Taas jäi lapsi ilman syntymäpäiväkutsua :(
Niin paha olo lapsen puolesta. Koko kevään jatkunut sama juttu. Vanhemmat tuovat lastensa syntymäpäiväkutsut lastensa lokeroihin. Taas tänä aamuna lapseni kanssa saimme huomata, että taas kaksi oli jätetty joukosta pois. Pitkässä rivissä nämä kaksi kutsutonta lokeroa hyppäsivät silmille kuin huutomerkki. Lapset tietenkin supisevat syntymäpäiväjuhlista ennen ja jälkeen, eivätkä hoitajat tilanteelle mitään voi.
Nämä taisivat nyt olla kymmenennet juhlat tänä vuonna, mihin lapseni ei kutsua saanut. Joka kerta käymme saman keskustelun, jossa vakuutan hänen olevan aivan yhtä hyvä tyyppi kuin muutkin, mutta kaikkia ei voi synttäreille kutsua ja ehkä siksi et taas (kaan) saanut kutsua. Kyseessä reipas, iloinen ja erittäin kiltti lapsi jonka kanssa kaikki tulevat hyvin toimeen.
Lapsi itse alkaa olla jo sen ikäinen että ymmärtää kyllä, ja päiväkotikaverit toki asiasta jaksavat muistuttaa. Kavereita riittää vapaa-aikana, eikä perheessämme ole mitään sellaista, minkä vuoksi meidän lastamme ei haluttaisi kutsua.
Tämä lasten maailma on niin julma L
Kommentit (241)
Kyllä minun mielestäni voi soittaa synttärisankarin vanhemmille ja kysyä miksi oma lapsi on jätetty kutsumatta. Tietenkään kutsujaa ei saa syyllistää, vaan perustana on vanhemman huoli lapsen sosiaalisista suhteista.
Voi kysyä että onko lapseni kiusannut tätä synttärisankaria tai onko hänen lapsensa kertonut että lasten välillä olisi jotain epäsopua.
Minä ainakin haluaisin ihan oikeasti tietää syyn jos oma lapsi jää aina pois muiden jutuista. Jos taustalla on vain joku outo väärinkäsitys lasten välillä, se olisi hyvä selvittää ennen kuin siitä seuraa enemmän ongelmia.
meillä oli tilanne, jossa naapurin lapsi kutsui meidän toisen lapsen synttäreille, mutta toista ei. Jos olisin tiennyt etukäteen, että meidän toinen lapsi oli kaveripiiristä (taloyhtiön lapset) ainoa, jota ei kutsuttu, en olisi päästänyt isompaakaan. Mutta voitte olla varmoja, että niin pikkumainen olen, että sen jälkee niitä naapurin lapsia ei meidän synttäreillä ole näkynyt. Ymmärrän, että kaikkia ei voi kutsua, mutta ei niinkään voi tehdä, että kaveripiiristä yksi ei muka mahdu synttäreille, jotka pidetään kotona.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 08:59"]On juurikin niin, että sellaiset kiltit ja hiljaiset on niitä, jotka jätetään kutsumatta. Räväkät kiusaajatyypit kyllä saa kutsun, heitä ei uskalleta syrjiä. Kamalaa, että vanhemmat lähtee mukaan tuohon syrjimiseen eikä tajua miltä tuollainen tuntuu lapsesta. Ihana kuulla, että tuollaisia äitejä on kuin 12!
[/quote]
Kiltit ja hiljaiset tyypit EI ole vastakohta kiusaajille. Tuo on hyvin loukkaava käsitys. Itse olin lasteni aloittaessa päivähoidon kovasti huolissani siitä että lapseni olivat liian kilttejä ja "vietävissä". Myös erityisryhmässä päiväkodissa tähän puututtiin. Kävin sosiaalisen vuorovaikutuskurssin mieheni kanssa. Yhdessä päiväkodin kanssa haimme sitten lasteni omaa tahtoa pinnalle. Tulos loistava. Lapsistani tykkäävät muut lapset ja kaikki aikuiset. Käyttäytyvät hyvin ja uskovat auktoriteettiä, mutta eivät alistu muiden lasten tahtoon vaikka olisi kuinka johtajatyyppiä.
T. Tuo kaksosten äiti/19
Minusta kannattaa olla yhteydessä muihin vanhempiin ja hoitohenkilökuntaan ja kysyä onko tähän kutsumattajättämiseen jokin syy. Olen kyllä sitä mieltä, että vaikka omaani on kiusattu, en jätä kutsumatta kiusaajaakaan, sillä kostaminen ei helpota kenenkään tilannetta, päinvastoin nämä lapset pitää saada toimimaan yhdessä. Tosin valitettavan usein kiusattuja ei kutsuta :( Mielestäni kutsut toimitetaan postitse tai suoraan vanhemmille, jos ei kaikkia kutsuta, ei todellakaan tällöin päiväkodin lokeroihin! Asia kuuluu myös henkilökunnalle, jos sallivat ktsujen lokeroihin jakamisen. Keskustelu vanhempien ja henkilökunnan kanssa olisi paikallaan. Sama pätee myös toisin päin eli jos joku kutsuu, kutsuille mennään! Lapset kärsivät idioottivanhempien takia :/
Kyllä tuo on jo kiusaamista jos 1 tai 2 jätetään kutsumatta ja kutsut oikein jaetaan päiväkodissa/koulussa. Sikamaista toimintaa vanhemmilta ja useissa päiväkodeissa tuo onkin onneksi kiellettyä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 09:08"]
Minusta kannattaa olla yhteydessä muihin vanhempiin ja hoitohenkilökuntaan ja kysyä onko tähän kutsumattajättämiseen jokin syy. Olen kyllä sitä mieltä, että vaikka omaani on kiusattu, en jätä kutsumatta kiusaajaakaan, sillä kostaminen ei helpota kenenkään tilannetta, päinvastoin nämä lapset pitää saada toimimaan yhdessä. Tosin valitettavan usein kiusattuja ei kutsuta :( Mielestäni kutsut toimitetaan postitse tai suoraan vanhemmille, jos ei kaikkia kutsuta, ei todellakaan tällöin päiväkodin lokeroihin! Asia kuuluu myös henkilökunnalle, jos sallivat ktsujen lokeroihin jakamisen. Keskustelu vanhempien ja henkilökunnan kanssa olisi paikallaan. Sama pätee myös toisin päin eli jos joku kutsuu, kutsuille mennään! Lapset kärsivät idioottivanhempien takia :/
[/quote]
Tuollainen kielto olisi hankala, koska mistä ne pk-kavereiden osoitteet saisi? Pk ei saa niitä luovuttaa. Oma lapseni aloitti uudessa (eskari)ryhmässä elokuussa ja synttärit oli jo syyskuussa, en tiedä miten ne kutsut olisi voinut toimittaa ellei juuri lokeroihin. Oma lapseni kutsui kaikki ryhmän tytöt, poikia ei.
Ei se lokerokielto kovin paljon auta koska ryhmässä kuitenkin puhutaan synttäreistä ja hyvin pian tiedetään ketkä on kutsuttu ja ketkä ei.
Tuohon on yksinkertainen ratkaisu. Tarhavuoden alussa pyydetään listalle kaikkien vanhempien yhteystiedot, joita joku vanhempi ylläpitää. Kutsut lähetetään sitten sitä kautta. Päiväkoti voi ihan hyvin jakaa yhteystiedot, kunhan siihen pyydetään vanhemmilta lupa. (Tietysti jos pk. ei halua olla tekemisissä tällaisen asian kanssa, niin sitten se on hankalampaa.) Sitten vanhemmat lähettävät kutsut s-postitse toisille vanhemmille.
Joku vuosi sitten alkoi lapsen päiväkodissa olla sitä ongelmaa, että lapset 'kiristivät' toisiaan synttärikutsuilla tyyliin: "jos et tee tätä, en kutsu sinua mun synttäreille". Tästä keskusteltiin vanhempainillassa, jonka jälkeen _kaikki_ vanhemmat tekivät lapsille selväksi, että vanhemmat (loppupeleissä) päättävät keitä kutsutaan, kiristäminen on väärin, ja kutsuja ei jaettu enää päiväkodissa lokeroihin. Tilanne rauhoittui tosi nopeasti.
Mutta tällainen vaatii tietysti sen, että vanhemmat haluavat kommunikoida keskenään, ja yhteisistä säännöistä pystytään sopimaan. Jos siellä on vanhempia, joita ei voisi vähempää kiinnostaa, se ei sitten toimi. Mutta luulisi, että jos tuollainen on toistuvaa, ja nämä kaksi jäävät aina ilman kutsuja, siitä voisi hyvinkin puhua sekä päiväkodin henkilökunnan kanssa (onko reilua että kutsut jaetaan päiväkodissa?) että muiden vanhempien kanssa.
Tsemppiä teille!
Meidän päiväkotiimme tuli joskus kielto laittaa synttärikutsuja lasten lokeroihin. Silloin perusteltiin asiaa sillä, että tietyt lapset eivät juurikaan saa kutsuja ja pahoittavat mielensä. Silloin mietin asiaa enkä keksinyt kuka ryhmän lapsista olisi tällainen, joka jätetään kutsumatta. Olin kuvitellut, että kaikki ovat kavereita keskenään. Eli on hyvin todennäköistä, että lasten vanhemmat eivät tiedä, keitä muiden synttäreillä käy. On toki törkeää jättää kutsumatta yksi tai kaksi lasta. Itse en tällaista sallisi. Meillä lapsi vähän isompana kutsui kaikki ryhmänsä tytöt, sama jatkuu nyt koulussa. Pienempi lapsi on 4-vuotias, ja hänen ikäistensä synttäreillä on vielä olleet vanhemmat mukana, joten on ymmärrettävää, että tällöin ei voi kutsua koko ryhmää. Hän on kutsunut 5-6 lasta. En tiedä millä perustein lapseni valitsi nämä kutsuttavat, koska kaikki heistä eivät olleen niitä "parhaita kavereita" joiden kanssa hän päiväkodissa eniten leikkii.
AP:n lapsella lienee käynyt vain huono tuuri, vaikea uskoa, että lapset tahallaan jättäisivät kutsumatta. Tai että kaikkien vanhemmat sallisivat moisen. Jos olisin ap, kyselisin asiasta muilta vanhemmilta, siis näiltä jo synttäreitä järjestäneiltä, jotka ovat jättäneet ap:n lapsen kutsumatta. Mainitsisin, että lapsi ei ole saanut yhtään kutsua. Aivan varmasti muut vanhemmat ymmärtävät kuinka ikävä asia tämä lapselle on. Ja vastedes kiinnittävät huomiota siihen, ettei yhtä tai kahta lasta jätetä kutsumatta.
Mistä tietää keitä kaikkia on lapsen luokalla? Tuleeko koulusta joku lappu johon on lueteltu kaikkien nimet?
Meillä aloittaa esikoinen koulussa ja en todellakaan halua olla se joka jättää yhden pari kutsumatta. Mutta ellei tiedä heistä kun ollaan aika uusiakin paikkakunnalla.
Oma lapseni ei ole saanut vielä yhtään synttärikutsua päiväkodista. Kaksilla kutsuilla ollut mutta heidät tunnettiin entisinä naapureina ja srk:n kerhossa tutustuttiin. Päiväkotiaikana 5-6v. ei ole tullut yhtään kutsua :/
Olen todella pahoillani ap:n lapsen puolesta. Nuo ovat ikäviä tilanteita, kun synttärikutsut ovat erittäin tärkeitä lapsille. Omakin lapseni saa aika harvakseltaan synttärikutsuja, kun taas jotkut lapset tuntuvat hyppäävän jatkuvasti kaverisynttäreillä. Olen ollut iloinen jokaisesta kutsusta ja onneksi lapsen omille synttäreille on tullut kivasti vieraita. Mutta kyllähän se vähän stressin aihe on ollut joskus - varsinkin jos joku, jota lapsi pitää hyvänä kaverinaan, ei kutsukaan.
Meidän päiväkodissamme on käytössä kielto jakaa synttärikutsut lasten lokeroihin. Ollaan kutsuja varten koottu vanhempien yhteystietolista. Valitettavasti se ei ole toiminut ihan niin kuin pitäisi:
- lista on koottu aina syksyllä eikä sitä ole päivitetty vuoden mittaan, kun osa lapsista on vaihtunut, joten kaikki eivät tiedä listasta ja päiväkodin käytännöstä
- kaikki eivät halua antaa tietojaan listaan eikä lapselle voi toimittaa kutsua vaikka haluaisikin
- joka vuosi on välinpitämättömiä vanhempia, jotka jakavat synttärikutsut lokeroihin kiellosta huolimatta ja vaikka ovat antaneet yhteistietonsa listalle (eli ovat tietoisia käytännöstä)
Syy on vanhemmissa, lapset eivät osaa ajatella tuollaisia asioita, jos ei ole omalle kohdalle sattunut. Onneksi oman lapsen päiväkodissa on fiksumpia vanhempia, kutsuvat koko ryhmän tytöt tai pojat aina lapsensa synttäreille, osa jopa koko ryhmän, muuten eivät jaa kutsuja päiväkodissa ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 10:38"]
Olen todella pahoillani ap:n lapsen puolesta. Nuo ovat ikäviä tilanteita, kun synttärikutsut ovat erittäin tärkeitä lapsille. Omakin lapseni saa aika harvakseltaan synttärikutsuja, kun taas jotkut lapset tuntuvat hyppäävän jatkuvasti kaverisynttäreillä. Olen ollut iloinen jokaisesta kutsusta ja onneksi lapsen omille synttäreille on tullut kivasti vieraita. Mutta kyllähän se vähän stressin aihe on ollut joskus - varsinkin jos joku, jota lapsi pitää hyvänä kaverinaan, ei kutsukaan.
Meidän päiväkodissamme on käytössä kielto jakaa synttärikutsut lasten lokeroihin. Ollaan kutsuja varten koottu vanhempien yhteystietolista. Valitettavasti se ei ole toiminut ihan niin kuin pitäisi:
- lista on koottu aina syksyllä eikä sitä ole päivitetty vuoden mittaan, kun osa lapsista on vaihtunut, joten kaikki eivät tiedä listasta ja päiväkodin käytännöstä
- kaikki eivät halua antaa tietojaan listaan eikä lapselle voi toimittaa kutsua vaikka haluaisikin
- joka vuosi on välinpitämättömiä vanhempia, jotka jakavat synttärikutsut lokeroihin kiellosta huolimatta ja vaikka ovat antaneet yhteistietonsa listalle (eli ovat tietoisia käytännöstä)
[/quote]
Meilläkin on pk:ssa kielto jakaa, mikä on minusta hyvä. Muutimme kesken kauden ja uudessa paikassa on tällainen lista johon sai halutessaan laittaa yhteystiedot. Mielestäni sellainen joka ei halua siihen tietoja laittaa jääkin siis aika helposti ilman niitä kutsuja. Minä kirjoitin suoraan päiväkodin johtajalle että päivittävät sen listan ja _jakavat_ uudelleen. Oli asia seuraavana päivänä kunnossa :)
Olen pahoillani, ap ja ymmärrän niin hyvin tuskasi lapsen puolesta. Meidän aikuisten pitäisi päättäväisesti toimia kaikenlaista kiusaamista ja syrjimistä vastaan. Jos suuri enemmistö ei sekä aikuis- että lapsiporukoissa ei ole kiusaamista vastaan, se on sen puolella. Riittää, että yksi syrjii/kiusaa - ja muut ovat hiljaa. Kiusaaminen on ryhmäilmiö.
Ap ja muut kohtalotoverit. Minulla on muutama neuvo. Koittakaa löytää luokan/päiväkotiryhmän vanhemmista joku tämän Saara-tapauksen äidin kaltainen, joka on valmis tukemaan teitä ja kertokaa avoimesti, miltä lapsesta tuntuu ja miltä teistä tuntuu. Toiseksi puhukaa päiväkodissa. Jos yksi ei ota asiakseen, puhukaa toiselle. Kiusamisesta ja eristämisestä saa jot tietoa kirjoista, Kiva koulu -materiaaleista jne. Tieto auttaa itseä ja sitä voi välittää muille.
Näissä keskusteluissa nousee monesti esiin hyvin pian se, että "syrjityssä/kiusatussa" täytyy olla jotain vikaa, kun syrjitään. Se on julmaa. Usein juuri kiusaajilla on paljon kavereita ja he ovat vallan huipulla. Katsokaa ympäröivää maailmaa. Peiliin voi aina katsoa, mutta useinkaan syy ei ole kiusatussa vaan vallalle päässeessä kulttuurissa, jota RYHMÄ voi muttaa. Mutta yksilöt tarvitsevat tukea ja jokainen voi toimia.
Vielä ap, teet juuri oikein kun tuet lastasi. Voisiko löytää myös muita areenoita lapsen sosiaalisten suhteiden vahvistamiseen kuin päiväkoti? Sinun ystäväpiirisi? Harrastus? Kotipiha? Jokainen toimiva sosiaalinen suhde vahvistaa häntä. Älä anna periksi ja vaivu epätoivoon :) Et ole yksin.
Useimmiten syy löytyy vanhemmista. Tarhaikäisillä vanhemmat päättävät usein, ketä kutsutaan ja ketä ei.
Lapsesi saatetaan jättää myös kutsumatta, jos esim. olette huomattavasti varakkaampia ja asutte paremmin kuin synttärisankari tai olet erityisen hyvässä asemassa, vaikutat liian etäiseltä tai poikkeat muuten normeista. Syy ei ole yleensä lapsessasi.
Lapsi oli juuri viime vklna tarhakaverin synttäreillä ja katselin keitä oli paikalla. Kutsuttu oli kaikki joilla oli nimi yhteystietolistalla joka on tehty syksyn vanhempain illassa psl yksi poika joka on kiusannut synttärisankaria.
Minustakin on tosi ikävää luettavaa, että kommenteissa tässäkin keskustelussa kyseenalaistetaan ensimmäisenä tämän syrjityn lapsen sosiaalisia taitoja ja epäillään häntä kiusaajaksi, kun "täytyyhän hänessä jotakin vikaa olla".
Valitettavasti kiusaamista voi esiintyä myös päiväkoti-ikäisillä, jos kohta näen että aikuisilla on siinä myös oma, isokin roolinsa. On ikävää, että aikuinen ihminen vetoaa siihen, että "kaikkien kanssa ei tarvi olla" tai suljetaan silmät huonolta käytökseltä. Sillä tavalla ongelmat vain paisuvat.
Ikävä juttu :( Minun lapseni on saanut kutsun tänä vuonna neljille synttäreille, joille kaikille kutsuttiin koko päiväkotiryhmä. Yhdet juhlat tiedän, joihin kutsuttiin vain tytöt, joten minun poikaani ei kutsuttu. En tiedä monetko juhlat on mennyt ohi, mutta olen iloinen että niin monille synttäreille on kutsuttu koko ryhmä. Vaikka ryhmässä on noin 20 lasta, heistä on tullut juhliin yleensä vain noin 12. Lapseni (vasta 3,5-vuotias) on sen verran ujo, että en usko että häntä kutsuttaisiin sellaisille synttäreille joille sankari itse valitsisi kutsutut.
Mä näin monta kertaa lippusia muiden lasten lokeroissa päiväkodissa mutta en koskaan edes pysähtynyt ajattelemaan asiaa. Ei mulle ole ollut mikään ongelma, ettei lastani kutsuttu jokaiseen pippaloon. Eikä mun lapsi kotona mitään puhunut mistään synttäreistä mihin hän ei päässyt. Siitä ei ilmeisesti siellä päiväkodissä tehty mitään numeroa ja hyvä niin. En minä edes olisi lastani jokaiseen kotiin päästänytkään, joten hyvä vaan ettei edes kutsuttu.
Eli en ihan ymmärrä joidenkin äitien parkua siitä, kun lapsi ei pääse jokaiseen juhlaan mukaan.
Otan ap osaa. Minulla on nuorimmainen asperger, eikä häntä ole kutsuttu synttäreille kuin kaksi kertaa elämänsä aikana, on nyt siis 12-vuotias. Ei kiusaa, ei häröile, mutta on hiljainen ja omissa oloissaan, eikä sellaista haluta joukkoon.
Mitäpä, jos repäisisit, ja järjestäisit lapsellesi kevään päättäjäis-juhlat. Vaikka piknikin muodossa, katsot säätiedotuksesta hyvän päivän. Saa lapsesi olla juhlien keskipiste. Ei siihen tarvita synttäreitä, juhlat voi järjestää koska vain! Ja seuraavalla kerralla synttärisankarien on vaikea jättää lapsesi kutsumatta :-)