Olen työtön yhden lapsen yh-äiti ja paketoin juuri lahjoja. Laskin, että
paketteja tuli yhteensä 12kpl, joista jotkut sisältäen useamman lahjan. Lisäksi lapsi saa hartaasti toivomansa Ryhmä hau mahtipennut -vahtitornin, joka maksoi 110e. Voisko joku selittää mulle, miten on mahdollista, että joillakin ei ole muka varaa ostaa lapselleen/lapsilleen yhtään ainutta joululahjaa? Mitä pitää tehdä, että se käytännössä onnistuu, ettei ole varaa edes yhteen pakettiin?
Kommentit (65)
Meillä 12v ei olisi tyytyväinen noin vähään pakettimäärään. Huomaat kun lapsesi kasvaa, että saat varata vähintään n 1000€ hänen lahjoihinsa.
No en tiedä mutta vedät aika överiks.
Minä olen pitkäaikaistyötön ja lasten lahjoihin meni 600e.
En käsitä miten jotkut eivät pysty edes yhtä lahjaa ostamaan.
Joulu ei tule kenellekään yllätyksenä.
Taino oikeastaan 13 pakettia, koska ostin myös itselleni yhden (uuden puhelimen). Itellä on töissä ollessa ollut aina niin surkea palkka, että veroprosenttini on ollut 1-2% eli mistään kauheasta veronmaksusta ei oo voinut silloinkaan puhua, kun on tehnyt töitä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä 12v ei olisi tyytyväinen noin vähään pakettimäärään. Huomaat kun lapsesi kasvaa, että saat varata vähintään n 1000€ hänen lahjoihinsa.
No vanhemmathan just itse aiheuttaa sen, että kakara ei ole tyytyväinen mihinkään ja vaatii aina vain enemmän, kalliimpaa ja parempaa. Teet lapselle karhunpalveluksen kasvattamalla sen tuollaiseksi. Mistä muualta lapsi voi oppia arvostamaan sitä mitä saa, jos ei kotoa? Ihan sama mitä kaveriperheissä tapahtuu, sillä ainahan löytyy niitä säälittäviä kerskaajia jotka muka saa tuhansilla euroilla lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä mutta vedät aika överiks.
Juu, tiedän, että meni vähän överiksi, mutta tänä vuonna, kun ollaan vaan kahdestaan joulu niin ei tarvinnut ostaa lahjoja kenellekään muille. Käytin sitten nekin rahat tenavan lahjoihin. Pääasia, että sillä on tekemistä joulun pyhinä, että saa ite edes hetken hengähtää itekseen. Mutta tämä nyt meni ohi aiheesta. Miten pitää kusta asiansa, ettei ole varaa ostaa edes yhtä lahjaa lapselle? - ap
Meillä kolme teiniä ja lahjoihin laitetaan yhteensä n. 1000€. Muutama lahja jokaiselle, joita ovat oikeasti toivoneet.
Pienenä saivat paljon paketteja mutta ne eivät olleet euromäärältään kovin suuria.
Jossain vaiheessa meilläkin lapset tajunneet ettei raha kasva puussa ja hyvä niin.
Itsekin jäin työttömäksi mutta säästin lomakorvauksista joululahjoihin.
Kyllä aikuinen pystyy aina ne pari toivetta toteuttamaan, voi sitten tinkiä jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Joulu ei tule kenellekään yllätyksenä.
Ei tule, mutta sairastuminen tuli ja lahjarahat menivät siihen.
Juu mäkin käytin kaikki tukeni tässä kuussa lahjoihin. Onhan se vähän harmi, kun ei olla voitu syödä, mutta kyllä lahjat ovat tärkeimmät! Mäkin ostin tuo ryhmä hau tornin ❤️ Ja itsellenikin hemmotteluhieronnan, kyllä nyt jaksaa taas olla äiti.
Sitä itsekkin ihmettelee joka joulu, kun alkaa ilmestyä keskusteluja aiheesta. Aivan kuin se joulu tulisi aina täysin yllättäen. Eiköhän näillä ole vain niin paljon turhia osamaksuja tai muuta velkaa, minkä lyhennyksiin rahat menee. Tai sitten he eivät vain osaa käyttää rahaa. On itselläkin lähipiirissä perhe, joka törsää samantien palkkapäivänä kaikkeen turhuuksiin suurimman osan rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Ookko ostanu pikavipeillä vai asutko sillan alla
Kortilla oon kaupasta ostanut tai osan verkkopankkimaksulla netistä tilaamalla. Pikavippejä en muista tarvinneeni vuosikausiin. Vuokralla asutaan kaksiossa. -ap
Sinulla ei ole rahankäytön ja muun elämän ongelmia, pystyt taikomaan joulun vähäisemmästäkin. Onneksi olkoon. Täällä samanlainen, tosin opiskelija jolla tullot puilet vähemmän kuin työttämällä ja sitä Vahtitornia ei ollut varaa ostaa, vaikka lapsi kovasti toivoo.
Hyvää joulua.
Meillä 4 lasta ja lasten lahjoihin yhteensä meni n. 1000€ jokainen saa 2 pakettia, muualta ei lahjoja ole tulossa.
Ei niitä lapsia lahjoihin tarvitse hukuttaa.
Muistan kun vuosia sitten täällä keskusteltiin suksien ja luistimien hankinnasta ja onko niihin varaa. Joku yh-äiti totesi, että pitää muillakin olla varaa kun hänelläkin on. Hän vain pyysi isovanhempia ostamaan ne.
Jep jep.
Mikä se on,että tämän palstan yh.t on aina jotain siivoojia tms. matalapalkkaisia? Löytyy niitä yh-mammoja asianajajistakin ja tienaavat sen 7000€/kk. Pitäisiköhän yh.tein vaan kouluttautua? Kyllähän sen siinä nyyttivaiheessa jo tietää, että kaupan kassana tulee tiukkaa sen kanssa.
Ja nyt korona-aikaan toimeentulotuella saivat vielä ylimääräistä rahaa, että miten ei yhä sen lisän lisäksi ole rahaa jouluun?
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on,että tämän palstan yh.t on aina jotain siivoojia tms. matalapalkkaisia? Löytyy niitä yh-mammoja asianajajistakin ja tienaavat sen 7000€/kk. Pitäisiköhän yh.tein vaan kouluttautua? Kyllähän sen siinä nyyttivaiheessa jo tietää, että kaupan kassana tulee tiukkaa sen kanssa.
No sinne asianajajan koulutukseen on aika paljon hakijoita. Ei noihin isopalkkaisiin töihin nyt vaan kaikki pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu ei tule kenellekään yllätyksenä.Ei tule, mutta sairastuminen tuli ja lahjarahat menivät siihen.
Se on ihan oma vika jos ei ole säästänyt. Jokainen voi laittaa vaikka 20e kuussa säästöön.
Minä ihmettelen joka kerta kun joku kyselee "miten on mahdollista" oli kyse mistä tahansa. Minulla on jo ikää sen verran, etten enää ihmettele. Ihan kaikki on mahdollista - myös se minkä ei pitäisi voida olla. On mahdollista paljon suuremman mittaluokan asioissakin kuin perheen rahan käytössä.
Käydä töissä ja maksaa veroja.