Kuinka saada rauhoittavia lisää?
En ole narkkari tai muutenkaan ongelmakäyttäjä, mutta kärsin mm. traumaperäisestä stressireaktiosta sekä voimakkaasta ahdistuneisuudesta, jotka vaikeuttavat jokapäiväistä elämääni kohtuuttomasti ilman lääkitystä. Lääkärit eivät kuitenkaan ole innokkaita määräämään säännöllistä ahdistuslääkettä, saan rauhoittavia kuukaudeksi kerrallaan joitakin kertoja vuodessa (ja tietty minimiannostuksella). Alan väsymään tähän, että koko ajan pitää vinkua ja mankua lisää sitä yhtä asiaa, jonka avusta pärjään arjessa enkä vietä päiviäni vain istuen ja raivoten, itkien jne. neljän seinän sisällä. Ymmärrän, että moni käyttää lääkkeitä väärin, mutta minä en ole sitä koskaan tehnyt vaan syön suositellun määrän kiltisti.
Nyt alkaa olemaan epätoivoinen olo. Nykyisestä lääkkeestäni meni teho parin viikon päästä, joten nostin hieman annostusta (sanottiin, että näin voi tehdä tarvittaessa) ja nyt tehoaa taas hyvin. Ongelma on siinä, että kuukauden kuuri on melkein syöty, eikä lääkäri suostu antamaan uutta reseptiä. "Ei ole hyvä syödä liian kauaa niitä". Tiedätkös, mikä muu ei ole hyvä? Itsensä tappamisyritykset ahdistuksen takia (minulla näitä takana, samoin psykoottista käytöstä). Joskus pitäisi valita se pienempi paha, en jaksaisi lopunelämääni käydä tätä kuviota että korkeintaan kuukauden tai kaksi voin elää rauhassa ja sitten parin kuukauden päästä ahdistus on vienyt minut sairaalaan...
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveys toimistosta saa.. sanoin että en pysty käymään kaupassa jne.. ja sit nostivat annosta kun sanoin että ei tepsi ja muuten ostan ne katu kaupasta= lääkäri kirjoitti reseptin ja mt hoitaja laittaa joka viikko huume seulaan
Toimiiko tämä uhkailumetodi oikeasti?
Mä olen ahdistukseni ja paniikin kanssa siinä pisteessä, että alan kohta joko juomaan tai hommaan lääkkeeni kadulta, lääkäristä ei apua heru.
Onko sulla mitään päivittäistä mielialalääkettä tälläistä kannattaa kokeilla, näillä oikeasti saa moni todella avun ongelmiin. Ei kannata pelätä aloittaa lääkitystä. Jätä negatiiviset kommentit näistä kokonaan pois mielestä. Ja ajattele että oot valmis koittaa mikä merkki sulle sopii kun sitä oikeaa ei aina heti löydä ja näitä pitää syödä viikkoja että vaste alkaa näkyä.
Kannattaa tehdä hyviä valintoja oman terveyden eteen.
Rauhoittavat lääkkeet ovat sellaisia mitä nykyään ei suositella, lienee poistuu markkinoilta vielä tulevaisuudessa kokonaan, sen verran vähän näitä enää kukaan käyttää, ainakaan tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveys toimistosta saa.. sanoin että en pysty käymään kaupassa jne.. ja sit nostivat annosta kun sanoin että ei tepsi ja muuten ostan ne katu kaupasta= lääkäri kirjoitti reseptin ja mt hoitaja laittaa joka viikko huume seulaan
Mä olen ahdistukseni ja paniikin kanssa siinä pisteessä, että alan kohta joko juomaan tai hommaan lääkkeeni kadulta, lääkäristä ei apua heru.
Ei todellakaan toimi. Saat vaan vartijan paikalle.
Juominen ja katukauppa ei ole hyvä ratkaisu.
Kaikki on kiinni sun omasta mielestä, opettele hallitsemaan sitä. Jooga, meditaatio, hengitys harjoitukset, myös kaikenlaista "hurua" voi koittaa esimerkiksi energia hoito, osa ei pidä näitä minään vaihtoehtona, mutta toisilla nämä on hyvä vaihtoehto. Kannattaa rohkeasti tutustua asiaan. Lääketiede on vaan yks ihmisen keksintö. Mutta ihmiset ovat eläneet tällä planeetalla kauan ja löytäneet apua itselleen monin tavoin. Myös uskonto on toisilla pelastanut elämän.
Itse haen aina samalta yksityislääkäriltä. Olen valinnut yksityislääkärin, niin ei näytä huonolta Omakannassa, kuten psykiatri näyttäisi.
Varalla mulla on yksi toinen yleislääkäri samasta ketjusta siltä varalta että lääke loppuu varsinaisen lääkärin ollessa lomalla.
Sain escitalopram-reseptin masennukseen ja ahdistukseen. On auttanut hyvin. Rauhoittavien tarve tippui huomattavasti, otan ehkä 2 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistuslääke ei auta, pitää olla antipsykoottilääke päällä, se veisi pitkäaikaisoireet pois.
Eli väärä lääke, neuroleptit voisivat sopia, opinoi täällä toinen mt-kroonikko. Hyvää vointia toivon sinulle
Ehdotat lääkkeellistä lobotomiaa jonka jälkeen toivottelet hyvää vointia?
Vierailija kirjoitti:
Olethan kiertänyt yksityislääkäreitä? Sieltä saa usein ihan vaan pyytämällä kovatkin lääkkeet. Hinnasto on tietysti sen mukainen, mutta reseptien uusimiset ei taas maksa montaa kymppiä, ja sieltä saa isojakin määriä reseptille kerralla. Netissä on hinnastot kaikilla nähtävissä.
jos katsot psykiatrien varaussivustoja, lähes jokaisella lukee; " en uusi toisen lääkärin kirjoittamaa PVK reseptiä" tai en määrää PVK lääkkeitä uusille potilaille. Eli jonkunlainen suhde pitää olla jo siihen lääkärin olemassa. ELi se on aivan sattuman kauppaa kuka määrää mitäkin, jos määrää. Kerta käynti, esim. ensimmäinen videovastaanotto, pakollinen 1 h voi maksaa 300 euroa. Yhden reseptin saadaksesi siis maksat jotain 500?
Vierailija kirjoitti:
Itse haen aina samalta yksityislääkäriltä. Olen valinnut yksityislääkärin, niin ei näytä huonolta Omakannassa, kuten psykiatri näyttäisi.
Varalla mulla on yksi toinen yleislääkäri samasta ketjusta siltä varalta että lääke loppuu varsinaisen lääkärin ollessa lomalla.
Niinkö LUULET? Käyppä vilkasemassa OMakntaa. Siellä ne sun jaarittelusi lukee sanasta sanaan vieläpä vääriseteltynä ja liiotteluina, kuten minulla lukee. Siis, yksityislääkärin. Kuka tahansa saa ne käydä lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan kiertänyt yksityislääkäreitä? Sieltä saa usein ihan vaan pyytämällä kovatkin lääkkeet. Hinnasto on tietysti sen mukainen, mutta reseptien uusimiset ei taas maksa montaa kymppiä, ja sieltä saa isojakin määriä reseptille kerralla. Netissä on hinnastot kaikilla nähtävissä.
Ei saa. Ja sähköinen resepti takaa tarkan seurannan. Kukaan lääkäri ei sähköisen reseptin tulon jälkeen riskeeraa uraansa narkkarin takia! Toista oli iloisella 90-luvulla. Tiedän yhden skitson joka saa minimiannoksen rauhottavia , siis skitsofreekko. Tietenkin psykoosilääkkeiden lisäksi.
kysymys: mitem sähköinen resepti sua estäisi saamasta rauhottavia? Mitä tarkoitat? Ettäkö, jos sulla näkyy aiemmat reseptit siellä, niin kukaan lääkärikö ei enää sit määrääkään niitä, vai? eli aatteleeko ne että oot saanu liikaa vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sieltä saat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ahdistukseni ja paniikin kanssa siinä pisteessä, että alan kohta joko juomaan tai hommaan lääkkeeni kadulta, lääkäristä ei apua heru.Ei todellakaan toimi. Saat vaan vartijan paikalle.
Kaikki on kiinni sun omasta mielestä, opettele hallitsemaan sitä. Jooga, meditaatio, hengitys harjoitukset, myös kaikenlaista "hurua" voi koittaa esimerkiksi energia hoito, osa ei pidä näitä minään vaihtoehtona, mutta toisilla nämä on hyvä vaihtoehto. Kannattaa rohkeasti tutustua asiaan. Lääketiede on vaan yks ihmisen keksintö. Mutta ihmiset ovat eläneet tällä planeetalla kauan ja löytäneet apua itselleen monin tavoin. Myös uskonto on toisilla pelastanut elämän.
Olen tässä sitä mielenhallintaa koettanut itse 20 vuotta ja nyt olen osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ahdistukseni ja paniikin kanssa siinä pisteessä, että alan kohta joko juomaan tai hommaan lääkkeeni kadulta, lääkäristä ei apua heru.Ei todellakaan toimi. Saat vaan vartijan paikalle.
Melko rikaabelia ehdottaa mt-ongelmaiselle ratkaisuksi uskontoa ja huruoppeja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yleinen harhaluulo. Yksityiseltä ei esim. mun mies saanut todettuun välilevynpullistumaan kovempia kipulääkkeitä, mutta julkiselta kyllä sai. Itsenikin on täytynyt olla oikeasti pitkään (siis 5+ vuotta) kontaktissa yksityiseen erikoislääkäriin, jotta tämä suostuu mulle rauhottavia kirjoittamaan (itsellä myös PTSD kuten aloittajalla). Tiedän tapauksia, joissa on varattu kokonaiset 1 vastaanottoaika yksityiselle, ja yritetty saada bentsoresepti. No, yksikään näistä yrittäjistä ei ole saanut.
On se sitten kumma kun ihmiset ei saa sellasia lääkkeitä mikä auttaa. Minä aikoinaan suorastaan ruinasin ja onneksi sain. En ole koukkuun jäänyt. Sitä liioitellaan,että ne koukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla mitään päivittäistä mielialalääkettä tälläistä kannattaa kokeilla, näillä oikeasti saa moni todella avun ongelmiin. Ei kannata pelätä aloittaa lääkitystä. Jätä negatiiviset kommentit näistä kokonaan pois mielestä. Ja ajattele että oot valmis koittaa mikä merkki sulle sopii kun sitä oikeaa ei aina heti löydä ja näitä pitää syödä viikkoja että vaste alkaa näkyä.
Rauhoittavat lääkkeet ovat sellaisia mitä nykyään ei suositella, lienee poistuu markkinoilta vielä tulevaisuudessa kokonaan, sen verran vähän näitä enää kukaan käyttää, ainakaan tässä maassa.
Pää pensaaseen-metodi ei jokaiselta aikuiselta onnistu tuosta noin vain. Lapsenomaisille ja mielenhallinnan taitajille se varmasti onnistuu. Ahdistuslääkkeistä hyötyvät eivät välttämättä ole niitä mielenhallinnan mestareita. Vaan heille voi tulla tunne, että on parempi tietää etukäteen mahdolliset vaarat kuin hypätä tuosta noin vain kun joku tai jotkut vain ponnekkaasti ehdottavat.
Vierailija kirjoitti:
Eli leikkausten esilääkkeeksi ketiapiini tms.? Tai kouristuskohtauksiin ja epilepsioihin psykoosilääkkeet? En usko ihan heti enkä haluaisi olla elossa jos näin tapahtuu.
Ei saa. Ja sähköinen resepti takaa tarkan seurannan. Kukaan lääkäri ei sähköisen reseptin tulon jälkeen riskeeraa uraansa narkkarin takia! Toista oli iloisella 90-luvulla. Tiedän yhden skitson joka saa minimiannoksen rauhottavia , siis skitsofreekko. Tietenkin psykoosilääkkeiden lisäksi.