvittaessa. Ei kannata puolustella ja salailla hänen tekemisiä, teet vain asiat itselles vaikeammaksi.

[/quote]

Mutta kissankin jäljet menevät yleensä samaan suuntaan ja vierekkäin!

Vierailija
35/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorempana kaverillani oli jälkiä, väitti kissan raapineen. viilteli vuosia. vaikea masennus edelleen, parempi kun mahdollisiin ongelmiin puututaan ajoissa, ennen kuin tilanne ehtii todella pahaksi.

Vierailija
36/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäljet näyttää juurikin tuolta, kuin 19:n antama linkki. En tosiaan tiedä mitään kissoista kun ei ole ikinä ollut, ja tuntuu hurjalta että saa aikaiseksi tollasta jälkeä leikissä, kuin vaikka ton linkatun miehen kädessä.. Tytärpuolella noita vastaavia siis lisäksi kyljissä ja nilkoissa. Pahan näköisiä kun verisiä, mutta en tiedä miten syviä. ap

Vierailija
38/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tuli pitkä linkki kun yritin kopioida :O Mut tuo 27 on siis ap:n viesti, tytön jäljet ovat aika lailla tuollaisia kuin tossa linkissä.(Minusta nuo on aika symmetrisiä?) Paitsi että niitä on paljon enempi ja ympäri kroppaa.

Epäilin heti viiltelyä, kun en tiennyt että kissat saa tollasta aikaan vaan leikkiessään :O

Helpotus toki jos ei tyttö viiltele. Kuitenkin.. hurjaa.  ap

Vierailija
39/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttö masentuneen oloinen tai muutoin muuttunut viime aikoina?

Kysy ensi kerralla häneltä rauhallisesti, että mitä sun elämään nykyään kuuluu ja sitten kuuntele, älä neuvo. Ymmärrä.

Vierailija
40/49 |
21.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 10:32"]Johan tuli pitkä linkki kun yritin kopioida :O Mut tuo 27 on siis ap:n viesti, tytön jäljet ovat aika lailla tuollaisia kuin tossa linkissä.(Minusta nuo on aika symmetrisiä?) Paitsi että niitä on paljon enempi ja ympäri kroppaa.

Epäilin heti viiltelyä, kun en tiennyt että kissat saa tollasta aikaan vaan leikkiessään :O

Helpotus toki jos ei tyttö viiltele. Kuitenkin.. hurjaa.  ap

[/quote]

Joo eiköhän nuo ole kissan tekemiä sitten kun ovat noin röpelöitä. Jos tekisi jollain terävällä niin nahka ei lähde rullalle noin.