Olen työtön yhden lapsen yh-äiti ja paketoin juuri lahjoja. Laskin, että
paketteja tuli yhteensä 12kpl, joista jotkut sisältäen useamman lahjan. Lisäksi lapsi saa hartaasti toivomansa Ryhmä hau mahtipennut -vahtitornin, joka maksoi 110e. Voisko joku selittää mulle, miten on mahdollista, että joillakin ei ole muka varaa ostaa lapselleen/lapsilleen yhtään ainutta joululahjaa? Mitä pitää tehdä, että se käytännössä onnistuu, ettei ole varaa edes yhteen pakettiin?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset eivät tarvi mitään turhaa roinaa. Riittää, että saa haluamansa uudet pelit, joita sitten tyytyväisinä pelaavat vuoden. Peleistä oppinut myös tosi hyvin englantia. Lisäksi pelit kehittää lapsen motoriikkaa ja kognitiivisia taitoja huimasti!
Tästä voi muuten lukea hieman faktaa:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/05/19/mulla-peli-kesken-pelaaminen-k…
Kuka sanoi, että on ostanut pelkkää turhaa roinaa lahjaksi? Voihan 12 lahjasta vaikka 7 olla pelejä. Niitä on sitten mukava yhdessä pelata. Tai esim. kirjoja, joita voi yhdessä lukea. Varmasti ihan kehittäviä nekin.
Ei varmaan kaikki osta roinaa, mutta monet ostaa erilaisia leluja monilla sadoilla euroilla ja sitten niistä jää suurin osa lojumaan nurkkiin, kun on leikitty muutama kerta.
Ei kannata sellaista roinaa ostaakaan. Vain sellaisia leluja, joista tietää varmaksi, että lapsi viihtyy niiden parissa leikkien pidempiä aikoja. Meillä esimerkiksi nuo Ryhmä hau-figuurit on sellaisia ja legot. Samalla ostaa siinä itellekin omaa aikaa, ettei tarvi kokoajan olla keksimässä viihdykettä ja olla ohjelmatoimistona. Leikki kehittää lasta ja ite saa hetken rauhaa. Kaikki voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä antaa 12 lahjaa lapselle. Niistä varmaan kymmenen unohtuu johonkin kaapin nurkkaan ennen loppiaista.
Entä 85 kolmelle lapselle, osa kyllä yhteisiä esim pelejä, kirjoja, askartelutarvikkeita jne🙈🤣 t. Pienituloinen joulufriikki yh
Jos ei ole varaa yhteenkään joululahjaan lapselle, saattaa olla vaikkapa semmoinen tilanne, että sitä rahaa menee aika paljon viinaan ja tupakkaan. :/
Suomessa asuu hei oikeasti lapsia, jotka eivät sijaisperheeseen saapuessaan esimerkiksi tiedä, mikä on tyynyliina. Ovat aina nukkuneet paljaissa törkyisissä lakanoissa. Ja yhteys joululahjoihin siis se, ettei tässäkään taida olla kyse siitä, etteikö perheellä olisi varaa tyynyliinaan. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pitkäaikaistyötön ja lasten lahjoihin meni 600e.
En käsitä miten jotkut eivät pysty edes yhtä lahjaa ostamaan.
Joulu ei tule kenellekään yllätyksenä.Ei tule, mutta sairastuminen tuli ja lahjarahat menivät siihen.
Se on ihan oma vika jos ei ole säästänyt. Jokainen voi laittaa vaikka 20e kuussa säästöön.
Et ymmärrä lukemaasi? Sairastuminen kulutti kaikki säästöt.
No mulla on myös sairauksia ja silti pystyin laittamaan 600e lasten lahjoihin.
Käydään molemmat hyväpalkkaisissa töissä.
Kahden lapsen lahjoihin menee yhteensä 100€.
Aikuisille ei osteta mitään. Ei ne suuretkaan tulot auta, jos ei ole pienet menot.